Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Precis som många andra skriver så är ju vädret ganska varierande och det kan skilja ganska mycket på temperaturen på morgonen då det bara är ett par plusgrader och kanske regn och blåst, medan det kan vara strålande solsken och 17-18 grader på eftermiddagen. Min häst går antingen naken, med flugtäcke eller ofodrat regntäcke. Jag försöker anpassa det efter hur vädret ser ut på morgonen och med hur jag tror att det kommer bli under dagen. Sedan beror det lite på när på dagen jag ska rida osv.



Längre fram kommer jag använda 100 g täcke Rambo California samt fleecefodrade regntäcken med eller utan halvhals. Har ett vintertäcke 300 g med halvhals från Shires också men det blir inte så ofta det används faktiskt. Inne använder jag mest olika svettäcken. Jag ska försöka låta bli och klippa min häst i år.

När hon varit klippt har hon haft t.ex. thermotäcke på sig inne nattetid också såklart, men som sagt så låter jag bli och klippa så gott det går.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vädret är växlande, cirak 15 grader varmt.

Går ute dygnet runt med tillgång till ligghall, på bete med stödutfodring och han går naken.

Täcke åker på om det blir ihållande kallt regn och blåsigt, han kommer dock få fortsätta gå naken även om det börjar bli minus grader ute, sålänge vädret är fint!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Just nu går hästen med ett ofodrat HW Rhino regntäcke.

Omväxlande mulet lite soligt, blåsigt och ca 15-17 grader!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Regnar och ska så göra hela dagen. 15-17 grader och lite blåsigt.

Fullblodet går med ofodrat regntäcke, enbart pga regnet. De går fortfarande ute, hade de varit inne i natt så han fått torka hade han nog fått gå naken nu. Nordisen otäckad.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vad är det för väder?
Pissregn och blåsigt 11+.

Vad gör hästarna? Inne/ute.
Inne.

Vad har de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
H1 HW Amigo Summer Sheet Ljusblått bomullstäcke.
H2 HW Amigo Summer Sheet Ljusblått bomullstäcke.
H3 HW Amigo Summer Sheet Rött bomullstäcke.
H4 HW Amigo Summer Sheet Rött bomullstäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

Alla mina har Dragon täcken när det regnar, är det soligt så är dom nakna eller har ofodrade regntäcken.
Om det piskar i backen och är rått så är dom inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Hästarna inne (ja i ute stall.), drygt 10 grader och spöregn
Ponnyn: Nakenfis
Hästen: BoT nättäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Det är så olika från dag till dag, problemet är att skall mina hästar ha täcken på sig så måste dom stå med det inne på natten och det blir alldeles för varmt.

Så mina gär ute utan täcke på dagen, här har det varit blandat väder men varmt och kvavt:crazy:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vad är det för väder?
Det växlar lite mellan molnigt med lite solglimtar till regn, inte så jätteruggigt oftast.

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Inne på knäll och natt, ute dagtid.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Inne har han ett fleecetäcke från Lamicell. Ute har han ett Rambo Wug utan fyllning. Han är 26 år och bör hållas varm. Dessutom är han klippt iom att han inte fäller vinterpälsen längre pga åldern. Och han svettas konstant annars.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Idag har det varit molnigt, med en del korta regnskurar.
Alla hästarna nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här blåser det riktigt ordentligt. :crazy: Pålle går utan fortfarande. Får se hur vädret utvecklar sig framöver, tar ev fram fleecefodrade regntäcket snart.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det 8 plus regnar duktigt och blåser rätt friskt.

Häst 1: ute med fleece fodrat regn.
Häst 2: står på klinik, naken och inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vad är det för väder? Blåsigt, regnar till och från, + 16

Vad gör hästarna? Inne/ute. Ute, dygnet runt:(

Vad har de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek? Ofodrat regntäcke dygnet runt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

Regnet vräkte ner imorse och det blåste som fasiken, dom fick morgonhöet inne, sen avtog det litegrann så släppte ut dom med i princip ofodrade regntäcken med hals.
2 varmblod och en holländare. Tränar dressyr med alla.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Just nu är det mulet, ibland kommer byar med lättare regn och blåst. Emellan lyser det upp, ca 14 grader.
Hästerna är ute och nakna.

Inatt gick jag dock upp och tog in hästarna pga det ihållande regnandet och blåsandet. Dock var det rätt varmt, men det höll i så länge att jag tog in dem. Drog av värsta blötan och ullfilt på. Imorse ut med tunnt fodrat regntäcke på fbl, kallblodet naken. Täcket åkte av på fm då jag ansåg att det inte behövdes längre.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vad är det för väder?
Det är runt 16 grader, tokblåser och kommer ngn regnskur i mellanåt

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Just nu ute

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
BoT fleectäcke och HW Amigo ofodrat regntäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

klVad är det för väder?
Det är runt 14 grader,regnar/blåser/sol till och från.

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Just nu ute.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Naken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*
Runt 15 grader och växlande sol och små regnskurar. Idag går han utan täcke. Häromdagen när det var mer regn, hade han ett bomullsfodrat regntäcke på sig. Står inne naken på natten.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 456
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 125
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 934
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 813
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp