Bukefalos 28 år!

Uttalande i TV

Sv: Uttalande i TV

jag kan inte låta bli att tro att det faktiskt är skillnad på hästar framgångsrikt avlade för internationell dressyr (exempelvis) och en vanlig hobbyhäst. Jag tror absolut man kan få även en röd Jazz-häst ;) till slut att ingå i Pignons show, men kommer den samtidigt att vinna internationella dressyrtävlingar?

Hon sa f ö inte att det inte gick att få alla hästar lydiga, hon svarade på Svanlunds fråga "kan man göra så här med alla hästar?". Och det trodde hon inte, i samband med Pignons uppvisning. Det är rätt stor skillnad på "lydiga hästar" och Pignons hästar, tycker jag i varje fall. Men ni kanske har större erfarenhet av internationella tävlingshästar än jag - jag har bara en fördom om att de är som topptrimmade Ferarribilar i jämförelse med min egen Volvo. (som ändå är holländsk och dressyrstammad, inga jämförelser i övrigt!)

Absolut att även en röd Jazzhäst skulle kunna ingå i Pignons show liksom även en "vanlig" häst borde kunna komma upp i ganska höga nivåer inom dressyr med en vettig utbildning. Minus dom flashiga gångarterna=inte en chans till placering i högre klasser där det är det det handlar om (till stor del).

Visst är Pignons hästar lydiga men det är knappast en utopi sålänge man är lite insatt i hästens beteende (vilket man borde vara innan man ens funderar på att sätta sej på en häst).


*kl*

Jag håller med om att man kan få trevliga resultat genom klickerträning men jag föredrar att ha en häst som utför arbetet med glädje därför att jag är dess ledare och en bra och intressant lärare än pga förhoppningen om godis.
 
Sv: Uttalande i TV

Fast den typen av hästar som används på uppvisningar av den här typen av ridning har ofta väldigt höga benlyft just för att det ska se flashit ut. Det är framavlat därför och står tom i vissa rasstandarder.

Sen är väl just friesern en avlad körhäst så det var ju synd att dom missade det. Men hur kan man haka upp sig på vad en tvkommentator säger, hur många rätt brukar dom ha liksom? :grin: :D
 
Sv: Uttalande i TV

Knapplån

Oj vilken lång och blandad tråd, men kul att läsa och jag har läst hela nu, väckte en del tankar.

Ang Pignons nummer. Jag tror att Pignon är väldigt noga när han väljer ut vilka hästar som ska jobba i hans frihetsdressyr. Inte nödvändigtvis raser men individer. Jag tror inte att alla hästar gillar att jobba frihetsdressyr eller fungerar vidare bra i det, varför skulle en professionell tränare som Pignon lägga tid och arbete på annat än de hästar han finner ytterst lämpade? Jag tänker lite på samma sätt här som att en hoppryttare börjar sällan träna med en ardenner även om de givetvis kan lära sig hoppa inom rimliga gränser, en som vill valla får köper sällan en bulldog och börjar vallträna med. Kanske förekommer undantag, men normalt sett söker man efter lämpliga individer till det man vill träna.

Och Pignons nummer var inget som vem som helst tränar in med vilket häst som helst, det var taktiskt upplagdträning och timme, efter timme, efter timme... Här måste man också se bortom det romantiska skimret, detta var inte magi, det var en skicklig hästtränare och mycket jobb, cirkus om man så vill kalla det. Som nämndes, flera av hästarna hade öronen bakåt ofta, hade det varit Parzival som såg ut så i sin "show" hade det blivit helt andra diskussioner, nu nämns det knappt.

Vad gäller den något hätska diskussionen om träningsmetoder och tricks så håller jag helt med om att klicker inte passar alla hästar, och absolut inte är något som alla vill eller har glädje av att jobba med. Sen kan det finnas hur många studier som helst som visar att det främjar glad och snabb inlärning. Men annat än om det utförs av riktigt skickliga tränare så är det stor risk att det ger tiggande och lite stressade hästar som gissar hej vilt hit och dit i sin iver att få godbit. Sen finns det faktiskt hästar som inte gillar godis något vidare och då har man inte mycket att komma med med sin klicker.

Jag har studerat en hel del inlärningspsykologi, bl.a. Mc Lean, som ju jobbar en hel del med negativ förstärkning för att sen i den mån det går övergå till positiv förstäkning när respons är befäst. Mc Lean talar ju mycket om motivation, vilket jag gillar. Motivation kan vara av positiv eller negativ karaktär, jag tror det är olika vad både hästar och människor reagerar snabbast och effektivast på.

Sist men inte minst, jag tycker att kommentatorerna är roliga att lyssna på, deras kommentarer speglar ofta en bild av vad många tycker och tänker. Att ta med ett skratt och en klackspark tycker jag! ;)

Frida
 
Senast ändrad:
Sv: Uttalande i TV

*kl*

Angående kommentatorerna i Globen så var de ju skrattretande vid flera tillfällen. När jag satt och tittade på islandshästarna så kunde jag knappt tro mina öron ibland. Kvinnan (Elisabeth?) var helt fel ute kände jag. "Åhh, vilka tjuuusiga islandshästar, titta vilken vacker man!" So far so good, hårfagra var de allihopa och vackra att se på. Men sedan kläcker hon flera gånger ur sig "Och titta där vilken vacker tölt, perfekt! Vilka benlyft! Otroligt bra tölt på den här hästen." ... :grin: Majoriteten av de där hästarna töltade inte ens rent. Höga benlyft, jodå. Men jag såg både ren grisepass och passaktig tölt och väääldigt få steg taktren tölt. Visst, det är jättesvårt för någon som inte är hyfsat van vid att se islandshästar röra sig att skilja på bra tölt och dålig tölt, men när till och med min styvmor (som visserligen är väldigt påläst teoretiskt om islandshästar numera men som inte sett så mycket i verkligheten) sitter och småler lite så...

Varför tar man in kommentatorer i alla grenar som är så uppenbart inriktade på hopp och/eller dressyr?
 
Sv: Uttalande i TV

Utan Svanlund hade det inte funnits mycket ridsport i TV...

Angående all kritik han får i kommentator-sammanhang kan jag tycka att det är väldigt orättvist. Jag tycker att han ställer de där bra, "naiva" frågorna någon som inte kan något om hästar ställer. Sen litar han på expertkommentatorerna och får då en grund att stå på som kanske ibland är lite skev...

Jag glömmer aldrig när han sa att Sjef Jansen såg ut som en övervintrad hippie :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Uttalande i TV

Vad gäller den något hätska diskussionen om träningsmetoder och tricks så håller jag helt med om att klicker inte passar alla hästar, och absolut inte är något som alla vill eller har glädje av att jobba med. Sen kan det finnas hur många studier som helst som visar att det främjar glad och snabb inlärning. Men annat än om det utförs av riktigt skickliga tränare så är det stor risk att det ger tiggande och lite stressade hästar som gissar hej vilt hit och dit i sin iver att få godbit. Sen finns det faktiskt hästar som inte gillar godis något vidare och då har man inte mycket att komma med med sin klicker.



Frida

Ja, precis, för det är enbart godis som går att använda som förstärkning vid klickerträning. *ironisk*

Det låter inte som att du tagit in den inlärningspsykologi du faktiskt läst, med tanke på de slutsatser du drar.

/Migo
också inläst på inlärningspsykologi och neuropsykiatri.
 
Sv: Uttalande i TV

Ja, precis, för det är enbart godis som går att använda som förstärkning vid klickerträning. *ironisk*

Det låter inte som att du tagit in den inlärningspsykologi du faktiskt läst, med tanke på de slutsatser du drar.

/Migo
också inläst på inlärningspsykologi och neuropsykiatri.

Att det finns fler former av positiv förstärkning än godis, det har jag lyckats lära mig. Men att man kombinerar dem med klicker visste jag faktiskt inte, får väl läsa på lite :)

Du som verkar väl insatt, kan du ge mig ett objektivt och välformulerat svar på vilket nytta jag har av att införskaffa en klicker istället för att använda rösten som omedelbar respons? Jag frågar i ren nyfikenhet och välmening...

Frida
 
Sv: Uttalande i TV

vilket nytta jag har av att införskaffa en klicker istället för att använda rösten som omedelbar respons?

En klicker är mer distinkt än din röst, den har ett läte som alltid är samma. Din röst skiljer sig om du har ont i halsen, är upphetsad/glad/ledsen osv. Klickern är snabb (om din tumme är det) men du kan lika gärna använda ett ord eller ett smack/klick med munnen. En fördel om man har händerna fulla med annat (spö, belöning,apportleksak mm). Jag har provat båda och hästarna är definitivt MER intresserade av klicket än mina självgjorda ljud.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 767
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 442
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp