Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser en man som heter Ove nu :up: Har fått tag i några Paasalinna-böcker också. Men tror jag vill läsa nån av dom här efter Ove... Är det ngn av dessa böcker att rekommendera? ->
1521598_10152633236025266_2243660511711674859_n.jpg

Har läst 3096 dagar.

Rekommendation på Gavalda och Lehane!
 
Inte Natascha Kampusch. Fy vad dålig jag tyckte att den var.

Gavalda ska du läsa! :)

Jag läste ut Läsarna i Broken Wheel rekommenderar imorse och tyckte att den var söt :) Har jag sagt att jag läste ut Vassa föremål förresten? Det gjorde jag i alla fall och nu är jag lite upprörd över att jag har läst allt som Flynn har skrivit...

Nu tänkte jag väl försöka ta mig igenom Fangirl av Rainbow Rowell, och sedan Eleanor & Park av henne och An abundance of Katherines av John Green.

I förrgår fick jag mail från en PR-firma gällande läsning och recensering av tre olika böcker, samt erbjudande om att intervjua författarna under Bokmässan. Kul att bli tillfrågad om sådant :)
 
Jag läser andra boken om pensionärsligan - Låna är silver, råna är guld av Catharina Ingelman-Sundberg.
Underhållande och lättläst. Gillar den fast jag inte hunnit mer än kanske en femtedel av boken än så länge.

Jag har missat att det är Ingelman-Sundberg som skrivit dessa, jag läste en serie av henne för flera år sedan jag verkligen uppskattade så jag kanske ska kolla närmare på den. Minns inte vad den serien jag gillade hette, om en kvinna i Stockholm för några århundranden sedan. :)
 
Har läst ut två böcker de senaste dagarna! Först Location, Location, Damnation av Nick Moseley. Den var månadens bok i en grupp jag hänger i på goodreads, där även Moseley finns, var lite surrealistiskt att diskutera boken med författaren under läsandets gång. Urban Fantasy/humor. Jag gillade den.

Och sedan Outlander. Jag ÄLSKADE de böckerna när jag läste de fem som då kommit ut för en 8 år sedan eller så. Jag hade lite svårare för den den här gången. Vissa saker i kulturskillnaderna skavde väl mycket, och jag har inte lika mycket överseende som Claire. Men ja, jag gillade den ändå, överlag. Det är ett varierande tempo, som jag insett är en av de viktigaste sakerna i böcker för mig. Är det för monotont tempo brukar jag ledsna, oavsett hur bra den är bortsett från det.
 
Ni som läst "jag heter inte Miriam" vad tyckte ni om den? Det är nog boken som jag tyckt bäst om i år. Men eftersom jag mest läser deckare kanske det inte är så konstigt att jag fastnar för något som är annat än vad jag är van.
 
@Mineur Jag ÄLSKADE Donna Tartts senaste :love:. En fantastisk historia tycker jag.

Tillägg; Steglitsan alltså (var tvungen att kolla vad den hette, minns aldrig namnet på svenska).

Härligt att höra, då finns det hopp alltså! Jag får väl se till att läsa den jag med, så vi har något att diskutera när vi sitter i det där trädet som @Tassetass gafflar om...;)

Jag behöver läsa böcker på engelska. Min engelska är brutalt dålig och nu måste det göras nånting åt, tänkte börja med böcker. Tips? Inte för "tunglästa" alltså. Och inte typ fantasy.

Håller med ovanstående om chiclit, Sophie Kinsellas böcker var de första jag läste på engelska tror jag. Remember Me? och An Undomestic Goddess tyckte jag bra om, och de innehåller förutom ett relativt lättläst språk även en hel del sådan där underfundig brittisk humor som jag tycker så mycket om!

Även The Friday Night Knitting Club av Kate Jacobs tyckte jag var mysig och ganska lättläst, liksom Lucy Dillons böcker.

Jag läste ut Läsarna i Broken Wheel rekommenderar imorse och tyckte att den var söt :) Har jag sagt att jag läste ut Vassa föremål förresten? Det gjorde jag i alla fall och nu är jag lite upprörd över att jag har läst allt som Flynn har skrivit...

Vad tyckte du om den, vad var det som gjorde dig upprörd? Hur tyckte du att den stod sig i jämförelse med hennes andra böcker? Jag frågar ut alla som läst hennes böcker, Flynn-nörd som jag blivit på senare dar... Alla verkar ha väldigt olika åsikter och tolkningar av dem, vilket är så himla intressant tycker jag!
 
Vad tyckte du om den, vad var det som gjorde dig upprörd? Hur tyckte du att den stod sig i jämförelse med hennes andra böcker? Jag frågar ut alla som läst hennes böcker, Flynn-nörd som jag blivit på senare dar... Alla verkar ha väldigt olika åsikter och tolkningar av dem, vilket är så himla intressant tycker jag!

Jag blev bara upprörd för att nu har jag läst alla tre av hennes böcker och vet inte när nästa kommer ;) Annars tyckte jag att den var en underbar southern gothic-roman. Ska skriva mer om den senare är det meningen :)
 
Jag blev bara upprörd för att nu har jag läst alla tre av hennes böcker och vet inte när nästa kommer ;) Annars tyckte jag att den var en underbar southern gothic-roman. Ska skriva mer om den senare är det meningen :)
Southern gotic (nu känner jag mig som Homer Simpson: "Dounuts...") jag ska köpa på vägen hem (Annars läser jag mest bestsellers som Risker i tekniska system, Riskfilosofi och Deserts and Desert Environments)
 
Patient 67! Smartaste deckaren jag läst.
Är det sant?! Jag fixar inte den författaren, har läst Shutter Island (antar att det är samma bok?) och tyckte att den var rätt bedrövlig. Filmen är cirka en miljon bättre tyckte jag, mest för att boken kändes så grund på nåt vis. Typ som om nån tittat på filmen, skrivit ihop den lite snabbt och hey presto: här har vi en bok. Idéerna och storyn är ju jätteintressant men just hur han skrev den. Urk säger jag bara :crazy:
 
Är det sant?! Jag fixar inte den författaren, har läst Shutter Island (antar att det är samma bok?) och tyckte att den var rätt bedrövlig. Filmen är cirka en miljon bättre tyckte jag, mest för att boken kändes så grund på nåt vis. Typ som om nån tittat på filmen, skrivit ihop den lite snabbt och hey presto: här har vi en bok. Idéerna och storyn är ju jätteintressant men just hur han skrev den. Urk säger jag bara :crazy:
Japp, det är Shutter Island. Filmen kom efter boken och är en blek kopia av den, tyckte jag. :D
 
Är det sant?! Jag fixar inte den författaren, har läst Shutter Island (antar att det är samma bok?) och tyckte att den var rätt bedrövlig. Filmen är cirka en miljon bättre tyckte jag, mest för att boken kändes så grund på nåt vis. Typ som om nån tittat på filmen, skrivit ihop den lite snabbt och hey presto: här har vi en bok. Idéerna och storyn är ju jätteintressant men just hur han skrev den. Urk säger jag bara :crazy:
Jag gillade inte heller den boken! Läser iofs sällan deckare överlag, men den gillade jag verkligen inte.
 
Japp, det är Shutter Island. Filmen kom efter boken och är en blek kopia av den, tyckte jag. :D
Ja, jag vet att boken kom först. Jag tycker dock att filmen förmedlar mycket mer känslor, att det är mer känsla i den, just för att boken är skriven som den är. Språket är så grunt, allt känns bara som kulisser.
 
Ja, jag vet att boken kom först. Jag tycker dock att filmen förmedlar mycket mer känslor, att det är mer känsla i den, just för att boken är skriven som den är. Språket är så grunt, allt känns bara som kulisser.
Som jag minns filmen så var det så jag uppfattade den! Så lustigt. Jag tyckte att alldeles för mycket energi lagts på att den skulle vara snygg, det blev bara yta.
 
Ni som läst "jag heter inte Miriam" vad tyckte ni om den? Det är nog boken som jag tyckt bäst om i år. Men eftersom jag mest läser deckare kanske det inte är så konstigt att jag fastnar för något som är annat än vad jag är van.
Jag tyckte mycket om den! Jag gillar även hennes andra böcker. Jag tycker att de är välskrivna och jag fångas av historierna. Miriam berör ett ämne som tyvärr är i allra högsta grad aktuellt och jag blev oändligt sorgsen när jag läst ut den men det ska inte hindra att man läser den!
 
Åh vad trist att höra detta om Steglitsan, den som står högt på min lista över böcker jag vill läsa snarare än snart... Jag kan ju alltid hoppas på att tycka lite bättre om den än dig, men då jag brukar vara en sådan som stör mig omständliga historier med många sidospår så bådar det ju inte gott direkt...

Nej, jag blev minst sagt besviken. Den ligger ju högt på flera topplistor och jag har fått den rekommenderad av ett par vänner. Men, nej det var alldeles för svamligt och mycket "fluff" för min smak. Läste klart den i helgen och de sista hundra sidorna var inte bättre de heller.
 
Läser en man som heter Ove nu :up: Har fått tag i några Paasalinna-böcker också. Men tror jag vill läsa nån av dom här efter Ove... Är det ngn av dessa böcker att rekommendera? ->
1521598_10152633236025266_2243660511711674859_n.jpg

Har läst 3096 dagar.

Lehanes Patient 67 (Shutter Island) tyckte jag var en riktigt sidvändare när jag läste den. Det är ju i och för sig några år sedan.

Rowlings Den Tomma Stolen tycker jag om såhär långt. Har visserligen bara läst något hundratal sidor, men jag bara älskar hennes sätt att måla upp en värld.

Vet inte om jag är sent på bollen eller inte, men jag vill tipsa er om good reads (www.goodreads.com) där man lägger upp och betygssätter böcker man läst och samtidigt kan se vad andra läst och tyckt om böckerna. Du får även lästips baserat på de böcker du läst.

Jag började på Stoner av John Williams idag. Hoppas att den ska vara bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
131
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 595
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
600
Senast: niardasp
·
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
7 755
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp