Bukefalos 28 år!

Uttalande i TV

Sv: Uttalande i TV

jag blir tex asa inspirerad av Kottas inställning hans egen disciplin, jag skärper mig ett snäpp till, i alla fall när jag tittar på, vete fan hur det skulle gå om jag red för honom :p :D beror väl på hur det gick om man säger så :angel:)

Alla reagerar inte likadant på någon

Tror att det är lika stor chans att det går bra som att det knyter sig. RId inte fel väg bara så att han ser, då :devil:
 
Sv: Uttalande i TV

Hur många ungdomar eller inte fullt så kunniga kommer nu att gå omkring och vara övertygade om att det är omöjligt att få just deras häst/sköthäst lydig? Bara pga en enda kommentar på tv.

Det är väl det som är grejen, att dom inte skall försöka sig på massa saker hemma i tron att det skall gå för att Svanlund mfl säger att det går bara om du tränar tillräckligt mycket. Nej hua stackars hästar för vad dom blir utsatta för isåfall :eek:

Jag är GLAD för att dom är övertygade om att det är omöjligt om jag skall vara helt ärlig, jag har sett för många idioter hålla på med konstiga saker som resulterar i vettskrämda djur :crazy:
 
Sv: Uttalande i TV

Det är ju bra att de ställer"dumma" frågor men de behöver kanske inte yttra sig "rasistiskt":devil: För några år sedan så bisittaren till Svanlund:
Nämen nu galopperar de också eller något liknande när det var nordsvenskar som reds utklädda till dalahästar. Hon lät väldigt förvånad. Att komma med sådana kommentarer tyder på en otroligt låg kompetens och det är inte säskilt bra tycker jag. Att medvetet ställa olika frågor för att underlätta för publiken att förstå är något helt annat. Jag kommer också ihåg när det var westernhästar med och hur otroligt de tyckte att det var att de kunde stå alldeles stilla... Då pratade de om både framridningen och inne på arenan. Inte så lyckat att ge bilden av att det bara går med "westernraser". Lite mer förberedda på det som de ska kommentera kunde de nog vara i mitt tycke.
Ha det gott alla!
Annika
 
Sv: Uttalande i TV

Hur tänkte du då?

Han hade en hel del misstag och missförstånd samt att skritten är helt kass även om den har blivit bättre med åren.

Ok, inte arg då kanske men så besviken att det hela tiden ska vara:

så tekniskt korrekt som möjligt också.

Tycker det är dags att dressyren börjar handla mera om kvalitet än bara tekniskt korrekt.
Synd att Aats mycket bra piaffer o dyl, trots missar, inte ska räcka till att placera sig över tekniskt korrekta men ack så tråkiga adeleides ridning.
 
Sv: Uttalande i TV

Lite OT men är det någon som vet om man kan se Globensändningarna i repris? och när i så fall? Finns de på SVT play? (har letat där men hittade bara korta snuttar)
 
Sv: Uttalande i TV

Det är väl det som är grejen, att dom inte skall försöka sig på massa saker hemma i tron att det skall gå för att Svanlund mfl säger att det går bara om du tränar tillräckligt mycket. Nej hua stackars hästar för vad dom blir utsatta för isåfall :eek:
Jag är GLAD för att dom är övertygade om att det är omöjligt om jag skall vara helt ärlig, jag har sett för många idioter hålla på med konstiga saker som resulterar i vettskrämda djur :crazy:

Ja visst, du får gärna tycka så.:)
Men tror du inte att det gäller alla discipliner??
Sitter du på en dressyrhäst kan du såga ner den på tygeln och piska den framåt. Att få den att hoppa höga hinder blir lite värre. Att använda brutala metoder i frihetsdressyr = hästen går därifrån. VILKET ÄR VÄRST TYCKER DU?

Jag tycker att det är bra att ingjuta lite hopp i våra ungdomar så att de har mål att arbeta mot. Och i andra grenar så "undervisar" man tittaren, medan i alternativ hästdressyr förkastar man i mångt och mycket kunskapen och tror det enbart är Gud och några därtill som klarar det.
 
Sv: Uttalande i TV

Tycker det är dags att dressyren börjar handla mera om kvalitet än bara tekniskt korrekt.
Synd att Aats mycket bra piaffer o dyl, trots missar, inte ska räcka till att placera sig över tekniskt korrekta men ack så tråkiga adeleides ridning.

När det är tekniskt korrekt så innebär det att det också är hög kvalitet i rörelserna.
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker? Det här är tävling, inte show.
 
Sv: Uttalande i TV

Jag tycker att det är bra att ingjuta lite hopp i våra ungdomar så att de har mål att arbeta mot. Och i andra grenar så "undervisar" man tittaren, medan i alternativ hästdressyr förkastar man i mångt och mycket kunskapen och tror det enbart är Gud och några därtill som klarar det.

Med tanke på hur NH utförs ute i buskarna så håller jag inte alls med dig.
 
Sv: Uttalande i TV

Ja visst, du får gärna tycka så.:)
Men tror du inte att det gäller alla discipliner??
Sitter du på en dressyrhäst kan du såga ner den på tygeln och piska den framåt. Att få den att hoppa höga hinder blir lite värre. Att använda brutala metoder i frihetsdressyr = hästen går därifrån. VILKET ÄR VÄRST TYCKER DU?

Jag tycker att det är bra att ingjuta lite hopp i våra ungdomar så att de har mål att arbeta mot. Och i andra grenar så "undervisar" man tittaren, medan i alternativ hästdressyr förkastar man i mångt och mycket kunskapen och tror det enbart är Gud och några därtill som klarar det.

Fast är det att förkasta kunskapen när man säger att det är svårt och att inte många klarar av det?

Nej jag tycker inte att man skall bagatellisera svårigheterna att träna hästar för att ingjuta hopp i våra ungdomar :grin:

Det gäller oavsett gren...
 
Sv: Uttalande i TV

När det är tekniskt korrekt så innebär det att det också är hög kvalitet i rörelserna.
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker? Det här är tävling, inte show.

Tekniskt korrekt kanske blir fel, Hon red programmet tekniskt korrekt, inte hästen.
Piaffen var ok, Aats var med klart tramp och bättre shvung, hon satt och red hästen hårt och konsist med ganska stora hjälper, Aat red mjukt och med små hjälper.

Vill börja se mera elastiska GLADA hästar och ryttare som är mjuka i kroppen.

Var bara det jag menade.... ;)
 
Sv: Uttalande i TV

Tex klickerträning som oftast tränas med godis är ett exempel på positiv förstärkning och det är inte alltid så jävla bra, utav flera anledningar.

Jasså? Vad baserar du det på? Exempel?

/Migo
klickertränare
 
Sv: Uttalande i TV

Red Adelinde "hårt och med stora hjälper"? På vilket vis menar du då? Jag såg nämligen knappt att hon rörde sig, det såg otroligt elegant ut, avspänt, mjukt o korrekt.
Jag är dock också förtjust i Premier, även om han gav ett "gladare" intryck ifjol. Han såg dock starkare ut nu och hade utvecklats mycket det senaste året. Hade gärna sett honom någon placering högre. Som segrare var dock Parzival fullständigt överlägsen, han var i en egen division jämfört med de andra.
"Hjärtat" ska inte döma när det är tävling.
 
Sv: Uttalande i TV

Nu har jag bara sett en bit av den ritten på SVT play, men den visade på ganska grova hårda hjälper i en piaff och hästen ser ut att piaffera mekaniskt, men inte med glädje och energi. (mera robotstuk) Har sett det flera gånger tidigare av samma ryttare så det var knappast en tillfällighet.
Vad man ser beror nog mycket på hur man ser.
 
Sv: Uttalande i TV

Jag menar inte att det är något allvarligt fel eller så.
Det finns flera anledningar, bland annat att hästen kan bli nonchalant, tigger, slutar göra tricksen, blir aggressiv.
Det funkar alldeles utmärkt på vissa hästar och på andra inte alls, funkar det för dig så är väl det jättebra:)
 
Sv: Uttalande i TV

Jag menar inte att det är något allvarligt fel eller så.
Det finns flera anledningar, bland annat att hästen kan bli nonchalant, tigger, slutar göra tricksen, blir aggressiv.
Det funkar alldeles utmärkt på vissa hästar och på andra inte alls, funkar det för dig så är väl det jättebra:)

men du är så ovetenskaplip så jag vet inte var jag skall börja

Ungefär som ET som var ute hos mig och på fullt allvar trodde att vetenskap det var 2 gubbar som satt och hitta på alltihopa:eek:

Angående inlärnings psykologi så är shaping (klickerträning) den mesta effektiva inlärninsgmetoden - men kanske inte alltid den lättaste för tränaren att behärska

Jag vet inte vad du baserar ditt uttalande på, hörsägen eller din erfarenhet förmodligen hörsägen av ngn okunnig person

Du måste bli mer källkritisk och ffa lära dig att skilja på fakta och en åsikt

det har sedan Pavlovs tid på 1800 talet forskats om hur inlärning går till, hur hjärnan lär sig snabbast och vilak inlärningsvägar som är mest lustfyllda för djuret

du avfärdar det i särklass mest effektiva och roliga sättet för djur och oss att lära oss saker - baserat på vad?????

här är en bra sammanfattning på hur inlärning sker

http://www.aebc.com.au/home
 
Senast ändrad:
Sv: Uttalande i TV

Jag menar inte att det är något allvarligt fel eller så.
Det finns flera anledningar, bland annat att hästen kan bli nonchalant, tigger, slutar göra tricksen, blir aggressiv.
Det funkar alldeles utmärkt på vissa hästar och på andra inte alls, funkar det för dig så är väl det jättebra:)

Om man använder godis tillsammans med en "förstärkare", vanligtvis en klicker så lär sig hästarna att det bara kommer godis efter förstärkaren=klicket. Det är extremt effektivt och du slipper hästar som muddrar dina fickor. Hästarna börjar klura på vad som förväntas av dem och de utför olika handlingar för att lista ut vad som är rätt och vad som kan utlösa ditt klickande. Klickar du exakt då hästen utför den rörelse du önskar kommer den att testa igen, och igen och igen tills den lärt sig rörelsen. Det är glada hästar som mycket arbetsvilligt gör det vi ber dem om (för att få godis givetvis) och jag har hittills inte sett någon agressivitet. Snarare att de blir lite för glada (min unghäst fick fullkomligen glädjespunk och bockade järnet när hon förstod att jag ville att hon skulle rulla på en boll). Om de slutar göra tricksen är det tränarens fel, då har man hållit på för länge eller inte förklarat tydligt nog. Har man en häst som i början blir lite för godissugen lär du den att det bara kommer godis om den vänder bort huvudet en aning. Så slipper du ha hästen klättrandes på dig.

Ger man godis lite nu och då utan klicker eller liknande kan problemet bli att man belönar fel saker. Man har ca 3 sekunder på sig från det att hästen gör rätt till att godiset ska vara i munnen. Därför ger jag aldrig godis annars.

Vet att du är duktig och löser din träning ändå, men att säga att själva godiset utlöser problemen du beskrev ovan är inte helt rätt. Det är inte godiset i sig utan hur man använder det som är problemet.
 
Sv: Uttalande i TV

Jag menar inte att det är något allvarligt fel eller så.
Det finns flera anledningar, bland annat att hästen kan bli nonchalant, tigger, slutar göra tricksen, blir aggressiv.

Då skulle jag vilja säga att "metoden" är fel utförd. Majoriteten av 'utövarna' håller på med träning med klicker, inte klickerträning med allt vad det innebär av filosofi och träningsteori.


/Migo
 
Sv: Uttalande i TV

+ migo och helan

Ursäkta att jag inte ens orkar läsa era svar, jag har testat med positiv förstärkning och jag tycker inte det funkar, jag skiter i om ni tycker att jag gjorde fel eller inte, det funkade inte med min häst helt enkelt och jag har sett många andra det inte funkar på heller.

Och Susan, sluta spekulera om sånt du inte vet, att uttrycka dig om varför jag har en viss åsikt och klanka ner på den är rätt korkat.
Om du undrar så baserar jag min åsikt på erfarenhet och min tränare.

Om det är nån som ska öppna upp sig och ta till sig så är det ju du Susan, för du verkar ju tycka att alla andra gör allting dåligt förutom du själv då.

Bye!
 
Sv: Uttalande i TV

Fast säg då inte att det är metoden det är fel på, utan de instruktörer du valt som inte kunnat förmedla/förstått vad det handlar om.

Det är lite som att säga att hockey inte är kul, efter att ha testat det med rätt utrustning men på asfalt ist. för på is.

Det räcker inte med en klicker och godis för att det ska vara operant inlärning mha. betingad förstärkare. Det handlar liksom om mer än så... Det Susan skriver om vetenskaplig grund är faktiskt helt korrekt- det är en metod som är odisktuabelt effektiv. Eller är din häst annorlunda funtad än resten av livet på den här planeten? Innan du dömer ut metoden och pratar illa om den på nätet, så tycker jag du ska testa på det för en kompetent instruktör. Och då menar jag inte en tricktränare som "testat på det lite", utan en ordentligt utbildad klickerinstruktör som vet vad den gör.

/Migo
 
Sv: Uttalande i TV

Och Susan, sluta spekulera om sånt du inte vet, att uttrycka dig om varför jag har en viss åsikt och klanka ner på den är rätt korkat.
Om du undrar så baserar jag min åsikt på erfarenhet och min tränare.

Om det är nån som ska öppna upp sig och ta till sig så är det ju du Susan, för du verkar ju tycka att alla andra gör allting dåligt förutom du själv då.

Bye!

det där var ett onödigt påhopp och heller inte sant, jag har inte skrivit något dylikt.

Jag skrev såhär

Jag vet inte vad du baserar ditt uttalande på, hörsägen eller din erfarenhet förmodligen hörsägen av ngn okunnig person

och det bekräftar du ju nu. Ingen insatt i inlärningspsykologi skulle påstå det du skriver så okunnig är det ju du som bekräftar. Okunnig i meningen omedveten om att inlärningspsykologi är en vetenskap

se Migos inlägg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 300
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 755
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 441
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp