Vad är egentligen rasism?

Jag anser inte att jag har mer rätt till att få lägenhet absolut inte. Men jag anser att alla ska få lika stor chans att få en lägenhet, det får man inte om kommunen spärrar lägenheter till enbart invandrare.
Jag har inte mer rätt än någon. Det jag menade är att jag upplever att invandrare ha prio ett. Ska det inte vara att alla ha lika stor chans?

Om en person kommer till Sverige, på vilket sätt tycker du att det är rimligt att komma in på bostadsmarknaden och få tak över huvudet? I många delar av Sverige behöver man stå flera år i bostadskö för att ha chans till en hyresrätt och bostadsrätter och hus kostar ofta över miljonen.
 
Det här är en väldigt intressant diskussion tycker jag. Numera är man rasist så fort man har nån åsikt alls eller om man säger sig älska Sverige.

Jag tycker att alla människor är lika mycket värda oavsett vilken hudfärg, nationalitet, sexualitet, handikapp eller vad som helst. Jag tycker att det som händer i världen med krig, fattigdom och elände är hemskt och att ingen människa ska behöva ha det så. Alla som behöver hjälp ska få den hjälpen oavsett om de bor i Sverige eller i Syrien. Jag skänker minst 100 kr i månaden till olika hjälp organisationer för att göra vad jag kan.
Men tyvärr kan vi inte hjälpa alla hur gärna vi än vill.

Jag tycker att den svenska invandringspolitiken är fel. Det har ingenting med de som kommer hit att göra utan hur de behandlas utav våra politiker.
Jag tycker att när man kommer hit så ska man snabbt få hjälp in i samhället. - Alla som kommer ska lära sig språket på sån nivå att de klarar vardagslivet helt okej. Man behöver inte alls kunna prata flytande svenska men man ska kunna förstå och göra sig förstådd hyfsat.
- alla ska få hjälp ut i arbetslivet. Är man utbildad läkare när svenska vården skriker efter läkare så ska man snabbt kunna få sin legitimation. Jag läste en artikel för ett tag sen om en mycket erfaren hjärnkirurg som inte fick börja jobba på flera år för det var så många och utdragna steg han behövde gå igenom. Tenta av och ge dem en AT tjänst tills det är tydligt vad de kan!
- alla kommuner ska ta emot ungefär lika stor procent räknat på hur stor kommunen är. Inte som nu att vissa får ta emot massor och andra knappt några alls.
- bort med ghettona! Jag hoppas ni förstår vad jag menar jag fann inget bättre ord. Men ta min hemstad som exempel. Där finns ett område där i stort sätt alla nyanlända får bo. Det är billiga,sunkiga lägenheter i utkanten av staden. I och med att det inte bor några svenskar där har de vuxna jätte svårt att komma in i samhället och lära sig eftersom de aldrig behöver använda språket eller röra sig utanför kretsar där de är trygga. För barnen och ungdomarna går det bättre eftersom de går i skolan. Och ja vänner som bott i det här området har berättat att det är precis så.
Får de istället sprida ut sig så kommer den här rasistiska rädslan att minska när det blir en mer naturlig fördelning och inte vi och dom.

Det finns nog tusen fler saker som jag tycker är fel med den svenska invandringspolitiken. Men man får ju inte kritisera den för då är man rasist...
 
Rasism är att anse att människor har olika värde grundat på var de kommer ifrån.

Det du har skrivit ovan är i mina ögon inskränkt och rasistiskt. Du skiljer på "de" och "vi". Det spelar ingen roll att du har kompisar som är rasifierade eller att du "inte har något emot dem".

Usch, det var länge sedan jag läste något så unket.

Fast du måste ju skilja på att och säga "de och vi" de som kommer till Sverige och vi som är i Sverige. Alla är ju inte från samma land, tex de som kommer från amerika till vi i SVerige. Då bli ju dem "de och vi" handlar ju inte om att dela upp mörka och ljusa :)

Är det unket att läsa om att jag tycker att kommunen/myndigheterna inte behandlar oss (svenska och invandrare) rättvist?
 
Jag kan lova dig att du har ett bättre liv om du är född i Sverige, sett till privilegier. Vi har rent vatten, mat, fred. Ett fungerande skol- och rättssystem. Det ÄR vansinnigt orättvist, sett ur ett globalt perspektiv. Fantastiskt för oss, ja. Men det är orättvist och det måste man inse.

Du har redan större möjligheter än vad nyanlända har. Du kan det svenska språket, du har socialt och möjligtvis också ekonomiskt kapital och du har en förstående för det svenska samhället som grundlagts redan när du var barn. Alltså är det faktiskt inte rättvist att säga "ställ alla i samma kö". En nyanländ (speciellt någon som kommer hit med begränsade resurser vilket många gör, sett till svenskars begrepp om rikedom) har betydligt sämre chanser än dig att till exempel få en lägenhet. Jag anser därmed att det inte är det minsta konstigt om nyanlända eller andra socialt utsatta grupper får extra stöd (eller "bättre chans"). Deras chans från första början är ju sämre - varför inte använda samhällsfunktioner till att jämna ut chanserna så att människor ändå kan ha liknande möjligheter trots skilda förutsättningar?

Den som flyttar hit och blir svensk medborgare är svensk (om man inte utgår från någon absurditet a la SD). Alltså går det inte att tala om "invandrare" och "svenskar" för att det är inte en dikotomi.

Nej jag har det inte speciellt bra själv. Jag är den sorten som inte hör hemma i dagens samhälle. Ingen utbildning, inget jobb. Och jag får ingen hjälp! Depressioner som kommer och går, lever på soc och få knappt 3500 spänn att leva på varje månad. Och soc är gärna glad i att dra in pengar, som nu bara för att jag sökte om bostadsbidrag för sent pga att jag låg i kraftig influensa så kommer de dra in pengar så jag får kanske 2000 spänn att leva på.
Jag hade gärna också fått det dära stödet och chansen. Hjälpen till ett bättre liv än vad jag har nu.

De som kommer hit är invandrare och det har alltid hetat så. Lika mycket som jag är en invandrare när jag flyttar till ett annat land. Och flyttar jag till tex Amerika och få amerikanskt medborgarskap så är jag fortfarande svensk. Tycker det är fel att säga att dem som kommer hit bli svenska bara för att dem får ett svenskt medborgarskap. Dem är ju fortfarande somalier, afrikan osv i blodet. Jag hade känt mig kränkt om någon hade sagt något jag inte är. Men det är vad jag tycker :)
 
Det
Kort sagt så är rasism för mig när man ser ner på en folkgrupp baserat på deras ursprung och religion. "Du är från plats X. alltså är du dålig och jag är bättre än dig" Jag tror absolut det finns överallt, ljusa ser ner på mörka och vice versa. Det är precis lika illa oavsett.

Det är vad jag har lärt mig också!
 
Googlade faktiskt lite och hittade denna sidan som förklarar vad rasism betyder och är. Väldigt enkelt egentligen och det jag har lärt mig.
Men idag som en ovan skrev så är ju typ allt rasistiskt och ordet missbrukas.
Som enligt sidan jag hittade så är jag inte alls någon rasist. Och speciellt inte värsta rasisten.
http://www.umo.se/Vald--krankningar/Rasism/
 
Om en person kommer till Sverige, på vilket sätt tycker du att det är rimligt att komma in på bostadsmarknaden och få tak över huvudet? I många delar av Sverige behöver man stå flera år i bostadskö för att ha chans till en hyresrätt och bostadsrätter och hus kostar ofta över miljonen.

Det ska vara lika anser jag. Våra ungdomar som bor i Sverige måste ju också få en chans att få flytta hemifrån. Allt fler få bo hemma längre och det gör det ju svårare om kommunerna ska boka undan alla till invandrare. Och speciellt om man ska ta lägenheter och göra dem till moskéer. Bättre att dem bygger en kyrka eller en byggnad som är lämpad för det, om det nu måste finnas :)
 
Det ska vara lika anser jag. Våra ungdomar som bor i Sverige måste ju också få en chans att få flytta hemifrån. Allt fler få bo hemma längre och det gör det ju svårare om kommunerna ska boka undan alla till invandrare. Och speciellt om man ska ta lägenheter och göra dem till moskéer. Bättre att dem bygger en kyrka eller en byggnad som är lämpad för det, om det nu måste finnas :)

Många väljer också att bo hemma längre eftersom allt fler utbildar sig mer. I min kommun hålls inga lägenheter till invandrare vad jag vet, däremot verkar man låta en asylsökande familj bo i ett hus med radon.

Varför skulle man bygga en kyrka? Moské och kyrka är inte samma sak såvitt jag vet. Kyrkor dräller det ju av överallt.
 
"Snart finns det inget Sverige kvar"

Jag undrar så över detta. Har någon tagit ifrån dig Sverige på något sätt? För om man BARA anser att Sverige är tex skolavslutning i kyrkan och den svarta dockan i Kalle anka så kanske man känner sig bestulen på något sätt. Men ingen har någonsin försökt ta något Svenskt ifrån mig, tvärtom verkar de flesta hemskt intresserade av hur Sverige är och vad man gör här. Att man sedan har Moské eller firar andra högtider det betyder INTE att någon tar ifrån DIG jul. Det betyder att man kan ha både och, tänk på det.

Absolut, men ju mer personer vi får in från andra länder ju mer rasistiskt bli allting. Som du säger så har ju skolavslutningen i kyrkan tagits bort, du får heller inte sjunga nationalsången i skolan. Våra svenska traditioner vi alltid har haft försvinner pga att de som kommer hit känner sig utanför, att det är rasistiskt osv osv. Snart får man väl inte ha en svensk flagga på huset.
Så jag känner att Sverige som det har varit, som jag växte upp i är borta/på väg att försvinna pga invandrarna, pga rädslan för att "dem" ska känna sig utanför mm.
Kommer "dem" till Sverige så får "dem" ju också följa våra traditioner. Sjunger vi nationalsången i skolan så gör vi det. Har vi skolavslutningen i kyrkan så har vi det.
 
Senast ändrad:
Många väljer också att bo hemma längre eftersom allt fler utbildar sig mer. I min kommun hålls inga lägenheter till invandrare vad jag vet, däremot verkar man låta en asylsökande familj bo i ett hus med radon.

Varför skulle man bygga en kyrka? Moské och kyrka är inte samma sak såvitt jag vet. Kyrkor dräller det ju av överallt.

Okej, i min by så var alla tomma hyresrätter snabbt tagna till invandrarna. Är 2 områden och båda två är det princip bara invandrare som hyr lägenheter. Och det tycker jag är fel. För det ska vara lika.

Nä kanske inte bygga en kyrka men en byggnad där dem kan ha Moské. För det är ju inte rättvist att ta lägenheter till det.
 
Absolut, men ju mer personer vi får in från andra länder ju mer rasistiskt bli allting. Som du säger så har ju skolavslutningen i kyrkan tagits bort, du får heller inte sjunga nationalsången i skolan. Våra svenska traditioner vi alltid har haft försvinner pga att de som kommer hit känner sig utanför, att det är rasistiskt osv osv. Snart får man väl inte ha en svensk flagga på huset.
Så jag känner att Sverige som det har varit, som jag växte upp i är borta/på väg att försvinna pga invandrarna, pga rädslan för att "dem" ska känna sig utanför mm.
Kommer dem till Sverige så får dem ju också följa våra traditioner. Sjunger vi nationalsången i skolan så gör vi det. Har vi skolavslutningen i kyrkan så har vi det.

Jag tycker det är superbra att skolavslutningen har flyttats från kyrkan! Jag har alltid känt mig sjukt obekväm där eftersom jag inte är troende, då känns det som hyckleri att sitta där. Var nånstans finns detta förbud mot nationalsången att hitta? Jag har aldrig någonsin sett det, bara hört det som argument. På min gamla skola sjungs nationalsången som vanligt på skolavslutningen vad jag vet (inte på nationaldagen av förklarliga skäl).

Jag känner snarare att "Sverige som det har varit, som jag växte upp i är borta/på väg att försvinna" på grund av att klimatet blir kallare mellan människor, man gör skillnad på människor och människor. Förändring behöver inte vara dåligt, men i det avseendet blir jag nästan mörkrädd.
 
Okej, i min by så var alla tomma hyresrätter snabbt tagna till invandrarna. Är 2 områden och båda två är det princip bara invandrare som hyr lägenheter. Och det tycker jag är fel. För det ska vara lika.

Nä kanske inte bygga en kyrka men en byggnad där dem kan ha Moské. För det är ju inte rättvist att ta lägenheter till det.

"Dem" kanske inte hade någon som helst möjlighet att få en moské uppförd? Det är inte gjort i en handvändning. Det skulle nog vara bra mycket dyrare än att låta dem disponera en lägenhet.
 
Jag tycker det är superbra att skolavslutningen har flyttats från kyrkan! Jag har alltid känt mig sjukt obekväm där eftersom jag inte är troende, då känns det som hyckleri att sitta där. Var nånstans finns detta förbud mot nationalsången att hitta? Jag har aldrig någonsin sett det, bara hört det som argument. På min gamla skola sjungs nationalsången som vanligt på skolavslutningen vad jag vet (inte på nationaldagen av förklarliga skäl).

Jag känner snarare att "Sverige som det har varit, som jag växte upp i är borta/på väg att försvinna" på grund av att klimatet blir kallare mellan människor, man gör skillnad på människor och människor. Förändring behöver inte vara dåligt, men i det avseendet blir jag nästan mörkrädd.

Jag är inte heller troende men har aldrig haft problem att ha skolavslutning i kyrkan. Tycker det har varit fint. I allafall i den kyrkan jag var i.
Ja och det är på nationaldagen jag menar som dem har tagit bort att vi inte få sjunga nationalsången. Det är ju fullt naturligt att sjunga sin nationalsång på nationaldagen. Men om jag mindes rätt så togs det ju bort pga att invandrarna kände sig utanför. Och absolut jag förstår dem. Men vi måste ju fortfarande får sjunga vår nationalsång.
 
Jag är inte heller troende men har aldrig haft problem att ha skolavslutning i kyrkan. Tycker det har varit fint. I allafall i den kyrkan jag var i.
Ja och det är på nationaldagen jag menar som dem har tagit bort att vi inte få sjunga nationalsången. Det är ju fullt naturligt att sjunga sin nationalsång på nationaldagen. Men om jag mindes rätt så togs det ju bort pga att invandrarna kände sig utanför. Och absolut jag förstår dem. Men vi måste ju fortfarande får sjunga vår nationalsång.

Jag har sällan tyckt att det varit fint eftersom det är massa symboler och prat om den kristna tron. Det har gjort mig obekväm jämt.

Jag tänkte mer på att barnen är lediga på nationaldagen och därför inte sjunger den i skolan 6 juni :) Återigen, var någonstans finns detta förbud? För mig verkar det bara vara en myt.
 
"Dem" kanske inte hade någon som helst möjlighet att få en moské uppförd? Det är inte gjort i en handvändning. Det skulle nog vara bra mycket dyrare än att låta dem disponera en lägenhet.

Fast det är ju en lägenhet som en ungdom som jag kunde fått istället för att bo hemma och vantrivas. Lägenheterna är ju till för att bo i. Har man tagit hit folk från andra länder så får man ju också se till att dem får allt dem behöver. Och en liten byggnad till Moské kan inte kosta så fasligt mycket.
 
Jag har sällan tyckt att det varit fint eftersom det är massa symboler och prat om den kristna tron. Det har gjort mig obekväm jämt.

Jag tänkte mer på att barnen är lediga på nationaldagen och därför inte sjunger den i skolan 6 juni :) Återigen, var någonstans finns detta förbud? För mig verkar det bara vara en myt.

Ja haha, det tänkte jag inte på dum jag känner mig nu haha. Men det togs bort på min skola pga den orsaken iallafall.
 
Fast det är ju en lägenhet som en ungdom som jag kunde fått istället för att bo hemma och vantrivas. Lägenheterna är ju till för att bo i. Har man tagit hit folk från andra länder så får man ju också se till att dem får allt dem behöver. Och en liten byggnad till Moské kan inte kosta så fasligt mycket.

Vem säger att alla ungdomar som bor hemma vantrivs? Jag är absolut ingen expert på varken moskéer eller att uppföra byggnader så jag vågar mig inte på att gissa ens på kostnaden. Men jag har inte svårt att se framför mig hur kritiskt många skulle se på ett moskébygge...

Ja haha, det tänkte jag inte på dum jag känner mig nu haha. Men det togs bort på min skola pga den orsaken iallafall.

Att en enskild skola har konstiga saker för sig betyder inte att det finns ett nationellt förbud mot nationalsången.
 
Okej, i min by så var alla tomma hyresrätter snabbt tagna till invandrarna. Är 2 områden och båda två är det princip bara invandrare som hyr lägenheter. Och det tycker jag är fel. För det ska vara lika.

Nä kanske inte bygga en kyrka men en byggnad där dem kan ha Moské. För det är ju inte rättvist att ta lägenheter till det.
Tror det snarare är du som fokuserar på fel sak. Hade du tänkt lika om det handlade om studenter som tar upp lägenheterna? Människor är människor.

Jag ser stor skillnad på min far som varje dag hyser hat gentemot alla tiggare utanför butiker, hur han säger att det är organiserat osv, jämfört med mina egna åsikter om att visst sitter det tiggare utanför affärerna men det påverkar inte mitt liv, och sen jämfört med min pojkvän från Holland som bara konstaterade att det sitter ovanligt många människor som tigger jämfört med vad han är van vid. Alltså bara ett konstaterabnde.
Dina inlägg är VÄLDIGT mycket "Det är invandrarnas fel", "DE tar våra lägenheter", "de tar våra pengar", "varför inte bygga en kyrka eller byggnad istället för att DE ska göra mitt liv svårare" (Varför inte bygga mer lägenheter?). Ändå lever du på soc och har det jobbigt. Tycker du att du har mer behov/rätt till en lägenhet än vad jobbande invandrare har med familj?
 
Jag tror inte du menar illa, men din jargong pekar på att du gör skillnad på människor och människor. Jag håller med om att ordet rasist missbrukas idag och jag tycker svensk invandrarpolitik är långt ifrån optimal. Men att Sverige skulle vara mindre svenskt för att folk flyttar dit - nä. Väldigt mycket av det som vi anser vara svenskt är traditioner och kulturer som vi tagit från andra länder. Mycket av det som vi ser som svenskt kommer från 1800-1900-talet och har inte alls den långa historia som vi inbillar oss.

Att behandlas lika, jo visst. Men ofta missar man vad man själv har och får och bara ser vad andra får. att få hjälp att få lägenhet är ju inte något som enbart är tillskrivet nyanlända.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 046
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp