Bukefalos 28 år!

Vad har du för hästtransport?

Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har ett Umesläp (boggie) från -94 som jag köpte på auktion för en billig peng. Har renoverat det lite själv, men det var inga stora grejor jag behövde göra på det. Fantastiskt släp!! Fast det är så "gammalt" så känns det väldigt modernt och har bland annat höga bromsljus/blinkers bak (dvs man syns bra när det lyser både uppe och nere på släpet). Det är brett och rejält, bra med plats för hästen! Isolerat så det är svalt på sommaren och håller värmen ok på vintern. Jättebra ventilation både fram + har taklucka. Ligger HELT super efter bilen, hästen älskar att åka i det. En rolig grej är att framfönstret går att öpnna "rakt ut", så när man står på tävling t ex kan jag ställa upp fönstret och låta skötardörren vara öppen så han får mkt luft. Det uppskattas!

Det enda "felet" med det är att jag har dörrar i bak, min häst vill nog kunna åka lite bredare har jag märkt så jag ska försöka införskaffa en trekvartsbom och en kort bom också till det. Men i det stora hela är jag supernöjd med det!

1420 kg är det reggat på, och jag får lasta 700 kg i det ca. Så jag drar det på B-kort! :D

img_2035.jpg


img_2037.jpg


Hade jag haft helt obegränsat med pengar hade jag nog ändå haft ett Umesläp, fast kanske ett som är lite nyare än 20 år gammalt, haha! Eller ett fautras provan, de är svinbra på alla sätt. Dock asdyra, även begagnade..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har ett trane 1300 årsmodel vet jag ej och en ifor williams 511 årsmodel -13 med kombidörrar och framurlastning,kommer aldrig byta sort såå nöjd med det.tranesläpet ska jag nog sälja,har inte bestämt mig ännu :)
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Nu har vi äntligen köpt eget släp! Det blev ett Thule Excellent med extra skötardörr, kamera osv osv.. Vi är sjukt nöjda och hästen verkar älska det! :love:

2014-04-03_16-55-09_IMG_8203_zps88d5c6ec.jpg


2014-04-04_12-45-56_IMG_8280_zps6f22e2d0.jpg


2014-04-03_17-45-26_IMG_8209_zps2dbf5e45.jpg


2014-04-03_19-45-27_IMG_8225_zps4206edd2.jpg


2014-04-04_10-56-31_IMG_8255_zps2e563afc.jpg


2014-04-04_12-26-14_IMG_8276_zps1e45c1c4.jpg


2014-04-04_10-55-38_IMG_8252_zpsa7045606.jpg
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har också ett gammalt umesläp, -90 för att vara exakt! Du har inga bilder på hur ditt släp ser ut invändigt? Jag ska fixa upp mitt till sommaren, vill gärna få det lite ljusare, fixa lite med bommar, baklämmen osv. Totalvikten är 1500 och maxlasten 850 på mitt, kan köra det på B-kortet men planerar att ta utökat till hösten. Drömmer om ett Henra Adventure men det är nog långt borta.. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har ett Ringo Star (numera Thule Excellent) från -05 eller -06. Mycket nöjd!! Ljust, mycket rymligt, bra sadelkammare. Enkelt att ändra höjd på bommarna både bak o fram vilket är bra då vi kör både små ponnyer o stora hästar i det. Kan faktiskt inte komma på något negativt med det. Har kollat igenom transportsortimentet många gånger på GHS, Falsterbo osv men inte hittat något annat släp som faller mig i smaken. Nästa släp blir ett likadant eller modellen över som heter Thule Grand Prix då den får lasta lite mera.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har en boj 220 S -10. Den har kamera, mjuk mellanvägg och specialfäste för att kunna åka brett samt dörrar bak. Delad skötardörr och lite extra fönster här och var. Trivs väldigt bra med den :) Nackdelen är nog bara att frambommen är hel, det blir alltså inte så lätt att köra 2 hästar av olika storlek samtidigt.
Jag vet faktiskt inte vad för transport jag skulle vilja ha om jag hade obegränsat med pengar, har inte funderat på det.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Har ett Thule Trane från 08. Det är ett vanligt enkelt boogiesläp utan krussiduller. Gillar thules säkerhetsbommar och öppningsbara förnster. Det fungerar helt enkelt. Men om jag vore rik hade jag antingen köpt ett boj EH eller allra helst en Ifor Williams.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har en Thule Excellent.
Jag är jättenöjd med den, den är stor och rymlig, hästarna åker bra i den,
det är smidiga bommar bak och panikbommar fram,
det finns bra med plats framför hästarna och den har en stor sadelkammare.
Jag har inga bilder just nu, får återkomma med bilder.

Om jag hade fått köpa precis vilket släp jag ville hade jag köpt en likadan fast sprillans ny.

Bild på min, ett supersläp!

 
Sv: Vad har du för hästtransport?

*kl*

Alla har så sjukt fina släp så jag kontrar med mitt jättegamla Brunte från Ume:p. Är bara så himla glad att jag ens har ett släp då jag var tvungen att sälja min Christ Comet eftersom jag helt enkelt var fattig. Fick detta av de som äger ena ponnyn jag har:). Det är ett alldeles utmärkt brukssläp när man har ponnier. Går stadigt efter bilen och trots att det skramlar lite åker båda hästarna väldigt bra. Har målat det invändigt och i sommar ska jag fortsätta med lite mer renovering och ev sätta in dörrar bak och rullgardin, även ny matta på lämmen ska fixas.

17903_10200301225925192_2028867902_n.jpg


946726_10201041175983481_142172105_n.jpg
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

äh jag har också ett gammalt släpp. Dock en boggie.

Jag har en Boj enhästars från 1980. Köpte det för 4 år sen, nyrenoverat och allt bytt. Totalvikt 1300 kg.
Går som tåget och jag betalade inte så mycket för det.

Jag får bara dra 1450 kg på B-kort och jag vill ha enhästars så det passar perfekt.

Tidigare hade jag en Henra 1,5 hästars. Sjukt bra släp. Ångrar att jag sålde det men hade ingen häst på 2 år så det kändes lite larvigt att ha ett släp då.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Äh jag har också ett gammalt billigare släp utan finesser. Jag behövde ett bra brukssläp och hittade ett Traneboggie i gott skick. Helnöjd. Fyller mina behov. Det är lite mycket prestige i hästsläp ibland.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Äh jag har också ett gammalt billigare släp utan finesser. Jag behövde ett bra brukssläp och hittade ett Traneboggie i gott skick. Helnöjd. Fyller mina behov. Det är lite mycket prestige i hästsläp ibland.

Jag håller med, blir nästan lite pinsamt när det är näst intill tävling om vem som har flådigast släp...
Det viktiga måste väl ändå vara att det är funktionellt och säkert.
Jag har också ett äldre släp men med lite finesser iaf och jag är toppen nöjd med det :)
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag håller med, blir nästan lite pinsamt när det är näst intill tävling om vem som har flådigast släp...
Det viktiga måste väl ändå vara att det är funktionellt och säkert.
Jag har också ett äldre släp men med lite finesser iaf och jag är toppen nöjd med det :)

Precis. Min nuvarande häst och min förra häst åker bra i det. Det ligger som en padda bakom bilen och min bil drar mindre soppa med detta släp än med mitt gamla (som var nytt Thule Prestige) med något lägre tjänstevikt.

Framförallt gillar jag att det känns så gediget och stabilt.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Framförallt gillar jag att det känns så gediget och stabilt.

Det där är nog den största anledningen till att vi inte köpt nytt släp.
De nya är så himla klena i konstruktionen medan vårt gamla Kylinge är som en pansarvagn :D
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Det ligger något i det att det ena släpet är tjusigare än det andra när de är nya. Men jag tror att banken äger en del av de nya släpen.

Jag såg det första Fautras Provan transporten någon gång -96-97. Sparade sedan så jag hade råd att köpa mitt Fautras Provan 2008. Tog en evig tid men nu har jag min egna transport. Nog har jag tittat på andra beg släp när det lockat mycket att slippa hyra transport. Gissa att min försa broschyr är väl fingrad:)


Med vänlig hälsning
Pudlan
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 323
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: attheedge
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 781
Senast: Lutten
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 568
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp