Bukefalos 28 år!

Vad är egentligen rasism?

Bara för att nåt är sant betyder det inte att det är intressant. Vi är fler och fler som tycker att det här med nationaliteter och gränser mellan länder är rätt passé. Historiskt har ju de där gränserna ändrats ett närmast oändligt antal gånger, och sällan har människorna som faktiskt bor i området haft nåt att säga till om. Det är ju bara streck på papper egentligen, ett sätt att skilja på mitt och ditt. När hela världen egentligen är vår!
Det där sättet att se på världen, som den globaliserade världen, där det inte finns gränser, eller nationaliteter, är väldigt riskabelt.

De som brukar uttrycka den ståndpunkten, är i regel de som har makt och kontroll över sina liv, som endera äger eller har maktpositioner i de stora globala företagen, eller har en utbildning och kontakter, som gör att individen kan få jobb nästan var som helst, utan större ansträngning.

Nu menar jag inte att nationer och nationsgränser är det viktigaste, men trygghet får man också genom att befinna sig inom en känd och invand kultur, och med ett språk runt omkring som är begripligt.

Är världen blir gripbar, och att det finns möjlighet att påverka sin livssituation är viktigt för alla, fungerande demokrati är ett ganska bra sätt att se till att livet är påverkbart.

Fungerande demokrati är det som gör att nationsgränser faktiskt betyder något. Rimlig närhet till "makten" likaså.

Det finns en anledning till att röstandet i t.ex. EU-valet är betydligt mindre, än i de svenska nationella valet.
 
Fast du kommer fortfarande inte ifrån sanningen. Sen som jag skrev så har det ingen betydelse från vilket land man kommer ifrån. Men vi är alla olika fast ändå lika. Att jag är född svensk betyder ju bara att jag är född i sverige. Och som min vän är född i norge.
Flyttar jag till ett annat land så är jag ju fortfarande född i sverige.

Sättet som du uttrycker dig på gör att man lätt får intrycket att det har betydelse.
 
Det där sättet att se på världen, som den globaliserade världen, där det inte finns gränser, eller nationaliteter, är väldigt riskabelt.

De som brukar uttrycka den ståndpunkten, är i regel de som har makt och kontroll över sina liv, som endera äger eller har maktpositioner i de stora globala företagen, eller har en utbildning och kontakter, som gör att individen kan få jobb nästan var som helst, utan större ansträngning.

Nu menar jag inte att nationer och nationsgränser är det viktigaste, men trygghet får man också genom att befinna sig inom en känd och invand kultur, och med ett språk runt omkring som är begripligt.

Är världen blir gripbar, och att det finns möjlighet att påverka sin livssituation är viktigt för alla, fungerande demokrati är ett ganska bra sätt att se till att livet är påverkbart.

Fungerande demokrati är det som gör att nationsgränser faktiskt betyder något. Rimlig närhet till "makten" likaså.

Det finns en anledning till att röstandet i t.ex. EU-valet är betydligt mindre, än i de svenska nationella valet.

Fast jag tänker att det också hänger ihop med resandet, att nästan alla jag känner bott och arbetat i ett land annat än Sverige. Även som volontärer i länder som är allt annat än trygga.

Närheten till makten har du helt rätt i, att sättet vi byggt upp vår demokrati där vi väljer ett fåtal som ska bestämma åt många lätt blir urvattnat när de få blir väldigt få mot antalet de ska representera, tex EU.

Det finns kanske bättre sätt att göra det på, så att fler kan komma till tals i globaliseringen. Ett annat jätteproblem är också att världens pengar mer och mer hamnar i fickorna på några få. Revolution eller evolution vi får se :)
 
Oj! Var ska jag börja... Jag kan skriva i timmar men det finns bara en enda sak som egentligen är viktig.

DU har inte gjort någonting för att födas i Sverige, DU har bara haft tur. Just DU hade lika gärna kunna födas i ett fattigt krigshärjat land och det är viktigt att komma ihåg.

Livetslotteri.se är en bra sida där du får lotta om ditt liv och se hur liten chansen är att hamna i ett så tryggt land som Sverige. Prova så kanske du tänker annorlunda. Jag är tacksam över att få bo i Sverige men vi ska inte ta det som en självklarhet.
 
Fast jag tro vi alla ser skillnad på människor och människor. Jag menar, vill inte du och din familj ska ha det bra? Är det rasistiskt att säga att jag vill inte ha det lika dåligt och fattigt som dem i afrika. Jag vill kunna ha ett lyckligt liv. Då skiljer ju jag på människor och människor. Eller att jag vill inte ha det så äckligt som grannen har det i sitt hus. Är det rasistiskt? För jag skiljer ju då på från grannen och mig.

Många vill idag att alla ska behandlas lika men det fungerar ju inte. Ingen människa är den andra lik och vi kan inte behandlas som vi vore en enda person. Vi måste ju acceptera varandras tro, åsikter, hudfärg, religion osv osv. Men att behandlas lika är ju princip stört omöjligt, anser jag :)

Självklart vill jag och min familj ha det bra, men jag tycker inte att min lycka påverkas huruvida det flyttar folk från andra länder till Sverige eller inte. Eller jo förresten - jag får faktiskt ett bättre liv tack vare det, för många invandrare kan tänka sig jobb som de som är födda i Sverige inte vill ta (inom service tex). + att jag hade inte funnits om folk inte flyttat till Sverige som invandrare.

Om din granne är ohygienisk eller inte är inte rasism, men det blir rasism om du anser att hen är ohygienisk för att denna kommer från ett visst land eller har en viss hudfärg eller religion.

Om ni har för få lägenheter i kommunen, så är det ett annat problem än att invandrare får hjälp att skaffa första bostaden. Har ni ett kösystem i kommunen? Har du några siffror på hur många lägenheter som är förmedlade till nyanlända och hur många som är förmedlade till övriga?
 
Jag blir alltid förundrad när jag hör detta för att jag inte alls har den upplevelsen. Jag har aldrig blivit kallad rasist trots att jag ibland har kritiserat integrationspolitiken. Jag tycker helt enkelt inte att det stämmer att man blir kallad rasist till höger och vänster, blir man det kanske man uttrycker sig på ett sätt som folk upplever som rasistiskt.

Jag har heller aldrig blivit kallad rasist min uppfattning har jag fått från media och sociala medier och givetvis från den politiska debatten där ingen vågar säga nått för då är man SD anhängare...
 
Snart har vi ju inget Sverige kvar. För det är väl inte rasistiskt? Att man vill att Sverige förbli svenskt, det är ju därför det heter Sverige?

Jag skulle tycka att det var väldigt intressant om du ville utveckla det här ytterligare. Jag vet att du har svarat en gång om nationalsången och skolavslutning i kyrkan. Men vad mer?

Är det Sveriges yta som minskar så att det inte blir något Sverige kvar eller vad är det som försvinner? Vad är svenskt? Vad är det du vill ska förbli svenskt? Och på vilket sätt försvårar invandring att detta kan finnas kvar?

Vad tycker du att namnet Sverige för med sig? Vad skulle få namnet att tappa i värde?
 
Nu har tom ordet rasism kommit in i ett häst spel på nätet. Där det nyss gjordes att gubbarna i spelet kunde bli mörkhyade. Innan var dem bara vita. Barnen i spelet tyckte ju såklart att detta va ovanligt och skojade om att någon mörkhyad gubbe såg ut som en apa och undrade om inte denna kunde byta tillbaka till "normala" färgen för det var så konstigt att se denne som mörkhyad.
Detta blev ett ramaskri och personen bakom denna gubben gick ut med att detta är väldigt rasistiskt och så får man inte säga.
Men hallå, det är barn! Barn med livlig fantasi och gubbarna i spelet (man kan välja olika ansiktsformer) ser faktiskt rätt missbildade ut och jag tycker en gubbe ser apliknande ut både i vit och mörkhyad utseende.

Jag ska inte röra resten av diskussionen, jag hör egentligen inte hemma på Ungdom och vill inte lägga mig i för mycket, men då ingen (vad jag sett) rört vid det här så tar jag upp det eftersom det gjorde mig ganska upprörd att läsa...

Att en (stor?) grupp svenska barn 2015 alls reagerar på att möjligheten att ha en mörkhyad karaktär införs i ett spel, kallar den "apa" och vill återgå till att bara ha "normala" karaktärer i spelet igen gör mig rent fysiskt illamående. Att det inte redan fanns annat än karaktärer med typiskt västeuropeiskt utseende är bara det bedrövligt, att barnen sedan reagerar negativt på utseendet och anser det normalt att göra sig lustig över den och önska den bort igen... Nä, fy fanken vad ledsen jag blir. För ja, det är rasistiskt.

Ja, barn är barn. Barn ska lära sig vad som är OK och inte, vad samhället är och vad som förväntas av dem. Det bästa är om de lär sig värderingar och sin plats (vilket för våra svenska barn på väääääldigt många sätt är högst upp på toppen, vilket gör att det är väldigt viktigt att de lär sig Bamses "Den som är stark måste också vara snäll" också) i världen hemma, av föräldrar som bryr sig om dem och tar sig tid att förklara och forma. Men får de inte den kunskapen med sig hemifrån så kommer de att få lära sig en något hårdare väg, genom att de bryter mot acceptabelt beteende och får veta det av utomstående. Det är självklart inte OK att behandla barn som gör fel illa, men tala om att det de gör är oacceptabelt är snarare ett måste. På precis samma sätt som vi inte låter ett barn sparka och slå någon, även om hen inte fått lära sig hemifrån att man inte gör så.

Jag undrar hur många barn med "fel" utseende som läste de där hånen? Den som hade den karaktären verkar i alla fall ha kunnat försöka svara emot, även om det knappast var så lätt, men ännu fler lär ha läst det. Och ännu värre, hur många av dem internaliserade fördömandet mot "fel" utseende, lärde sig (ännu en gång) att det är viktigt att ha ett europeiskt utseende - och att ett sätt att kompensera för en sådan brist är att hjälpa till att sparka på de som är fel. Så otroligt bedrövad jag blir. :(

(Och nej, det är verkligen, verkligen inte något "såklart" över att barnen reagerade på en mörkhyad karaktär!)
 
Att göra skillnad på etnicitet på exakt det sättet är själva definitionen av rasism. "Äkta" är ett positivt laddat värdeord, dvs om man säger att man är "äkta svensk" så har man per automatik också skapat "oäkta svenskar", en grupp som per definition har lägre värde än de "äkta svenskarna". Därmed blir man korrekt kallad för rasist om man gör uttalandet "jag är en äkta svensk".



Jag skulle aldrig klistra en nationalitet på någon, utan i så fall fråga den personen hur vederbörande uppfattar sig. Om vi talar i generella termer om invånare i länder och inte specifika individer så säger jag "svenskar" om alla som har medborgarskap i landet. Givetvis kan en människa uppfatta sig som del av flera nationer och har i så fall flera nationaliteter, enligt min mening.

Så en person vars föräldrar är från Chile, Irak eller Finland men är född i Sverige har rätt att kalla sig svensk med din definition? Om jag (svensk medborgare) föder mitt barn när jag befinner mig i Kenya, blir mitt barn kenyan då enligt dig?

Okej men det är ju vad DU tycker.

En person vars föräldrar kommer från ett annat land med är född i Sverige är ju född svensk och därmed svensk men i blodet är den ju då tex Finsk (eftersom föräldrarna kommer ifrån och är födda som Finne)
Eller vill du att man ska kalla personen för Finsk då?

Jag är född i Sverige och är då svensk men i mitt blod några generationer bakåt är jag Belgisk eftersom mina förfäder invandrade från Belgien.
 
Jag ska inte röra resten av diskussionen, jag hör egentligen inte hemma på Ungdom och vill inte lägga mig i för mycket, men då ingen (vad jag sett) rört vid det här så tar jag upp det eftersom det gjorde mig ganska upprörd att läsa...

Att en (stor?) grupp svenska barn 2015 alls reagerar på att möjligheten att ha en mörkhyad karaktär införs i ett spel, kallar den "apa" och vill återgå till att bara ha "normala" karaktärer i spelet igen gör mig rent fysiskt illamående. Att det inte redan fanns annat än karaktärer med typiskt västeuropeiskt utseende är bara det bedrövligt, att barnen sedan reagerar negativt på utseendet och anser det normalt att göra sig lustig över den och önska den bort igen... Nä, fy fanken vad ledsen jag blir. För ja, det är rasistiskt.

Ja, barn är barn. Barn ska lära sig vad som är OK och inte, vad samhället är och vad som förväntas av dem. Det bästa är om de lär sig värderingar och sin plats (vilket för våra svenska barn på väääääldigt många sätt är högst upp på toppen, vilket gör att det är väldigt viktigt att de lär sig Bamses "Den som är stark måste också vara snäll" också) i världen hemma, av föräldrar som bryr sig om dem och tar sig tid att förklara och forma. Men får de inte den kunskapen med sig hemifrån så kommer de att få lära sig en något hårdare väg, genom att de bryter mot acceptabelt beteende och får veta det av utomstående. Det är självklart inte OK att behandla barn som gör fel illa, men tala om att det de gör är oacceptabelt är snarare ett måste. På precis samma sätt som vi inte låter ett barn sparka och slå någon, även om hen inte fått lära sig hemifrån att man inte gör så.

Jag undrar hur många barn med "fel" utseende som läste de där hånen? Den som hade den karaktären verkar i alla fall ha kunnat försöka svara emot, även om det knappast var så lätt, men ännu fler lär ha läst det. Och ännu värre, hur många av dem internaliserade fördömandet mot "fel" utseende, lärde sig (ännu en gång) att det är viktigt att ha ett europeiskt utseende - och att ett sätt att kompensera för en sådan brist är att hjälpa till att sparka på de som är fel. Så otroligt bedrövad jag blir. :(

(Och nej, det är verkligen, verkligen inte något "såklart" över att barnen reagerade på en mörkhyad karaktär!)

Absolut barnen ska lära sig vad som är rätt och fel. Och säger man då att ALLA mörkhyade i verkligheten ser ut som apor så ja jag kan ta det som rasistiskt lika mycket som mörkhyade hade kallat alla vita för spöken! Men i ett spel där det redan fanns en vit karaktär med ett apliknande ansikte som min vän har på sin gubbe och vi har alltid kallat den gubben för typ "apa". Ingen har reagerat på det. Samma ansikte finns även som mörkhyad, jag tycker fortfarande den ser apliknande ut men inte pga färgen, utan för strukturerna mm i ansiktet. Och helt plötsligt blir det ett ramaskri bara för att gubben är mörkhyad.
Och detta är ett SPEL. Ett spel där det finns mörkhyade karaktärer i men det har bara inte kunnat välja det själv förrän nu. Inget fel med det. Då ska det ju vara fel för det spelet är baserat på en historia om en tjej så det går bara välja kvinnliga karaktärer så alla killar som spelar får välja att vara tjej. Då ska det ju också vara fel.

Om ett barn får en docka i present som är mörkhyad och säger att den ser ut som en apa, är barnet rasist då? Samma barn får en till docka av samma sort i present denna gången en ljushyad. Barnet säger fortfarande att dockan ser ut som en apa, är barnet rasist då?

Att säga att mörkhyad inte är normal färg är riktigt fel att säga och rasistiskt.
 
Uttrycker man sig rasistiskt så får man acceptera att bli tagen för att vara en rasist.

Du gör uppenbarligen skillnad på folk o folk utifrån etnicitet, läs dina inlägg om lyxlägenheter.

Okej så jag är rasist för att det finns lägenheter som är mer lyxigare än andra med toppmodern inredning mm. Så om jag kallar det för lyxlägenheter så är jag rasist?
Eftersom du gjorde fetstil av just LYX.

Så du påstår på fullaste allvar att jag är rasist i för att jag skrev detta?


"Ja det hade känts rättvist att det byggdes nya lägenheter till invandrare. Och bara för att dem är nya så behöver ju inte det betyda att det är lyxinredning. Nya lägenheter hålla ofta standardmått.
Sen tror jag att invandrare som flytt från ett krig och bott i en hydda skulle bli överlycklig över att få bo i en lägenhet även om det är en gammal från 70-talet. Bara det är rena lyxet för dem. Dem flyr ju från sitt land för att slippa kriget, inte för att bo lyxigt."

Det skrevs som svar för bla till detta
"Det skulle förmodligen sticka i mångas ögon om skattepengar användes till att bygga helt nya hus som var paxade till nyanlända, då skulle många förmodligen tycka att "invandrarna ska minsann inte få nyare finare lägenheter än oss som bott länge i landet".
 
Senast ändrad:
Okej men det är ju vad DU tycker.

En person vars föräldrar kommer från ett annat land med är född i Sverige är ju född svensk och därmed svensk men i blodet är den ju då tex Finsk (eftersom föräldrarna kommer ifrån och är födda som Finne)
Eller vill du att man ska kalla personen för Finsk då?

Jag är född i Sverige och är då svensk men i mitt blod några generationer bakåt är jag Belgisk eftersom mina förfäder invandrade från Belgien.

Vad syftar du på att jag tycker? Att "äkta svensk" är positivt laddat? Det är inte en åsikt; det är fakta.

Jag tycker att det är helt upp till individen att definiera sin nationalitet. Alla som har svenskt medborgarskap är givetvis svenskar. Ett barn till finska föräldrar som har svenskt medborgarskap kanske definierar sig som finsk, både finsk och svensk, eller enbart svensk. Det är ingenting jag har någon som helst åsikt om faktiskt.

I ditt blod x antal generationer bakåt är du i så fall även afrikan, eftersom alla människors förfäder en gång i tiden utvandrade från Afrika.
 
Alltså jag ber om ursäkt på förhand om jag är otrevlig nu, men det här är så förbannat klassiskt.

Du tycker att du har det svårt och känner dig undanskuffad & bortglömd. Vad gör du? Du hittar syndabockar (invandrare och myndigheter) och blir avundsjuk istället för att se ditt eget ansvar när det gäller att skapa ditt liv så som du trivs med.
 
Absolut barnen ska lära sig vad som är rätt och fel. Och säger man då att ALLA mörkhyade i verkligheten ser ut som apor så ja jag kan ta det som rasistiskt lika mycket som mörkhyade hade kallat alla vita för spöken! Men i ett spel där det redan fanns en vit karaktär med ett apliknande ansikte som min vän har på sin gubbe och vi har alltid kallat den gubben för typ "apa". Ingen har reagerat på det. Samma ansikte finns även som mörkhyad, jag tycker fortfarande den ser apliknande ut men inte pga färgen, utan för strukturerna mm i ansiktet. Och helt plötsligt blir det ett ramaskri bara för att gubben är mörkhyad.
Och detta är ett SPEL. Ett spel där det finns mörkhyade karaktärer i men det har bara inte kunnat välja det själv förrän nu. Inget fel med det. Då ska det ju vara fel för det spelet är baserat på en historia om en tjej så det går bara välja kvinnliga karaktärer så alla killar som spelar får välja att vara tjej. Då ska det ju också vara fel.

Om ett barn får en docka i present som är mörkhyad och säger att den ser ut som en apa, är barnet rasist då? Samma barn får en till docka av samma sort i present denna gången en ljushyad. Barnet säger fortfarande att dockan ser ut som en apa, är barnet rasist då?

Att säga att mörkhyad inte är normal färg är riktigt fel att säga och rasistiskt.

Du kan helt enkelt inte bara bortse från den historiska kontexten, vare sig när det kommer till specifika kränkningar (att jämföra afrikaner med apor) eller generella strukturer (att övertaget ligger hos västeuropéerna), och jämföra rakt av som du gör. Att man eventuellt inte känt till att tex afrikaner jämförts med apor är ingen ursäkt för att fortsätta, som om ens okunskap är något att vara stolt över. Att inte veta bättre är inte en sköld att gömma sitt dåliga uppförande bakom, det är istället ytterligare en sak att rätta till.

Man får också lov att titta på grupptillhörighet, det är en jäkligt stor skillnad på att kommentera en grupp inifrån mot att kommentera den utifrån.

Och ja, generellt är barn rasistiska. Det ligger i vår natur att söka gruppgemenskap - och därmed även identifiera de som inte hör till gruppen - bland annat genom utseendemarkörer. Bland annat därför är det viktigt att lära dem att inte tänka rasistiskt, och det redan från början. (Och även att själv vara medveten om den tendensen, och vara sin egen polis.) Är de ute på nätet och spelar spel skulle de redan ha lärt sig bättre än vad du beskrivit här, och har de inte det så får de tyvärr lära sig genom att såra andra och få reaktioner på det.

Att det handlar om ett spel gör väl varken till eller ifrån? Hån är hån.
Definitivt är det ett problem att det inte funnits spelbara mörkhyade karaktärer tidigare, men att det införts nu är ju något bra. Inte något att reagera på negativt! Jag kan absolut tänka mig att det är ett problem om alla karaktärer är av kvinnligt kön också (i ett hästspel :banghead:), men det förändrar inte något i någon helt annan fråga.

Jag blir beklämd av att du verkar tycka det är värre att bli anklagad för rasism än utsatt för rasism. :(
 
Rasism betyder ungefär att vilja dela upp, göra skillnad på eller känna aversion inför folkgrupper av människor baserat på biologiska grunder. Idag används termen ofta som propaganda (se t.ex wikipedia): "Propaganda (av det latinska propagare, 'fortplanta', 'utbreda'), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda, ett visst budskap eller väcka positiva eller negativa känslor för något (politik, policy, religion, uppfattning, förändring, vara, tjänst, etc.) [...] Syftet är således inte att informera utan att påverka...".

Anledningen till detta är antagligen att rasism ses som någonting så avskyvärt att det ofta ses som fördelaktigt att inkludera även andra saker man ser som avskyvärt i termen. Exempel på detta från tråden skulle kunna vara att det påstås vara rasism att inte se samkönade äktenskap som lika mycket värda. Mycket av det som idag kallas rasism skulle jag snarare kalla tribalism eller något liknande. Som i sin tur kan vara precis lika fel och skadligt för samhället som rasism.
 
Vad är det för hjälp du vill ha som du menar att invandrarna får? Du har ekonomiskt bistånd från socialtjänsten, de får bidrag från Migrationsverket. De får inte mer pengar än dig, bara från ett annat ställe.

Jo, etableringsersättningen kan vara högre än försörjningsstödet. Beror såklart på familjesammansättning, typ av boende osv men det kan vara det.
 
Jo, etableringsersättningen kan vara högre än försörjningsstödet. Beror såklart på familjesammansättning, typ av boende osv men det kan vara det.

Ja, jag tänkte på dagersättningen för asylsökanden. Men har inte etableringsersättningen också ett tak för hur mycket man kan få? Typ bara för ett visst antal barn och som högst en viss summa?
 
Ja, jag tänkte på dagersättningen för asylsökanden. Men har inte etableringsersättningen också ett tak för hur mycket man kan få? Typ bara för ett visst antal barn och som högst en viss summa?

Det har jag tyvärr inte koll på men vet att personer som går från etableringsersättning till försörjningsstöd förväntas ha sparat sitt överskott ett par månader då den ersättningen är högre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 323
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 275
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 632
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp