Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tonto @Migo
En tik från Tinjas pappas linjer, linjer jag verkligen tycker om, skulle ha valpar i höst. Hanen är en bra arbetshund och de skulle kompletterat varandra både mentalt och exteriört. Hon har löpt nu man det blev ingen parning :(

Suck att hundar ska ta och tycka saker om den valda tiken/hanen :cautious:
 
@Tonto @Migo
En tik från Tinjas pappas linjer, linjer jag verkligen tycker om, skulle ha valpar i höst. Hanen är en bra arbetshund och de skulle kompletterat varandra både mentalt och exteriört. Hon har löpt nu man det blev ingen parning :(

Suck att hundar ska ta och tycka saker om den valda tiken/hanen :cautious:
Ja, avel är verkligen inte lätt :( Jag hade en back-up i bakhuvudet ifall Karla inte hade gillat Ben. Tror det är ganska vanligt?
 
Ja, avel är verkligen inte lätt :( Jag hade en back-up i bakhuvudet ifall Karla inte hade gillat Ben. Tror det är ganska vanligt?
Jo det är nog rätt vanligt, men här hade de inte någon backup. :(

Börjar känna mig väldigt.. Utmattad, och förvirrad? Utmattad för att det är jobbigt att kontakta så många uppfödare, i flera fall få upp hoppet, sen förlora det. Jag har ju också mina svårigheter med att kontakta främlingar, det tar väldigt mycket av mig. Nästan ännu mer när jag inte får något svar, och det är ofta.

Förvirrad för att jag vet inte om det är mig det är fel på, om jag gör något fel. Letar jag efter fel saker? Vad är det egentligen jag letar efter? Är mina krav orimliga? Jag är ju ändå fortfarande ny på det här med arbetshundar. Jag gör mitt bästa med att försöka tolka MH och MT, jag kollar upp hälsa och arbetshistorik så gott jag kan, men jag kanske kollar helt fel. Andra aussie-människor kan ju släkter nästan helt utantill... Jag kan sträcka mig till att jag vet vad Tinjas farfar heter. :o Annars vet jag bara att det är bra, friska arbetshundar och att de jag träffat är riktigt trevliga med mycket lek/kamplust, även med mig som främling.

Blä. Suck. Nej, jag ska inte gnälla så mycket. :crazy: Men det är lite jobbigt. Allt jag vill är ju att ha en smidig, snabb, uthållig, arbetsvillig, nyfiken och orädd tik med stor lek/kamplust och ett alert uttryck. Men det kanske är en orimlig önskelista :(
 
Jo det är nog rätt vanligt, men här hade de inte någon backup. :(

Börjar känna mig väldigt.. Utmattad, och förvirrad? Utmattad för att det är jobbigt att kontakta så många uppfödare, i flera fall få upp hoppet, sen förlora det. Jag har ju också mina svårigheter med att kontakta främlingar, det tar väldigt mycket av mig. Nästan ännu mer när jag inte får något svar, och det är ofta.

Förvirrad för att jag vet inte om det är mig det är fel på, om jag gör något fel. Letar jag efter fel saker? Vad är det egentligen jag letar efter? Är mina krav orimliga? Jag är ju ändå fortfarande ny på det här med arbetshundar. Jag gör mitt bästa med att försöka tolka MH och MT, jag kollar upp hälsa och arbetshistorik så gott jag kan, men jag kanske kollar helt fel. Andra aussie-människor kan ju släkter nästan helt utantill... Jag kan sträcka mig till att jag vet vad Tinjas farfar heter. :o Annars vet jag bara att det är bra, friska arbetshundar och att de jag träffat är riktigt trevliga med mycket lek/kamplust, även med mig som främling.

Blä. Suck. Nej, jag ska inte gnälla så mycket. :crazy: Men det är lite jobbigt. Allt jag vill är ju att ha en smidig, snabb, uthållig, arbetsvillig, nyfiken och orädd tik med stor lek/kamplust och ett alert uttryck. Men det kanske är en orimlig önskelista :(
Du får inte ge upp! En dag kommer allt ditt jobb och slit löna sig och du kommer hitta just "den där" valpen du har väntat på, men det kanske tar lite tid hur tråkigt det en är.
Och jag tycker absolut inte du har orimliga krav för fem öre, det är väldigt rimliga krav tycker jag.
 
Jo det är nog rätt vanligt, men här hade de inte någon backup. :(

Börjar känna mig väldigt.. Utmattad, och förvirrad? Utmattad för att det är jobbigt att kontakta så många uppfödare, i flera fall få upp hoppet, sen förlora det. Jag har ju också mina svårigheter med att kontakta främlingar, det tar väldigt mycket av mig. Nästan ännu mer när jag inte får något svar, och det är ofta.

Förvirrad för att jag vet inte om det är mig det är fel på, om jag gör något fel. Letar jag efter fel saker? Vad är det egentligen jag letar efter? Är mina krav orimliga? Jag är ju ändå fortfarande ny på det här med arbetshundar. Jag gör mitt bästa med att försöka tolka MH och MT, jag kollar upp hälsa och arbetshistorik så gott jag kan, men jag kanske kollar helt fel. Andra aussie-människor kan ju släkter nästan helt utantill... Jag kan sträcka mig till att jag vet vad Tinjas farfar heter. :o Annars vet jag bara att det är bra, friska arbetshundar och att de jag träffat är riktigt trevliga med mycket lek/kamplust, även med mig som främling.

Blä. Suck. Nej, jag ska inte gnälla så mycket. :crazy: Men det är lite jobbigt. Allt jag vill är ju att ha en smidig, snabb, uthållig, arbetsvillig, nyfiken och orädd tik med stor lek/kamplust och ett alert uttryck. Men det kanske är en orimlig önskelista :(

Åh, jag känner med dig. Tänker också ibland att jag har orimligt höga krav. Dock har ju flera nyligen hävdat i olika trådar här att det inte alls är svårt att hitta en vettig aussie. Jag blev ju t.om. lite petad på när jag nämnde att det inte alls verkade så lätt att hitta vettiga aussies utefter vad vissa här på forumet skriver. Så nu blir jag liksom förvirrad igen.

Är det att du kontaktar dem för nära inpå? Tänker att man i många fall kanske måste ha väldigt god framförhållning om det gäller vettiga arbetshundar.
 
Jag blev ju t.om. lite petad på när jag nämnde att det inte alls verkade så lätt att hitta vettiga aussies utefter vad vissa här på forumet skriver. Så nu blir jag liksom förvirrad igen.

Dels tror jag det kan bero på vad man lägger in i definitionen "bra". Dels tror jag att svårigheten att få köpa en bra valp varierar beroende på vad man har för kontakter. Det är svårt som uppfödare att välj en helt främmande människa som är ny i rasen när det finns efterfrågan inom bekantskapskretsen eller från folk med stor rutin i rasen.
 
Dels tror jag det kan bero på vad man lägger in i definitionen "bra". Dels tror jag att svårigheten att få köpa en bra valp varierar beroende på vad man har för kontakter. Det är svårt som uppfödare att välj en helt främmande människa som är ny i rasen när det finns efterfrågan inom bekantskapskretsen eller från folk med stor rutin i rasen.

Det kan säkert stämma. Jag letar ju inte aussie utan retriever. Märker när jag letar jaktgolden att det är svårt att "nå fram" till uppfödarna. När jag tittar på tollare känns nästan lite tvärtom, vissa "drar" lite i mig. Flera uppfödare har börjat samtalen med "Ja men det är ju du som umgås med och känner x, y, z" osv. Där är det betydligt lättare att nå fram och svårighet att få valp verkar det inte direkt vara. Däremot att hitta vettiga sådana.

Trodde dock tidigare att @Fisherling hade goda kontakter i sin ras eftersom hon redan har en. Men kanske har missförstått?
Hoppas du Fisherling hittar en i alla fall. :D
 
@Wenniz Ge upp kommer jag inte göra, men känner mig lite svag just nu om man säger så . Här skulle jag behöva fb's "skrattar men svettig"-smiley :rofl:

@machafuko Jag vet inte. För mig är det svårt iallafall. Det är ju lite också som @Migo säger - det är många som går före mig per automatik pga kontakter.
Tror dock inte det är att jag kontaktar folk för sent (utom en kull), för de flesta uppfödarna kontaktade jag förra året angående valp i år :rofl:

Jag har inte så mycket kontakter inom aussie-världen. Det är Tinjas uppfödare, hennes pappas ägare... Tja. Det är de personer som håller på/har hållit på med avel som jag känner. Det var bland annat därför jag åkte till Kiruna, för att knyta kontakter. :up:
 
@Wenniz Ge upp kommer jag inte göra, men känner mig lite svag just nu om man säger så . Här skulle jag behöva fb's "skrattar men svettig"-smiley :rofl:

@machafuko Jag vet inte. För mig är det svårt iallafall. Det är ju lite också som @Migo säger - det är många som går före mig per automatik pga kontakter.
Tror dock inte det är att jag kontaktar folk för sent (utom en kull), för de flesta uppfödarna kontaktade jag förra året angående valp i år :rofl:

Jag har inte så mycket kontakter inom aussie-världen. Det är Tinjas uppfödare, hennes pappas ägare... Tja. Det är de personer som håller på/har hållit på med avel som jag känner. Det var bland annat därför jag åkte till Kiruna, för att knyta kontakter. :up:
Har ni ingen aktiv rasklubb? Där borde det väl vara snabbaste sättet att knyta kontakter? Vi har utställningar, rasmästerskap i bruksgrenarna och medlemsdagar i SDK som man kan komma på. Då lär man snabbt känna folk inom rasen.
 
Puck fick åka till Söderköping idag med föräldrarna och enligt mamma gick det över förväntan! Hon brydde sig inte ett smack om barnvagnar och cyklar. Och viktigast, hon fick hälsa på en hund! Mamma har även lyckats få kontakt med en valpköpare av samma kennel (men en ur förra årets kullar och av deras andra ras) som bor här i närheten så ska det bli en liten träff där också! :up:
 
Har ni ingen aktiv rasklubb? Där borde det väl vara snabbaste sättet att knyta kontakter? Vi har utställningar, rasmästerskap i bruksgrenarna och medlemsdagar i SDK som man kan komma på. Då lär man snabbt känna folk inom rasen.
Jorå, det är massa saker som anordnas. Var senast på Aussie-SM i helgen. Men jag är... Inte jättebra på att börja prata med folk. Den enda jag inte kände jag vågade prata med var @Miao 's man som var där med Lyxa :rofl: Och det var bara för att jag känner till Lyxa som jag vågade!
 
Jorå, det är massa saker som anordnas. Var senast på Aussie-SM i helgen. Men jag är... Inte jättebra på att börja prata med folk. Den enda jag inte kände jag vågade prata med var @Miao 's man som var där med Lyxa :rofl: Och det var bara för att jag känner till Lyxa som jag vågade!
Erbjud dig som funktionär på sådana saker så blir det mer naturligt att prata med folk. :)
 
Jo det är nog rätt vanligt, men här hade de inte någon backup. :(

Börjar känna mig väldigt.. Utmattad, och förvirrad? Utmattad för att det är jobbigt att kontakta så många uppfödare, i flera fall få upp hoppet, sen förlora det. Jag har ju också mina svårigheter med att kontakta främlingar, det tar väldigt mycket av mig. Nästan ännu mer när jag inte får något svar, och det är ofta.

Förvirrad för att jag vet inte om det är mig det är fel på, om jag gör något fel. Letar jag efter fel saker? Vad är det egentligen jag letar efter? Är mina krav orimliga? Jag är ju ändå fortfarande ny på det här med arbetshundar. Jag gör mitt bästa med att försöka tolka MH och MT, jag kollar upp hälsa och arbetshistorik så gott jag kan, men jag kanske kollar helt fel. Andra aussie-människor kan ju släkter nästan helt utantill... Jag kan sträcka mig till att jag vet vad Tinjas farfar heter. :o Annars vet jag bara att det är bra, friska arbetshundar och att de jag träffat är riktigt trevliga med mycket lek/kamplust, även med mig som främling.

Blä. Suck. Nej, jag ska inte gnälla så mycket. :crazy: Men det är lite jobbigt. Allt jag vill är ju att ha en smidig, snabb, uthållig, arbetsvillig, nyfiken och orädd tik med stor lek/kamplust och ett alert uttryck. Men det kanske är en orimlig önskelista :(
Jag tycker inte heller att du ställer för stora krav,men du missar en del bra valpar pga att du inte kan stammen, jag skulle kunna köpa en dobbisvalp från helt omeriterade föräldrar och far/morföräldrar på bara stammen då jag vet vad den normalt lämnar.

Ska kanske tillägga att jag nog missare en del bra valpar också pga att jag dissar stammen
 
Jag tycker inte heller att du ställer för stora krav,men du missar en del bra valpar pga att du inte kan stammen, jag skulle kunna köpa en dobbisvalp från helt omeriterade föräldrar och far/morföräldrar på bara stammen då jag vet vad den normalt lämnar.

Ska kanske tillägga att jag nog missare en del bra valpar också pga att jag dissar stammen
Likadant för mig med saluki, och även min uppfödare har parat omeriterade hundar pga att de kan stammen ordentligt. De har aldrig varit bra på att göra reklam för sina hundar/valpkullar men ändå har valparna från omeriterade föräldrar hittat hem, ibland även utomlands, just för att folk ser stamtavlorna och vet vad det borde resultera i :) (tänk om det gick att få blandrasfantaster att förstå sådant...)
 
Svårt att vara funktionär om man ska tävla också :p
Men har varit funktionär på andra saker, kanske kan erbjuda mig som funkis för något annat aussie-relaterat som jag inte kan tävla i.
I SDK Södra brukar vi se till att man kan ställa/tävla med om man är funkis. Tex hjälpa till med parkering på morgonen, stå i cafeet efter man tävlat, bygger bana/ringar kvällen innan eller hjälper till att plocka undan efter etc.
Så om du faktiskt vill knyta en massa kontakter så är det bara fantasin som sätter gränser för hur man kan hjälpa till och lära känna folk. Dessutom stöttar man sin rasklubb.
 
Svårt att vara funktionär om man ska tävla också :p
Men har varit funktionär på andra saker, kanske kan erbjuda mig som funkis för något annat aussie-relaterat som jag inte kan tävla i.
Går det inte att vara både och? På lure coursingen brukar det alltid finnas småuppgifter som går att göra även de dagar då man har tävlande hund. Har sett likande på rallylydnad. Annars kanske det kan vara en idé att skippa några tävlingar och bara vara funktionär, just för att knyta kontakter och därmed lättare hitta valp?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 659
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 907
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 058
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp