Bukefalos 28 år!

Uttal Wifi

Ja så tänker jag med. Man säger ju inte "raut" på engelska. Hur har det smugit sig in ett a i det svenska uttalet? Det är ju helt ologiskt?
Rooot är väl engelsk engelska och raut är amerikansk?

Ursäkta "fonetiken"!
 
På svenska säger man roter, och inget annat.

Säger man annat får man fråga sig varför man svänger sig med amerikansk engelska eller brittisk dito, då det finns färdigt på svenska.
 
Jag uttalar wifi med engelsk uttal. Jag pratar så mycket engelska i vardagen att det aldrig slagit mig att man skulle uttala det på något svenskt sätt då det är ett engelskt ord. Men min mamma säger viff-i
 
jag säger vifi när jag pratar med svenskar och wajfaj när jag pratar med engelsktalande. Beroende på vem jag talar med kan det ibland bli trådlöst/trådat (wireless/wired) nätverk

Kan aldrig påminna mig om att vi pratar om routers på jobbet, vi pratar alltid om switch/switchar. Så jag kan inte komma på hur jag skulle uttala det

Mvh IT-chefen
 
HUR uttalas Wifi?

Vifi eller wajfaj?

Ringde just ett samtal på jobbet och frågade efter vifi varpå personen inte förstod. Jag ville då inte upprepa min eventuella felsägning och frågade istället efter Internet.

Hur ska det uttalas egentligen?
Engelskans W som i Why i:et hänger på där och sen resten följer av sig självt, men påminner lite om om Fi i Five. Så uttalar jag det.
 
Jag säger viffi för det låter så töntigt att säga wajfaj... Är medveten om att det inte är helt korrekt och folk brukar O_o men det bryr jag mig inte om :D. Säger alltid automagiskt också, för jag tycker det är ett bra ord :heart
 
Nu har jag suttit i bilen och lyssnat på olika artister som sjunger rooot 66 på vägen hem från jobbet :laugh:. Jag blir lite nyfiken på hur det annars skulle kunna låta? Länk någon?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick...
2
Svar
24
· Visningar
1 092
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 131
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 510
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp