Vad är egentligen rasism?

Det ska vara lika anser jag. Våra ungdomar som bor i Sverige måste ju också få en chans att få flytta hemifrån. Allt fler få bo hemma längre och det gör det ju svårare om kommunerna ska boka undan alla till invandrare. Och speciellt om man ska ta lägenheter och göra dem till moskéer. Bättre att dem bygger en kyrka eller en byggnad som är lämpad för det, om det nu måste finnas :)

Läste någon sammanställning nyligen om att svenskar flyttade hemifrån tidigast i Europa.
 
Rasism är att anse att människor har olika värde grundat på var de kommer ifrån.

Det du har skrivit ovan är i mina ögon inskränkt och rasistiskt. Du skiljer på "de" och "vi". Det spelar ingen roll att du har kompisar som är rasifierade eller att du "inte har något emot dem".

Usch, det var länge sedan jag läste något så unket.

Jag håller verkligen med.
 
De som kommer hit är invandrare och det har alltid hetat så. Lika mycket som jag är en invandrare när jag flyttar till ett annat land. Och flyttar jag till tex Amerika och få amerikanskt medborgarskap så är jag fortfarande svensk. Tycker det är fel att säga att dem som kommer hit bli svenska bara för att dem får ett svenskt medborgarskap. Dem är ju fortfarande somalier, afrikan osv i blodet. Jag hade känt mig kränkt om någon hade sagt något jag inte är. Men det är vad jag tycker :)

Du anser att du är svensk även om du flyttar till ett annat land. Du skulle känna dig kränkt om någon sa att du inte är svensk. Inser du du inte att du kränker andra genom att uttala dig om vilken nationalitet du anser att de har?

Vem är svensk "i blodet"? Hur många generationer bakåt måste någons släkt ha bott i Sverige för att personen ska anses vara svensk i dina ögon? Är samer svenskar - de har ju en egen kultur och till och med ett eget folkvalt organ? Är vita i Sydafrika afrikaner - de härstammar ju från brittiska och holländska kolonisatörer? Är skåningar svenskar - de var ju faktiskt danskar för bara 400 år sedan?
 
Nej jag har det inte speciellt bra själv. Jag är den sorten som inte hör hemma i dagens samhälle. Ingen utbildning, inget jobb. Och jag får ingen hjälp! Depressioner som kommer och går, lever på soc och få knappt 3500 spänn att leva på varje månad. Och soc är gärna glad i att dra in pengar, som nu bara för att jag sökte om bostadsbidrag för sent pga att jag låg i kraftig influensa så kommer de dra in pengar så jag får kanske 2000 spänn att leva på.
Jag hade gärna också fått det dära stödet och chansen. Hjälpen till ett bättre liv än vad jag har nu.

De som kommer hit är invandrare och det har alltid hetat så. Lika mycket som jag är en invandrare när jag flyttar till ett annat land. Och flyttar jag till tex Amerika och få amerikanskt medborgarskap så är jag fortfarande svensk. Tycker det är fel att säga att dem som kommer hit bli svenska bara för att dem får ett svenskt medborgarskap. Dem är ju fortfarande somalier, afrikan osv i blodet. Jag hade känt mig kränkt om någon hade sagt något jag inte är. Men det är vad jag tycker :)

Vad är det för hjälp du vill ha som du menar att invandrarna får? Du har ekonomiskt bistånd från socialtjänsten, de får bidrag från Migrationsverket. De får inte mer pengar än dig, bara från ett annat ställe.
 
Att skolavslutningen inte firas i kyrkan är inte pga av invandrarna. Sen förstår jag att du gärna vill skylla på dom, det är lättare så. Skolan är separerad från kyrkan, då ska man inte ha skolavslutningen i kyrkan. Så enkelt är det. Nationaldagen i Sverige firas MER för varje år. Det är inte upp till andra människor att vara så Svenska att det passar dig
 
Det här är en väldigt intressant diskussion tycker jag. Numera är man rasist så fort man har nån åsikt alls eller om man säger sig älska Sverige

Det finns nog tusen fler saker som jag tycker är fel med den svenska invandringspolitiken. Men man får ju inte kritisera den för då är man rasist...

Jag blir alltid förundrad när jag hör detta för att jag inte alls har den upplevelsen. Jag har aldrig blivit kallad rasist trots att jag ibland har kritiserat integrationspolitiken. Jag tycker helt enkelt inte att det stämmer att man blir kallad rasist till höger och vänster, blir man det kanske man uttrycker sig på ett sätt som folk upplever som rasistiskt.
 
Senast ändrad:
Det ska vara lika anser jag. Våra ungdomar som bor i Sverige måste ju också få en chans att få flytta hemifrån. Allt fler få bo hemma längre och det gör det ju svårare om kommunerna ska boka undan alla till invandrare. Och speciellt om man ska ta lägenheter och göra dem till moskéer. Bättre att dem bygger en kyrka eller en byggnad som är lämpad för det, om det nu måste finnas :)

Men ungdomar som bott i Sverige länge har t.ex. möjlighet att ställa sig i bostadskö ett par år innan de vill flytta hemifrån. Vad tycker du att den nyanlände ska göra? Bo under en buske i ett par år tills kötiden har blivit tillräckligt lång?

Det finns i många städer lägenheter endast för studenter. Tycker du att det är orättvist? Att du behandlas illa i på bostadsmarknaden bara för att du inte är student?

När jag sa upp min förra lägenhet så annonserades den inte ut. Det fanns ingen möjlighet för de andra i bostadskön att söka den. Istället kom det en enda person på visningen, hon sa att hon led av bland annat depression och ångest och hade blivit rekommenderad av sin läkare att flytta. Därför hade hon av bostadsbolaget fått möjlighet att få tacka ja till lägenheten innan allmänheten fick söka. Tycker du att detta är orättvist? Att hon blir behandlad annorlunda än dig av myndigheterna? Att sånna som hon tar alla lägenheter?

Om man tycker att det är okej att vissa går före i kön eller har "paxade" bostäder, t.ex. studenter eller någon som mår psykiskt dåligt, men att andra t.ex. nyanlända till Sverige inte har rätt till det, då tycker jag faktiskt att man gör skillnad på folk och folk, vilket är rasistisk.

Sen kan man ju tycka att antalet hyresrätter är för få. Men det tillhör inte den här diskussionen eftersom vi här pratar om rasism.
 
Apropå att "numera är man ju rasist om man ..." är jag övertygad om att många som uttrycker den åsikten själva har för vana att uttrycka rasistiska åsikter, men är blinda för sin egen rasism. Jag har aldrig fått höra att jag skulle vara rasist. Trots ett aktivt engagemang i migrationsfrågan.
 
Vem säger att alla ungdomar som bor hemma vantrivs? Jag är absolut ingen expert på varken moskéer eller att uppföra byggnader så jag vågar mig inte på att gissa ens på kostnaden. Men jag har inte svårt att se framför mig hur kritiskt många skulle se på ett moskébygge...



Att en enskild skola har konstiga saker för sig betyder inte att det finns ett nationellt förbud mot nationalsången.
Skrev inte att alla ungdomar, jag skrev om mig själv :) "Fast det är ju en lägenhet som en ungdom som JAG kunde fått istället för att bo hemma och vantrivas"

Varför skulle det va kritiskt att bygga en moské till dem som behöver? Jag anser att dem hjälper vi dem som kommer hit att fortfarande kunna ha sin religion.
 
Tror det snarare är du som fokuserar på fel sak. Hade du tänkt lika om det handlade om studenter som tar upp lägenheterna? Människor är människor.

Jag ser stor skillnad på min far som varje dag hyser hat gentemot alla tiggare utanför butiker, hur han säger att det är organiserat osv, jämfört med mina egna åsikter om att visst sitter det tiggare utanför affärerna men det påverkar inte mitt liv, och sen jämfört med min pojkvän från Holland som bara konstaterade att det sitter ovanligt många människor som tigger jämfört med vad han är van vid. Alltså bara ett konstaterabnde.
Dina inlägg är VÄLDIGT mycket "Det är invandrarnas fel", "DE tar våra lägenheter", "de tar våra pengar", "varför inte bygga en kyrka eller byggnad istället för att DE ska göra mitt liv svårare" (Varför inte bygga mer lägenheter?). Ändå lever du på soc och har det jobbigt. Tycker du att du har mer behov/rätt till en lägenhet än vad jobbande invandrare har med familj?

Jag anser ingenting att det är invandrarnas fel och jag har inte ens skrivit att dem tar våra pengar. Vart har du fått det ifrån? Jag vill ju tom att man ska bygga upp så dem kan ha en moské. Ja för jag anser att det är onödigt att ta en lägenhet till det. Ni misstolkar och vill får mina inlägg som rasistiska. Som vanligt! Jag skriver att jag tycker det är KOMMUNEN som behandlar oss olika. Men det är ju vad jag har uppfattat. Sen tar jag åt mig allt det ni skriver. Som jag skrev, jag vill gärna lära mig mer och se andra ur andras perspektiv.
Jag fick inte lära mig och rasism i skolan, var inget sånt ramaskri om det som det är idag. Jag har ju bara fått bilda egna uppfattningar om allting
 
Jag tror inte du menar illa, men din jargong pekar på att du gör skillnad på människor och människor. Jag håller med om att ordet rasist missbrukas idag och jag tycker svensk invandrarpolitik är långt ifrån optimal. Men att Sverige skulle vara mindre svenskt för att folk flyttar dit - nä. Väldigt mycket av det som vi anser vara svenskt är traditioner och kulturer som vi tagit från andra länder. Mycket av det som vi ser som svenskt kommer från 1800-1900-talet och har inte alls den långa historia som vi inbillar oss.

Att behandlas lika, jo visst. Men ofta missar man vad man själv har och får och bara ser vad andra får. att få hjälp att få lägenhet är ju inte något som enbart är tillskrivet nyanlända.

Fast jag tro vi alla ser skillnad på människor och människor. Jag menar, vill inte du och din familj ska ha det bra? Är det rasistiskt att säga att jag vill inte ha det lika dåligt och fattigt som dem i afrika. Jag vill kunna ha ett lyckligt liv. Då skiljer ju jag på människor och människor. Eller att jag vill inte ha det så äckligt som grannen har det i sitt hus. Är det rasistiskt? För jag skiljer ju då på från grannen och mig.

Många vill idag att alla ska behandlas lika men det fungerar ju inte. Ingen människa är den andra lik och vi kan inte behandlas som vi vore en enda person. Vi måste ju acceptera varandras tro, åsikter, hudfärg, religion osv osv. Men att behandlas lika är ju princip stört omöjligt, anser jag :)
 
Men ungdomar som bott i Sverige länge har t.ex. möjlighet att ställa sig i bostadskö ett par år innan de vill flytta hemifrån. Vad tycker du att den nyanlände ska göra? Bo under en buske i ett par år tills kötiden har blivit tillräckligt lång?

Det finns i många städer lägenheter endast för studenter. Tycker du att det är orättvist? Att du behandlas illa i på bostadsmarknaden bara för att du inte är student?

När jag sa upp min förra lägenhet så annonserades den inte ut. Det fanns ingen möjlighet för de andra i bostadskön att söka den. Istället kom det en enda person på visningen, hon sa att hon led av bland annat depression och ångest och hade blivit rekommenderad av sin läkare att flytta. Därför hade hon av bostadsbolaget fått möjlighet att få tacka ja till lägenheten innan allmänheten fick söka. Tycker du att detta är orättvist? Att hon blir behandlad annorlunda än dig av myndigheterna? Att sånna som hon tar alla lägenheter?

Om man tycker att det är okej att vissa går före i kön eller har "paxade" bostäder, t.ex. studenter eller någon som mår psykiskt dåligt, men att andra t.ex. nyanlända till Sverige inte har rätt till det, då tycker jag faktiskt att man gör skillnad på folk och folk, vilket är rasistisk.

Sen kan man ju tycka att antalet hyresrätter är för få. Men det tillhör inte den här diskussionen eftersom vi här pratar om rasism.

Nej jag vill inte att dem ska bo i en buske. Men kommunen behöver ju faktiskt inte ta ALLA lägenheter till invandrarna som de gjorde i min by.
Man hade kunnat bygga upp lägenheter som enbart är till för de som kommer hit. Då blir det mer rättvist, precis som med studentbostäderna.
Nej jag tycker inte det va orättvist att tjejen fick lägenheten innan någon annan kunde söka den. Dock har inte alla den turen. Som tex jag som är deprimerad och mår psykiskt dåligt hade fått som svar att jag får ju söka som alla andra.
Så egentligen behandlas vi ej lika. För vi behandlas olika beroende på vilken kommun vi är i.
 
Apropå att "numera är man ju rasist om man ..." är jag övertygad om att många som uttrycker den åsikten själva har för vana att uttrycka rasistiska åsikter, men är blinda för sin egen rasism. Jag har aldrig fått höra att jag skulle vara rasist. Trots ett aktivt engagemang i migrationsfrågan.
Fast det stämmer ju, om jag tänker tillbaka för 5-6 år sen så var det inte alls detta snacket om rasism som det är idag. Då kunde du säga att mörkhyad leksak/gubbe i ett spel osv liknande en apa utan att bli anklagad som rasist.
Idag är man rasist så fort man säger att jag är äkta Svensk, tex.
 
Du anser att du är svensk även om du flyttar till ett annat land. Du skulle känna dig kränkt om någon sa att du inte är svensk. Inser du du inte att du kränker andra genom att uttala dig om vilken nationalitet du anser att de har?

Vem är svensk "i blodet"? Hur många generationer bakåt måste någons släkt ha bott i Sverige för att personen ska anses vara svensk i dina ögon? Är samer svenskar - de har ju en egen kultur och till och med ett eget folkvalt organ? Är vita i Sydafrika afrikaner - de härstammar ju från brittiska och holländska kolonisatörer? Är skåningar svenskar - de var ju faktiskt danskar för bara 400 år sedan?

Jo lika mycket som du kanske kränker en som kommer hit och du säger att denne är svensk när personen ifråga inte alls vill bli kallad svensk. Så det bero ju faktiskt på om personen känner sig kränkt eller inte.

Man föds svensk, det anser jag :) Eller man föds som tysk, norsk, dansk mm.
 
Vad är det för hjälp du vill ha som du menar att invandrarna får? Du har ekonomiskt bistånd från socialtjänsten, de får bidrag från Migrationsverket. De får inte mer pengar än dig, bara från ett annat ställe.
Hjälp så att jag kommer ut i arbetslivet. Hittills har jag bara blivit undanknuffad. Så läser man i tidningen att dem ska se till att invandrarna som kommer hit ska få jobb inom något år. Då känner jag mig orättvist behandlad som inte haft jobb på flera år och ingen som bryr sig om det.
Nu är det ju inte säkert att det bli så, men man bli ledsen när man läser sånt.
 
Fast det stämmer ju, om jag tänker tillbaka för 5-6 år sen så var det inte alls detta snacket om rasism som det är idag. Då kunde du säga att mörkhyad leksak/gubbe i ett spel osv liknande en apa utan att bli anklagad som rasist.
Idag är man rasist så fort man säger att jag är äkta Svensk, tex.

Jag antar att du tänkte skriva att det inte stämmer, enligt din åsikt. Annars illustrerar du bara min poäng om att du ifall du blir kallad rasist blir du det sannolikt för att du uttrycker dig rasistiskt. Gud så bra att det är lägre tolerans mot rasism idag, om så är fallet! Det visar ju på fantastiska framsteg i vårt samhälle: att vi inte längre accepterar kränkningar på slentrian :)

Om du säger att du är "äkta svensk", vad är då en oäkta svensk?
 
Att skolavslutningen inte firas i kyrkan är inte pga av invandrarna. Sen förstår jag att du gärna vill skylla på dom, det är lättare så. Skolan är separerad från kyrkan, då ska man inte ha skolavslutningen i kyrkan. Så enkelt är det. Nationaldagen i Sverige firas MER för varje år. Det är inte upp till andra människor att vara så Svenska att det passar dig
Det är iallafall vad jag läst. Så det är inget JAG skyller på.
Vadå så det passar mig? Men klart man bli less när man hör att skolan jag gick i slutar att sjunga nationalsången pga invandrarna känner sig utanför.
Men det handlar inte om att Sverige ska anpassa sig efter mig. Åter igen VILL ni få det till att jag är rasist.
 
Jag antar att du tänkte skriva att det inte stämmer, enligt din åsikt. Annars illustrerar du bara min poäng om att du ifall du blir kallad rasist blir du det sannolikt för att du uttrycker dig rasistiskt. Gud så bra att det är lägre tolerans mot rasism idag, om så är fallet! Det visar ju på fantastiska framsteg i vårt samhälle: att vi inte längre accepterar kränkningar på slentrian :)

Om du säger att du är "äkta svensk", vad är då en oäkta svensk?

Förstår jag inte vad du menar. Men jag tänkte inte alls skriva att de inte stämmer. Det stämmer ju att alla bli anklagade som rasister till höger och vänster. Snart är vi det allihopa.

Jag säger inte att jag är äkta svensk, gav bara ett tex. Jag är bara en svensk. En svensk som önskar sig utvandra till ett annat land :)
 
Hjälp så att jag kommer ut i arbetslivet. Hittills har jag bara blivit undanknuffad. Så läser man i tidningen att dem ska se till att invandrarna som kommer hit ska få jobb inom något år. Då känner jag mig orättvist behandlad som inte haft jobb på flera år och ingen som bryr sig om det.
Nu är det ju inte säkert att det bli så, men man bli ledsen när man läser sånt.

Ditt problem är alltså att du tycker att du inte får tillräckligt mycket hjälp.

Varför tror du att du inte får hjälp för att andra får det? Det är inte de mot dig. Ni får hjälp från olika instanser: ni tävlar inte om resurser. Det finns inget motsatsförhållande som säger att någon måste ha det sämre för att du ska få det bättre.
 
Nej jag vill inte att dem ska bo i en buske. Men kommunen behöver ju faktiskt inte ta ALLA lägenheter till invandrarna som de gjorde i min by.
Man hade kunnat bygga upp lägenheter som enbart är till för de som kommer hit. Då blir det mer rättvist, precis som med studentbostäderna.
Nej jag tycker inte det va orättvist att tjejen fick lägenheten innan någon annan kunde söka den. Dock har inte alla den turen. Som tex jag som är deprimerad och mår psykiskt dåligt hade fått som svar att jag får ju söka som alla andra.
Så egentligen behandlas vi ej lika. För vi behandlas olika beroende på vilken kommun vi är i.

Ett vanligt argument i invandringsfrågan är ungefär: "Men dom bor ju tillsammans allihopa, umgås bara med varandra, fortsätter att fira sina egna högtider och lär sig aldrig bra svenska! Om de ska bo i Sverige så måste de ju integreras, bli som oss andra svenskar!"

Om man då bygger nya lägenheter och områden som bara skulle vara till "invandrare" så blir det svårt lära sig svenska och skaffa vänner som bott i Sverige en längre tid eftersom man blir isolerad i sitt närområde där ingen kan svenska än. Sådana områden riskerar att motverka integrationen som många verkar tycka är väldigt viktigt.

Det skulle förmodligen sticka i mångas ögon om skattepengar användes till att bygga helt nya hus som var paxade till nyanlända, då skulle många förmodligen tycka att "invandrarna ska minsann inte få nyare finare lägenheter än oss som bott länge i landet".

Tycker du att integration är viktigt? På vilket sätt är det lättast att uppnå det? Skulle du tycka att det kändes "rättvist" om det byggdes helt nya hus till nyanlända?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 046
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp