Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här hemma flyter allt på! Milla blir 4 månader den 5:e oktober och den 10:e ska vi på utställning i Boden. Det blir mest en rolig liten utflykt!

Valpkursen jag tänkte gå på blev full så nu ska vi gå på en som startar i slutet av oktober, den är bara tre tillfällen men det är ju bättre än ingenting. Det känns dock lite sent då hon redan är 5 månader. När är det egentligen bäst att gå valpkurs? Vi tränar ju på för fullt här hemma, hon är riktigt lättlärd! Sitt, ligg, rulla runt och komma på kommando kan hon men jag hoppas att valpkursen ger oss något i alla fall, det är ju kul att göra saker ihop.

I helgen som var, var vi ute i skogen och Milla fick busa med sin bästa kompis Sigge!
12033035_10206451856313064_24447079806246269_n.jpg

Så söta de är!
Om inte annat lär ju en valpkurs vara bra för att träna på att göra saker med matte/husse även på ny plats, med roliga valpar runtomkring osv. Det är verkligen en helt annan sak att träna ut med störning av andra hundar än att träna hemma utan direkt störning ;) Jag funderar själv på att gå någon kurs med min valp, men det är så jäkla dyrt överallt här och jag har hittills inte hittat något ställe med ett kursupplägg jag riktigt fastnat för. Med tanke på priset på kurserna här så vill jag inte gå dem om det inte känns 100% som en bra idé.
 
Så söta de är!
Om inte annat lär ju en valpkurs vara bra för att träna på att göra saker med matte/husse även på ny plats, med roliga valpar runtomkring osv. Det är verkligen en helt annan sak att träna ut med störning av andra hundar än att träna hemma utan direkt störning ;) Jag funderar själv på att gå någon kurs med min valp, men det är så jäkla dyrt överallt här och jag har hittills inte hittat något ställe med ett kursupplägg jag riktigt fastnat för. Med tanke på priset på kurserna här så vill jag inte gå dem om det inte känns 100% som en bra idé.

Visst är det! Det är väldigt kul att se hur kul de har ihop!

Ja absolut det blir säkert bra träning, lilla donnan här tycker ju allt och alla är superkul så att träna med störning blir supernyttigt! Tycker det är super de gånger jag vaktat kompisars hundar för då har jag haft tillfälle att träna henne att gå lugnt bredvid andra hundar utan att försöka leka hela tiden.

Nej en del är riktigt dyra! Den vi ska gå är på brukshundsklubben här, om vi trivs där blir det nog en agilitykurs sen när Milla blir äldre också! :)
 
Hur kan du få något gjort på dagarna?
Nu var inte frågan riktad till mig, men jag kände så de första veckorna. Nu är min 4 månader och vet våra rutiner, dessutom är mina äldre hundar väldigt lugna inomhus. Så min sover mest inomhus, men är piraya utomhus:D och en stund på morgonen. Och på kvällen:angel:

När är det egentligen bäst att gå valpkurs?
Innan hunden är 6 månader kan jag tycka att det är en fördel, iaf för den typen av hundar som jag har, de har verkligen nytta av den typen av träning i ung ålder. Alltså den sociala träningen.
Jag går valpkurs för en kompis, som jag tycker har bra tänk. Jag brukar gå för honom, eller gjorde det med min mellanhund också, sen brukar jag gå typ apporteringskurs eller något liknande också för honom, så det blir till våren:) han tar 1200 för 8 tillfällen, helt ok pris tycker jag.
 
Nu var inte frågan riktad till mig, men jag kände så de första veckorna. Nu är min 4 månader och vet våra rutiner, dessutom är mina äldre hundar väldigt lugna inomhus. Så min sover mest inomhus, men är piraya utomhus:D och en stund på morgonen. Och på kvällen:angel:

Idag har jag kunnat få massor gjort, helt plötsligt! Hon har varit SÅ lugn inne och full fart ute. Visst har det varit bus inne också, men så fort jag tyckt att det blivit lite mycket så har jag kunnat sära på hundarna och så har det varit lugnt. Inget pirayaläge, inget övertrött monster, bara... på eller av. Jätteskönt. Och till skillnad från igår så har hon faktiskt bara gjort ifrån sig utomhus idag :p Hoppas att morgondagen blir lika enkel och trevlig!
 
Hur mycket kostar valpkursen hos dig? Och hur många timmars kurs är det?

Det är tre tillfällen med 2,15 timmar på varje för 450:-. Kändes helt okej tycker jag! På ett annat ställe här fanns en valpkurs som kostade över 2000:- dock fler timmar så det skiljer sig lite beroende på vilket ställe. Det finns ju tyvärr inte så mycket att välja på här uppe!
 
Det är tre tillfällen med 2,15 timmar på varje för 450:-. Kändes helt okej tycker jag! På ett annat ställe här fanns en valpkurs som kostade över 2000:- dock fler timmar så det skiljer sig lite beroende på vilket ställe. Det finns ju tyvärr inte så mycket att välja på här uppe!

Kostar hela kursen 450kr? eller varje tillfälle?
Kollade på min närmsta brukshundklubb, 2,5 tim, 4 tillfällen är deras valpkurs. Den kostar 1000kr.
 
Nu var inte frågan riktad till mig, men jag kände så de första veckorna. Nu är min 4 månader och vet våra rutiner, dessutom är mina äldre hundar väldigt lugna inomhus. Så min sover mest inomhus, men är piraya utomhus:D och en stund på morgonen. Och på kvällen:angel:


Innan hunden är 6 månader kan jag tycka att det är en fördel, iaf för den typen av hundar som jag har, de har verkligen nytta av den typen av träning i ung ålder. Alltså den sociala träningen.
Jag går valpkurs för en kompis, som jag tycker har bra tänk. Jag brukar gå för honom, eller gjorde det med min mellanhund också, sen brukar jag gå typ apporteringskurs eller något liknande också för honom, så det blir till våren:) han tar 1200 för 8 tillfällen, helt ok pris tycker jag.
Kostar hela kursen 450kr? eller varje tillfälle?
Kollade på min närmsta brukshundklubb, 2,5 tim, 4 tillfällen är deras valpkurs. Den kostar 1000kr.

450:- för hela kursen, kanske var lite otydlig! :)
 
För ett tag sedan pratades det om hur mycket aktivitet valparna fick nu. I förrgår gick vi 4.5 h offroad i skogen, djup mossa, mosse (fråga inte...) och gammelskog. De nio hundarna som var med for som idioter nästan hela tiden... Tom de vuxna hundarna är lite stumma i musklerna idag. Ale hade lite kortare batteri än vanligt på sitt pass i fårhagen men annars är hon obrydd. Hon är 9.5 månader nu
 
Otis har aldrig sovit särskilt mycket, mer än på nätterna :p
Han är en väldigt energisk gosse, och det verkar han inte minska med åldern...

Sadan var Diva ... och ar till viss del fortfarande vid 2 ars alder. Hon sover hela natterna och brukar be att jag ska ta fram hennes badd vid 8-9 tiden pa kvallen ... men under dagen sover hon inte mer an max nagon timma at ganger och sedan maste hon ga omkring, bli klappad, bita hysteriskt i nagonting och rent allmant vara ADHD.:p
 
Sadan var Diva ... och ar till viss del fortfarande vid 2 ars alder. Hon sover hela natterna och brukar be att jag ska ta fram hennes badd vid 8-9 tiden pa kvallen ... men under dagen sover hon inte mer an max nagon timma at ganger och sedan maste hon ga omkring, bli klappad, bita hysteriskt i nagonting och rent allmant vara ADHD.:p

Yes, är rädd att det kommer bli precis samma här... Jag tror att han har de flesta bokstäverna i alfabetet :p Enda gången han sovit mer än 1h på dagtid var när vi var i Stockholm och han hängde på hundcafé en hel förmiddag. Det tog på krafterna!
 
För ett tag sedan pratades det om hur mycket aktivitet valparna fick nu. I förrgår gick vi 4.5 h offroad i skogen, djup mossa, mosse (fråga inte...) och gammelskog. De nio hundarna som var med for som idioter nästan hela tiden... Tom de vuxna hundarna är lite stumma i musklerna idag. Ale hade lite kortare batteri än vanligt på sitt pass i fårhagen men annars är hon obrydd. Hon är 9.5 månader nu
Jag har samma åsikt. Inte så att jag cyklar med en ung hund, men rörelse över stock och sten i egen takt kan inte skada, inte en frisk individ.

Jag har funderat mycket på det. Jag vet flera som fått ex C-höfter på unga hundar, hundar som inte har någon egentlig dysplasi i släkten. Men de hundarna har en sak gemensam, oregelbunden rörelse i ung ålder. Med det menar jag att de hundarna inte får gå några timmar i skogen, det är korta koppelpromenader, inget hoppande och på sin höjd då lek med andra hundar - just för att ägarna tror att det är skadligt. Kanske att de tar en längre promenad i veckan.
Min lilla får gå trappor ett par gånger om dagen, jag orkar faktiskt inte bära henne, hon börjar bli tung. Det har mina andra också fått göra när de börjat bli tunga, men jag ser ganska ofta folk som fortfarande lyfter hundar in och ut ur bilen när de är 10-12 månader...
 
Jag har lite samma funderingar som när min andra hund var valp, maten... Valpis är uppfödd på torrfoder, jag har nu gått över mer på färskfoder som hon får morgon och kväll, till lunch får hon torrisar (vilket är väldigt praktiskt eftersom vi aldrig är hemma på lunchen). Men färskfodret är för vuxna hundar, med min andra gav jag benmjöl tills hon var runt året, bör jag göra det med denna också?

Jag vet inte varför jag tvekar, kanske mest för att jag fick slänga massor sist, vovven tyckte inte det var jättegott då..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 875
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 682
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 271
Senast: Lillo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp