Bukefalos 28 år!

Var hittar jag lagar och regler om att minska en anställds arbetstid?

Aliche

Trådstartare
Jag hittar ju LAS men den behandlar ju bara uppsägning och turordning inte vad som gäller om man vill minska någons arbetstid från 100% till säg 65%? Finns det någon bra sida med lite mer lättlästa lagar och regler gällande anställning och hur arbetstagaren får agera gentemot den anställde?
 
Jag hittar ju LAS men den behandlar ju bara uppsägning och turordning inte vad som gäller om man vill minska någons arbetstid från 100% till säg 65%? Finns det någon bra sida med lite mer lättlästa lagar och regler gällande anställning och hur arbetstagaren får agera gentemot den anställde?

I princip måste det till ett nytt anställningsavtal. Vill du göra det ensidigt (dvs arbetstagaren är inte villig att ändra) är det uppsägning som gäller och sedan nytt erbjudande.

http://lawline.se/answers/7958
 
Gäller det även om man kan motivera det med att arbetstagarens arbetsuppgifter inte fyller en 100% tjänst? Alltså att det snarare handlar om arbetsbrist.
 
Jag hittar ju LAS men den behandlar ju bara uppsägning och turordning inte vad som gäller om man vill minska någons arbetstid från 100% till säg 65%? Finns det någon bra sida med lite mer lättlästa lagar och regler gällande anställning och hur arbetstagaren får agera gentemot den anställde?

Din arbetsgivarorganisation ?
Om du ska minska sysselsättningsgraden för en anställd är det som @sjoberga påpekar en stor sak . Du kan inte på "eget bevåg" göra det på en heltidstjänst med anställningsform tillsvidareanställd.
 
Min AG försökte göra det med mig, vi blev rejält osams.. de får inte lov att ändra hur som helst, är du medlem i facket så ta kontakt med dem! Handels var ovanligt hjälpsamma i mitt fall :)
 
Din arbetsgivarorganisation ?
Om du ska minska sysselsättningsgraden för en anställd är det som @sjoberga påpekar en stor sak . Du kan inte på "eget bevåg" göra det på en heltidstjänst med anställningsform tillsvidareanställd.

Nja, så stor sak är det väl inte? Det är ju en saklig grund för uppsägning. Och som Sjöbergas länk beskriver, står det arbetsgivaren fritt att erbjuda en mindre tjänst i samband med uppsägningen av den 100 %-iga tjänsten.
 
@Lovisaleonora vet inte riktigt vad du vill med kommentaren så jag skippar vidare kommentar utifrån det. Jag svarade TS som undrade var det finns att läsa på nätet att det är noga med reglerna och vad som behövs förhandlas osv och därav tipset att först kontakta arbetsgivarorganisationen om TS är osäker .
 
Rent kasst är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. och anser AG att han inte behöver alla på 100% så är det upp till honom att ändra anställningsgraden. Sedan finns det ju ett regelverk kring detta. Coop var uppe i arbetsdomstolen om just detta och där fastslog man att är det fritt fram för arbetsgivare att tvinga anställda att gå från heltid till deltid med lägre lön.

http://www.dn.se/ekonomi/domen-arbetsgivare-far-halvera-arbetstid-och-lon/
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 821
Senast: cirkus
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 237
Senast: Habina
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 644
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp