Bukefalos 28 år!

Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För att min häst kan inte hålla vikten på lösdrift, utan faller ur och blir tunn trots täcke och bra ligghall.

Tillägg:

Och självklart fri tillgång på bra och analyserat grovfoder
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Mina går på lösdrift sen 2 år tillbaka och kommer aldrig att stallas in igen.Båda mina hästar som förut varit sjukliga med svullna ben,hosta,vävnin,avmagring,taskiga hovar mm mår kalas och är harmoniska som få.Unghästen vill verkligen inte stå inne alls.jag har 3 hästar.

Vi människor måste förstå att det är vi som förstör hästarna genom att stalla in,täcka,linda och duttudatta.En häst som aldrig blivit duttidattad med fryser inte tex för den har aldrig fått sina hårresarmuskler förstörda.

Jag tycker att folk ska läsa mer om hur hästens kropp,päls,hovar mmm fungerar om vi människor inte lägger oss i så mkt.

Tror att alla hästar kan gå på lösdrift med rätt förutsättningar och en kunnig ägare.
Dock måste ju flocken fungera bra mm.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag är väldigt FÖR lösdriftar och när jag blir vuxen och flyttar hemifrån kommer jag defenitivt ha min häst uppstallad på lösdrift.

Men som det är nu finns det ingen lösdrift i närheten och jag trivs med att ha uppvärmt litet stall där man kan hålla till att sadla, tränsa och så vidare.
Så för mig beror det på platsbrist(vet inte var lösdriften skulle ligga då vi flyttar runt hagarna rätt så mycket beroende på underlag) och bekvämlighetsskäl. :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Var det till mig eller glömde du KL? :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

KL

Som flera andra skrivit så vill jag att min häst ska sova varmt och torrt och jag kan själv bestämma vad hon ska äta, och det får hon göra i lugn och ro.
Skulle aldrig vilja ha hästen utomhus på natten på kalla vintern med snö, regn och storm, skulle ni själv vilja ligga och sova i det :grin:?

Min häst tränas och helklipps och måste kunna sova varmt och bekvämt.
På sommaren därimot får hon gärna gå ute på natten (väl skyddad mot flugfän såklart) :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl.
Det jag menade (sida ett) om daglig omvårdnad är själva hanteringen :) mensomen del sa behöver man inte mocka men när tjänar man på tiden att ha de på lösdrift?


Varför behöver man inte mocka? Min erfarenhet är den, om man inte har enorma hagar så är det ett måste att mocka. Annars får man nog snart ganska stora problem med parasiter.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

*KL*
En rätt utformad lösdrift med rätt antal individer och utfodring, så passar lösdrift bäst för hästars behov. Utan undantag skulle jag våga säga. Att en del inte har möjlighet till detta på grund av otillräcklig storlek och utformning på mark och utfodringsmöjligheter m.m. som gör att de inte kan ha lösdrift är en annan sak. Men alla problem som nämnts i tråden går att lösa med rätt förutsättningar.
Men skulle man förklara detta så skulle det bli, om inte en hel bok så åtminstone ett tjockare häfte om det ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hur skulle du lösa mitt problem? :) Jag har en ponny som blir fet på luft. Alltså hon blir fet av fri tillgång på halm.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

*KL*
En rätt utformad lösdrift med rätt antal individer och utfodring, så passar lösdrift bäst för hästars behov. Utan undantag skulle jag våga säga. Att en del inte har möjlighet till detta på grund av otillräcklig storlek och utformning på mark och utfodringsmöjligheter m.m. som gör att de inte kan ha lösdrift är en annan sak. Men alla problem som nämnts i tråden går att lösa med rätt förutsättningar.
Men skulle man förklara detta så skulle det bli, om inte en hel bok så åtminstone ett tjockare häfte om det ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Fast, det där har du och jag diskuterat, och du kom faktiskt fram till att det INTE fungerar med mina att ha lösdrift =)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl.
Jag är rätt anti men inte helt. Det som jag mest är emot med det är att hästarna inte får samma dagliga omvårdnad enligt mig, för jag måste gå med mina hästar i grimma för att de ska komma till hagen och från hagen och går de på lösdrift gör jag ju inte det. Hur löser ni det, är man lika motiverad att gå ut och "träna" med dem?

Det här fattar jag ingenting av? :confused: Vad får dig att tro att hästar på lösdrift inte sköts om lika väl som uppstallade hästar? :eek: OK att jag hört att en del dumpar sina unghästar på lösdrift vind för våg (där de bara ses till, men ej borstas o hanteras), men en bra lösdrift innefattar ju daglig skötsel för varje häst? Sunt förnuft tycker jag eftersom man ändå måste TA HAND om hästen och se över ev. skador!

Mina hästar är precis lika välvårdade och välhanterade nu som när de stod på stall. De leds varje dag till och från uppbindingsplatsen där de ryktas och ses över. Klipps på vintern. På och av med täcken efter behov. Dessutom har de väldigt olika kraftfoderbehov så de får äta individuellt i min sjukbox i lugn o ro varje dag.

Har ridhästar för övrigt. Om någon undrar. Den ena är unghäst, den andra (7 år) tränas LA dressyr och 1.00-1.20 hoppning och har tävlat LB dressyr och 1 m hoppning och målet är att bygga på i dressyren. Målet med unghästen är MSV dressyr och 140 hoppning.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hur skulle du lösa mitt problem? :) Jag har en ponny som blir fet på luft. Alltså hon blir fet av fri tillgång på halm.

För en sån är det väl bara Active Stable som gäller - där både kraft- och grovfodergiva ges i utfodringsbås som är datorstyrda. :idea: Men eftersom de platserna är få så är ju vanlig uppstallning mycket lättare att tillgå. :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

KL

Som flera andra skrivit så vill jag att min häst ska sova varmt och torrt och jag kan själv bestämma vad hon ska äta, och det får hon göra i lugn och ro.
Skulle aldrig vilja ha hästen utomhus på natten på kalla vintern med snö, regn och storm, skulle ni själv vilja ligga och sova i det :grin:?

Min häst tränas och helklipps och måste kunna sova varmt och bekvämt.
På sommaren därimot får hon gärna gå ute på natten (väl skyddad mot flugfän såklart) :)

Mina hästar rids och klipps på vintern. På med varma täcken och ha en väl fungerande bädd (jag vet inte vad du sett för ligghallsunderlag, men jag har iaf varmt och torrt ;)) som värmer underifrån. Mina hästar stortrivs och mår bra. Faktum är att de spenderar mer tid i ligghallen nu när det är varmt o insekter än vad de gör på vintern = säger rätt så mkt om vad de föredrar. Mina hästar får också individuell kraftfoderstat (grovfoder har de numer fri tillgång på) som de äter individuellt i lugn och ro varje dag. :)

Sen kan man ju inte gå efter vad vi som människor tycker. Hästar och människor har HELT olika komfort-zoner.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men hon kan ju inte gå på gräs, hon blir fet på det med, så en sådan version hade ju inte fungerat.
Foderutgiva är inget problem för mig. Det är bara att fodra som i stall. Det är gräset jag har problem med.

Jag tycker att på tok för många lösdriftshästar är väldigt överviktiga.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Många Active Stable har grusgårdar och extremt snåla beten som hästarna endast släpps på när det är dags för gräs = de är utformade för feta hästar.

Vanlig lösdrift däremot har många välgödda hästar - som min unghäst nu när hon inte rört på sig sen i oktober och hon fortfarande var rund efter förra sommarens bete. :crazy: Hade det inte varit för att antibiotikan och Fenylbutazonen förstörde magen på henne hade jag satt henne på bantningkur, men det gick/går inte.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Fast då kan jag ju lika gärna ha min på stall om hon ska gå i en liten grusad "lösdrifts ruta" så fort det inte ska betas.
Ska det vara lösdrift så ska det vara just en lösdrift där de kan "drifta runt". Annars ser jag inte meningen i det.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men jag skrev väl aldrig att du inte fick ha den på stall? Jag har inget emot traditionell uppstallning, jag nämnde helt enkelt ett alternativ. Jag skrev ju att vanlig uppstallning är lättare för dig att tillgå?

fö så är Active Stable utformade så att hästarna ska röra på sig så mkt som möjligt, men som sagt så är de oftast utformade för feta, lättfödda hästar och därmed väljer man bort stora gräshagar utan har preparerade underhållsgårdar, men ex. sandfållor för rullning - träd o leksaker och gångar som de MÅSTE gå igenom för att komma till och från mat, vatten, ligghall osv. För att aktivera kropp o sinne.

mao ett väldigt bra och mkt mer naturligt alternativ för lättfödda hästar - än vanlig uppstallning. Men återigen - jag är inte anti vanlig uppstallning. Fattar inte varför ridsporten alltid ska vara så svart eller vit, vad är det för fel på gråzoner?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag är inte heller anti lösdrift, jag älskar fina lösdrifter och skulle gärna ha min på lösdrift om det vore möjligt.
Jag är anti människor som tror att det går att ha alla hästar på lösdrift och att det är okej med feta hästar.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Blir den fet av mycket nerbetat gräs också? Annars går det ju ha en lösdrift som betas ner av en annan djurart (typ får, bra för parasitbekämpning med) och sen öppnas upp för häst efteråt igen.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag körde med gräsklippare och kratta gräs, men hon blev tjock i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 365
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 276
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp