Bukefalos 28 år!

Vad krävs för hästhållning?

Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag tror dom flesta vill kunna erbjuda stora hagar till sina hästar...men man måste tänka realistiskt också. Vi har inte såna stora marker till hagar över hela Sverige längre så det skulle räcka till var och en. Det sker ju mer och mer bebyggelse överallt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Men det viktigaste är väl inte vad folk vill, tycker eller kan? Det viktigaste är väl att hästarna har ett bra hästliv? Det är åtminstone min uppfattning. Den jag "hackar" om. :)

För mig funkar det inte att säga att någon "gör så gott man kan" och har hästen på ett grusat frimärke. Då har man långt ifrån gjort det så bra som hästarna behöver och kan begära. Att det sedan finns dom hästar som har det superjävligt i andra länder osv är för mig ingen ursäkt.

Varför funderar man inte på vilka resurser man har tillgång till, när det gäller vilket liv man kan erbjuda en häst... innan man skaffar någon? Att ha häst är som bekant ingen mänsklig rättighet!

Mark finns, Sverige är ett mycket stort land relativt folkmängd. Bor man i tätort så måste man oftast åka längre till lämplig hagmark än den som bor på landsbygden. Vill man ha häst, så får man anpassa sig till den verkligheten.

Hur stor hage en häst kräver för att må bra kan givetvis diskuteras. Jag har min uppfattning och andra har sin. Men varför inte vända på frågeställningen?
Hur liten hage/tid ute kan vi tvinga på hästen utan att den slutar må bra??? Varför verkar det hos så många som att den gränsen inte finns? :cry:

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Varför det? Dom åsikterna tarvar en förklaring och motivering.
"Fråga:

Hur ska man lägga upp parasitbekämpningen under året ?

Använd skilda sommarbeten och vinterrasthagar"
Källa:
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=16


Menar du att, för att jag har en åsikt om att hästar ska få leva i stora hagar och står för den, så hackar jag??

Jag anser också att hästar skall ha stora hagar.
Men inte blir jag rabiat om det och går på och hackar för det.
Först så kan vi koncentrera oss på att alla hästar skall få gå ut och röra sig i frihet över huvud taget.
Det är ett verkligt hälsoproblem när hästarna inte får det.

Nu så finns det forskning på att hagen behöver vara 30m lång för att räcka till att röra sig i.
Och det kommer säkert prejudikat på storleken så småningom.
Och med det kan vi faktiskt låta oss nöja.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Men varför inte vända på frågeställningen?
Hur liten hage/tid ute kan vi tvinga på hästen utan att den slutar må bra??? Varför verkar det hos så många som att den gränsen inte finns?

Det är den frågeställning som måste hanteras.
Och där det måste komma en minsta nivå där hästarna lyckas vara hästar också.
Jag tycker nog att det är rätt väg med tvingande bestämmelser om rörelse i frihet.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Fast det är ju vad du tycker :)

Man kan inte slå till med storsläggan på en gång.
Det får bara resultatet att folk slår dövörat till och skiter i det.
Man måste ta det stegvis.

När minsta yta har blivit definierad så kan man gå vidare med att jobba på att definiera den större.
Och att tycka duger inte i sådana här fall.
Man måste ha fakta och forskning.

Att vissa hästägare med sina åsikter hoppar på andra hästägare med andra åsikter ger bara ett låst läge.
Jag har genom åren fått massor av kritik mot att jag inte låter hästarna komma in på stall om natten utan lämnar dem ute.
Numera så är det både vanligt och önskvärt med lösdrift.
Men det beror på att forskningen visat på att det är bra.
Det hade inte hjälp att jag hade skrikit om det.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Himmel vilken parasitodling det måste vara.
Och så parasitbekämpningen - där små hagar med kort gångtid är att föredra.
Och jag kontrar med att allt annat än olika hagar för sommar och vinter samt tillräckligt med hagar så att någon får vila varje sommar är förkastligt ur parasitsynpunkt.
Jag väntar fortfarande på förklaring till ovanstående. Hur kan du beskylla oss för att ha "parasitodling"? Vad vet du om hur vi har det? Vad vet du om hur vi gör?
Man blir inte expert av att läsa internetsidor!!

Jag anser också att hästar skall ha stora hagar.
Men inte blir jag rabiat om det och går på och hackar för det.
Först så kan vi koncentrera oss på att alla hästar skall få gå ut och röra sig i frihet över huvud taget.
Det är ett verkligt hälsoproblem när hästarna inte får det.
Så nu är jag dessutom rabiat? Oavsett dina teorier om vad man kan eller inte kan när det gäller djurskyddslagstiftning, så förbehåller jag mig rätten att ha egna åsikter. Med din takt kommer inte ens mina barnbarn att få uppleva tvingande lagar om hästars rätt till naturligt liv. Jag anser att det är viktigare och mer bråttom än så.

Nu så finns det forskning på att hagen behöver vara 30m lång för att räcka till att röra sig i.
Och det kommer säkert prejudikat på storleken så småningom.
Och med det kan vi faktiskt låta oss nöja.
Om det är så att du menar dom 30 m som nämns i senaste Ridsport, har du fel och drar som vanligt egna och felaktiga slutsatser. Där står: "... en häst behöver en hage med en sträcka på minst 30 meter för att vara motiverad att galloppera." En avsevärd skillnad!

Precis som the_connemara konstaterar jag att du betraktar din åsikt som ett gällande faktum. Jag är en bland dom som anser att vi inte alls ska nöja oss med vad som möjligtvis kommer i en avlägsen framtid. Förändringa/förbättringar kommer om man driver på, inte om man sitter nöjd och väntar.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Förändringa/förbättringar kommer om man driver på, inte om man sitter nöjd och väntar.

Förändringar kommer inte av att skrika sig blå på ett forum.
Det du kräver för att bli nöjd är så ouppnåeligt för så många att de bara kommer att slå dövörat till och köra på som förut.
Med stora suckar över att hästarna inte längre får stå i spilta dygnet runt och att de måste ha hagar över huvud taget.

Folk vill ha hästar på stall.
De vill ha hästen i liten hage nära så att den är lätt att hitta, fånga och hämta.
De vill ha täcken på hästen så att den är ren så att de slipper borsta.

Motståndet är enormt.
Om man skall komma någonstans i det hela så måste stegen vara tillräckligt små för att kunna accepteras.
Och de måste kunna motiveras - tydligt.
Ett "Jag tycker att" fungerar inte.
Det kommer ofelbart att besvaras med ett "Men det tycker inte jag".

Och för allas information så gillar jag också stora hagar.
Och har en gård med 8 hagar och minst 5 fållor på sammanlagt gissningsvis 10ha, gården är på 14ha.
På den ytan lever 9 hästar av ponnystorlek (134-144cm).
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag väntar fortfarande på förklaring till ovanstående. Hur kan du beskylla oss för att ha "parasitodling"? Vad vet du om hur vi har det? Vad vet du om hur vi gör?
Man blir inte expert av att läsa internetsidor!!

Men det står förklarat där att man skall ha olika sommar och vinterhagar.
Så jag behöver inte förklara mera.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Man kan inte slå till med storsläggan på en gång.
Det får bara resultatet att folk slår dövörat till och skiter i det.
Man måste ta det stegvis.

När minsta yta har blivit definierad så kan man gå vidare med att jobba på att definiera den större.
Och att tycka duger inte i sådana här fall.
Man måste ha fakta och forskning.

Att vissa hästägare med sina åsikter hoppar på andra hästägare med andra åsikter ger bara ett låst läge.
Jag har genom åren fått massor av kritik mot att jag inte låter hästarna komma in på stall om natten utan lämnar dem ute.
Numera så är det både vanligt och önskvärt med lösdrift.
Men det beror på att forskningen visat på att det är bra.
Det hade inte hjälp att jag hade skrikit om det.

Fast i ditt inlägg som jag citerade sista raden av fick jag intrycket att man skulle nöja sig med lagen som kommer börja gälla till augusti i år, eller möjligtvis ett mått på yta oxå. Jag tycker precis som du att det är en bra start och att man måste starta med mycket låga krav. Men jag vill att det utvecklas, vilket jag fick uppfattningen att du inte ville. Men vi verkar tycka likdant nu när du förklarat mer här :)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag vet en person som håller fyra hästar på sin vanliga villatomt. Hästarna går bakom huset så de syns inte om man inte tittar väldigt noga. De går i en pytteliten hage på kanske 10 x 5 meter. Det är två stycken c-ponnyer och två stycken små shettisar. De kan knappt skritta i denna hagen eftersom att hagen även har fullt med träd som de måste korsa för att ta sig fram. De kan med andra ord inte sträcka ut sig i en härlig galopp utan får stappla fram i skritt.

Jag vet att mannen som har hästarna blev anonymt anmäld och de var ute och inspekterade hans hästhållning och hör och häpna men han har fortfarande kvar sina hästar i denna lilla fållan. Hästarna är ordentligt verkade och de är i bra hull så tydligen kunde inte inspektörerna göra något eftersom att hästarna ändå ser välmående ut?

Jag förstår inte hur han kan få ha fyra hästar eller rättare sagt, jag förstår inte att han överhuvudtaget kan få ha en häst på sin tomt. Det är skandal. Och inspektörerna har mage och komma och påpeka småfel hos de som har perfekta stall och hagar men en sådan j*vel får tydligen hålla på hur som helst? :devil:
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Men vi verkar tycka likdant nu när du förklarat mer här :)

Ja tydligen.
Lagen som kommer nu är en stor seger tycker jag.
Så nu skall jag glädja mig åt de stora sakerna att taggtråd redan är förbjudet och att hästar måste få röra sig i frihet varje dag.
Och när det har satt sig så är det dags att öka på hagstorlekarna och få bort spiltorna helt som installningsalternativ.

Frågan är vilken hagstorlek som går att motivera?
Ena sidan minst 30m borde gå redan nu.
Som en start.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Men det står förklarat där att man skall ha olika sommar och vinterhagar.
Så jag behöver inte förklara mera.
Du läser (dåligt dessutom) en artikel och tar dig sedan friheten att anklaga vår hästhållning! Jo, du behöver förklara dig!

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag blir lite full i skratt när jag läser din lite nedlåtande kommentar om att du ser en stor gräsmatta, inget annat. Skulle detta innebära att man inte kan ha häst, hade hela södra Skåne varit avhästat. Vi har liksom inte så himla mycket annat att erbjuda. Ävenom man har hur många hektar som helst per häst, är det svåra att få in kuperad mark, skog etc när hela landskapet är platt.

Fördelen är ju att det är myggfritt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det var inget nedlåtande i mitt svar. Det är vad jag ser, men du kanske ser något annat?

Frågan jag ställt är hur långt ned i livskvalité för hästar man ska få gå?
"Jag har häst så här för det finns inget annat att erbjuda" räcker inte som argument. (Observera att jag inte syftar på någon speciell person)!
Men det är ju min uppfattning om hästhållning det. Du har säkert en annan?


LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Om du anser att man inte bör ha häst om man inte kan erbjuda stora, kuperade hagar med träd, så är jag av en annan åsikt. Ja.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Ja tydligen.
Lagen som kommer nu är en stor seger tycker jag.
Så nu skall jag glädja mig åt de stora sakerna att taggtråd redan är förbjudet och att hästar måste få röra sig i frihet varje dag.
Och när det har satt sig så är det dags att öka på hagstorlekarna och få bort spiltorna helt som installningsalternativ.

Frågan är vilken hagstorlek som går att motivera?
Ena sidan minst 30m borde gå redan nu.

Som en start.

Håller helt med.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det behöver inte förklaras.
Du borde redan veta.

För övrigt så är det mest du som anklagar massor av människors hästhållning i princip hela tiden.
Och det helt utan att ha någon som helst vetenskaplig underbyggnad på det.

Du tar dig friheten att anklaga andras hästhållning - förklara dig!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det är inte vad jag skrivit i tråden. Kuperade hagar med allehanda växtlighet inkl träd är förvisso önskvärt, fråga hästarna, men inget jag ser som krav för att ha häst. Åtminstone inte i dagsläget.

Hur svårt är det f ö att plantera träd i Skåne?

Ledsamt att du valt att använda samma låga diskussionsnivå som somliga andra.

LIA
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 972
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp