Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Mina hästar har inga täcken alls oavsett väder. Om det regnar och jag ska rida sen har hästen ett ofodrat regntäcke fram till ridningen så jag kan sadla en torr häst. Sen går hon utan täcke igen. Ettåringen har aldrig täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det soligt ca 14+ på väg upp. Alla ute.
Två nakna och två med bomullstäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Ihållande regn/mkt regnskurar eller mkt blåsigt= regntäcke (HW Rhino wug, eller börjes Himalaya, eller ett äldre höökstäcke).

Annars är hon naken. Är inne på nätterna sen en vecka tillbaks, men det är kallstall med öppna fönster.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Är det bara mina kusar som är täckta på "riktigt"

Häst 1: Fullblod, ute 24/7. Har 100g utetäcke från Horseware.
Häst 2: Fullblod, inne, står med 200g innetäcke från Masta, om han är ute får han samma som häst 1.

(Tilläggas att häst 2 är mycket underviktig just nu då han tappade en hel del efter att ha stått efter en långvarig hälta och dessutom är av naturen frusen av sig av. Vill inte att han ska vara kall en sekund, han beöver det lilla hull han har)

Väder: De senaste 2 dagarna har det varit sol men blåsigt och bara ca 10 grader. Förra veckan var det ännu blåsigare och spöregnade hela tiden, dock var det ganska varmt på dagtid då.
I natt var det bara 4 grader här.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Min häst går ute i sommarhage dygnet runt fortfarande. Inget täcke. Han har päls, för mycket hull och fri tillgång till gräs = kan hålla värmen både inifrån och utifrån = täcke behövs inte tycker jag. Växlande väder 13-20 grader, sol, regn, blåst, mulet omvartannat.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Min har ett 1200D Amigo light på sig dygnet om nu. När det blir för varmt om dagarna har jag åkt till stallet och låtit henne gå naken.

(Bor numera utanför Sundsvall och hästen är en swb)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Täckena är inte ens framtagna från förvaringen ännu....

Hästarna går utan så länge som möjligt, spöregnar det får de ofodrade regntäcken. Några eksem-hästar går med flugtäcke (de står inne med dem på sig också då båda två dessutom är väldigt flygfä-känsliga).
Hästarna står inne på natten numer.

Överlag försöker vi täcka så lite som möjligt under hela året, men det beror ju lite på vädret och häst....och om de är klippta eller inte. Klippta hästar får stå med innetäcke under vintersäsongen, övriga står inne utan men alla har vinter/regntäcke för hagvistelse när det är sånt väder.

"Min skrot" brukar vi behöva klippa och då har han alltså pyjamas på natten. Jag brukar dock försöka ha honom utan täcke under eftermiddag/kväll (då han ändå står inne) några timmar så att han får "lufta" pälsen lite.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

- kl -
Idag är det strålande solsken och lite blåst, men det är ganska varma vindar! :)

Alla tre hästarna är nakna.

Arabiskt fullblod, shettis, swb
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

min går med ofodrat amigo täcke bara det inte är soligt och varmt :)

Fullblodskorsning
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

kl
Just nu ca 13 grader och lite fläkt.

Häst nr 1: Står inne med Mark todd bomullstäcke och amigo ofodrat regn

Häst nr 2: Tror att han är inne nu, har ett 100 g utetäcke på sig. Tar av det på dagarna om/när det är varmt
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Soligt, temp på väg upp, just nu 9+.
Alla ute. Två nakna och två med bomullstäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Bara ca 5 grader på morgonen, men solen skiner och temperaturen var för nån timme sen ca 15 grader. Naken i hagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Ponnyn står ute (om regnigt med tunt ofodrat Horze)

Inne så han med ett Weatherbeetah nättäcke med fleecerygg.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Mina, ett varmblod och ett kallblod går ute i kuperad skogshage dygnet runt ett tag till.
Inga täcken. De har träd att gå under.
På vintern har de päls och svett-täcke i stallet om de är blöta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

+14, sol men blåsigt. +6 i natt:(
Pålle har ofodrat regntäcke på sig ute i hagen. Går ute än så länge ute om nätterna - tyvärr...:(
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

14+ halv soligt och blåser friskt.

häst 1: ofodrat regntäcke
häst 2: ofodrat regntäcke

Ute i hagen båda 2.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

knappen

Ganska kallt i natt, på vissa håll frost men tror det var runt 7-8grader i morse vid 6tiden. Hästen går fortfarande ute dygnet runt, naken med förhoppning om att vädret håller i sej så de kan gå ute till oktober innan de kommer in på nätterna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 480
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 197
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 942
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 824
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp