Sv: Valp 2012

Åh det hade kunnat vara jag som skrev....

Inkallningarna som fungerat till 100% förr är som bortblåsta om vi inte tränar lydnad, då är han fantastiskt. I skogen och hemma i trädgården bedrövlig.

Är som ett gummiband. Springer allt för långt före hela tiden. Jag kommenderar stanna och vanligtvis tvärstannar han och står till jag säger annat. Nu stannar han men traskar sen vidare där någon doft lockar. Kallar jag in han blir det lite sävligt, långsamt och väl framme så leker vi och har kul sen drar han igen för långt för att det ska vara acceptabelt och jag får kalla in på nytt.

Uppletande som han älskat slutar nu mera med att han hittar någon doft som han fryser fast vid och glömmer sen vad det var han gjorde....

Passivitetsträning som inte varit något större bekymmer förr består av idelt gnällande fast vi har varit ute ett par timmar, tränat och promenerat så har han helt plötsligt svårt att slappna av.

Spåra går fortfarande jättebra och lydnadsträningen också men i övrigt verkar det snurra väldigt i huvudet på honom just nu.
:cautious:
 
Sv: Valp 2012

Kl
Vi har det bara tråkigt. Hältan vill inte ge med sig och blev tom värre. Så nu börjar vi om med strikta koppelpromenader och medicin. Problemet är att dom kör vilda brottningsmatcher inne pga överskotttsenergi och då belastas ju bakknät. Hjärngympa räcker inte riktigt.

Men allergin verkar vi ha fått bukt med. Orijen Six fish går dom på nu och tjises vilka fina pälsar o ingen klåda. Små portioner tycker dom så vi drygar ut med äpplen o morot o ett o annat vedträ....
 
Sv: Valp 2012

Puttar upp tråden igen. Hur går det med allas numera vuxna/unghundar?

Vi har verkligen fortsatt upp-och-ner-dagar. Jag orkar numera inte ha med honom på jobbet, då han inte kan slappna av utan pillar med allt, tar allt han kan. Han får istället vara hemma med husse som pluggar på distans. Det fungerar bra, han går numera under namnet husses guldgosse :D
Ute med husse går det bra, ute med mig är det selektiv hörsel.

Dock har jag precis tränat lite inne med honom. Utan att be honom kom han in i fotposition och höll den så duktigt! Började även öva in lite andra rörelser med tanke på att jag gillar freestyle. Det gick jättebra, så just nu är han mattes guldgosse också :)
 
Sv: Valp 2012

Härligt! Jag är verkligen jätteglad över Bentley, han är en riktig myskille och jätterolig att träna med. Han gick MH förra helgen och bortsett från hans dåliga kamplust, som jag redan kände till, skötte han sig jättefint. Glad, lekfull och trevlig, inte särskilt rädd, avreagerade bra och helt skottfast.

Sen kan han ju driva mig till vansinne ibland också men det hör väl till... :meh:
 
Sv: Valp 2012

För oss går det fint, har världens mysgrabb som börjar ha tagit sig ur sin spökålder, däremot är han väldigt mobbande mot vissa, endel kan han ha träffat en gång för 2 månader sen och hoppar upp i knät på med viftande svans och vägrar lämna deras sida utan att ha fått massor med klappar, och vissa som t.ex. våran bovärd och ena grannen tycker han är väldigt viktig att skälla ut, turligt nog är dom personerna bara ett fåtal, sen har han även en kategori av människor som han absolut inte har tänkt ta någon som helst kontakt med utan bara totalignorerar! Ser verkligen jätte divig ut då!

Vi har haft lite problem med inkallning och att inte dra i koppel men senaste veckorna så har det tagit STORA steg framåt, matte har lärt sig att inte nöta utan bara träna sånt korta stunder t.ex. under tiden vi promenerar, brukar släppa kopplet och låta det glida efter marken och då är han på nått sätt mycket mer uppmärksam på mig! För några veckor sen gick han superfint utan att jag höll i kopplet för att sen börja tokdra då jag höll i det!

1380345_10153371077395181_1144530865_n.jpg

Lite mer fett hade han gärna kunnat få ha, men vi jobbar på det!
1378254_10153272329100181_1286941456_n.jpg


581843_10153235417400181_1123634909_n.jpg

Tanken var ju att träna agility med han i framtiden, känns inte helt otroligt!
 
Sv: Valp 2012

Går bra här. Tränar lydnad med sikte på klass 1 efter nyår, om jag törs....Har så sjukt dåliga nerver men vill verkligen försöka. Han är så lättarbetad och det vore synd att inte visa upp honom.

Just nu tränar vi alla moment med mer och mer störning. Tandvisningen är svårast, vilket även visar sig på utställningar. Han blir så galet till sig när någon kommer fram till honom, hoppar, studsar, pussas och vill inte alls stå still.

Kursstart nästa vecka och jag är supertaggad!

Vi har efter röntgen kommit igång med både cykel och joggingmotion. Han funkar bättre att cykla med än jogga. Han drar i kopplet när man joggar, rätt drygt. Cykla däremot så springer han jättebra!

Har även blivit tillfrågad av uppfödaren om vi kan tänkas låna ut honom i avel i framtiden (mot ersättning). Jag har sagt ja med förutsättningarna att MH går bra samt att jag vill ha någon/några typer av meriter på honom först. Så vi får se hur framtiden ser ut, kanske han får bli pappa till nya krulliga odjur :)
 
Sv: Valp 2012

1380345_10153371077395181_1144530865_n.jpg

Lite mer fett hade han gärna kunnat få ha, men vi jobbar på det!

Nä inte mer fett men kanske lite mer muskler. Kan inte se att han är "mager" tycker han ser väldigt fin ut i hullet :)

Kl.
Fattar inte varför en del envisas med att hundar ska se ut som tunnor, de ska ha en TYDLIG midja, revbenen ska lätt kunna kännas och gärna skymtas i vissa vinklar. Ganska vanligt inom min ras :meh: Gödde upp Kiro inför rasspecialutställningen så han hade lite extra men fick ändå kommentaren "tunn".
 
Sv: Valp 2012

kl

Va stora å vuxna alla era hundar blivigt :D
Ni har alla jätte fina hundar :love:

Tänker ofta på Love, och undrar vart vi hade varit nu om han fortfarande varit i livet.
Nu har han varit borta i snart 9 månader, tiden har gått fort och det känns nästan som att han aldrig existerat.
Som tiden med honom bara var en dröm igentligen.
 
Sv: Valp 2012

muskler behövs oxå, men han får gärna ha lite att ta av, vissa dagar om han inte äter helt bra så faller han ur direkt men skönt att någon tycker han är helt ok i hull! Mamma tjatar varje gång hon ser han om att han måste bli fetare, sen kan man ju tillägga att hennes hund hade behövt gå ner min hunds vikt typ!
 
Sv: Valp 2012

Usch, det är så sorgligt :( Mattis bästa barndomskompis!

Här rullar allt på. För tre veckor sedan var vi och vallade för andra gången i Mattis liv. Det gick bra, men han väntar hela tiden på mina kommandon så han vågar inte riktigt ta egna initiativ. Han är en väldigt signalkänslig hund. Men när vi hade varit inne ett par vändor och jag var extra tyst så vågade han mer. Han tycker det är vämdigt roligt och spännande med fåren!

Förra veckan var jag på semestet och Mattis var hos uppfödaren. Han hade det så bra med alla brudar och i lördags tog uppfödaren med honom och vallade igen :)

I morgon är det dags för röntgen! Lite nervöst faktiskt, men jag tror nog det ska gå bra :)

Här är en bild från en regnig promenad tidigare idag
1395141_10151665904772343_1864470198_n.jpg


Annars tränar vi på med momenten ur lydnadsklass 3, och hoppas på start i december :) Måste ju visa våra fina diplom också ;)
22466fa6-4acd-4b1c-87c9-4986be4a89c5
 
Senast ändrad:
Sv: Valp 2012

Det flyter på här. Min tjej blir ju 1½ i december, stora fröken...

Vi har fortsatt med utställningarna. Fick Excellent med CK (och slog hennes kullsyster) på senaste officiella utställningen i somras. efter det har det dock bara blivit inoffare eftersom jag är för lat/snål för att resa för långt hemifrån. Har även börjat med spår och siktar på en framtida certifiering som eftersökshund.

Hon är klockren på spåret, blir som en helt annan hund och med laserfokus, så det är superkul!

WP_001534_zpsad848aba.jpg

Kaliskogen-3_zpsea364602.jpg
 
Sv: Valp 2012

Vad kul att läsa allas framsteg :) så fina allihopa :)

Vi kämpar på med det mesta. Kör inoff-utställning på lördag som ska bli jätterolig, annars har vi nog inget inplanerat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 822
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 627
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 124
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Hage
  • Födda -21
  • Alltså dessa bett

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp