Sv: Valp 2012

Aha, vad kul! Jag skulle nog vilja göra ett MH också, bara för att. :D tyckte det var skitskoj med BPH!
Mår din bra i allergin nu?
 
Sv: Valp 2012

Ja, han har inte kliat sig sedan någon gång i våras tror jag. Sedan har jag gett e stor variation av proteinkällor (BARF), förutom gris och nöt. Gjorde ett test till med gris i några veckor nu och det verkade funka bra så det känns inte som att det var allergi ändå.

Hur funkar det för din? För visst kliade han också?
 
Sv: Valp 2012

Han kliar inte utan kväljs/kräks/uppstötningar, vet inte riktigt hur man ska förklara det.
Vi har haft det tufft. Han åt VoH kyckling lääänge. Mådde bra! Fick i sig något så han blev dålig o behövde sen kortison för att bli bra igen. Då ville veterinären att vi inte skulle ge kyckling utan deras torrfoder, vilket vi gjorde och han blev jättedålig :(
Nu har vi en ny veterinär som tror på färskfodret och vi testar just nu kyckling igen. Han har ju trots allt ätit kyckling sååå länge o varit symptomfri. Han har bara ätit några dagar ännu men är redan bättre..så jag hoppas att de sista symptomen försvinner (han väcker oss på morgonen och kväljs, men inget under dagen?) Håll tummarna! Han har iaf fått tillbaka matglädjen, han matvägrade ju förut när han inte tålde maten..
Vad skönt om din kan äta gris också! Vore ju underbart om det inte är allergi trots allt!
 
Sv: Valp 2012

Usch, vad jobbigt :( Men eftersom det är på morgonen så kanske han gör det för att han är tom i magen? Har du provat att ge honom något väldigt sent på kvällen eller tom på natten? Torkad lunga ska ju vara bra för "sura" magar. Det är snällt och suger upp magsaften.

Vi har varit på läger förresten. Förra helgen med brukshundklubben. Vi passade på att tävla också och fick vårt andra förstapris i lydnadsklass 2 :) På lördag ska vi tävla igen.
Bild på nästan alla lägerhundarna
1238904_10151596109617343_847697049_n.jpg
 
Sv: Valp 2012

Prova ge något litet precis innan ni lägger er. Låter lite som gastrit, dvs en mage som blir för sur om den är tom för länge. Har en hund med de problemen. Sen flera år får hon mat 3 gånger om dagen samt lite snacks precis innan läggdags och då är det inga problem.

Glimfeather: kul att ha varit på läger! Lycka till på tävlingen :) Håller tummarna för ett LP.
 
Sv: Valp 2012

+ Glimfeather
Ska testa att ge ännu senare, vi har ingen fast mattid men oftast innan vi går o lägger oss. Men ett tag var han dålig kring 2-3 på natten och då gav vi faktiskt mat kring 8 kanske så kan ju stämma.
Och just det, han blev bättre med Andapsin som han får 3 ggr/dag!

Vet inte om jag vågar ge torkad lunga, jag läste också att det skulle vara bra, men vet ju fanken inget djurslag jag vågar ge det från. För det finns väl inte kycklinglunga? Å jag vet ju inte om han klarar kyckling denna gång heller..
 
Sv: Valp 2012

Grattis till första priset!! Skoj! Jag tänkte försöka våga mig på en nybörjar rally tävling. Men hade velat va med på en träningstävling först åsså är det en nu nästa helg men jag är borta då =( skulle vara skoj att tävla!
 
Sv: Valp 2012

Lilla Kiro börjar biffa på sig nu, vägde hela 16,1 kg sist vi vägde honom :p

Jag hoppas att han inte blir allt för grov, trivs väldigt bra med storleken han har nu.

Han blir snart 20 månader och det mesta går bra.

Koncentrationen blir bara bättre och bättre, för några veckor sedan tränade vi lydnad tillsammans med en höglöpande tik, visst var han intresserad men jobbade riktigt bra ändå :D

Han är en jäkel på agility. Vi har tränat regelbundet sen maj och nu kan han alla hinder även om vissa inte går klockrent i bana än. Vi har varit på två nybörjartävlingar (inoff) i agility och var it felfria och kommit tvåa på båda.

Han spårar siktigt bra men är slarvig med pinnarna så nu är det bara att göra om och göra sätt för matte så han förstår att alla pinnar är lika mycket värda som slutpinnen. Förhoppningsvis startar vi apellspåret i slutet av oktober.

Han har dock problem med analsäckarna vilket inte är kul och resulterar i att han slickar frenetiskt på vänster framtass om man inte hinner tömma analsäckarna innan de börjar göra ont. Inge kul :(

En bild på galningen:

DSC_5355red.jpg
 
Sv: Valp 2012

Tack!
Jag hoppas att vi kan komma med på ett MH nästa vår, det som finns kvar här uppe i år är för tidigt efter BPH´t. Ska bli spännande att se hur han reagerar på det!
 
Sv: Valp 2012

Kl

Idag tävlade vi, som sagt. Vi lyckades skrapa ihop 178 poäng, klassvinst och LPII! Trots ett uselt ff, en bågformad inkallning och en något okoncentrerad fjärr :D Är så stolt över min lille kille!

Så nu blir det inga fler tävlingar innan vi är färdiga för klass 3.
 
Sv: Valp 2012

Ja, vi ska nog starta apellen nästa år. Men mer blir det nog inte eftersom han är skottberörd. Viltspår ska vi nog dock försöka oss på, för under arbete funkar han. Men först och främst är det lydnaden. Brukset får jag satsa på med nästa hund som förhoppningsvis kommer nästa år :)

Tack förresten!
 
Sv: Valp 2012

Ok, tråkigt att han är berörd men kul att ni ska starta apellen och köra viltspår. Här har vi motsatt problem, matte är skottberörd men inte hunden, han är snarare skott-tokig :crazy:

Kl.

Jag blev lite inspirerad av BPH-filmen på Ulay så nu har jag tillslut satt ihop filmen från Kiros MH i maj. Här är den för den som orkar titta:

http://www.youtube.com/watch?v=tvd42sleTLU
 
Sv: Valp 2012

Kul att se! Social kille :)
Är du nöjd med hans reaktioner? Blev du förvånad över något?

Japp, social så det räcker och blir över även om han har lugnat sig en del under sommaren.

Nöjd är ett knepigt uttryck när det gäller MH:t tycker jag, det är ju inget man tränar till, det bara är så. Visst vore det kul att ha en hund som skulle kunna vara tillräckligt bra för avel men det vet jag inte om han är men det absolut viktigaste är ju att han fungerar i vardagen och i andra hand till den träning jag är intresserad av.

Jag tycker att reaktionerna speglar hans mentalitet bra. Han är översocial och reaktiv men avreagerar samtidigt väldigt bra. Nyfikenheten trodde jag skulle vara större, har svårt att säga om han helt enkelt inte är nyfiken eller om det är för att vi har tränat väldigt mycket på att inte gå fram till allt och alla. Aktiviteten var det jag minst nöjd med efter MH:t men det stämmer nog ganska bra. Han är en cool kille som gärna slappar men om det finns en uppgift han tror att han ska få göra (fick vittring på avståndsfiggen) då har han svårt att ta det lugnt och det har jag märkt nu sen vi börjat träna agility.

Med tanke på hur dålig koll jag hade på mentalitet när jag skaffade honom är jag väldigt nöjd med "resultatet" men några "egenskaper" skulle jag vilja ha annorlunda hos nästa hund. Men det är inte hans mentalitet som kommer att hindra oss från att komma långt inom de grenar vi tävlar och tränar i utan det är min förmåga som tränare/förare.
 
Sv: Valp 2012

KL

Gaah, här verkar en ny trotsålder ha börjat. Killen är 1,5 år idag. Sen ett par dagar tillbaka har han varit så dryyyyyg :wtf:.
Lyssnar inte, när han lyssnar så glömmer han inom två sekunder. På jobbet så tittar han ut genom fönstret mot parkeringen utanför och skäller. Han ska nosa på alla fläckar och klappra tänder. Det ska skvättas överallt.
I skogen fungerar inte inkallningen alls som förut, numera är det bara långlina som gäller och trots det har han ett par gånger fått för sig att försöka dra iväg (utan att lyckas, kan jag tillägga, och med några väl valda ord från vår sida).

Att träna går inte alls, ingen fokus. Har kört uppletande i skogen, vilket han varit jätteduktig på de få gånger vi kört det tidigare. Nu slarvar han bara, försöker inte ens.

Hanhund - ja absolut. Unghund - uppbenbart.

Gaaaah :arghh: - giv mig styrka någon!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 864
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 630
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 162
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 789
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp