Värsta julklappen du fått?

När jag gick på lågstadiet så hade vi varje år ett julklappslotteri där varje elev bidrog med en julklapp (typ 20kr), varje dag lottade läraren ett namn som fick dra en julklapp ur säcken. Vanliga grejer var typ någon fin penna, en rolig prydnad, pärlor och annat krams som 7-åringar tycker är kul. När jag som sist i klassen äntligen fick dra mitt paket så fanns det ett liiiiitet paket kvar i säcken, som innehöll ett gammalt och använt sudd :cool: Läraren var snabb att plocka fram ett reservpaket så jag inte skulle vara så besviken men det är helt klart den sämsta julklappen hittills :D

Nu i efterhand känns det ju märkligt med ett sånt här upplägg på en skola och jag förstår att läraren hade några reservpaket just ifall att någon inte kunnat köpa ett.
 
Alkoholhaltiga drycker ska avnjutas för att det smakar gott och inte för att bli full.
Ja, något annat har jag väl inte sagt?

Jag tycker inte att det är lämpligt att ge alkohol till ett barn oavsett vad anledningen är, och oavsett hur BRA det minsann har gått för andra familjer som gjort så. I mina ögon är det så onödigt, oansvarigt och olämpligt att det helt enkelt inte finns några ursäkter.
 
Ja, något annat har jag väl inte sagt?

Jag tycker inte att det är lämpligt att ge alkohol till ett barn oavsett vad anledningen är, och oavsett hur BRA det minsann har gått för andra familjer som gjort så. I mina ögon är det så onödigt, oansvarigt och olämpligt att det helt enkelt inte finns några ursäkter.
Konsten är att avdramatisera det hela bara, några av mina klasskamrater festade ju varje helg på mellanöl och blev bara dummare och dummare, jag och mina kompisar hade en massa annat för oss för alkohol var avdramatiserat och inget spännande alls så vi var ute i naturen och gjorde en massa annat kul istället eller bara hängde runt och det förekom ingen alkohol hos oss.

Likadant är det ju med bondungar vs. stadsungar, en från stan dreglar ju över en traktor och tjatar sig fördärvad över att få köra en medan "lantisen" bara suckar om han måste köra traktor idag IGEN. Ingår det i det normala livet är spänningen borta.
 
Konsten är att avdramatisera det hela bara, några av mina klasskamrater festade ju varje helg på mellanöl och blev bara dummare och dummare, jag och mina kompisar hade en massa annat för oss för alkohol var avdramatiserat och inget spännande alls så vi var ute i naturen och gjorde en massa annat kul istället eller bara hängde runt och det förekom ingen alkohol hos oss.

Likadant är det ju med bondungar vs. stadsungar, en från stan dreglar ju över en traktor och tjatar sig fördärvad över att få köra en medan "lantisen" bara suckar om han måste köra traktor idag IGEN. Ingår det i det normala livet är spänningen borta.
Fast det finns mycket forskning som tyder på att barn som får prova alkohol hemma överlag dricker mer, och att hela den här "avdramatiseringen" alltså inte alltid fungerar så som man som förälder kanske skulle önska. Det finns naturligtvis undantagsfall, men så är det ju med allt.

Nåja, vi kanske ska sluta kapa tråden nu och agree to disagree?
 
minns inte om det var julklapp eller födelsedagspresent men jag var 9-10år och hade träffat min biopappa för första gången för inte så länge sedan.

Fick boken "börja rida" (hade ridit 3 år och var av slaget som läste ALLA fackböcker jag kom över) och en videofilm på min nyfödda halvbror som blev ammad. Stolt-nybliven-pappa-syndrom antagligen men som tioåring utan några som helst emotionella band blir en tutte i närbild ingen jättebra present men det är väl tanken som räknas.
 
Det enda jag kan komma på i skrivande stund är sambons första julklapp. Vi hade varit tillsammans i lite över ett halvår och först frågar han om vi verkligen måste köpa julklappar till varandra? :cautious: Hallå! Första julen tillsammans klart som tusan jag ska ha en julklapp.

Vad blev då den julens julklapp? Jo 2l Coca cola light och en ryggkliare i metall (en sån där pinne med en liten hand på)

Tur han har många andra kvalitéer :D
 
En föredetta sambo köpte ingen julklapp utan drog det på hyran. Fick inte ens ett kort utan han berättade bara att jag inte behövde betala någon hyra kommande månad.
Känns som du vinner det här :eek:

Jag jobbade i kommun, kvinnodominerad arbetsplats. Vi fick en standardjulklapp: Halsduk, vantar och mössa med kommunens logga på. Problemet var att det var herrstorlek på alla. Hepp, tack för den.
 
Min sambo frågade vad jag önskade mig i 50årspresent när den dagen närmade sig (vilket är ett antal år sedan... :( ).
Eftersom jag inte hade några speciella önskemål så sa jag "ingenting".
Och det fick jag....
Lite snopet, jag tänkte ju att jag ändå ville ha en present även om det inte fanns något specifikt jag tänkte på.
Har inte fått presenter/julklappar heller under de flesta år, även om han fått av mig.
Nu denna jul, så får jag överraskande nog en rejäl en. När jag tittade på en sak jag blev väldigt förtjust i men upptäckte att den var så pass dyr att jag skulle avstå så sa han att han kunde köpa den till mig om jag ville.
Den lär räcka länge dessutom.

Fast det där är ju hopplöst och så typiskt.
Säga ingenting och sen bli stött för att man inte får något.
Folk är inte tankeläsare.
 
Min pappa är en sån där totalt taktlös människa så av honom kan man få typ vad som helst. Ett år fick jag en badrumsvåg :eek:. Visade sig att det hade varit erbjudande - "köp två betala för en" så eftersom han behövde en hem så fick den andra bli en present till mig :crazy:

Min farfar var en sån som gav bäst presenter till sina favvobarnbarn och det var inte jag utan mina bröder. Farfar var klockgrossist och bodde på den tiden i Schweiz så ett år fick mina bröder varsin riktigt fin, dyr klocka i julklapp. Jag fick en plastdito med Snobben på :cool:

Annars får jag ofta lila budgettröjor av svärmor. Hon har liksom fått för sig att jag gillar lila, det gör jag inte.
 
Min första riktiga pojkvän (vi var 14 år) gav mig ett storpack VLCD-pulver (typ Nutrilett). Fint inslaget var det iaf! Han förklarade julklappsvalet med att hans mamma haft några förpackningar över, men han var mycket noga med att betona att de varit dyra i inköp. Jag tror det var menat delvis som ett skämt med tanke på att jag vägde typ 45 kg, men jag tyckte inte det var särskilt kul...
 
Sämst i kvadrat var ändå när jag fick en sån här av exet:
35559395-2-zoom.jpg

Jag är inget fan av någon slags byggsats, har verkligen noll intresse.

Varför? Han ville ha en själv :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 647
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 241
Senast: Hazel
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp