Bukefalos 28 år!

Uttalande i TV

Sv: Uttalande i TV

Själva grejen med alla kommentarer ang dressyr, show etc var att jag blev förvånad över att de duktiga kommentatorerna (bla. dressyrtränare/domare i svår klass) och hoppryttare mm var så främmande för den alternativa hästhanteringen. Många kommentarer var självklara för mig, men ett WOW för dem. Annars kändes det på något vis som om de glömt att det var levande varelser med egen vilja och känslor det handlade om. Ja, lite maskiner som någon sa. Lotta Björe (?) sa (rätta mig gärna igen) att hon inte trodde att det gick att få alla hästar lydiga. Varför inte??
 
Sv: Uttalande i TV

Själva grejen med alla kommentarer ang dressyr, show etc var att jag blev förvånad över att de duktiga kommentatorerna (bla. dressyrtränare/domare i svår klass) och hoppryttare mm var så främmande för den alternativa hästhanteringen. Många kommentarer var självklara för mig, men ett WOW för dem. Annars kändes det på något vis som om de glömt att det var levande varelser med egen vilja och känslor det handlade om. Ja, lite maskiner som någon sa. Lotta Björe (?) sa (rätta mig gärna igen) att hon inte trodde att det gick att få alla hästar lydiga. Varför inte??

Jag tror du/ni har missuppfattat kommentatorernas jobb, dom sitter inte där för dig och mig utan för alla icke hästintresserade människor som förväntas titta på detta och skulle dom säga tja det är är väl ingenting , det kan vemsomhelst göra så undrar man ju isåfall varför det överhuvudtaget skall visas upp på tv :confused:

Deras jobb är ju att få folk att förstå innebörden av hur svårt det här med hästar och inte att vem som helst kan göra vad som helst. Jag tycker det är bra att dom talar som dom gör , det är tröttsamt nog att hela tiden få höra från världen utanför att vaddå rida , det är väl ingenting, kan väl inte vara svårt, det är bara hästen som måste göra allt, det är ingen sport, bort från OS osv osv
 
Senast ändrad:
Sv: Uttalande i TV

Själv vart jag arg på att Adeleide vann, tyckte aat´s programm var betydligt mer välridet och bättre energi och glädje.
Och så kommenterar de att : "mycket finare än så här kan det inte bli"

:o:crazy::mad:

Hur tänkte du då?

Han hade en hel del misstag och missförstånd samt att skritten är helt kass även om den har blivit bättre med åren.
 
Sv: Uttalande i TV

Det ska vara så tekniskt korrekt som möjligt också. Så varför blev du arg när Parzival vann?
 
Sv: Uttalande i TV

Är det en nyhet att svts "expertkommentatorer" eller kommentatorer öht är totalt blåsta?

Pignon " Går det att göra sådär med vilken häst som helst"
" Nä det tror jag inte".
Varför sitter det en dressyrtant (no offence) som expertkommentator till NH/Trickträning/Whatever

(eller den där om att Islandshästar är utmärkta nybörjar ponnyer)

Värdelöst. Hästprogrammen i svt skulle höjas flera mil i nivå bara man tog bort jan svanlund & co!
 
Sv: Uttalande i TV

jag kan inte låta bli att tro att det faktiskt är skillnad på hästar framgångsrikt avlade för internationell dressyr (exempelvis) och en vanlig hobbyhäst. Jag tror absolut man kan få även en röd Jazz-häst ;) till slut att ingå i Pignons show, men kommer den samtidigt att vinna internationella dressyrtävlingar?

Hon sa f ö inte att det inte gick att få alla hästar lydiga, hon svarade på Svanlunds fråga "kan man göra så här med alla hästar?". Och det trodde hon inte, i samband med Pignons uppvisning. Det är rätt stor skillnad på "lydiga hästar" och Pignons hästar, tycker jag i varje fall. Men ni kanske har större erfarenhet av internationella tävlingshästar än jag - jag har bara en fördom om att de är som topptrimmade Ferarribilar i jämförelse med min egen Volvo. (som ändå är holländsk och dressyrstammad, inga jämförelser i övrigt!)

Sambon som är medsörjande i min hobby tyckte efter Pignoninslaget: "varför sysslar ni med dressyr, det är ju urtrist jämfört med det här!". När jag försökte förklara biomekaniken bakom bra dressyrridning och hur svårt det är sa han "ja, men det lyckas ni ju aldrig förmedla till publiken, det HÄR däremot - det fattar man ju!" :D

Jag håller med Fio här, kommentatorerna är till även för alla de som inte rider varje dag.
 
Sv: Uttalande i TV

Utan Svanlund hade det inte funnits mycket ridsport i TV...

Angående all kritik han får i kommentator-sammanhang kan jag tycka att det är väldigt orättvist. Jag tycker att han ställer de där bra, "naiva" frågorna någon som inte kan något om hästar ställer. Sen litar han på expertkommentatorerna och får då en grund att stå på som kanske ibland är lite skev... Inom andra sporter finns det ju inte riktigt så vitt spridda uppfattningar om "rätt utförd sport" som det gör inom hästsporten, och det kan göra att det blir svårt att ta till sig för andra. Tävlingsdressyr är precis som konståkning en bedömningssport och de som inte kan häst förstår inte biomekaniken bakom, vilket gör att man för att fånga även okunniga tittare kanske vill ha mer "show", mer "spektakulärt" och "flashigt". Biomekaniken hos hästen blir lite svår att försöka få fram genom tv-rutan. Förklara reglerna i ett fotbollsspel är enkelt, då det är vi själv som gjort upp dom.

Man kan reagera på allt okunnigt de säger, men jag gillar Svanlunds avslutande kommentar vad gäller Pignon (som jag iofs saknade viss harmoni hos, då hans hästar hade bakåtstrukna öron stor del av uppvisningen). "Det här kanske är något vi alla borde tänka till runt, när man beskyller sin häst för att vara dum så kanske det bara är man själv som inte förstår." (inte exakt, men ungefär).
 
Sv: Uttalande i TV

hejja Svanis om han sa så :banana:

Annars kan jag också slå mig för pannan ibland

men allt är bättre än Anders Gernant :D

Fios aspekt har jag aldrig tänkt på, men egentligen - inte kommenterar de Hockey för att jag skall fatta :confused:
Varför skulle hästspot komenterars för de oinvigda...

Ang vilka hästar man kan använda för Trick så var det väl Kevin Bacon som lärde en av sina en hel del avancerade trick - gå och hämta korgar med rätt färger tex för att den var så intelligent

Visst kan en ferrari var intelligent - bara den är harmonisk - trick handlar om Tillit om man gör det a la delfin träning. det handlar om underkastelse om man använder negativ förstärkning....

Vet inte hur pignon tränar

BTW Griförsaren benämndes som negativ förstärkning i rättegången. Ej Okey som träningsmetod sa Johan Beck Fris
 
Senast ändrad:
Sv: Uttalande i TV

Måste bara kommentera det sista om negativ försärkning. Det handlar faktiskt också om tillit, för det mesta är folk bara ordrädda. Ridning tex är negativ förstärkning och det verkar ju vara en okej träningsmetod;)


delvis kl

Håller med dig Susan, de pratar inte om andra sporter så att jag förstår och när vi snackar ridning på tv så ä det ju för de som är intresserade och kollar, även om man inte behöver snacka bara "hästspråk".

Jag tycker det e jättebra att Svanlund är där, han gör det lite roligare att lyssna och som nån sa så ställer han rätt frågor. Det som hag tycker angående det andra, s visst det är bra att de pratar lite för de oinvigda också men man kan göra det på ett annat sätt. Just nu så uppfattar jag det på ett sätt som att det skulle vara helt omöjligt svårt och att bara vissa människor och hästar skulle klara det, och det gör ju inte direkt reklam för annorlunda ridning och hästhantering heller. Det hade vart bra om de var mer insatta i det och kunde förklara vissa grejer på ett intressant sätt:)
 
Sv: Uttalande i TV

kl

Jag tycker att det är bra att de ställer "dumma" frågor och talar till de oinvigda. Själv älskar jag att titta på konståkning men om jag ska vara ärlig så kan jag inte stå rakt upp och ner på ett par skridskor. Hade då kommentatorerna börjat snacka massa konståkningstermer och skitit i att förklara sånt som är självklart för konståkarna så hade jag nog slutat titta. De enda som verkligen kan säga nåt om kommentarerna är väl just de oinvigda som tittar, vi andra kommenterar ju så bra själva ändå. Visst kan det bli lite fånigt ibland, men då får man tänka på hur man skulle höra det om man inte visste vad en sluta var t ex.
 
Sv: Uttalande i TV

Fios aspekt har jag aldrig tänkt på, men egentligen - inte kommenterar de Hockey för att jag skall fatta :confused:
Varför skulle hästspot komenterars för de oinvigda...

Därför att hästsport INTE är en folksport som Hockey och Fotboll är och lyckas någon oinvigd titta in på kanalen så skall dom inte skrämmas bort pga det bara talas i hästermer för den invigde. Vem som helst kan se när det ena laget gör ett mål och flest mål vinner, det behöver man inte vara så särskilt bright för att fatta, inte offside heller och ut och inkast och hörnor.

Men hästsport.....Ungefär som när du babblar biokemik och rörelsemekanik :devil: Det skrämmer ju tom bort den invigde tänk då om det är en som knappt sett en häst, kommer denne person titta in på kanalen igen när det sänds hästsport- Svar NEJ
 
Sv: Uttalande i TV

Håller helt med om konståkningsliknelsen. Inför konståknings-VM och liknande brukar sydsvenskan visa med grafik hur de olika hoppen går till (t ex salchow, trippel toe-loop osv) - just eftersom sporten har så få invigda. Tänk om de kunde börja illlustrera även ridsport grafiskt - det vore toppen!
 
Sv: Uttalande i TV

inte offside heller och ut och inkast och hörnor.

Tja jag tycker just att jag fattar inget av sånt, men det kan bero på att jag är så totalt ointresserad att jag knappt en skulle titta om Sverige nån gång tog sej till nån guldfinal:angel:

Jag är helt säker på att det är programledarnas ambition så som du säger, sen tror jag ärligt talat inte nån helt oinvigd fastnar för alltid för dressyr pga dom begriper termerna bättre:o Det är väl mest redan intresserade som tittar om man ska vara ärlig. Hoppning är å andra sidan lite lättare för oinvigda, antingen hoppar hästen eller inte, antingen ligger pinnarna kvar eller inte, och klockan ser man ju......
 
Sv: Uttalande i TV

Äsch inte skrämmer jagbort någon :angel: Alla blir i stället superinspirerade och taggade till tusen mot nya stordåd

( för de som inte förstår minhumor - så tror jag man reagerar olika - jag blir tex asa inspirerad av Kottas inställning hans egen disciplin, jag skärper mig ett snäpp till, i alla fall när jag tittar på, vete fan hur det skulle gå om jag red för honom :p :D beror väl på hur det gick om man säger så :angel:)

Alla reagerar inte likadant på någon
 
Senast ändrad:
Sv: Uttalande i TV

Måste bara kommentera det sista om negativ försärkning. Det handlar faktiskt också om tillit, för det mesta är folk bara ordrädda. Ridning tex är negativ förstärkning och det verkar ju vara en okej träningsmetod;)

Nja folk förstår inte innebörden i ord är nog min uppfattning :crazy:

Du kan själv välja som ryttare i vilken utsträckning du vill använda hjälper som går ut på negativ förstärkning ( bett sporrar skänkel tex) eller om du vill använda din koordination och underlätta = possitiv förstärkning

jag rekommenderar dig att söka på Andrew Mc Lean och sätta dig in i begreppen
och lära dig hästträning på hästens villkor
 
Sv: Uttalande i TV

Så är det nog också men jag är övertygad om att folk har ordräddhet också;)
Se bara nu tex, negativförstärkning uppfattades som nåt negativt och positiv förstärkning uppfattades som nåt fantastiskt.

Jag vet mycket väl skillnaden på de båda och jag är stolt utövar at det första, även fast jag tränat eligt den andra också.

Hur jag vill träna min häst är min ensak, du är välkommen hit och se när jag tränar, både ridning,tricks och hantering. Tex tricks som min häst tycker är fantastiskt roligt tränar jag med negativförstärkning, jag varken misshandlar honom eller binder och tvingar han till saker, han tycker som sagt att det är väldigt kul med tricks.

Tex klickerträning som oftast tränas med godis är ett exempel på positiv förstärkning och det är inte alltid så jävla bra, utav flera anledningar.

Men som jag uppfattar din ridning med positivförstärkning så behövs negativ förstärkning för att komma till att hästen förstår ditt underlättande, jag tror inte på det som en fungerande träningsmetod, men berätta du gärna mer
 
Sv: Uttalande i TV

Jag tror du/ni har missuppfattat kommentatorernas jobb, dom sitter inte där för dig och mig utan för alla icke hästintresserade människor som förväntas titta på detta och skulle dom säga tja det är är väl ingenting , det kan vemsomhelst göra så undrar man ju isåfall varför det överhuvudtaget skall visas upp på tv :confused:

Deras jobb är ju att få folk att förstå innebörden av hur svårt det här med hästar och inte att vem som helst kan göra vad som helst. Jag tycker det är bra att dom talar som dom gör , det är tröttsamt nog att hela tiden få höra från världen utanför att vaddå rida , det är väl ingenting, kan väl inte vara svårt, det är bara hästen som måste göra allt, det är ingen sport, bort från OS osv osv

VA?? Så jag som håller på med hästar förväntas kunna allt och är inte behov av kloka kommentarer?? Jag är inte ute efter att få kommentarer som "det-kan-väl-vemsomhelst" utan (om vi nu talar om att få en häst lydig) mer "visst kan man det men det ligger oerhört mycket träning, åratals träning, bakom detta resultat" och "endast en ryttare/hästägare med stor hästkännedom och kunskap kan uppnå detta, men om man verkligen tränar så finns givetvis möjligheten" eller "hästar klarar mer än man först kan tro, det bevisar ju Pignon med sin uppvisning" Varför inte läsa på lite om aktiviteten innan som någon sa. Lite nyanserat och intelligenta samtal kunde vara trevligt. Trots allt tror jag att flertalet av de som tittar faktiskt är hästintresserade och kan en del. Ska vi alltså inte ha något ut av detta mer än att titta på bilderna??
Hur många ungdomar eller inte fullt så kunniga kommer nu att gå omkring och vara övertygade om att det är omöjligt att få just deras häst/sköthäst lydig? Bara pga en enda kommentar på tv.

Och stor heder till Svanlunds kommentar som det skrev som i tråden tidigare.

Ps. Jag gillade Anders Gernandt. Han visste vad han pratade om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 767
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 442
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp