Status
Stängd för vidare inlägg.
Den lilla svartvita ska bli min:)
_20170704_193030_zpsj0mftasm.jpg
 
Har ju såklart hundra funderingar och tankar, mycket som jag trodde jag hade bestämt mig om tidigare.
Men har inte haft hund på ett tag, så det känns ju som att börja om. Livet ser ju dessutom lite annorlunda ut.

Hur tänker ni andra runt foder? Har själv tankar på att köra hälften färskfoder och hälften torrfoder. Allt för att underlätta vid hundvaktning.

Hur tänker ni kring ensamhetsträning? Mina tankar går att det börjas med från dag 1- men att det kommer vara i form av att vovvan ska kunna vara själv i ett annat rum (med distraktion) och jag i ett annat. Hur tänker ni lägga upp?

Vad är det första ni lär in valpen?
Jag vill träna in lugn och passitivitet, men även spontankontakt och att jag är en resursfylld och en kul människa att hänga med.
Tänker att det beror lite på hur valpis reagerar som gör att träning kommer läggas upp olika.
Har även 50-11 olika djur som hon kommer behövar vänjas vid. :D

Hur länge är ni hemma med valpen och hur lägger ni upp det efter jobb?
Kommer behöva skaffa plats på hunddagis, men regler är en sak och vad som är gynsamt för en puppy är en annan sak.
Kommer ha hjälp av familjen de dagarna jag kommer behöva att jobba.

Men när tycker ni det är passande att börja inskolning?

Fler funderingar lär tillkomma, men vill gärna ha lite input! :)
 
Ojdå, mammafralla är dräktig :o:angel:

Nu betyder inte det att jag SKA ha någon fralla men uppfödaren sa för ett par dagar sedan "nu har du snart två hundar igen" och eftersom jag absolut inte ska ha någon schäfervalp förrän Valkyria är typ två år så blir det bara fralla kvar.
Det blir isåfall en tik på foder och hon har lovat att vår IPOfigge ställer upp med att figga för den. IPOfralla liksom :D

(Tänk vad BLING jag kan köpa om jag har en fralla :idea: )
 
Nu är han äntligen hemma.:love: Han var jätte duktig på resan somnade efter fem minuter varje gång vi började köra och tur va det då det olyckor efter vägen så resan hem tog nästan 8h
19622983_1360273494093276_462536985295192064_n.jpg



Idag är han bara pigg och glad och försöker sno allt som kan tänkas ätas :p
19761518_115713829047939_5895112513799847936_n.jpg
 
Parningen misslyckades (hanen fick inte till det) så tiken gick tom en andra gång :cry: Tikens mamma som är plan B skulle ha löpt i april-maj men har inte börjat löpa än, och där är jag trea på hane och där blev det ju bara en valp förra kullen så känns inte som att jag har någon chans... Tänkte att bäst jag kontaktar en till uppfödare om det någonsin ska bli valp, sagt och gjort gjorde jag det men tro det eller ej dennes tik gick OCKSÅ tom! :eek::cry: Men såhär i efterhand kändes det inte alls lika bra med de hundarna i magen och hjärtat så jag tänker vänta på uppfödare A där hundarna känns så himla rätt.
Tredje gången gillt? :confused::nailbiting::banghead:
Vilken satans otur. O_o Verkar som om många uppfödare och valpköpare har haft ett riktigt otursår i år. :cautious:
 
Hur tänker ni andra runt foder? Har själv tankar på att köra hälften färskfoder och hälften torrfoder. Allt för att underlätta vid hundvaktning.
Foder brukar vara lätt att lösa hos hundvakter även om hunden äter färskfoder. Själv gör jag iordning matlådor till mina vid de tillfällen de behöver hundvakt. Hundvakten kan sedan ställa ner lådan och behöver inte fundera ett dugg på hur mycket någon ska ha och behöver inte göra mer än att diska lådan efteråt. (När jag gav torrfoder gjorde jag likadant, för att inte hundvakten skulle behöva hålla reda på mängden mat osv)
 
Har ju såklart hundra funderingar och tankar, mycket som jag trodde jag hade bestämt mig om tidigare.
Men har inte haft hund på ett tag, så det känns ju som att börja om. Livet ser ju dessutom lite annorlunda ut.

Hur tänker ni andra runt foder? Har själv tankar på att köra hälften färskfoder och hälften torrfoder. Allt för att underlätta vid hundvaktning.

Hur tänker ni kring ensamhetsträning? Mina tankar går att det börjas med från dag 1- men att det kommer vara i form av att vovvan ska kunna vara själv i ett annat rum (med distraktion) och jag i ett annat. Hur tänker ni lägga upp?

Vad är det första ni lär in valpen?
Jag vill träna in lugn och passitivitet, men även spontankontakt och att jag är en resursfylld och en kul människa att hänga med.
Tänker att det beror lite på hur valpis reagerar som gör att träning kommer läggas upp olika.
Har även 50-11 olika djur som hon kommer behövar vänjas vid. :D

Hur länge är ni hemma med valpen och hur lägger ni upp det efter jobb?
Kommer behöva skaffa plats på hunddagis, men regler är en sak och vad som är gynsamt för en puppy är en annan sak.
Kommer ha hjälp av familjen de dagarna jag kommer behöva att jobba.

Men när tycker ni det är passande att börja inskolning?

Fler funderingar lär tillkomma, men vill gärna ha lite input! :)

Jag tycker det är sjukt smidigt att ge både torrfoder och färskfoder. Inte alla gånger det fungerar att ha färskfoder med sig, så då är det smidigt att ha torrfoder invant tycker jag!

Jag har börjat från dag ett med ensamträning, lämna för att gå på toa osv. i början. Nu kan jag gå ut i trädgården en timma utan att han bryr sig, har inte testat längre tid, men han brukar självmant lägga sig i ett annat rum och sova själv flera timmar.

Det första jag lärde valpen kommer jag inte ihåg, jag kör shaping så vi kör på det som erbjuds.

Jag har hundarna med mig på jobbet, så inskolning osv har jag inga funderingar om, men planen var att jag skulle vara hemma fyra veckor och sedan tillbaka till jobbet med odjuren, nu är jag dock sjukskriven, så det blir längre som jag är hemma.
 
Jag gnydde rakt ut när jag fick se senaste bilden :o:love:
DSCN9859k.jpg

På söndag ska vi åka och titta på dem! :nailbiting::bump:

Mamma har börjat fundera på namn och vill ha något könsneutralt namn. Många på kenneln verkar ha namn som börjar på Z.
Jag föreslog Zäta :p
Har någon tips?? Jag gillar de där häftiga ovanliga namnen som egentligen är adjektiv och substantiv osv :D

PS. En kromispojke blev ledig nyligen ifall någon är sugen :angel:
 
Jag gnydde rakt ut när jag fick se senaste bilden :o:love:
DSCN9859k.jpg

På söndag ska vi åka och titta på dem! :nailbiting::bump:

Mamma har börjat fundera på namn och vill ha något könsneutralt namn. Många på kenneln verkar ha namn som börjar på Z.
Jag föreslog Zäta :p
Har någon tips?? Jag gillar de där häftiga ovanliga namnen som egentligen är adjektiv och substantiv osv :D

PS. En kromispojke blev ledig nyligen ifall någon är sugen :angel:
Nämen va söta! :love:
Vet man redan nu om de blir strävhåriga eller släthårig?
 
@Red_Chili och @Tonto Får nog testa mig fram, "min" hundvakt är inte förtjust i rått kött, samtidigt underlättar det om man kan ha torrfoder i bilen. Så blir det ett par timmar extra i stallet eller jag åker spontant inom en kompis, så finns där käk. Tänker även att det kan vara bra att ha som belöning.

@Tonto Jag har kört mycket shaping tidigare, men jag brukar ändå ha ett par punkter att börja med. Man får bara anpassa sig och vara snabb med att fånga önskat beteende. :p :)
Jag har ju mest klickat och shejpat häst de senaste åren.
 
@Red_Chili och @Tonto Får nog testa mig fram, "min" hundvakt är inte förtjust i rått kött, samtidigt underlättar det om man kan ha torrfoder i bilen. Så blir det ett par timmar extra i stallet eller jag åker spontant inom en kompis, så finns där käk. Tänker även att det kan vara bra att ha som belöning.

@Tonto Jag har kört mycket shaping tidigare, men jag brukar ändå ha ett par punkter att börja med. Man får bara anpassa sig och vara snabb med att fånga önskat beteende. :p :)
Jag har ju mest klickat och shejpat häst de senaste åren.

Jag kör också på torrfoder som belöning. Finns knappt mat kvar att ge i skål efter att jag gett som belöning under en dag, så jag ger nästan aldrig mat i en skål då jag upplever att det sänker matintresset i arbetet. Här jobbar man för maten.

Lugna beteenden som att inte bitas i fötterna, sitta och omvänt lockande är ju bra saker att börja med. Saker som skälla och hoppa väntar jag med. :angel:
 
Har ju såklart hundra funderingar och tankar, mycket som jag trodde jag hade bestämt mig om tidigare.
Men har inte haft hund på ett tag, så det känns ju som att börja om. Livet ser ju dessutom lite annorlunda ut.

Hur tänker ni andra runt foder? Har själv tankar på att köra hälften färskfoder och hälften torrfoder. Allt för att underlätta vid hundvaktning.

Hur tänker ni kring ensamhetsträning? Mina tankar går att det börjas med från dag 1- men att det kommer vara i form av att vovvan ska kunna vara själv i ett annat rum (med distraktion) och jag i ett annat. Hur tänker ni lägga upp?

Vad är det första ni lär in valpen?
Jag vill träna in lugn och passitivitet, men även spontankontakt och att jag är en resursfylld och en kul människa att hänga med.
Tänker att det beror lite på hur valpis reagerar som gör att träning kommer läggas upp olika.
Har även 50-11 olika djur som hon kommer behövar vänjas vid. :D

Hur länge är ni hemma med valpen och hur lägger ni upp det efter jobb?
Kommer behöva skaffa plats på hunddagis, men regler är en sak och vad som är gynsamt för en puppy är en annan sak.
Kommer ha hjälp av familjen de dagarna jag kommer behöva att jobba.

Men när tycker ni det är passande att börja inskolning?

Fler funderingar lär tillkomma, men vill gärna ha lite input! :)

Tius flyttade hit för snart 2 veckor sen. Vi kör mycket spontankontakt och än så länge så är matte roligast i världen om inte katterna är ute.Vi kör nästan all träning efter hans vilja och lust, liknande shaping som Tonto. Samt massor av passivitet och lugn, vilket behövs i ett hem med 2 katter och 3 barn som lockar hans intresse.

Lite försiktigt kör vi ensamhetsträning redan nu, tex när jag går på toaletten och som nu sist idag när han var själv i bilen medan jag sprang in på pizzerian. Men även att han får godissök, godis i kartong eller tuggben på andra sidan grinden när vi äter mat.
Vi kommer vara hemma med honom på heltid tills 28 augusti. Sen blir det distansskola för min del, så förhoppningsvis så blir han själv max 4 tim per dag. Annars är det tänkt att ha honom i hundgården.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 656
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 916
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp