Utställningstråden 2017

Min sambos gympartner har en jaktlabbe som han jagar med. Vad behövs för utställningsmerit för att bli jaktchampion? Tanken är att jag ska hjälpa honom att ställa vovven
I utställnings & championatreglerna står det för retriver för Se Jch: Lägst Good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder på utställning i något nordiskt land.
 
Min sambos gympartner har en jaktlabbe som han jagar med. Vad behövs för utställningsmerit för att bli jaktchampion? Tanken är att jag ska hjälpa honom att ställa vovven

Det är bättre att göra en exteriörbedömning på hunden, om det inte är en labbe från lite äldre engelska linjer.

Glöm det, det är bara inom JRK. Det @bollen__ skrev stämmer :)
 
Senast ändrad:
Det är bättre att göra en exteriörbedömning på hunden, om det inte är en labbe från lite äldre engelska linjer.

Eller, blev osäker på om det funkar med exteriörbedömning inom skk? Det är så inom JRK i alla fall.
Jag tror inte det går när det står sådär..dock såg jag att det fanns olika jakt-championat och för vissa var det bara intyg på testikelstatus som gällde? Fattar ju dock nada av såntdär med A-prov och grejer :angel:
 
Jag tror inte det går när det står sådär..dock såg jag att det fanns olika jakt-championat och för vissa var det bara intyg på testikelstatus som gällde? Fattar ju dock nada av såntdär med A-prov och grejer :angel:

Haha, jag hann nog uppdatera medan du skrev ditt svar :D

Ja, du har rätt i det :)
A-prov är under praktisk jakt, B-prov är med kallvilt. Därför är det lite olika, eftersom det är så olika retningar.
Fattar inte vad det tredje JCh är dock... men aja, vi är inte där än, så vi kan vänta lite med att fundera på det :D
 
Haha, jag hann nog uppdatera medan du skrev ditt svar :D

Ja, du har rätt i det :)
A-prov är under praktisk jakt, B-prov är med kallvilt. Därför är det lite olika, eftersom det är så olika retningar.
Fattar inte vad det tredje JCh är dock... men aja, vi är inte där än, så vi kan vänta lite med att fundera på det :D
Spännande, du får helt enkelt uppdatera när ni kommer dit! :D
 
Eftersom jag nu blivit med en tredje hund kommer det bli lite mer utställningar igen framöver.
Båda mina andra två är ju champion redan och jag har inget intresse i att jaga flera championat med någon av dom då konkurrensen är så hård.
Men lilla loppan fyller 6 månader första dagen på Gotland Dog Show så det blir hennes premiär. Kommer inte åka på någon inoff innan det.
Sen är hon junior både på WDS och i Stockholm :love:
Kanske faktiskt åker ner till WDS, annars kommer uppfödaren ta med henne.
 
Förbereder hundarna inför utställningen i Vänersborg imorgon. Någon som ska dit? :)
Vi får hoppas att det går bra. Mittlarna är (typiskt nog!) i fällning just nu. Det fullständigt rasar underull ur dem båda. :arghh: Särskilt Vilda, som vanligtvis har jättefin pälskvalitet. Den enda nackdelen med att ha spetsar och liknande raser. ;)
 
Första gången jag någonsin ställer en hund gick ju helt okej.

Brihanna blev BIR och tar därmed svenska championatet idag också. :D
Nu ligger jag hemma i min säng och har bisarrt ont i magen. Funderar på om jag ska återvända till finalerna som jag tror är klockan 15.00(?). Skulle ju bli lite tråkigt om jag åker dit till 15 och så är allt redan överO_o
 
Första gången jag någonsin ställer en hund gick ju helt okej.

Brihanna blev BIR och tar därmed svenska championatet idag också. :D
Nu ligger jag hemma i min säng och har bisarrt ont i magen. Funderar på om jag ska återvända till finalerna som jag tror är klockan 15.00(?). Skulle ju bli lite tråkigt om jag åker dit till 15 och så är allt redan överO_o
Blir man bir så är man med i finalen. Punkt slut!
 
Provade lyckan i Norge i helgen, med ganska deprimerande resultat. Ett slätt excellent på NKK-utställningen (fy katten vad trångt det var och vilka mini-ringar), ett VG på boxerspecialen (trodde inte domaren skulle vara så engelsk i typen, men det var hon verkligen). Lägger nog ner planerna på att försöka fixa ett utländskt championat som en omväg ur öppenklassen.
 
Idag var vi på inoff som träning efter att ha haft lång paus under min graviditet + första tid med knodd. Var så till mig över att få komma iväg att jag preppade som om det gällt att jaga cert :o:D Dock skönt med inofficiell när yngsta pommen fäller, är i höglöp och dessutom i behov av trim :angel:
Junioren skötte sig över förväntan, valpen kasst och såg spöken överallt, gamlingen som var med för att testa om han fortfarande tycker det är kul.. var extremt ointresserad och får därmed tassa tillbaka till pensioneringen. Snyft. En gång i tiden gick han som om han ägde ringen :love:
 
Wissla tog sitt första cert idag! :love::banana::love:
Eftersom vi var ensamma i rasen blev hon följdaktligen även BIR.
Det var en BKutställning som hade BIS bästa bruksmeriterade där vi blev 4:a men i rätta BISfinalen vart vi oplacerade.

Den något fåordiga kritiken löd: medelstor, medelkraftig, vackert huvud, bra överlinje, lite kraftigare benstomme önskas, bra kropp och päls, effektiva rörelser, bra temperament.
 
Och så bilden då!

19059059_10154459523876604_3840751546720310459_n.jpg
 
Vilda, 12 månader gammal mittelspitz, ville bara svänga förbi och visa sin fina rosett som hon fick idag av min mamma efter att ha fått excellent på sin första utställning. :heart Hon ska förmodligen inte tävla i fler utställningar i sommar då hon byter till sommarklädsel nu (läs: hon fäller i mängder) och strax efter att bilderna togs påbörjade jag ett stort arbete med att borsta ur all lös underull. Hon kommer fortsätta tävla inom utställning när hon fått full päls tillbaka. :love:

2ls8a4m.jpg


21kfll3.jpg


2418m0w.jpg
 
Senast ändrad:
Wissla tog sitt första cert idag! :love::banana::love:
Eftersom vi var ensamma i rasen blev hon följdaktligen även BIR.
Det var en BKutställning som hade BIS bästa bruksmeriterade där vi blev 4:a men i rätta BISfinalen vart vi oplacerade.

Den något fåordiga kritiken löd: medelstor, medelkraftig, vackert huvud, bra överlinje, lite kraftigare benstomme önskas, bra kropp och päls, effektiva rörelser, bra temperament.

Grattis! Vi var på samma utställning och Elsa tog sitt andra cert! :banana:Hade inga större förhoppningar innan så blev en trevlig överraskning :D Syrran tog certet förra gången, då fick vi nöja oss med r-cert. Idag visste jag att en yngre tik som blivit BIR och BIM typ varje helg skulle komma hit så hade verkligen inga förhoppningar, samt att hon skulle möta syrran igen.Däremot slog morsan henne och blev bästa tik och sen även BIR.
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 851
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
454
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 161
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 838
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp