Sv: Valp 2012

KL
Imorgon bär det av till Blå stjärnan i Göteborg för vidare utredning av Fiffis knä. Visar det sig vara något som kunnat åtgärdats tidigare så kommer jag att bli riktigt grinig OCH lättad för då kanske hon blir frisk fort.

Hur gick det??
 
Med storasyster 46 kg är det sådär. Go och glad men; Hon opererades och allt gick jättebra fram till april med vattentramp och skogspromenader . Sen blev hon rejält halt. Vetrinären tror höften då korsbandet är ordentligt fast. Jag vet inte vad jag ska tro. Höften borde ju ha synts tidigare också. Nu går hon på hög smärtstillande dos och så fort hon löpt klart ska vi gå vidare och röntga igenom henne.
Lillasyster 35 kg (hon blev verkligen en liten CC) är lika glad som vanligt och en riktig toka.
Planen är att gå eftersökskurs men jag får nog sikta in mig på lilla knasan.
 
Här har det nästan blivit husses hund, i alla fall emellanåt. Jag är borta flera dagar i veckan. Det går jätte bra för husse och hund (fyllde 2 år i slutet av mars). När jag är hemma är han mera min hund, men kör mer med mig. Ska börja en kurs i apportering i slutet av denna månad, som jag kommer gå och då hoppas jag att han börjar lyssna bättre på mig igen.
Enda stora "felet" är att han rymmer från trädgården trots staket så där kan han inte gå lös.
 
Här har det nästan blivit husses hund, i alla fall emellanåt. Jag är borta flera dagar i veckan. Det går jätte bra för husse och hund (fyllde 2 år i slutet av mars). När jag är hemma är han mera min hund, men kör mer med mig. Ska börja en kurs i apportering i slutet av denna månad, som jag kommer gå och då hoppas jag att han börjar lyssna bättre på mig igen.
Enda stora "felet" är att han rymmer från trädgården trots staket så där kan han inte gå lös.

vad kul med kurs, jag skulle kunna gå kurser jämt haha :D jag känner mig inte alls säker på inkallning, vi tränar ju det massor men jag är jättenervös att hon ändå ska dra och då är jag körd liksom. Med exet är hon stensäker, hon är klockren på inkallning och massa annat men inte riktigt med mig men det är nog för att hon känner min nervositet och testar mig mer.
 
Med storasyster 46 kg är det sådär. Go och glad men; Hon opererades och allt gick jättebra fram till april med vattentramp och skogspromenader . Sen blev hon rejält halt. Vetrinären tror höften då korsbandet är ordentligt fast. Jag vet inte vad jag ska tro. Höften borde ju ha synts tidigare också. Nu går hon på hög smärtstillande dos och så fort hon löpt klart ska vi gå vidare och röntga igenom henne.
Lillasyster 35 kg (hon blev verkligen en liten CC) är lika glad som vanligt och en riktig toka.
Planen är att gå eftersökskurs men jag får nog sikta in mig på lilla knasan.
Åh jag håller tummarna att det ska gå bra, så trist :( uppdatera gärna hur det går!
 
Min dam fyller 2 år den 25 juni. Vi har haft våra duster men jag fortsätter fascineras över vilken fantastiskt välbalanserad hund hon är. Superpsyke, arbetsvillig (om än något disträ ibland) och bästa kurskompisen!

Vi har haft lite strul med hennes mage men det verkar ha stabiliserat sig iom foderbyte.

Nu har vi dessutom en ny liten valp sedan en vecka tillbaka. Hon är halvsyster med min "stora" men är lever-tecknad istället för svart och har blå ögon istället för bruna :D
 
Min älskade lilla galenpanna fyllde ju två år redan i slutet av december 2011. Hon har varit sen i utvecklingen, men det har hänt massor i kroppen det senaste året. Bitarna har verkligen börjat falla på plats! Dessutom, i påskas sprang hon sitt sista licenslopp för lure coursing och hon kommer att springa sitt första prov i helgen. Jag är vansinnigt nervös! Hon är en jakttokig energibomb. Antingen kommer det att gå strålande, eller så blir det pannkaka för att hon är överladdad. Men det ska så klart bli oerhört spännande.
 
dsc_2665.jpg

Här är förresten ett foto som Red_Chili tog på ett av Gaias licenslopp. Det är Gaia i rött och min andra hund Dafne som springer som stödhund. :)
 
Kul med uppdatering! Min Stoja är väl en av de yngsta i tråden, född i oktober 2012. Nu börjar vi äntligen komma igång på riktigt känns det som!

Hon har lugnat ner sig en smula och börjat "landa" efter andra löpet som var i februari, men hon får gärna lugna sig lite till... Hon är en härlig hund i alla fall och jag är toknöjd! Glad, intensiv, arbetstokig, orädd, lekgalen, intensiv, energi till tusen och älskar att kela. Vi går fortsättningskurs i agility och har tävlat lite lydnad. Dessutom spårar vi. Röntgad med HDB, ED ua, gått MH med 2a på skott och igår provade vi på vallning.

img_8975.jpg
 
@Jenka

Så fin hon är!

Vår dam är drygt 2 år nu, och det känns som att tiden gått så fort! Hon har verkligen landat i sig själv, och är en jäkligt trevlig hund. Hon fixar att vara ute på tomten utan att skälla på folk som går förbi i 99% av fallen, och hon drar inte efter vilt när vi är ute. Hon är med mig lös i princip överallt, och är väldigt nöjd med livet. Det är en något lugnare hund än vi hade trott, och hon tar det gärna piano under hela förmiddagen för att sedan piggna till mot em/kväll.

Kelig till tusen är hon också, och har en förmåga att charma de flesta hon möter med sitt lugna sätt. Vi är supernöjda, helt enkelt.
 
För oss går det lite upp och ner.

Vi har debuterat i agility och på fyra starter tagit tre pinnar
:)

I övrigt har vi bara startat lydnadsklass 2 en gång till och tog ett första pris igen med 190,5 och klassvinst.

Sen har vi tyvärr fått medicinera med smärtstillande och väntar just nu på att karensen ska gå ur för att få tävla igen. Tyvärr så verkar det som om Kiro fick en whiplashskada i oktober när han blev biten och omruskad av en Grand danois. Just nu verkar han dock må bra och jag hoppas på att vi kan hålla skadan i schack utan mediciner.

Alla tråkiga och smärtsamma veterinärbesök har tyvärr lett till att Kiro numera är väldigt skeptisk till hantering av främmande människor :cry: Jag hoppas att det går över med mognad och lugna positiva erfarenheter.

I huvudet händer det mycket på min lilla kille just nu. Han har en väldigt växlande personlighet för tillfället allt från jättekaxig till världens mespropp.

Uppställningsbild på den lilla kelpiekillen på 48 cm och knappt 16,5 kg:
DSC_6995.JPG


Redan lite grå om näsan:
DSC_6977red.jpg
 
Min dam har är fortfarande en väldigt trevlig hund i det vardagliga som trots väldigt mycket energi kan koppla av helt inne. Så det är jag helnöjd med :)

Tyvärr har vi haft en del träningsproblem under våren och haft en rejäl trotsålder, allt har varit roligare än matte oavsett vad vi har gjort. Nu går det bättre igen, men då gick hon istället in i löp och min hälsa är inte den bästa. Så nu får vi se hur det går sedan, vårat problem är fokus på nya platser framförallt vid tävling.

På lördag ska hon iaf få jobba lite på riktigt som spårhund vid rådjursjakt, i spåret har hon alltid fokus :)
 
Hur går det för alla?
Här har det påbörjats nån ny slyngel/spökperiod (blev två år i slutet av mars). Ser ibland spöken och reser ragg och skäller och ibland får han väldigt selektiv hörsel så långlinan har fått plockats fram igen på promenaderna.
Dock har vi även börjat en kurs i apportering. Bara grunderna, men oj så kul det är tycker både hunden och jag. Så härligt att se en ras göra det den är avlad för. Han blir också trött i knoppen av det, vilket jag tycker är väldigt skönt :D.
 
Det går bra :)
Vi har börjat tävla lite lydnad och det går så sakteliga framåt. Ska fokusera på viltspårandet ett tag nu i sommar så vi kan få det överstökat, har gjort anlagsprovet så det är öppenklass som gäller. Ska åka på några officiella utställningar med i sommar och hoppas knipa det där sista certet :D Just nu är hon i nån slags fas + ska snart löpa så hon är allmänt dryg och nonchalant och ska baaaaara...
 
För oss går det lite upp och ner.

Vi har debuterat i agility och på fyra starter tagit tre pinnar
:)

I övrigt har vi bara startat lydnadsklass 2 en gång till och tog ett första pris igen med 190,5 och klassvinst.

Sen har vi tyvärr fått medicinera med smärtstillande och väntar just nu på att karensen ska gå ur för att få tävla igen. Tyvärr så verkar det som om Kiro fick en whiplashskada i oktober när han blev biten och omruskad av en Grand danois. Just nu verkar han dock må bra och jag hoppas på att vi kan hålla skadan i schack utan mediciner.

Alla tråkiga och smärtsamma veterinärbesök har tyvärr lett till att Kiro numera är väldigt skeptisk till hantering av främmande människor :cry: Jag hoppas att det går över med mognad och lugna positiva erfarenheter.

I huvudet händer det mycket på min lilla kille just nu. Han har en väldigt växlande personlighet för tillfället allt från jättekaxig till världens mespropp.

Uppställningsbild på den lilla kelpiekillen på 48 cm och knappt 16,5 kg:
DSC_6995.JPG


Redan lite grå om näsan:
DSC_6977red.jpg

Fin kille :)
 
Hur går det för alla?
Här har det påbörjats nån ny slyngel/spökperiod (blev två år i slutet av mars). Ser ibland spöken och reser ragg och skäller och ibland får han väldigt selektiv hörsel så långlinan har fått plockats fram igen på promenaderna.
Dock har vi även börjat en kurs i apportering. Bara grunderna, men oj så kul det är tycker både hunden och jag. Så härligt att se en ras göra det den är avlad för. Han blir också trött i knoppen av det, vilket jag tycker är väldigt skönt :D.

Här är det också lite selektiv hörsel men på det stora är vi duktiga på att läsa av varandra. Det är kul att se resultat på allt man arbetat med. För det ska gudarna veta att jag arbetat med denna hund.. Men hon är mestadels hos exet och det känns riktigt trist. Och i längden går det väl inte att hålla på så här utan hon får vara där på heltid :( Det gör riktigt ont i hjärtat att ens skriva orden.. :( vi har fortfarande inte riktigt pratat hur det ska se ut. Men man missar massor, igår var det en utställning jag velat vara på men hon är där och han hade väl inte riktigt fattat att jag ville gå..
 
Det är bara bajs med mitt stora Hjärta. Hon röntgades och höften på det opererade korsbandsbenet är så kass så vetrinären i Skara ifrågasatte varför jag inte fått reda på det innan korsbandet fixades till i Göteborg - tack för det Blå Stjärnan. Hon haltar nu rejält trots smärtstillande och mitt enda hopp är att det är metallbiten vid korsbandet som skaver så vi åtminstone kan få några fler år tillsammans. Vetrinären tror att det kan vara så då hon ömmar vid skruvarna. Är det höften som är upphov till hältan så tar jag bort henne. Typiskt nog så ser den andra höften riktigt ok ut men jag kommer inte att höftledsoperera.
Vår lilla knasboll är pigg som en mört tackolov även om hon saknar bus med syster. Ska lägga mer tid på henne (det är ju makens hund men jag knycker henne helt enkelt) nu när jag fick skippa alla planer med Hjärtat. Har sneglat på viltspårskurs.
 
Det är bara bajs med mitt stora Hjärta. Hon röntgades och höften på det opererade korsbandsbenet är så kass så vetrinären i Skara ifrågasatte varför jag inte fått reda på det innan korsbandet fixades till i Göteborg - tack för det Blå Stjärnan. Hon haltar nu rejält trots smärtstillande och mitt enda hopp är att det är metallbiten vid korsbandet som skaver så vi åtminstone kan få några fler år tillsammans. Vetrinären tror att det kan vara så då hon ömmar vid skruvarna. Är det höften som är upphov till hältan så tar jag bort henne. Typiskt nog så ser den andra höften riktigt ok ut men jag kommer inte att höftledsoperera.
Vår lilla knasboll är pigg som en mört tackolov även om hon saknar bus med syster. Ska lägga mer tid på henne (det är ju makens hund men jag knycker henne helt enkelt) nu när jag fick skippa alla planer med Hjärtat. Har sneglat på viltspårskurs.

Åh hoppas det är den där metallbiten *håller tummarna*
 
Jag har många patienter som har inopererade plattor och skruvar som ger ordentliga besvär och måste opereras bort. Det verkar kunna ställa till en hel del det där :/ Nu är det ju skillnad på hundar och människor men kan det ge människor stora besvär så känns det väldigt logiskt att även djur kan få det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 526
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 471
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 048
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp