Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man ställa sig i en valpkö hos en till uppfödare förutsatt att man är ärlig att man redan står i en annan? Eller anses det vara dåligt?
Som många vet är det en mindre chans att tiken jag köar på blivit dräktig, där är jag 2a på hane. Hennes mamma hos samma uppfödare ska paras men där är jag 3a på hane så det känns mer osäkert (hon har fått tre kullar med 1, 4 och 7 överlevande valpar).
Funderar på att kontakta en uppfödare som ska ha två kullar i höst men är som sagt osäker på om jag bryter någon form av etikett. Samtidigt nu när man väntat så länge och planerat semestern till i höst skulle jag känna mig smått förkrossad om det inte blev någon valp alls.
 
Kan man ställa sig i en valpkö hos en till uppfödare förutsatt att man är ärlig att man redan står i en annan? Eller anses det vara dåligt?
Som många vet är det en mindre chans att tiken jag köar på blivit dräktig, där är jag 2a på hane. Hennes mamma hos samma uppfödare ska paras men där är jag 3a på hane så det känns mer osäkert (hon har fått tre kullar med 1, 4 och 7 överlevande valpar).
Funderar på att kontakta en uppfödare som ska ha två kullar i höst men är som sagt osäker på om jag bryter någon form av etikett. Samtidigt nu när man väntat så länge och planerat semestern till i höst skulle jag känna mig smått förkrossad om det inte blev någon valp alls.
Det där är nog lite olika mellan olika raser skulle jag tippa på, men jag hade absolut kunnat stå i kö hos flera uppfödare om det var flera som hade lockande kombinationer. Jag har kontakt med ett flertal uppfödare och de enda som muttrat lite när valpköpare ändrar sig är just när de som inte nämnt något om att köpa från annan uppfödare helt plötsligt gör det. De som från början varit ärliga med det har det ju blivit ett helt annat (enklare) läge med.
 
Kan man ställa sig i en valpkö hos en till uppfödare förutsatt att man är ärlig att man redan står i en annan? Eller anses det vara dåligt?
Som många vet är det en mindre chans att tiken jag köar på blivit dräktig, där är jag 2a på hane. Hennes mamma hos samma uppfödare ska paras men där är jag 3a på hane så det känns mer osäkert (hon har fått tre kullar med 1, 4 och 7 överlevande valpar).
Funderar på att kontakta en uppfödare som ska ha två kullar i höst men är som sagt osäker på om jag bryter någon form av etikett. Samtidigt nu när man väntat så länge och planerat semestern till i höst skulle jag känna mig smått förkrossad om det inte blev någon valp alls.

Är du ärlig och förklarar situationen (att du väntar länge och haft otur) så tror jag inte alls att det är några som helst problem :)
 
Kan man ställa sig i en valpkö hos en till uppfödare förutsatt att man är ärlig att man redan står i en annan? Eller anses det vara dåligt?
Som många vet är det en mindre chans att tiken jag köar på blivit dräktig, där är jag 2a på hane. Hennes mamma hos samma uppfödare ska paras men där är jag 3a på hane så det känns mer osäkert (hon har fått tre kullar med 1, 4 och 7 överlevande valpar).
Funderar på att kontakta en uppfödare som ska ha två kullar i höst men är som sagt osäker på om jag bryter någon form av etikett. Samtidigt nu när man väntat så länge och planerat semestern till i höst skulle jag känna mig smått förkrossad om det inte blev någon valp alls.
Jag tror absolut du kan kolla med andra uppfödare, eftersom det är en liten ras tror jag många uppfödare har förståelse att man även visar sitt intresse hos en annan uppfödare.
 
Kan man ställa sig i en valpkö hos en till uppfödare förutsatt att man är ärlig att man redan står i en annan? Eller anses det vara dåligt?
Som många vet är det en mindre chans att tiken jag köar på blivit dräktig, där är jag 2a på hane. Hennes mamma hos samma uppfödare ska paras men där är jag 3a på hane så det känns mer osäkert (hon har fått tre kullar med 1, 4 och 7 överlevande valpar).
Funderar på att kontakta en uppfödare som ska ha två kullar i höst men är som sagt osäker på om jag bryter någon form av etikett. Samtidigt nu när man väntat så länge och planerat semestern till i höst skulle jag känna mig smått förkrossad om det inte blev någon valp alls.
En uppfödare jag pratade med rekommenderade faktiskt mig att ställa mig på kö även hos andra uppfödare. Mest för att jag inte skulle bli besviken om det inte blev någon valp till mig - valpkön var lång och hon trodde inte att tiken skulle få så många valpar.
Nu står jag i kö hos två andra uppfödare - vill så gärna ha valp i sommar!
 
En uppfödare jag pratade med rekommenderade faktiskt mig att ställa mig på kö även hos andra uppfödare. Mest för att jag inte skulle bli besviken om det inte blev någon valp till mig - valpkön var lång och hon trodde inte att tiken skulle få så många valpar.
Nu står jag i kö hos två andra uppfödare - vill så gärna ha valp i sommar!
Tack för svar! Håller tummarna att du får en valp du också! :D
 
Lilla skitstöveln! Ena örat har hamnat snett också.
pDj6Aox.jpg
 
Ah, tokigt mycket spannmål och vegetabilier alltså. Då är det inte konstigt om hon bajsar mycket. Om du istället skulle ge ett foder med högre kötthalt så skulle hon mest troligt bajsa mindre och äta bättre, dessutom är det inte omöjligt att hon får lättare att koppla av om hon får ett bättre foder.

Hon får mush också och jag är egentligen orolig över att det är svårt att få henne att äta. Det är inte många kulor torrfoder jag lyckas få i henne på en dag, 4 bitar mush fick jag i henne idag efter mycket trugande. Lite laktosfri yoghurt har hon också lyckats slicka i sig.

De senaste 3 nätterna har valpis varit instängd i en valphage och det har funkat. Lite pipig precis när vi gått och lagt oss, men hon lägger sig ner efter någon minut och sover.

Kvällsrastad vid kl 24 och så har jag vaknat vid 5:30 av hysteriskt pipande. Bara upp och bära ut henne och då var hon nödig. Vi kan gå och lägga oss igen och så är lugnt i 2 timmar innan det är dags igen (vilket är mer normal tid för mig att kliva upp på en helg då hästarna ska ut i alla fall). Det är kanske dock normala tider på en valp som är nästan 12 veckor

/Lizzie
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Åh så himla ledsen! Hon som varit jättesugen på att ta tikvalpen efter Dahlia har nu efter mycket om och men tackat nej :cry: Hon hade haft det så himla bra där - annan hund som hon redan känner och en tävlingsglad matte. Men livet kom emellan :cool:

Lilla underbara Klura har ju blivit 4 månader precis och hon har bott hos mig i 2 månader. Sjukt intensiv och härlig valp som är jätte matglad och lätt belönad med både mat och lek. Hade jag haft tid och ork för tre hundar hade jag inte tvekat en sekund, tro mig, jag har gått och funderat i typ 4 månader på om hon ändå inte ska få stanna men nej, jag orkar inte just nu med sjukskrivning och allt. Hon har verkligen all potential att bli en perfekt allroundhund!
 
Jag tog mod till mig och skrev till den andra uppfödaren.
Jag var ärlig med situationen men blev mycket väl emottagen och visar sig att hon inte har valpkö på det sättet utan hon sätter upp en på en intresselista och sen matchar hon ihop valp med dom hon tycker verkar passa valpen bäst. Hon trodde att vi skulle kunna passa mycket bra till en valp från en av hennes tikar som ska ha valpkull i höst, så det lät verkligen lovande! Nu ska vi "bara" träffas irl först.
Så nu håller jag tummarna, men känns jättebra att nu ha fler alternativ och en mycket stor chans till valp i höst :bump:
 
Jag tog mod till mig och skrev till den andra uppfödaren.
Jag var ärlig med situationen men blev mycket väl emottagen och visar sig att hon inte har valpkö på det sättet utan hon sätter upp en på en intresselista och sen matchar hon ihop valp med dom hon tycker verkar passa valpen bäst. Hon trodde att vi skulle kunna passa mycket bra till en valp från en av hennes tikar som ska ha valpkull i höst, så det lät verkligen lovande! Nu ska vi "bara" träffas irl först.
Så nu håller jag tummarna, men känns jättebra att nu ha fler alternativ och en mycket stor chans till valp i höst :bump:
Jag ska åka och hälsa på en uppfödare på fredag som resonerar precis som den du beskriver. Sätter upp ev köpare på en intresselista, och sen matchar hon valp med lämplig valpköpare.
Får man fråga vilken ras du vill ha (du har kanske redan skrivit det här, men i så fall har jag missat det)?
 
Jag ska åka och hälsa på en uppfödare på fredag som resonerar precis som den du beskriver. Sätter upp ev köpare på en intresselista, och sen matchar hon valp med lämplig valpköpare.
Får man fråga vilken ras du vill ha (du har kanske redan skrivit det här, men i så fall har jag missat det)?
Kooikerhondje, var inte du också intresserad av det? :D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 516
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 610
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 899
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp