Bukefalos 28 år!

Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag har varit med om det motsatta dvs otrevliga hästägare till hästar jag haft på foder. Det finns minsann gott om sådana små as också! ;)

Jag har också råkat ut för en sådan (som lämnade en häst i bedrövligt skick, slingrade sig från samtliga överenskommelser vi hade, och sedan gick under jorden i ett antal månader) :mad: När man väl fick tag i henne igen var det tusentals bortförklaringar osv osv osv. Jag meddelade att jag bara kunde ha hästen kvar i några månader till, och att jag skulle höra av mig igen när det började dra ihop sig för återlämnandet. Då gick personen inte att nå igen, efter 3 månader av tröstlösa försök (telefonen + mobilen avstängd, hämtade inte ut rek-post osv osv) så kontaktade jag jurist för att få hjälp. Kontaktade även kronofogden (visste att de hade krav på henne) och diskuterade en eventuell utmätning av hästen. DÅ tog det fart, 3 dagar senare ringde hästens ägare och meddelade att hennes styvdotter skulle hämta hästen, och att hon redan var på väg med trailer och borde vara hos mig inom någon timme (jag stod på jobbet).
Det jag såhär i efterhand (och även när jag var mitt i härvan) grämer mig mest över är att jag inte genomskådade kvinnan redan då jag sålde hästen till henne 3 år innan. :(:cry: Det hade besparat HÄSTEN så mkt lidande. Hon såg definitivt inte ut som något 4-årigt hbl när hon kom till mig som foderhäst (bilden tagen några veckor efter hon kom till mig, så hon har iaf hunnit äta upp sig lite), och jag har även fått veta att hon vansköttes ganska rejält igen efter att hon hade åkt tillbaka (jag försökte köpa loss henne men tyvärr begärde ägaren ett alldeles för högt pris för hästen med tanke på skicket).


Men jag har även stött på världens underbaraste hästägare :love:, att ha hennes häst (min uppfödning även den) på foder var ett rent nöje. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag har också råkat ut för en sådan (som lämnade en häst i bedrövligt skick, slingrade sig från samtliga överenskommelser vi hade, och sedan gick under jorden i ett antal månader) :mad: När man väl fick tag i henne igen var det tusentals bortförklaringar osv osv osv. Jag meddelade att jag bara kunde ha hästen kvar i några månader till, och att jag skulle höra av mig igen när det började dra ihop sig för återlämnandet. Då gick personen inte att nå igen, efter 3 månader av tröstlösa försök (telefonen + mobilen avstängd, hämtade inte ut rek-post osv osv) så kontaktade jag jurist för att få hjälp. Kontaktade även kronofogden (visste att de hade krav på henne) och diskuterade en eventuell utmätning av hästen. DÅ tog det fart, 3 dagar senare ringde hästens ägare och meddelade att hennes styvdotter skulle hämta hästen, och att hon redan var på väg med trailer och borde vara hos mig inom någon timme (jag stod på jobbet).
Det jag såhär i efterhand (och även när jag var mitt i härvan) grämer mig mest över är att jag inte genomskådade kvinnan redan då jag sålde hästen till henne 3 år innan. :(:cry: Det hade besparat HÄSTEN så mkt lidande. Hon såg definitivt inte ut som något 4-årigt hbl när hon kom till mig som foderhäst (bilden tagen några veckor efter hon kom till mig, så hon har iaf hunnit äta upp sig lite), och jag har även fått veta att hon vansköttes ganska rejält igen efter att hon hade åkt tillbaka (jag försökte köpa loss henne men tyvärr begärde ägaren ett alldeles för högt pris för hästen med tanke på skicket).


Men jag har även stött på världens underbaraste hästägare :love:, att ha hennes häst (min uppfödning även den) på foder var ett rent nöje. :bow:

självklart finns det lika usla hästägare, inget snack om den saken.
och jag kommer aldrig förstå varför man inte kan tala klarspråk, för mig är det självklara saker. Är man mån om sitt djur så uppför man sig därefter.
Jag hade i alla fall tur att hon skötte om min häst, sen att hon inte kan uppföra sig gentemot människor, kommer bli hennes fall en vacker dag.
Vet du något om hur stoet har det idag?
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

självklart finns det lika usla hästägare, inget snack om den saken.
och jag kommer aldrig förstå varför man inte kan tala klarspråk, för mig är det självklara saker. Är man mån om sitt djur så uppför man sig därefter.
Jag hade i alla fall tur att hon skötte om min häst, sen att hon inte kan uppföra sig gentemot människor, kommer bli hennes fall en vacker dag.
Vet du något om hur stoet har det idag?

Nu har hon det jättebra (äntligen). Jag blev kontaktad av en annan person här på buke som har köpt loss henne (då i bedrövligt skick igen :() och jag får regelbundna rapporter och via mail. :bow: Bild
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Nu har hon det jättebra (äntligen). Jag blev kontaktad av en annan person här på buke som har köpt loss henne (då i bedrövligt skick igen :() och jag får regelbundna rapporter och via mail. :bow: Bild

Gud va skönt, hon ser riktigt fin ut, säker på att det är samma häst?? ;-) borde gå lättare att lägga djurförbud på folk som inte tar hand om sina djur tycker jag. Mina djur är en del av min familj och behandlas därefter. Och jaaa...lite bortskämda är dom nog allihopa...:angel:
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Och gud vad skönt att se den andra bilden!, blev helt beklämd av den första...

Tack för att du la in den andra, har en sån där dålig dag...(PMS) :D
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Om du blev beklämd av att se bilden på henne, hur tror du då jag som uppfödare reagerade när jag fick se henne irl ett par veckor innan den bilden togs? :cry:
Ångrar nästan att jag inte tog kort på henne direkt, men jag var så chockad/förtvivlad att jag inte kom mig för att ta med kameran och dokumentera. På bilden syns iaf inte revbenen, det gjorde de i början (trots lååång vinterpäls). "Alla" som såg henne (inkl veterinär) gissade på att hon var 2år, och trodde knappt på mig när de fick veta att hon var 4.

NU däremot är jag jätteglad att hon kommit från den ägaren, och att hon mår så bra som hon gör!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

jag hade min herre ute på foder förra året. Tog god tid på mig att hitta "rätt person", hade ett flertal ute och provred, och många många som jag tackade nej till av olika anledningar.
Med då jag till min stora lycka (trodde jag..) äntligen hittade någon som kändes bra, en dam på 50+ som haft hästar i alla år men inte de senast åren, hon hade ett bra kontaktnät när det gällde hästkunnigt folk runt sig, hovslagare, vet. och en tränare som hjälpte henne mkt. men när hästen kom tillbaka efter 2 mån och var TOTALT utmärglad :cry: ryggraden stack upp på honom, han var enligt henne ny skodd (pyttsan heller enligt mig! :mad: han såg ut som han inte blivit skodd överhuvudtaget) och i allmänt ovårdat tillstånd, hästen såg så otroligt olycklig ut, så grät både jag och min syster när vi körde hem honom.

Vi hade haft kontakt med henne ett X antal gånger under tiden hos henne och allt var såååå bra såååå.. sen ringer hon en dag och säger upp honom med omedelbar verkan pga att hon tror han har ont någonstans och inte går rent..
Vi skulle ju givetvis sagt några väl valda ord till henne på plats, men ville bara kom där ifrån med honom fortare än kvikt :crazy:
Jag sa bara att han var omusklad och såg allmänt hängig ut..

Efter han kommit hem och fått äta upp sig och hovis gjort sitt med honom så var han samma gamla goa häst igen, och han åker ALDRIG mer iväg på foder!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Du råkade värre ut än mig helt klart, min häst mår i alla fall bra.
Man förbannar sin egen blåögdhet, trots att man som du sa, tackat nej till flera andra som man antingen tyckt bott för långt bort, inte varit "okej" eller bara inte haft hästvett helt enkelt.
Så tror man att man till slut valt rätt person, och så får man sin häst(som i ditt fall) vanvårdad och missskött av vad man trodde var en vuxen kunnig person.
Man blir alldeles matt... och just detta att man har haft kontakt och frågat om allt varit bra, ocg fått till svar att "jooodå, det går huuur bra som helst" yeah right....
jag säger som du, min grabb kommer ALDRIG mer lämnas ut på foder!!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men alltså, jag fattar egentligen inte "problemet".
Det kanske var så att du ville ha nära kontakt medans hon inte ville det ?

Hon kanske behövde mer stöd i början för att hon var rädd att göra fel med din häst.

Gick människan inte alls att få tag på under flera månader ? Vare sig, hemtelefon, mail el mobil ?
Hur långt bort stod hästen ? Du visste väl vart den stod och kunde isf åkt och hälsat på och frågat varför tjejen inte går att nås.

Hade ni i kontraktet att hästen skulle träna & tävlas ?

Om inte så var det väl roligt att hon ville göra det, att det sen är dyrt är väl ingen överraskning. Men FÅR hon inte fråga om du vill dela på kostnaden ?
Det är väl bara säga nej eller hur ?

Och frågan är väl hur du svarade på hennes fråga också, ibland har jag fått så snäsiga svar av hästägare som jag tränat hästar åt att jag verkligen inte haft någon lust att rida deras hästar efter sådant.

Hon tog hand om din häst när du hade en jobbig graviditet, kemin kan inte alltid stämma men att nästintill kalla henne en hemsk fodervärd tycker jag låter oförskämt !
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men alltså, jag fattar egentligen inte "problemet".
Det kanske var så att du ville ha nära kontakt medans hon inte ville det ?

Hon kanske behövde mer stöd i början för att hon var rädd att göra fel med din häst.

Gick människan inte alls att få tag på under flera månader ? Vare sig, hemtelefon, mail el mobil ?
Hur långt bort stod hästen ? Du visste väl vart den stod och kunde isf åkt och hälsat på och frågat varför tjejen inte går att nås.

Hade ni i kontraktet att hästen skulle träna & tävlas ?

Om inte så var det väl roligt att hon ville göra det, att det sen är dyrt är väl ingen överraskning. Men FÅR hon inte fråga om du vill dela på kostnaden ?
Det är väl bara säga nej eller hur ?

Och frågan är väl hur du svarade på hennes fråga också, ibland har jag fått så snäsiga svar av hästägare som jag tränat hästar åt att jag verkligen inte haft någon lust att rida deras hästar efter sådant.

Hon tog hand om din häst när du hade en jobbig graviditet, kemin kan inte alltid stämma men att nästintill kalla henne en hemsk fodervärd tycker jag låter oförskämt !

Hon svarade varken på telefon eller sms eller mail. Jag åkte och hälsade på hästen ändå, MEN jag had sagt i början att jag skulle ringa först, för att jag inte ville vara påträngande utan tyckte att det var schysstast att medela att jag skulle hälsa på, för att jag såklart helst ville att hon skulle vara där så jag kunde prata lite med henne. Men så blev det aldrig.
Saken var den att jag kanske hörde av mig någon gång i månaden bara för att kolla läget, inte en gång i veckan.

I kontraktet stod inget om att hästen skulle tränas eller tävlas, utan det var hon själv som sa att hon skulle göra det. Självklart får hon fråga, var inte det som var grejen, utan att efter det så tränade hon knappt alls. Nu ska hon ju ha en ny foderhäst, och då kommer ju samma problem med pengar uppstå, kostar ju lika mkt oavsett vilken häst du har.
Jag tyckte ju bara det var roligt att hon ville träna och tävla, men var inget krav från min sida, had det varit det hade jag skrivit in det i kontraktet och självklart betalat.

Jag tycker nog att det är oförskämdast att göra sig onåbar, ljuga och sen skicka pappa att ta hand om det som är jobbigt. Hon är inte en hemsk fodervärd, hon har däremot dålig koll på hur man uppför sig när man är vuxen, samt hur man bemöter människor.
Och att hon "tog hand om" min häst under min graviditet, är väl kanske ett enkelspårigt sätt att se det, hon fick ju ha honom som sin egen, utan att behöva punga ut med en stor summa pengar som det kostar att köpa en egen.
Jag tycker att folk som inte talar sanning och smiter undan konflikter är pinsamma och det är DET som gjort mig mest arg.
Hon hade kunnat säga som det var, hur enkelt som helst, eller hur?!!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men du kan inte generalisera. Jag tror att man oftare skriver negativt om fodervärdar än positivt. Jag har lånat ut min lilla totto till en jättebra fodervärd som är seriös, kunnig och otroligt mån om min häst. Det känns hur bra som helst. Det är ju just det, jag ville heller inte sälja men har helt enkelt inte tid för min häst i dagsläget. Dom bra fodervärdarna finns också.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men du kan inte generalisera. Jag tror att man oftare skriver negativt om fodervärdar än positivt. Jag har lånat ut min lilla totto till en jättebra fodervärd som är seriös, kunnig och oitroligt mån om min häst. Det känns hur bra som helst. Det är ju just det, jag ville heller inte sälja men har helt enkelt inte tid för min häst i dagsläget. Dom bra fodervärdarna finns också.

jag var oerhört positiv till min fodervärd i början, jättenöjd var jag.
Men hon blev en annan person kändes det som, hon som var besviken på den förra foderhästens ägare som bara försvann, som hon inte fick tag på, som aldrig hörde av sig.
Så gjorde hon likadant mot mig.
Hon var inte den hon utgav sig för helt enkelt. Jag kände mig lurad.
Lånade ut min fina kille till någon jag trodde skulle ha kul med honom ett år, men så blev det inte tyvärr.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag fattar inte vad hon ljugit om ?

Allt blir ju inte som man tänkt sig, med tanke på hur många skräckhistorier man hör så tycker jag att detta var en rätt bra fodervärd.

Det jag är ute efter först och främst hos en fodervärd är att denne skall ta väl hand om hästen, vilket ju fodervärden gjort.

Det jag dock tycker är sämre är att "hänga ut" och beklaga sig offentligt när fodervärden egentligen inte gjort ngt fel.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Är det inte ett rejält fel att under långa perioder ignorera ägaren till hästen som man lånar?
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag kommer aldrig någonsin lämna ut en häst på foder igen, min ena har varit ute 4 gånger nu och alla har verkat kanon och superbra på alla sätt för att senare visa sig vara totalt blåsta rent ut sagt. Sista gången kom han hem med rasp upp till haserna, spiktramp utan behandling och allmänt hängig och smal. Då var det ändå folk man trodde att man kände och kunde lita på. Absolut att det finns seriösa fodervärdar MEN man kan ha så himla fel om folk och därför är det ju bra att tänka en gång extra innan man skickar iväg hästen.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men långa perioder, hon lånade hästen i november, första månaderna hade dom nära kontakt och sen i mars hörs dom av igen.
Det tycker jag inte är långa perioder.

Sen kan ju jag fundera på om ingen i familjen var anträffbar under denna period, tjejen hade ju stall hemma och jag antar då att hon bodde hemma ?!

Nåväl, alla har vi olika syn på saker och ting.

Efter att ha sett en häst som såg ut som en indisk ko (underdrift) efter en fodervärdsperiod har jag väl andra krav än telefonsamtal.

Särskilt om jag bor 1 mil från där hästen är uppstallad !
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag uppfattade det som att fodervärden bara hade hört av sig i november och sedan inte hört av sig förrän i mars, men jag kanske misstolkade?

Började bra, hon hämtade honom i nov förra året, då svarade hon på samtal och mess, men sen "försvann" hon. Jag fick ett samtal i mars någon gång.

Jag tycker iaf det är ett väldigt dåligt beteende, ett fel om man så vill kalla det, av en människa att inte svara på telefonsamtal/sms/mail och heller inte ringa eller skriva tillbaka under flera veckor (kanske månader?), när man fått låna dennes ögonsten.
Sedan finns det ju hemska människor som vansköter hästarna de får låna också, men det tycker jag inte gör denna fodervärds beteende bättre.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag kommer aldrig lämna ut en häst på foder igen heller, det är för risky spec i om att man kan få tillbaka den i vilket skick som helst som gör att allting kan gå åt helvete.
Min fodervärd verkade superduper bra, hon hade med sig sina underbart trevliga tränare och de tyckte han var perfekt för henne, en superbra läromästare och när hon inte hade tid skulle han stå hos dom och ridas = perfekt!
Vi hade mycket kontakt och det lät bra, jag ville inte vara en påträngande ägare för jag vet hur jobbigt det kan vara, vi hade ett väl utformat kontrakt och allting kändes tiptop, hästen åkte ny bes. dit och allt var bra.
Tyvärr kom det fram att hon inte var så jävla bra, hästen protesterade mycket mot allt hon gjorde, hon red väldigt lite (vilket var viktigt, hästen skulle arbetas ordentligt och gå rätt för att inte få ryggproblem) eller inte alls, han skoddes inte tillräckligt ofta och utvecklade olater och var när jag hälsade på direkt otrevlig och störd av något, han började med att hugga mig handen. Det här var då den snällaste häst man kan tänka sig som ifall jag bad honom stod kvar på stallplan medans jag hämtade något o.s.v.
Vi beslöt att ta hem honom med en månads uppsägningstid och då hade hon struntat i honom totalt. Inte rört honom, han hade gått i hagen då och då, inte ridits, inte fått tillräckligt med mat och var långt ifrån nyskodd.
Som tur var kom han hem, gick in i sin box och rullade i spånet sen var han helt normal igen :love: Han fick äta upp sig på massor av silage, lusern och vi red igång honom. Hittade via buke ( :bow: ) en sas gammal bekant som jag propsade på skulle komma ut och provrida, trodde han skulle passa dom riktigt bra och de hade nyss tagit bort sin förra häst, det var nog de absolut bästa människorna för honom, han älskade dom och dom älskade honom. Tyvärr skadade han sig i hagen (förstärkningsbandet höger fram fast med god prognos) och tappade mycket så när han skulle försöka sättas igång var inte ryggen med i det hela. Det var ju en olycka som kan hända vem som helst men det var riktigt sorgligt för allting var perfekt!
Men jag håller med, aldrig mer en fodervärd. Man vet inte vad man får tillbaka och han reagerade väldigt starkt på fodervärden, med missnöje. Visst kan det bli dåligt vid försäljning också men man får ju inte tillbaka problemen då helt krasst sett.
Har även varit med om tvärt om, jag lånade en ponny och ägaren hade ganska svårt att släppa taget, hon var hos oss... 5 dagar i veckan :crazy: Jag var 14-15 år och hon domderade som jag vet inte vad. Då fick ju han åka hem, de kom och hämtade honom. Hemskt var det, jag var så himla ledsen. Det gjorde ju att jag när jag lämnade ut på foder inte ville vara för påträngande.
Men men, man får väl tänka som så att alla erfarenheter lär man sig något av.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Är det inte ett rejält fel att under långa perioder ignorera ägaren till hästen som man lånar?

precis!
men det är lika fel att som hästägare, ignorera fodervärden och bara dumpa sin häst där. Precis lika illa. Jag är mkt medveten om att det sköts illa från båda håll ute i hästvärlden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 113
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 635
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp