Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha, valpen har någon jäkla "kissa inne-dag" idag, så nu när hon äntligen somnade passade jag på att gå till tvättstugan för att boka tid där. Krockade såklart med grannen som jag lånade filtar av när hon kissade i sängen förut. "Säg till om du behöver låna filtar igen" sa han innan vi gick åt olika håll. Alltså. Det måste ju framstå som om min valp aldrig kissar utomhus :p
 
Antal kiss inomhus idag: 5.
Antal kiss utomhus idag: troligen färre.
:banghead:

Hon kissade när jag sov, hon kissade när jag höll på att lägga upp frukost åt henne och tänkte att hon inte borde behöva ut, hon kissade när jag körde bil och inte kunde ta ut henne, hon kissade första gången jag gick ut till tvättstugan för att tvätta det hon pissat på i bilen och hon pissade andra gången jag gick till tvättstugan (upptäckte jag när jag trampade rakt i kisspölen).

Nu ligger hon på mig i sängen och piper för att hon inte kan koppla av. Vet inte varför det är så jäkla omöjligt att koppla av idag. Jag tycker att vi gjort allt som vanligt ungefär, men tidigare idag kunde hon inte koppla av förrän hon hoppat rakt på en sovande Aysu och fått en rejäl tillsägelse... Då hade jag försökt lugna henne ett bra tag eftersom hon var för övertrött för att kunna tänka klart. Gah!

Tur att inte alla dagar är såhär. Hoppas att imorgon blir bättre... Nu har hon precis druckit massor, efter en hel del nattligt bus. Hon kommer utan tvekan vakna inatt och vara kissnödig. Håll tummarna för att jag också vaknar då så att jag slipper torka kiss det första jag gör imorgon.

----
Tillägg: hittade en liten snigel(!) i sängen nu också. Den kom nog med in med någon pinne... Tror inte hon försökt äta den, hoppas jag. Hon försöker mest äta sten, något som gjort att hon nu skadat en tand lite, själva spetsen är av... Nåja. Hon verkar sova för tillfället...
 
Senast ändrad:
Vad har ni för tips om bilresan hem. Det är liksom 4,5h utan direkta pauser så jag räknar lite med att det blir som att åka med människobebis, flera stopp alltså.
Vi hade 7-8 timmars körning om vi kört utan stopp, men tror det blev över 9 timmar, typ 70 mil (Uppsala - Skellefteå) Längsta stoppet gjorde vi i Övik med middag på max (ex:et gick in och handlade medan vi väntade ute). Aros sov i stort sett hela vägen, vaknade till några kortare stunder och så råkade vi köra lite för långt utan stopp så blev en kissolycka på matte

Men, vi hade laddat upp med vatten, vattenskål, halsband + koppel, toarullar, våtservetter, extra filtar och handdukar som han skulle kunna ha i sin väska som det var tänkt att han skulle åka i ifall det skulle bli nå olyckor under resan, tanken var ju att han skulle sitta i en hundväska på golvet vid mina fötter för kändes lite taskigt att ha han bak i bagaget i en bur andra gången han åkte bil i sitt liv och dessutom första gången utan mamma och syskon, det blev inte mycket sittande i väskan :angel:

Hans uppfödare gav han ingen mat innan vi hämtade för att minska risken att han blev illamående men krossade lite frystorkat hundgodis efter övik eftersom han inte visat några som helst tecken på att må illa och gav han lite åt gången och det gick bara fint.
 
Undrar om min valp tänker sova något alls idag... Herregud vad hon är vild!
Vi gick en längre promenad än vanligt i skogen. Hon sprang massor. Sedan sov hon i bilen en dryg timme, kom hem, blev busig, lugnade sig efter en halvtimme och somnade. 20 minuter senare vaknade hon och nu har hon busat runt som en galning i en kvart. Hon är inte sådär övertrött galen piraya, utan faktiskt bara busig. Inte ens Aysu orkade med utan gick för ett tag sedan och la sig i ett annat rum i hopp om att slippa det lilla monstret.
 
Min pojke fortsätter att imponera på mig! :heartbow: Kunde inte ha önskat mig en trevligare kille!

12063455_10153167646676344_3678300755154095961_n.jpg
12063819_10153167652071344_6319101782602117641_n.jpg
12038157_10153167664506344_8696960899988227794_n.jpg

12072637_10153167667541344_1889267461833287037_n.jpg
12033109_10153167672721344_1431737420379962789_n.jpg
 
Undrar om min valp tänker sova något alls idag... Herregud vad hon är vild!
Vi gick en längre promenad än vanligt i skogen. Hon sprang massor. Sedan sov hon i bilen en dryg timme, kom hem, blev busig, lugnade sig efter en halvtimme och somnade. 20 minuter senare vaknade hon och nu har hon busat runt som en galning i en kvart. Hon är inte sådär övertrött galen piraya, utan faktiskt bara busig. Inte ens Aysu orkade med utan gick för ett tag sedan och la sig i ett annat rum i hopp om att slippa det lilla monstret.

Otis har aldrig sovit särskilt mycket, mer än på nätterna :p
Han är en väldigt energisk gosse, och det verkar han inte minska med åldern...
 
Otis har aldrig sovit särskilt mycket, mer än på nätterna :p
Han är en väldigt energisk gosse, och det verkar han inte minska med åldern...

Hur kan du få något gjort på dagarna? Jag måste hålla koll på hundarna hela tiden för att det inte ska bli kiss i hela lägenheten, för att de inte ska springa sönder sig själva eller riva hemmet... Hinner f*n knappt äta ibland... Jag trodde det skulle vara lugnt efter att valpen fick stöka runt i skogen i nästan 40 minuter och Aysu utöver det fick en timmeslång promenad där hon var lös hela tiden. Inte då. Full fart resten av dagen ungefär. De har sovit totalt 2 timmar kanske. Jag är trött! :(

Skrev jag förresten att jag hittade en snigel i sängen igår? Och att jag hittade en gammal ingrodd kissfläck på parkettgolvet idag som jag tydligen missat tidigare? Och att allt känns som om det är kaos?
 
Jösses - jag börjar inse att en av min Pollys valpar kommer stanna kvar här och sen är dom 3....och livet blir sig aldrig mer likt igen :p:D
Just nu är dom små huligankrokodiler och dom lär inte bättra sig på den punkten under dom kommande tre veckorna innan leveransen av åtminstone några av dom börjar. Fast dom är underbara - även när jag desperat på morgonen försöker komma fram till vattenkokaren utan att få 6 vassa tandrader i hälsenorna. Morgonen börjar inte utan kaffe :laugh:
 
Nikki sover nog 18-20 timmar om dygnet. Är redan rumsren och nu så jobbar vi väl på att hon inte ska vara rädd för människor... varför hon är det vet jag inte, men det är okul.

Men idag har det varit kaos. Dottern (2,5) råkade klämma Nikkis tass i dörren, som tur är så är springan under dörren relativt hög, men knogarna stoppade Nikki från att kunna dra ut tassen själv. Självklart fick ju hon panik, försökte dra sig loss, skrek... tror inte det var mer än 5-10 sekunder. Kändes som längre, innan jag räddade henne. Hon skrek, skrek och skrek. Stödjer inte på foten. Tar upp henne, helt hysterisk, gråter. Tänker att hon kanske bara blivit rädd så lägger henne inne hos vår inneboende och stänger dörren, så att hon ska få lugna ner sig. Går in 10 minuter senare och valpen är blockhalt, gnäller när jag känner på benet och vill absolut inte stödja på det. Så ringer veterinären och bokar tid (älskar min veterinär). Får tid 2 timmar senare och de tycker det är bra om hon får vila, kanske är det bara att hon blivit lite öm. Nåväl. Eftersom hon fortfarande är blockhalt två timmar senare så åker jag in till veterinären och de känner igenom, samt röntgar benet. Inget brutet, ingenting. Muskelsträckning i bogen (antagligen för att hon slet så hårt för att ta sig loss)... nu på kvällen mår lillskiten asbra och terroriserar mig & barnen nonstop.. så det vart ett dyrt "onödigt" besök, men det fick åtminstone mig att må lite bättre.

Dessa valpar...
 
Antal kiss inomhus idag: 5.
Antal kiss utomhus idag: troligen färre.
:banghead:

Hon kissade när jag sov, hon kissade när jag höll på att lägga upp frukost åt henne och tänkte att hon inte borde behöva ut, hon kissade när jag körde bil och inte kunde ta ut henne, hon kissade första gången jag gick ut till tvättstugan för att tvätta det hon pissat på i bilen och hon pissade andra gången jag gick till tvättstugan (upptäckte jag när jag trampade rakt i kisspölen).

Nu ligger hon på mig i sängen och piper för att hon inte kan koppla av. Vet inte varför det är så jäkla omöjligt att koppla av idag. Jag tycker att vi gjort allt som vanligt ungefär, men tidigare idag kunde hon inte koppla av förrän hon hoppat rakt på en sovande Aysu och fått en rejäl tillsägelse... Då hade jag försökt lugna henne ett bra tag eftersom hon var för övertrött för att kunna tänka klart. Gah!

Tur att inte alla dagar är såhär. Hoppas att imorgon blir bättre... Nu har hon precis druckit massor, efter en hel del nattligt bus. Hon kommer utan tvekan vakna inatt och vara kissnödig. Håll tummarna för att jag också vaknar då så att jag slipper torka kiss det första jag gör imorgon.

----
Tillägg: hittade en liten snigel(!) i sängen nu också. Den kom nog med in med någon pinne... Tror inte hon försökt äta den, hoppas jag. Hon försöker mest äta sten, något som gjort att hon nu skadat en tand lite, själva spetsen är av... Nåja. Hon verkar sova för tillfället...

Alltså... Häromdagen fick jag plötsligt ett litet sug att det vore kul med en valp. Annars har Stoja hållt undan sådana tankar rätt effektivt :p
Dina senaste inlägg fick mig på bättre tankar igen ;) ingen valp här inte.
 
Alltså... Häromdagen fick jag plötsligt ett litet sug att det vore kul med en valp. Annars har Stoja hållt undan sådana tankar rätt effektivt :p
Dina senaste inlägg fick mig på bättre tankar igen ;) ingen valp här inte.

Jag brukar avskräcka folk från att skaffa valpar, jag förstår inte det :angel:
 
Hur kan du få något gjort på dagarna? Jag måste hålla koll på hundarna hela tiden för att det inte ska bli kiss i hela lägenheten, för att de inte ska springa sönder sig själva eller riva hemmet... Hinner f*n knappt äta ibland... Jag trodde det skulle vara lugnt efter att valpen fick stöka runt i skogen i nästan 40 minuter och Aysu utöver det fick en timmeslång promenad där hon var lös hela tiden. Inte då. Full fart resten av dagen ungefär. De har sovit totalt 2 timmar kanske. Jag är trött! :(

Skrev jag förresten att jag hittade en snigel i sängen igår? Och att jag hittade en gammal ingrodd kissfläck på parkettgolvet idag som jag tydligen missat tidigare? Och att allt känns som om det är kaos?

Jag sätter ut dem i hundgården emellanåt :angel:

Jag har faktiskt alltid låtit dem leka ganska mycket med varandra, och har bara pausat de vildaste lekarna. Har varit hos mina föräldrar hela sommaren (= trädgård á 10000kvm) så jag har helt enkelt släppt ut dem där eller satt dem i varsin hundgård för att få lite lugn och ro emellanåt.
Att de river hemmet räknar jag med, Otis var inte rumsren förrän han var typ 5 månader, men jag hade dörren ganska mycket öppen så han kunde gå lite som han ville. Jag torkade en del kiss, och brydde mig inte så mycket om det kom inne ibland.

Haha, visst är det underbart? :D

Jag som är sugen på en valp redan nästa år, man glömmer fort :angel:
 
I morgon är det DAGS! Fick ryta i åt unge herrn att nu hade han bara 10 min på sig att göra rummet valp/bebissäkert (dörren måste ju kunna stå öppen nu) och jag gissar att det var en viss ung herre som ångrade att han inte gjorde det där som vi tjatat om i flera veckor...

En hundsäng framställd bredvid soffan i vardagsrummet och människobebisen har nu invigt den och verkade tycka det var otroligt smart att hon fick en egen soffa :-)
 
Hur kan du få något gjort på dagarna? Jag måste hålla koll på hundarna hela tiden för att det inte ska bli kiss i hela lägenheten, för att de inte ska springa sönder sig själva eller riva hemmet... Hinner f*n knappt äta ibland... Jag trodde det skulle vara lugnt efter att valpen fick stöka runt i skogen i nästan 40 minuter och Aysu utöver det fick en timmeslång promenad där hon var lös hela tiden. Inte då. Full fart resten av dagen ungefär. De har sovit totalt 2 timmar kanske. Jag är trött! :(

Skrev jag förresten att jag hittade en snigel i sängen igår? Och att jag hittade en gammal ingrodd kissfläck på parkettgolvet idag som jag tydligen missat tidigare? Och att allt känns som om det är kaos?
Ibland känner jag så med våra valpar med. :p Eller, Rollo är det slöaste djuret jag stött på. Han vill bara sova jämt och är skitnöjd efter en 30 min promenad. :rofl:

Den lilla är däremot ett yrväder som blir en piraya när han blir trött. :eek:

Har haft tur med rumsrenheten dock. Rollo är helt rumsren och Tonto går till dörren när han vill ut, men det händer en olycka 2-3 gånger i veckan kanske.
 
Tage har varit en riktig lyxvalp, särskilt när det kommer till rumsrenheten. Jag tror att han har kissat inne typ 10 gånger totalt och nu är han snart 6 månader :o Igår lyfte han dock benet och kissade lite på en nytvättad tröja som låg i en IKEA-kasse, så jag får kanske igen det nu om det ska bli något nytt "tonårsbeteende"... :grin:

Igår åkte jag och hundarna till Lund för att hälsa på min mamma. Vi var ute på en 1 och 1/2 timmes promenad och Tage fick verkligen uppleva massa saker han aldrig tidigare stött på. Men han är så jäkla cool alltså, reagerade inte på någonting. Och då har ändå sambon och jag slarvat med miljöträningen, så Tage har mest varit här hemma på landet. Men cyklar, barn som lekte, tåg, en kvinna med rullväska, en tant med rullator, osv - ingenting brydde sig Tage om. Det är något jag uppskattar extra mycket då min vuxna hund var livrädd för allt sina två första år i livet!
 
Tage har varit en riktig lyxvalp, särskilt när det kommer till rumsrenheten. Jag tror att han har kissat inne typ 10 gånger totalt och nu är han snart 6 månader :o Igår lyfte han dock benet och kissade lite på en nytvättad tröja som låg i en IKEA-kasse, så jag får kanske igen det nu om det ska bli något nytt "tonårsbeteende"... :grin:

Igår åkte jag och hundarna till Lund för att hälsa på min mamma. Vi var ute på en 1 och 1/2 timmes promenad och Tage fick verkligen uppleva massa saker han aldrig tidigare stött på. Men han är så jäkla cool alltså, reagerade inte på någonting. Och då har ändå sambon och jag slarvat med miljöträningen, så Tage har mest varit här hemma på landet. Men cyklar, barn som lekte, tåg, en kvinna med rullväska, en tant med rullator, osv - ingenting brydde sig Tage om. Det är något jag uppskattar extra mycket då min vuxna hund var livrädd för allt sina två första år i livet!
Är i Lund utan att säga till? Vafalls? :rage:
Ammo & jag träffas gärna om ni kommer hit en annan gång :)
 
Idag har valpis reagerat på några hundmöten, hon som verkligen inte brytt sig ett smack om mötande hundar innan. Nu var det rest ragg och en del osäkerhet. Tippar på att det kommer från mötet med en riktigt otrevlig schäfer igår.. Som tur var fick vi till ett riktigt bra möte med en labrador mot slutet av morgonpromenaden och de två småhundar vi mötte på eftermiddagsrundan reagerade hon inte på alls. Hoppas att det inte är något som sätter sig. Har efterlyst lite kompisar åt henne i en facebookgrupp nu, men det är svårt(!) att hitta annat än vinthundar som hon kan leka med.

I övrigt är hon bara söt, duktig och snäll idag. Än så länge. Nu busar hon och Aysu för fullt i sängen och jag hoppas för allt i världen att det inte blir kiss inomhus efter det (eller åtminstone inte i sängen).
 
Här hemma flyter allt på! Milla blir 4 månader den 5:e oktober och den 10:e ska vi på utställning i Boden. Det blir mest en rolig liten utflykt!

Valpkursen jag tänkte gå på blev full så nu ska vi gå på en som startar i slutet av oktober, den är bara tre tillfällen men det är ju bättre än ingenting. Det känns dock lite sent då hon redan är 5 månader. När är det egentligen bäst att gå valpkurs? Vi tränar ju på för fullt här hemma, hon är riktigt lättlärd! Sitt, ligg, rulla runt och komma på kommando kan hon men jag hoppas att valpkursen ger oss något i alla fall, det är ju kul att göra saker ihop.

I helgen som var, var vi ute i skogen och Milla fick busa med sin bästa kompis Sigge!
12033035_10206451856313064_24447079806246269_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 882
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 682
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 271
Senast: Lillo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 937
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp