Bukefalos 28 år!

Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har ingen erfarenhet alls av lösdrift :D Men jag är väldigt emot det jäkla överhanterandet av unghästar däremot.

Men jag ser faktiskt ingen motsättning i att unghästarna skulle gå på lösdrift och vara sociala/välhanterade. När min kom som 2.5-åring vågade han inte ens gå bredvid mig när jag ledde honom, han hade ändå blivit ledd till och från hagen hela sitt liv (förutom sommarbete). Så jag ser inte alls just den biten som nödvändig för att få en välhanterad häs, jag tror mer det har att göra med HUR man hanterar hästen.

Min var bara inte lagd någon tid på vilket jag inte ser något som helst fel i, mycket av det beteendet blir/blev bättre med åren på åtm de som föddes innan honom. När de var mogna så var det nemas problemas att rida in dem eller fånga dem i hagen, utan massa tjat. :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Du verkar veta hur det är med unghästar på lösdrift, du kanske har erfarenhet av avvänjning i lösdrift, är det bra eller dåligt?

Lånar lite. Ingen aning ang just lösdrift, men avvänjning i grupp finns det ett otal studier på, som visar att det är bättre än avvänjning 'ensamt'. Dvs bättre om man tar ut ett sto i taget ur flocken och låter knattarna går kvar, alt om man har färre föl, att när de ska bo i egen box låter dem bo två (och två), de får trygghet/stöd av varandra då.

Sen är det nog som med allt annat i slutänden individuellt, de flesta föl klarar de flesta sorters avvänjning bra. Men i studier så fölen med 'sällskap', dels flocken kvar, och dels grupphållna i box, tappade mindre i vikt och var mindre oroliga.

Sen, man måste ju även i lösdrift ta bort stoet iaf en period för att få mjölkproduktionen att avstanna och sas vänja av. Ja om man inte vill förlita sig på att stoet kör bort ungen då när stoet är X gånget i ny dräktighet. Många ston är dock väl snälla så.

JAG skulle personligen heller inte vilja köpa en häst som gått med mamma hela tiden, och är säg 2 år gammal.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

okej, det verkade som du hade erfarenhet :)

Det är såklart olika från häst till häst, men bara det blir bra i slutet.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

okej, för i mitt fal om jag kommer att ha lösdrift i vinter måste mitt sto och föl gå i samma lösdrift, men så fort det blir väder för att ha de på bete dygnet runt ska jag dela på dem så klart. Och mitt sto brukar (femte fölet) alltid köra bort fölet om hon vill vara för sig själv eller om hon har fått nog av att den diar. Tror ni det skulle funka att ha de ihop i vinter?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Går säkert utmärkt. Ska stoet betäckas igen?

Annars, har du inte någon i bekantskapskretsen eller liknande som också behöver avvänja, eller någon i bekantskapskretsen som kan ta emot stoet några veckor? Då kan du ju, om du vill, avvänja tidigare? Och sen släppa tillbaka stoet.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Stoet kommer ej betäckas i år, jag kör aldrig iväg sto med föl till betäckning efter en liten incedent...

Kanske kan jag fixa det, men det kan bli lite kludd, men om jag delar på stoet och fölet (avvänjer samtidigt) och sedan släpper till backa stoet och fölet ihop funkar det bättre då mån tro?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det är nog himla svårt att säga tror jag? Gör som det känns bäst för dig =)

Jag vet hästar som gått med mamma tills de var 2, och inte varit mer besvärliga att avvänja än ett 6 mån föl (förutom att de är större, starkare och 'protesterna' i början är mer kännbara) eller haft någon separationsångest till mamma att tala om. Och så vet jag hästar som gått med mamma tills de var åringar, och varit ett hår av hin att avvänja, för de bondat så hårt - och som bondat lika hårt till kompisen.

Samma sak med att gå med mamma igen. Vet föl avvänjda tidigt som sen släppts tillbaka som knutit an lika hårt till mamma igen, 'bara' slutat dia, och de avvanda sent som när de släppts tillbaka inte knutit hårdare till mamma än till någon annan kompis.

Men det är där jag skulle se den ev faran, att du sen får problem med separationsångest. Du känner ju dock stoet, hon är rutinerat, och kan ju redan när fölet är litet träna på att mamma försvinner en stund, och omvänt träna mamma på att fölet försvinner en stund.

Så, känn efter själv hur viktigt du tycker det är att sära på dem 'tidigt', eller om du känner att det går lika bra att de går kvar. Det kan ju gå utmärkt på båda sätten liksom =) För hästarna tror jag det spelar mindre roll.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Okej, tack så mycket för dina svar :) Ska tänka på det samt prata med en granne till mig som har stuteri hon kanske har någon häst jag kan låna :D Åter igen tack så mycket. Det blir nog lösdrift ändå för mig :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

sen så har dom flesta lösdrifter jag sett varit helt värdelösa, folk innbillar sig att bara hästen går ute dygnet runt så är dom bra hästägare. skit samma att en häst är fet som en gris för att den äter all mat och en annan som inget får ser ut som ett staket, hagen är pytteliten och består av enbart djup lera och den sk ligghallen är ett fallfärdigt skur med 2 cm skitigt spån på 10 kvm..... :grin:

väldigt få erbjuder sina hästar en BRA lösdrift.

Håller med dig till 100 %. Jag är ingen motståndare till lösdrift eftersom jag själv har lösdrifthästar, men det är extremt sällan jag sett en bra lösdrift hemma hos andra. Ligghallarna är för tok för små till antalet hästar och mockas/ströas för sällan, hagarna är små med dåligt underlag och hästarna vräker i sig halvtaskigt ensilage utan kontroll.. :crazy:
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

jag har alltid haft häst i box för jag bodde i malmö. men sen flyttade jag till min sambo och vi byggde lösdrift hemma på tomten. jag har ett halvblods dam och en shettis och min box är 60 kvm och hagen är 1 tundland som dom har på vintern . har varsin krubba och varsin hö påser , får mat 3 ggr om dagen och det funkar för mig . täcke har dom massor på sig så dom klarar sig fint hos mig i allafall . 1 april går dom över till betes hagen och går där till siste okt.

jag älskar min lösdrift och mitt bete , det gör mina hästar med .

funkar bra fast jag tränar på vintern i ridhus. måste köra en stund så hon hinner tårka i släpet på väg hem.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Håller med dig till 100 %. Jag är ingen motståndare till lösdrift eftersom jag själv har lösdrifthästar, men det är extremt sällan jag sett en bra lösdrift hemma hos andra. Ligghallarna är för tok för små till antalet hästar och mockas/ströas för sällan, hagarna är små med dåligt underlag och hästarna vräker i sig halvtaskigt ensilage utan kontroll.. :crazy:

Hur blir dom då godkända för hästhållning om de är så dåliga? Eller är det små ställen som inte förprövats som ni har sett? Hur kommer det sig att folk får ha hästar i sådana ligghallar utan att någon reagerar i så fall?

Mina hästar använder i alla fall sin ligghall flitigt och jag mockar varje dag för jag vill att det ska vara fräscht och rent.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

jag har mina hästar på box, då jag bara hade 2 ponnyer så gick de på bete under vår/sommar/höst men pga en fång ponny + en pollen allergisk ponny + en stor häst som vill in i stallet på natten så får de stå inne under natten året runt.
jag funderar på att ha de ute hela natten nån gång, för att se om stora hästen springer i sönder hagen eller inte om hon inte kommer in i tid.
jag tycker om att veta hur mycket hästarna dricker och hur mycket hö de äter, och känner att jag inte har samma koll på hästarna om de går ute dygnet runt.

lös drift kan vara jätte bra, men då jag tänker på lösdrift så ser jag en halv lerig hage med ett litet skjul och en halv äten ensilage bal med plasten kvar på :/, har ingen aning om varför jag se detta som lösdrift och jag vet att hästarna mår bra av att vara ute men jag har alltid haft häst på box under halva året och ute på sommar bete andra halvan. tycker att det är trist att vissa bara har hästarna ute mellan kl 9 och 15 i mindre enskilda hagar, men sålänge folk sköter om hästarna på bästa sätt så ska man inte klaga på andras häst hållning.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag var skeptisk till lösdrift förut. Trodde att min häst ville vara inne i sin box (vilket hon ville då), och att lösdriften skulle förvandla henne till nån skogsmulle som bara gick och drällde i hagen :o

Men, det var ju bara på grund av okunskap. Min häst VAR en boxhäst. Men sedan vi flyttade till nytt ställe (syrran köpte gård) med boxar på 17kvm började hon fastna mer i boxen. (Rullar mot väggen) Det resulterade i att vi slängde ut henne på lösdrift. Och i början ville hon in. Nu vill hon ut. Hon står inne efter ridpass ca en timme, vissa nätter innan tävling eller om det är pissväder. Hon har blivit mer social eftersom hon "slipper" hantering varje morgon och kväll, vilket MIN häst i alla fall trivs med.

Lösdriften är ca 60kvm, hagen är 3.5ha VÄLDIGT kuperad hade med berg, gräs, träd, osv. Sen har vi även en mindre lösdrift på kanske 20kvm med en hage på kanske 100x100m där 1-2 hästar vistas. Om man har en bra lösdrift med en stor hage är jag bara possitivt inställd till det, men man får ju se till individen. Jag är i alla fall glad att jag har en box i ett bra stall där jag kan ställa in min häst om hon är svettig, behöver vila, äta, sova, komma undan insekter osv.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hur blir dom då godkända för hästhållning om de är så dåliga? Eller är det små ställen som inte förprövats som ni har sett? Hur kommer det sig att folk får ha hästar i sådana ligghallar utan att någon reagerar i så fall?

Mina hästar använder i alla fall sin ligghall flitigt och jag mockar varje dag för jag vill att det ska vara fräscht och rent.

De är inte och blir inte godkända för hästhållning. Folk använder dem ändå, så enkelt är det. Folk reagerar säkert, men vågar inte bråka med djurhållaren, alternativt vet inte hur det ska se ut i en rätt skött lösdrift.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl

Men ni som säger,att ni vill ha koll på vad och hur mycket dom äter och så vidare,det går ju att ordna.

jag har min häst på lösdrift,i ett Active Stable,hon går med halsband(transponder) på sig,har en dygnsgiva för både hö och kraftfoder,kan äta upp till ca 20 gånger/dygn(hö).
Äter från matstationer,så ingen geggig mat på backen.

Alla hästarna har sin egen fodergiva anpassade efter var och en,och man kan inte äta upp hela givan med en gång,det måste gå en viss tid mellan portionerna.
Och man kan inte putta ut någon för att sno dennes mat,luckan stängs.

Väldränerade grushagar vintertid,och bra gräshagar sommartid,stor halmad ligghall,och elektrisk vattenkopp.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Och vad kostar detta att uppföra för 2 hästar? Och hur lugn är man med så mkt teknik :o

Jag gillar teknik, spec nu med en tekniknisse till pv, men här måste man väl helt förlita sig till tekniken för att hästen ska få mat öht? Vad händer om det blir strömavbrott o dyl? Längre strömavbrott?

Hälften av infon försvinner dock fortf, eller mer än hälften kanske? Maten ska ju ut oxå :D Vattnet kontrolleras inte med transponder eller?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Edit: Jag kanske låter negativ men jag är eg bara intresserad. Hoppas du inte tar illa upp av mina dissekrerande frågor :p
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Mina hästar gillar att få komma in i sitt rum (box) och få koppla av, äta SIN mat utan att behöva tänka på att grannen kommer och ska äta upp morötterna/müslin och att få sova ostört. Min ena älskar att ligga ner, gärna med huvudet nere i marken och det gör hon inte ute då det är mycket som händer runt omkring. Hon ligger ute men kopplar inte av till 100 som hon gör inne. Dessutom märker jag att när dom går på sommarbete och det är ett par veckor kvar innan dom ska hem VILL dom hem, dom vill komma in och sova ostört, dom vill vara hemma i sin box och jag vet inga andra hästar som är så avkopplade som mina är när dom kommer just hem till sina boxar.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl.
Jag är rätt anti men inte helt. Det som jag mest är emot med det är att hästarna inte får samma dagliga omvårdnad enligt mig, för jag måste gå med mina hästar i grimma för att de ska komma till hagen och från hagen och går de på lösdrift gör jag ju inte det. Hur löser ni det, är man lika motiverad att gå ut och "träna" med dem?
Jag har mina i box mellan (cirka) nov. och okt. och annars går de på lösdrift så det är ju lätt för mig att använda lösdrift men jag känner att jag inte ger dem min dagliga omvårdnad.

För min del håller jag inte med. Jag har visserligen inte min häst på lösdrift men han går ute dygnet runt maj/juni - okt ca och jag tycker definitivt inte att jag "försummar" honom under den tiden.

När det ska ridas (han rids i princip hela sommaren) så hämtas han i grimma och binds upp antingen vid bommen utanför stallet eller i stallgången. De dagar han inte rids hämtar jag honom ändå och pysslar och "donar" med honom eller så går jag ner i hagen och tittar till honom där.

Jag tycker faktiskt att jag egentligen har MER tid för just honom när han går ute. På vintern är det så mycket annat som ska hinnas med: packa hökassar, fixa hinkar, mocka boxen, strö etc etc..... Dessutom ska man passa ut-och insläppstider. :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl

Men ni som säger,att ni vill ha koll på vad och hur mycket dom äter och så vidare,det går ju att ordna.

jag har min häst på lösdrift,i ett Active Stable.

Hur vet du att individen dricker normalt? Kissar normalt? Bajsar normal mängd och konsistens?

Missförstå mig rätt, jag gillar skarpt tanken bakom Active Stable och tycker det är en fördel jmf med 'vanlig lösdrift'. Men inte ens active stable skapar den där kontrollen jag är så pipig med. Utan 'bara' vad de äter, vilket ätmönster de har, och att kunna portionera ut mat i lagom dos lagom tätt även till de som behöver lite.

Sen att min L skulle bli ett hår av hin och det nog skulle sluta i skador när någon annan försöker äta men han inte kan är en annan historia, som med nuvarande hästbestånd går att lösa med en enkeltråd som sagt, som shettisen kan slinka under men inte L.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 138
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 178
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp