Bukefalos 28 år!

Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men hon kan ju inte gå på gräs, hon blir fet på det med, så en sådan version hade ju inte fungerat.
Foderutgiva är inget problem för mig. Det är bara att fodra som i stall. Det är gräset jag har problem med.

Jag tycker att på tok för många lösdriftshästar är väldigt överviktiga.


men är det bättre att ha dom installade och mer eller mindre svälta dom genom att ha dom på tex spån ge för lite hö och sen står dom utan mat hela nätterna tex??
Dtta resulterar ju bara i magproblem,irriterade hästar,matgalningar osv.
nej...feta hästar behöver rörelse...rid mer!!
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Just överfeta hästar är faktiskt ett mer och mer kommande problem, om man jämför med för 20-25 år sedan.
Och det ÄR inte alltid bara att rida mer...
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Vill förtydliga mig lite. Jag är i den fasta förvissningen att det aldrig beror på hästen att lösdrift inte fungerar. Det beror på hur lösdriften är utformad, antal individer, markbeskaffenhet m.m. Aldrig eller oerhört sällan på hästen.
Lösdrift är en helhetslösning med många faktorer som ska tas hänsyn till som flera har påtalat i tråden.
Det är alltså den som har häst men inte har kunskap och resurser till att skapa en lösdrift som fungerar men som skyller på att hästen inte klarar lösdrift. Det är problemet, inte hästen.

Rolle, som sticker ut hakan igen ;)
IpL
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

men är det bättre att ha dom installade och mer eller mindre svälta dom genom att ha dom på tex spån ge för lite hö och sen står dom utan mat hela nätterna tex??
Dtta resulterar ju bara i magproblem,irriterade hästar,matgalningar osv.
nej...feta hästar behöver rörelse...rid mer!!

Det där är en kraftig förenkling.
Det finns hästar som lever på luft, hästar med metaboliska störningar som blir tjock på ingenting etc, och där det inte hjälper om man så motionerar dem 3 h per dag, får de fri mat (OAVSETT typ av mat) så blir det tjock häst.

Dessa hästar TVINGAS man ha som du beskriver. Det skär i hjärtat som hästägare och går emot allt man står för/tror på ang utfodring, men det är ett pest eller koleraval. För alternativet är sjuk, lidande och i värsta fall död häst.

Men det går inte att förstå om man inte varit där. Jag förstod det inte förrän nu med L, jag hade kunnat sagt som dig 'vafan, anpassat bete/grovfoder, och motionera mer, herregud'.

Nu säger jag ingenting, mer än 'jag förstår, jag vet hur det är, jag lider med dig'...
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För en sån är det väl bara Active Stable som gäller - där både kraft- och grovfodergiva ges i utfodringsbås som är datorstyrda. :idea: Men eftersom de platserna är få så är ju vanlig uppstallning mycket lättare att tillgå. :)

Fast det blir fortfarande inte lösdrift i rätt bemärkelse. Att gå runt i grusade gångar och sprattla runt på ytan av en paddock, få en pytteportion mat som äts upp på 5 minuter var fjärde timme etc. Är verkligen att kunna gå runt i grusade gångar och sprattla på ytan av en paddock även nattetid så mycket värt för hästen?

Alltså, jag hävdar inte det är dåligt, men jag har svårt att se den revolutionerande skillnaden mot en häst som går ute 12 h per dag med de förutsättningarna, och står på box med plockhalm nattetid?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har aldrig skrivit att en bra active stable = pyttesmå grushagar. Detta är något ni läst in själva.

Fördelen tycker jag är uppenbar - att hästen själv får välja när den vill vara inne resp ute.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

*Kl*

Ett par reflektioner efter att ha plöjt genom tråden.

Det är skillnad på "lösdrift" och "utedrift". Har jag nyligen lärt mig! :laugh: Det verkar som om man blandar begreppen i tråden?

Det berättas om hästar som blir tjocka på bara luft. Det kan väl ändå inte stämma? :confused:

LIA
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Inte på bara luft, men på så lite att 6 kg halm ENBART täcker hela MJ-behovet.. Och så äter de 14 kg halm om de får fritt, och 1 kg halm äts upp på 15 minuter.

(Tar halm som exempel bara för det är lättast få folk förstå hur lättfött det är då)

Dessa hästar går att ha på lösdrift, om det är grusat, men de kommer inte ha någon fördel förutom möjligheten röra sig på en något mindre begränsad yta än box nattetid. I övrigt vinner de tyvärr ingenting på lösdrift.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Dessa hästar går att ha på lösdrift, om det är grusat, men de kommer inte ha någon fördel förutom möjligheten röra sig på en något mindre begränsad yta än box nattetid. I övrigt vinner de tyvärr ingenting på lösdrift

Förutom att röra sig hela tiden på en yta där de kan sträcka ut i samtliga gångarter med artfränder i friska luften :cool:

Rolle
IpL
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Vad är skillnaden? Det är ju redan stor skillnad på lösdrift och lösdrift beroende på vem man frågar.Jag är bara nyfiken;)

Rolle
IpL
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Förutom att röra sig hela tiden på en yta där de kan sträcka ut i samtliga gångarter med artfränder i friska luften :cool:

Rolle
IpL

Ja, men kan och gör är två skilda ting. Bara för hästar kan röra sig hela tiden gör de ju inte det, än mindre om det sas inte är födosökbeteende.

Utan minsta tvekan rör de sig mer än på box, men hur mycket? Mina skulle inte galoppera runt och busa på nätterna i mörkret bara för att de kunde. Utan gräs/strösselmat skulle de heller inte ströva och idka födosöksbeteende. De skulle helt enkelt stå och gnaga på något träd, stå och vila och vänta på nästa fodring.

Frisk luft kan de få utan lösdrift, det har mina i sina boxar nattetid med. Så det enda de skulle 'vinna' är just möjligheten att även nattetid röra sig på mindre begränsad yta - om de hade lust. Vilket de mest troligt inte skulle. Så VALET att och att de KAN 'sträcka ut i galopp' även nattetid skulle finnas. Men är det så stor vinst? En vinst är det hur man än ser det, men hur stor?

OBS att jag INTE har något emot lösdrift eller är anti det generellt. Däremot så de fördelar många framhåller med lösdrift är så sammankopplade med att 'kunna ströva runt, ÄTA när de vill, ströva lite, ÄTA lite osv'. Jmf med t ex betesgång, där är hästarna rätt nattaktiva, inte så mkt med att leka men att ströva. Just för de betar. Men tar man bort möjligheten att ha fri tillgång (oavsett om det är i kvantitet också eller just att ha tillgång till mat 24/7), så blir det en helt annan bild.

För sträcka ut i galopp med kompisarna går att ordna i en 20 * 40 meter grusad paddock med, ställ en utebox med öppen där med så voila 'lösdrift'. I meningen frisk luft, kunna galoppera med kompisen osv även nattetid. Men det är inte det jag tänker på när man tänker lösdrift/utedrift. (Även om jag gärna skulle ha så som sagt, nattuppstallat, med varsin (iom fodret) mindre, matfri hage utanför boxen, med fri access. Men då dagtid i större, roligare hage. Med munkorg om så krävs.

Jag skulle som sagt kunna ha mina på lösdrift även behovsmässigt, om jag släppte individkontrolldelen. (Det är ju pga MIG mina inte går på lösdrift). Men skillnaden mot idag skulle bli att de fick ha munkorg DYGNEt RUNT jmf med halva, och att de inte skulle få tugga 'riktiga tuggor' någon gång. Men de skulle ha möjligheten att röra sig och leta grässtrån dygnet om ja. Jag är inte helt säker på vad de skulle välja faktiskt, just det att de iaf en gång per dygn får äta en lite större mängd mat, och kunna bli mätta, samt att kunna ta ordentliga tuggor och inte peta in det genom munkorgen verkar de uppskatta. Samtidigt uppskattar de ju att ströva runt och jaga mat med)

Samtidigt ser jag ju hur inaktiva de blir vintertid, när det inte finns mat att söka (dvs den är uppäten), och de eg bara 'väntar på nästa fodring'. De använder hela hagen och går kors och tvärs i det. Men de går ungefär 1% av tiden jmf med vad de går nu (när de söker gräs).

Så, för de allra flesta hästar både passar lösdrift och går att ordna, och för alla hästar innebär det teoretiskt sett 'plus'. Men för vissa är det plusset väldigt svagt, och ibland kopplat till flera minus.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Man skulle kunna göra ett tanke experiment.;)
Låt oss säga att man har sommarhage på c:a 5-7 ha och =>7 st hästar. Lästall som är mörkt för att hålla insekter borta men med rätt utformning med 2 ut/in gångar. 200m från lästallet är utfodringsplatsen och ytterligare 100 m bort finns vatten. Lästallet är halmat men även den mest öppna och högst belägna platsen i hagen är halmad.

Gör samtidigt stallet med boxarna tillgänglig från hagen. Lägg spån, torv eller halm i boxen men inget annat. Låt boxdörren och talldörren stå öppet. Då har man gett hästen ett fritt val.
Mät sedan hur länge de står i boxen jämfört med att vistas utanför boxen under en månad oavsett årstid. Och var föredrar de att vila?

Rolle
IpL
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Absolut väljer de att vara ute större delen av tiden. Fast, vad ska jag göra när de ohejdat äter halm? Spåna. Okej. Men vad gör hästarna när odret tar slut på 10 minuter för varje portion?

Jag förutsätter att den 7 ha stora hagen är grusad.

DET är liksom det som blir verkligheten för oss med lättfödda, 'leva på luft', snabbätande saker. De har inte alls mer emot att vara ute än andra hästar. Men minst halva poängen med övningen försvinner, då strövandet och födosöksbeteendet försvinner. (Alt de måste ha munkorg dygnet om och på bete där det bara går att få i sig 3 strån i kvarten, då får man tillbaka rörelsedelen dock, men andra nackdelar)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Håller med här, då om lösdriften är bra så går hästarna in och vilar. Finns ju vissa som säger att deras hästar inte använder lösdriften men då tror jag att man inte gjort rätt. :)

Har nu haft häst på stall och lösdrift, ser att mina trivs kanon i stall men ännu bättre i lösdrift. Feta blir de med men löser det med fritillgång på halm de perioder det inte är så kallt men när vintern drar i gång så behöver de hö för värmen och då är de inte feta. Har även haft foderhäck på ett av ställena som var toppen- vi fick enkla fodringar och noll spill.

Nu håller jag på att planera en ny lösdrift...kommer inte vilja stå på stall i vinter. :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Vad är skillnaden? Det är ju redan stor skillnad på lösdrift och lösdrift beroende på vem man frågar.Jag är bara nyfiken
Det beror sannolikt bl a på just detta att man blandar ihop begreppen.
T ex, så tror jag att du har/talar för utedrift?

Har inte specen i huvudet, men ang utedrift finns den i en annan tråd.
Grovt, så är utedrift vistelse 24/365 i stor hage med tillgång till lä, dvs "ligghall" på skrivbordsspråk, plus givetvis vatten och foder.
Lösdrift är vad som helst från stor gemensam box för 2 hästar till ligghall med frimärke- ungefär. Jmfr lösdrift för kreatur.

LIA
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag hänger antagligen inte med, men har inte du munkorg till din behövande häst??

LIA
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Håller med här, då om lösdriften är bra så går hästarna in och vilar. Finns ju vissa som säger att deras hästar inte använder lösdriften men då tror jag att man inte gjort rätt.
Jo, man kan göra "rätt" men ändå ha hästar som föredrar att inte vara i den. Förutom då under sommaren med dess bromsplåga då dom står därinne från morgon till kväll. Vilket i sig är ett bevis för att dom inte har något emot "ligghallen" som sådan.

Varför hästar föredrar att vid oväder, kyla osv vara ute är något att fundera över. Det beror i många fall inte på att "ligghallen" inte håller måttet s a s. Kanske är det så att hästar vet bäst hur dom vill ha det? Kan ju också bero på hurdan utevistelse dom erbjuds??

LIA
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jo jag har munkorg på mina, och L har den tills snön kommer och från snön tinar. Han äter sitt silage i hagen genom den med. L har gått utan nu tills gräset, och sen utan ett tag på gräs pga en hård kamp om att få honom att acceptera den, nu har han munkorg nästan hela tiden ute med (nästan är pga att han får skav av den och jag vill låta de vila).

Men de kan inte gå på någon större mängd gräs för det tyvärr, de går ju på sparsamt med gräs, hagen är inte pytteliten iom att 50% av den består av 'stock och sten', dock mindre slät, springvänliga yta än jag eg tycker är okej, men det är för att hålla ner gräset. De går där 8 - 11 timmar/dygn, resten av tiden står de inne. De får väldigt lite silage, och tyvärr ligger båda under minimibehov av strå. Skulle de gå ute mer/hela dygnet, om vi låtsas att jag skulle våga lägga mig och sova med dem i en hage med gräs (OM de får av sig munkorgen.. så för många h tills det märks), så skulle jag behöva strypa stråtillgången. Jag skulle behöva ta bort halmen helt (går inte äta med munkorg), och de skulle få fruktansvärt lite strå. Och då behöva ha munkorg 24/7, och om man bortser från att jag inte är förtjust i det, så det här med att klia med tänderna osv, att ta 'en vanlig tugga' av halm/silage etc försvinner.

Dvs ska det vara lösdrift/utedrift blir det blir endera liten eller grusad hage om de ska gå i hagen dygnet om. (Och då munkorg hela dygnet, jag är inte helt förtjust i den tanken, av flera anledningar, alt liten grushage nattetid då och som nu dagtid)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Liten fundering btw. Som LIA säger så många hästar står i ligghallen från morgon till kväll under insektsperioden. Är det egentligen så stor skillnad om man tar in dessa hästar på box samma tid? Det som skiljer är ju valet att kunna gå ut om de vill, men när de inte vill det pga insekterna då, är det egentligen någon skillnad att 'bry sig' om att de tas på box samma tid? *nyfiken*

Jag har fö för vuxna djur samma erfarenhet som LIA, hästar som 'bor' i ligghallen sommartid, men inte sätter sin fot där vintertid. Utan hellre står ute, eller för den delen under en gran. Haken är ju de som likt min V står ute men fryser arslet av sig. (Han använde gärna ligghallen sommartid han med, för insekterna).

Det är eg sjukt att man får ha ute dygnet om utan skydd sommartid, men inte vintertid ens med t ex tät granskog. För jag tror alla vuxna hästar jag haft/sett/vet som går på lösdrift, de föredrar ligghallen ffa på sommaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 365
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 276
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp