Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

quigley

Trådstartare
Ja nu är det september igen. Vilket jag tycker är höst.;) Och då blir jag återigen nyfiken, vad har din häst för täcke just nu? Även diverse diskussioner kring detta är alltid lika välkommet.

Som vanligt en lite vädjan till de som helt bortser från hästens välbefinnande. Svara inte om ni ändå vet att era svar bara upprör resten av användarna. Har din häst "behov" av 2 täcken mer än alla andra övertäckar du faktiskt.

Med det sagt hoppas jag på många svar.:bump:

Vad är det för väder?

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?

Börjar med mina egna.

Här är det 12+ molnigt och regnigt. Alla ute.
H1&2 HW Amigo 1200D light ofodrat regntäcke.
H3&4 HW Rambo Supreme light ofodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det 18° och REGN.
Min häst går ute med ofodrat regntäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här var det 10+ kl 6.45. Lite molnigt, har nog regnat inatt men inte ösregnat. Molnen börjar släppa nu.

Hästarna går ute dygnet runt, nakna. Fullblod och nordsvensk.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Precis nu 13+ molnigt, blåser rätt mkt.
Ska regna senare idag enligt prognosen.

Mina damer går ute sen 2 timmar tillbaka.

Häst 1 Rhino rug, ofodrat
Häst 2 Rhino rug, ofodrat
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

12 gradigt,blåsigt.2 araber varav en dräktig och en unghäst. Ute dygnet runt nakna förutom flugtäcken ibland vid behov.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Alla mina är ute, det är 12+ molnigt och regnar.
Fullblodet, varmbloden och connemaran har ofodrade regntäcken på sej resten av ponnyerna är nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Just nu är det runt 12-15 grader och solen tittar fram lite då och då. Pållarna går jättenakna, ute dygnet runt, och hoppas de kan göra det ett bra tag till!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Flugtäcke på fullblodet, övriga nakna. Idag 18 grader och småregn.

Igår när det var 26 grader och gassande sol körde jag förbi en kuse som hade ett tjockt (150 gr) vintertäcke med halvhals. Det är faktist snudd på djurplågeri. Den stod i solgasset och var helt apatisk (Nej, jag hade inte möjlighet att stanna)..
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Hemma har det pendlat mellan 15 och 25 grader den här veckan, alla hästarna går helt otäckade, även om det regnat lite då och då.

Hästarna är en nordsvensk, en connemara, en angloarab och ett polskt halvblod
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Just september är ju väldigt konstigt då det på morgonen kan vara 4 + och hällregn för att sedan bli 18 grader och gassande sol på eftermiddagen. Min häst är en grov modell av Sv Halvblod och har dessutom lite extra underhudsfett så jag låter henne gå otäckad så gott det går. Nu imorse när regnet slog som spö i backen får hon ett ofodrat regntäcke på sig. De har ingen möjlighet till skydd i hagen och då känns det inte snällt att låta henne stå dyngsur hela dagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Just nu är det 15 grader och regnigt. Tidigt i morse var det ösregn.

Går ute i hagen dagtid och idag iförd ofodrat regntäcke. Inget täcke i stallet ännu. Hästen är ett halvblod (nätt sportmodell) som tränas i hoppning och dressyr.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Mitt halvblod blev installad i lördags då vi flyttade. Han går utan täcken än så länge oavsett väder. Finns möjlighet att stå lite skyddat i hagen under lite träd om det skulle vara så.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Just idag är det 16grader och småregn, när jag vaknade vid sju var det ÖSregn...damen är naken eftersom jag tar upp regntäcke till stallet idag :angel:

Har bestämt mig för att täcka i år. Ofodrat regntäcke till att börja med, blir det kyligare går jag över till det fleecefodrade.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

runt 16° här, lite småduggigt. Har inget täcke alls varken inne eller ute i dag, men vid ihållande regn får han ha ett ofodrat ute så länge det är så varmt som det är här.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Min häst står på boxvila för närvarande och vi har fått en helvetes fluginvasion så det är ett tunnt, tunnt sommartäcke som gäller för honom, han blir riktigt irriterad av flugorna och kommer ju ingen vart i stort sett, mycket lugnare med sitt fula lilla sommartäcke haha.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vad är det för väder?

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?

Här är det från 4 grader på morgonen till 15-19 grader på dagen.
Idag 15 grader och mulet med lite duggregn.

alla går ute i hagen och ingen har täcke. 2 fullblod och 2 halvblod.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Nu är det 15 grader och regn. Vid 7 i morse öste det ner.
Araben, ofodrat regntäcke. shettisen o halvblodsåringen nakenfisar!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här vräkte regnet ned i morse och det är fortfarande väldigt mulet, ca 14 grader.
Han går med ofodrat regntäcke från Börjes.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det faktiskt ganska varmt (oftast 15 grader eller mer) fortfarande, trots att det kan regna ibland, så min häst har inte varit täckad alls på hela sommaren ännu. :)

Måste dock fräscha upp det ofodrade regntäcket (rött/grått HorsePower) så att det finns i beredskap om det skulle komma en regnperiod med lägre temperatur.

Funderar även på att köpa ett 100 gramstäcke från Hansbo (Event) till vintern. Såg att de nya var jättefina, även om prisklassen kanske var i det övre läget... :o

Annars blir det ett billigt 300 grams från Börjes. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Hästarna har inte haft täcke på hela sommaren (connemara o fullblodskorsning) och snart börjar väl min connemara sätta vinterpäls och därmed bli övervarm vintern igenom, utan täcke :crazy: Ska försöka klippa iår med (införskaffa egen maskin och klippa en snutt varje dag typ =/) men spara mycket över ryggen och låta honom gå klippt utan täcke, med tanke på hur varm han är.

Stoet däremot ska in och tas blodprov på och visar det sig att hon haft korsförlaning igen så blir det till att skaffa ett riktigt regntäcke och täcka vid all nederbörd, även sommartid. Hon hade iaf samma symptom förra sommaren och då troligtvis pga att hon spänt sig vid nederbörd och fått korsförlamningsliknande problem. Hon verkar tyvärr ha blivit ganska känslig nu på äldre dagar :( Annars täckas hon enbart efter ridning på vintern och har så gjort hela sitt liv, aldrig klippt och 19 år gammal nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 379
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 108
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 907
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp