Status
Stängd för vidare inlägg.
Inom vallningen jobbar jag i princip alltid på de tävlingar där vi startar. På tävlingen i Augusti ställde Fritte och jag ut får i typ sju timmar och tävlade i knappt en halvtimme på två dagar. Om många hjälper till tar inte uppgifterna så lång tid, så det går ypperligt att kombinera med egna starter.
 
Har ni SETT mig när jag ska tävla? Jag kan knappt komma ihåg att äta eller hur man knyter skorna :rofl: Jättefint att ni har den mentala kapaciteten att vara funktionär och tävla, men det kan inte jag. Inte än iallafall. :p För mycket nerver än så länge.
 
Två veckor kvar till Asta flyttar in :love:
gDVBuHb.jpg


OCyULxV.jpg



CxY7ddX.jpg
 
Men när du gjort dina starter går det ju att hjälpa till :)
Nu vet ju inte jag hur Fisherling är men det hade inte jag klarat. Dels pressen med att tävla och sen också att man ska vara funktionär och prata med folk? Jag hade nog inte ens kommit upp ur sängen den dagen om jag hade den pressen på mig :angel:. Jag är ständigt imponerad av personer som klarar av det som om det vore ingenting, men alla är vi olika.
 
Alltså. Blöh. Det dyker upp valpbilder på fb då och då. En uppfödarbekanting har jättefina valpar. Nu dök det upp nya helkroppsbilder på dem. Den som i mina ögon är både sötast och finast i kroppen råkar vara en tik och nu står det dessutom att hon inte är såld än. Hur det alls är möjligt förstår jag inte. Hade jag haft minsta möjlighet att köpa valp nu så hade jag spontanshoppat henne :angel:
 
Vi har alla olika förutsättningar. :)
Jag har olika funktionsnedsättningar som gör att alla sociala tillställningar är extremt utmattande, samt kroniskt trötthetssyndrom. Jag är glad att jag kan tävla och vara någorlunda social en hel dag utan att få skyhög feber i två dar efteråt :D Förut kunde det triggas av bara en timmes möte. Så jag har kommit jättelångt!

Men jag har kommit långt tack vare att jag vet mina begränsningar. Och hur mycket jag än skulle vilja göra ALLT på en gång, börjar jag pusha för mycket kan jag falla tillbaka på ruta ett. Vilket jag helst vill undvika :p

Men jag hoppas att jag en dag ska kunna klara att åka själv (:nailbiting:) till en främmande plats, vara social en hel dag, tävla, vara funktionär och kunna ta mig hem helskinnad utan några som helst fysiska eller mentala bakslag. Det kanske är om fem år, eller nästa. Själv hoppas jag på det sistnämnda :angel:
 
Jorå, det är massa saker som anordnas. Var senast på Aussie-SM i helgen. Men jag är... Inte jättebra på att börja prata med folk. Den enda jag inte kände jag vågade prata med var @Miao 's man som var där med Lyxa :rofl: Och det var bara för att jag känner till Lyxa som jag vågade!

Han är rätt så lätt att ha att göra med den där dalslänningen, väldigt oskrämmande :D!
 
Alltså. Blöh. Det dyker upp valpbilder på fb då och då. En uppfödarbekanting har jättefina valpar. Nu dök det upp nya helkroppsbilder på dem. Den som i mina ögon är både sötast och finast i kroppen råkar vara en tik och nu står det dessutom att hon inte är såld än. Hur det alls är möjligt förstår jag inte. Hade jag haft minsta möjlighet att köpa valp nu så hade jag spontanshoppat henne :angel:
Och eh, ja, för att förtydliga.. att jag alls håller koll på kullen är ju för att jag tror att det kommer bli tokbra lure coursing-hundar av de där när de blir gamla nog :p Det är inte så att jag plötsligt tänker enbart "snygg hund, vill ha!" ;)
 
Jo det är nog rätt vanligt, men här hade de inte någon backup. :(

Börjar känna mig väldigt.. Utmattad, och förvirrad? Utmattad för att det är jobbigt att kontakta så många uppfödare, i flera fall få upp hoppet, sen förlora det. Jag har ju också mina svårigheter med att kontakta främlingar, det tar väldigt mycket av mig. Nästan ännu mer när jag inte får något svar, och det är ofta.

Förvirrad för att jag vet inte om det är mig det är fel på, om jag gör något fel. Letar jag efter fel saker? Vad är det egentligen jag letar efter? Är mina krav orimliga? Jag är ju ändå fortfarande ny på det här med arbetshundar. Jag gör mitt bästa med att försöka tolka MH och MT, jag kollar upp hälsa och arbetshistorik så gott jag kan, men jag kanske kollar helt fel. Andra aussie-människor kan ju släkter nästan helt utantill... Jag kan sträcka mig till att jag vet vad Tinjas farfar heter. :o Annars vet jag bara att det är bra, friska arbetshundar och att de jag träffat är riktigt trevliga med mycket lek/kamplust, även med mig som främling.

Blä. Suck. Nej, jag ska inte gnälla så mycket. :crazy: Men det är lite jobbigt. Allt jag vill är ju att ha en smidig, snabb, uthållig, arbetsvillig, nyfiken och orädd tik med stor lek/kamplust och ett alert uttryck. Men det kanske är en orimlig önskelista :(
Känner igen det där. Jag börjar också känna mig utmattad... Just det där att slitas mellan hopp och förtvivlan tar himla mycket energi.

Skiter det sig även denna gång så kommer jag verkligen bli helt knäckt.

Har också funderat på om jag har för höga krav för rasen men mina krav är framförallt att hitta en individ (från linjer) som inte har lätt för att bita främmande människor, inte ser ut som en tax med krullig päls samt inte har en massa rädslor...

Jag har hittat de hundarna men alla parningar jag tittar åt skiter sig.

Samtidigt är jag glad att jag inte tagit första bästa valp när jag träffar ägare som berättar att de inte kan ställa ut sin hund eftersom de är rädda för att de ska bita domaren (senast nu i helgen).

Så jag vill tro att "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge". Men mina kollegor börjar tröttna rejält nu på att jag aldrig vet när jag kommer vara ledig för jag jämt hoppas på att det ska komma en valp om ett par månader. Och så kommer ingen valp och så hoppas jag igen och säger att kanske om ett par månader. Och så kommer ingen valp osv.... :(
 
Känner igen det där. Jag börjar också känna mig utmattad... Just det där att slitas mellan hopp och förtvivlan tar himla mycket energi.

Skiter det sig även denna gång så kommer jag verkligen bli helt knäckt.

Har också funderat på om jag har för höga krav för rasen men mina krav är framförallt att hitta en individ (från linjer) som inte har lätt för att bita främmande människor, inte ser ut som en tax med krullig päls samt inte har en massa rädslor...

Jag har hittat de hundarna men alla parningar jag tittar åt skiter sig.

Samtidigt är jag glad att jag inte tagit första bästa valp när jag träffar ägare som berättar att de inte kan ställa ut sin hund eftersom de är rädda för att de ska bita domaren (senast nu i helgen).

Så jag vill tro att "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge". Men mina kollegor börjar tröttna rejält nu på att jag aldrig vet när jag kommer vara ledig för jag jämt hoppas på att det ska komma en valp om ett par månader. Och så kommer ingen valp och så hoppas jag igen och säger att kanske om ett par månader. Och så kommer ingen valp osv.... :(
Om det skiter sig med valpplanera och ni står utan hund 2019 är du så välkommen att ta en liten mini-Fenna-huligan. :heart
Men jag förstår dig och fytusan vilken otur du har haft! :(
 
amtidigt är jag glad att jag inte tagit första bästa valp när jag träffar ägare som berättar att de inte kan ställa ut sin hund eftersom de är rädda för att de ska bita domaren (senast nu i helgen).
Det låter ju helt vansinnigt att behöva ha det så?! Vad är det för ras där uppfödare inte jobbar stenhårt för att komma ifrån sådant beteende?! :down:

(Alltså jag vet att många raser dras med mental problematik men att leva med befogad oro för att hunden ska bitas låter, i mina öron, som helt uppåt väggarna dålig mentalitet :( )

Äh såg nu att @Wenniz svarade så jag antar att det är Kooiker. Att det är så stora problem inom rasen?! :(
 
Har också funderat på om jag har för höga krav för rasen men mina krav är framförallt att hitta en individ (från linjer) som inte har lätt för att bita främmande människor, inte ser ut som en tax med krullig päls samt inte har en massa rädslor...
Tycker inte alls att du har för höga krav! Snarare att du är en vettig valpköpare som inte vill gynna de som avlar vind för våg. Men jag vet hur frustrerande det är... :crazy:
 
Känner igen det där. Jag börjar också känna mig utmattad... Just det där att slitas mellan hopp och förtvivlan tar himla mycket energi.

Skiter det sig även denna gång så kommer jag verkligen bli helt knäckt.

Har också funderat på om jag har för höga krav för rasen men mina krav är framförallt att hitta en individ (från linjer) som inte har lätt för att bita främmande människor, inte ser ut som en tax med krullig päls samt inte har en massa rädslor...

Jag har hittat de hundarna men alla parningar jag tittar åt skiter sig.

Samtidigt är jag glad att jag inte tagit första bästa valp när jag träffar ägare som berättar att de inte kan ställa ut sin hund eftersom de är rädda för att de ska bita domaren (senast nu i helgen).

Så jag vill tro att "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge". Men mina kollegor börjar tröttna rejält nu på att jag aldrig vet när jag kommer vara ledig för jag jämt hoppas på att det ska komma en valp om ett par månader. Och så kommer ingen valp och så hoppas jag igen och säger att kanske om ett par månader. Och så kommer ingen valp osv.... :(
Den som väntar på nåt gott ja..
Det är ju liksom det som är problemet. Vi kan för mycket. Vi bryr oss för mycket. Vi tar oss tiden, vi väntar, vi hoppas, vi blir ledsna, vi undersöker och försöker igen..

Det hade ju varit så bra mycket enklare om man var okunnig och ignorant nog att köpa första bästa, göra det bästa av det man hade och sedan avla på möget utan dåligt samvete för man förstår inte bättre.

Men neeeej, jag skulle minsann bli en sån där som värnar om hundars välmående och rasers framtid :banghead:

(PS. Jag är glad att jag är sån. Men det är jobbigt ibland.)
 
Den som väntar på nåt gott ja..
Det är ju liksom det som är problemet. Vi kan för mycket. Vi bryr oss för mycket. Vi tar oss tiden, vi väntar, vi hoppas, vi blir ledsna, vi undersöker och försöker igen..

Det hade ju varit så bra mycket enklare om man var okunnig och ignorant nog att köpa första bästa, göra det bästa av det man hade och sedan avla på möget utan dåligt samvete för man förstår inte bättre.

Men neeeej, jag skulle minsann bli en sån där som värnar om hundars välmående och rasers framtid :banghead:

(PS. Jag är glad att jag är sån. Men det är jobbigt ibland.)

Jag tror att du behöver bredda ditt kontaktnät och din kunskap kring linjer för att det ska bli enklare för dig att hitta "rätt" valp. Du har väl ett reggat kennelnamn om jag minns rätt, nog har du väl ett hum om vilka linjer du kan tänka dig i så fall? Det är ju också en fördel att synas med sin hund inom t ex bruks så mycket som möjligt om man kommer som "okänd". Jag visar ofta det jag och Lasse hittar på, träffar olika uppfödare och hanhundsägare kontinuerligt, och är engagerad i min lokala brukshundklubb. Det ger ett stort kontaktnät både avels- och träningsmässigt som man har nytta av. :)
 
Jag tror att du behöver bredda ditt kontaktnät och din kunskap kring linjer för att det ska bli enklare för dig att hitta "rätt" valp. Du har väl ett reggat kennelnamn om jag minns rätt, nog har du väl ett hum om vilka linjer du kan tänka dig i så fall? Det är ju också en fördel att synas med sin hund inom t ex bruks så mycket som möjligt om man kommer som "okänd". Jag visar ofta det jag och Lasse hittar på, träffar olika uppfödare och hanhundsägare kontinuerligt, och är engagerad i min lokala brukshundklubb. Det ger ett stort kontaktnät både avels- och träningsmässigt som man har nytta av. :)
Det svåra för mig med att lära mig linjer är att många kennlar har snarlika namn, vilket bara blir ett virrvarr i mitt huvud. Du skulle blir förvånad över hur många aussiekennlar som har träd i sitt kennelnamn.. :crazy:

Och jag försöker visa upp vad jag och Tinja gör! Fast.. Problemet är att jag tror att folk tycker att jag är världens mest arroganta skrytmåns och därför skriver jag bara lite ibland. :o Sen är jag aktiv i min brukshundsklubb, jag har figgat på söktävling :love: och sen är jag med i agilitysektorn, och jag figgar alltid när jag kan på tävlingar.
Så om jag skulle vilja ha en isländsk fårhund, malle, kelpie eller labrador så har jag en bra början på ett kontaktnät :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 868
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp