Bukefalos 28 år!

Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag fattar inte vad hon ljugit om ?

Allt blir ju inte som man tänkt sig, med tanke på hur många skräckhistorier man hör så tycker jag att detta var en rätt bra fodervärd.

Det jag är ute efter först och främst hos en fodervärd är att denne skall ta väl hand om hästen, vilket ju fodervärden gjort.

Det jag dock tycker är sämre är att "hänga ut" och beklaga sig offentligt när fodervärden egentligen inte gjort ngt fel.

hon låtsades som om allt var bra när hon äntligen hörde av sig, då dom redan bestämt sig för att köpa en viss häst.
typ 3 dagar senare sa dom upp kontraktet.
Det kallar jag att ljuga.
Och om du tänker efter ordentligt, tycker du inte att man ska ha god kontakt, hästägare/fodervärd??
Och jag hänger inte ut någon, ser du mig nämna något namn här någonstans???
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag uppfattade det som att fodervärden bara hade hört av sig i november och sedan inte hört av sig förrän i mars, men jag kanske misstolkade?



Jag tycker iaf det är ett väldigt dåligt beteende, ett fel om man så vill kalla det, av en människa att inte svara på telefonsamtal/sms/mail och heller inte ringa eller skriva tillbaka under flera veckor (kanske månader?), när man fått låna dennes ögonsten.
Sedan finns det ju hemska människor som vansköter hästarna de får låna också, men det tycker jag inte gör denna fodervärds beteende bättre.

Jag fick något sms i januari då "allt var bra", sen var det tyst.
Hon gillade väl inte mig helt enkelt, men man måste inte gilla alla, men man kan bete sig schysst för det tycker jag.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag kommer aldrig lämna ut en häst på foder igen heller, det är för risky spec i om att man kan få tillbaka den i vilket skick som helst som gör att allting kan gå åt helvete.
Min fodervärd verkade superduper bra, hon hade med sig sina underbart trevliga tränare och de tyckte han var perfekt för henne, en superbra läromästare och när hon inte hade tid skulle han stå hos dom och ridas = perfekt!
Vi hade mycket kontakt och det lät bra, jag ville inte vara en påträngande ägare för jag vet hur jobbigt det kan vara, vi hade ett väl utformat kontrakt och allting kändes tiptop, hästen åkte ny bes. dit och allt var bra.
Tyvärr kom det fram att hon inte var så jävla bra, hästen protesterade mycket mot allt hon gjorde, hon red väldigt lite (vilket var viktigt, hästen skulle arbetas ordentligt och gå rätt för att inte få ryggproblem) eller inte alls, han skoddes inte tillräckligt ofta och utvecklade olater och var när jag hälsade på direkt otrevlig och störd av något, han började med att hugga mig handen. Det här var då den snällaste häst man kan tänka sig som ifall jag bad honom stod kvar på stallplan medans jag hämtade något o.s.v.
Vi beslöt att ta hem honom med en månads uppsägningstid och då hade hon struntat i honom totalt. Inte rört honom, han hade gått i hagen då och då, inte ridits, inte fått tillräckligt med mat och var långt ifrån nyskodd.
Som tur var kom han hem, gick in i sin box och rullade i spånet sen var han helt normal igen :love: Han fick äta upp sig på massor av silage, lusern och vi red igång honom. Hittade via buke ( :bow: ) en sas gammal bekant som jag propsade på skulle komma ut och provrida, trodde han skulle passa dom riktigt bra och de hade nyss tagit bort sin förra häst, det var nog de absolut bästa människorna för honom, han älskade dom och dom älskade honom. Tyvärr skadade han sig i hagen (förstärkningsbandet höger fram fast med god prognos) och tappade mycket så när han skulle försöka sättas igång var inte ryggen med i det hela. Det var ju en olycka som kan hända vem som helst men det var riktigt sorgligt för allting var perfekt!
Men jag håller med, aldrig mer en fodervärd. Man vet inte vad man får tillbaka och han reagerade väldigt starkt på fodervärden, med missnöje. Visst kan det bli dåligt vid försäljning också men man får ju inte tillbaka problemen då helt krasst sett.
Har även varit med om tvärt om, jag lånade en ponny och ägaren hade ganska svårt att släppa taget, hon var hos oss... 5 dagar i veckan :crazy: Jag var 14-15 år och hon domderade som jag vet inte vad. Då fick ju han åka hem, de kom och hämtade honom. Hemskt var det, jag var så himla ledsen. Det gjorde ju att jag när jag lämnade ut på foder inte ville vara för påträngande.
Men men, man får väl tänka som så att alla erfarenheter lär man sig något av.


trist bara att man inte blir mer positivt "upplärd" av sina erfarenheter...
Mår din häst bra idag då?
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

tyvärr blev han skadad i hagen och fick stå på box väldigt många månader vilket gjorde att han tappade musklerna som höll uppe ryggen (KS-häst) så när han skulle sättas igång blev benet kontra ryggen en ond cirkel, hade han inte haft problem med benet hade man kunnat hålla igång honom för ryggens skull men en senskada är det ju absolut stillastående som gäller så han fick tas bort, men detta var ju enbart en olycka som kan hända vem som helst. även om själva skadan var av mkt god prognos så blev det illa. han togs bort p.g.a. ryggen och det var helt rätt beslut, han skulle aldrig nöjt sig med att bara gå i hagen och ingen visste hur ont han hade av det heller + att han älskade att arbeta, första gången de försökte sätta igång honom med tömkörning visade han alla sina paradnummer; piaff, passage, piruetter och var bara så lycklig! nästa dag kunde han inte ens röra sig ur boxen.
så det var sorgligt lyckligt sorgligt, men det är sånt som händer, olyckor kan drabba vem som helst.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

tyvärr blev han skadad i hagen och fick stå på box väldigt många månader vilket gjorde att han tappade musklerna som höll uppe ryggen (KS-häst) så när han skulle sättas igång blev benet kontra ryggen en ond cirkel, hade han inte haft problem med benet hade man kunnat hålla igång honom för ryggens skull men en senskada är det ju absolut stillastående som gäller så han fick tas bort, men detta var ju enbart en olycka som kan hända vem som helst. även om själva skadan var av mkt god prognos så blev det illa. han togs bort p.g.a. ryggen och det var helt rätt beslut, han skulle aldrig nöjt sig med att bara gå i hagen och ingen visste hur ont han hade av det heller + att han älskade att arbeta, första gången de försökte sätta igång honom med tömkörning visade han alla sina paradnummer; piaff, passage, piruetter och var bara så lycklig! nästa dag kunde han inte ens röra sig ur boxen.
så det var sorgligt lyckligt sorgligt, men det är sånt som händer, olyckor kan drabba vem som helst.

sant, jag hade ett underbart halvblod sto, 18 år gammal som fick benet avsparkat i hagen, gick inte att rädda, det var oxå en såndär dum tråkig olycka, men sånt som händer. Men henne kan jag sakna än idag ibland, hon hade allt den damen :-)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Bara en inflikan, när jag läste den andra tråden så stod det att den nya hästen kom från skåne och hon bodde uppe i sthlm-uppsala trakten.
(det spelar ju iofs ingen roll eftersom det inte är din häst uppenbarligen)

Jag begriper fortfarande inte en del hästfolk, men det kommer jag nog aldrig att göra.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Bara en inflikan, när jag läste den andra tråden så stod det att den nya hästen kom från skåne och hon bodde uppe i sthlm-uppsala trakten.
(det spelar ju iofs ingen roll eftersom det inte är din häst uppenbarligen)

Jag begriper fortfarande inte en del hästfolk, men det kommer jag nog aldrig att göra.


Nope, det handlar inte om min häst.
Och hästfolk....nej jag tror vi allihopa är en skvätt knasiga ;-)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Visst är det märkligt, alla är jätteskumma- utom jag! :angel:

Nej, men just nu blir jag lite trött, har sadlar ute till försäljning och väldigt många är intresserade och väldigt bestämda att de vill köpa. Vad bra säger man då, kom med pengar så får du köpa sadeln och då händer antingen a: man vill låna hem sadeln först utan att betala nåt för att se om den passar, b: man dyker inte upp när vi bestämt tid, c: har inte sett sadeln men vill att man skickar den och får betalt när sadeln är framme, d: försöker pruta ner med typ 70%.

Själv är jag så nojjig på att göra rätt för mig och sköta allt seriöst så det är verkligen frustrerande för mig just nu.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Visst är det märkligt, alla är jätteskumma- utom jag! :angel:

Nej, men just nu blir jag lite trött, har sadlar ute till försäljning och väldigt många är intresserade och väldigt bestämda att de vill köpa. Vad bra säger man då, kom med pengar så får du köpa sadeln och då händer antingen a: man vill låna hem sadeln först utan att betala nåt för att se om den passar, b: man dyker inte upp när vi bestämt tid, c: har inte sett sadeln men vill att man skickar den och får betalt när sadeln är framme, d: försöker pruta ner med typ 70%.

Själv är jag så nojjig på att göra rätt för mig och sköta allt seriöst så det är verkligen frustrerande för mig just nu.

Jag förstår dig fullkomligt! samma sak har hänt mig både då jag ska sälja något eller letat medryttare. Jag menar, har man inga pengar, varför försöka handla då? Och varför boka en tid när man inte har en tanke på att dyka upp?
Jag är som du, ordning och reda och hålla det man lovat osv.
Är därför jag(precis som du är nu) blir så ARG när folk ljuger och manipulerar och bara jiddrar massa skit helt enkelt....
när det är SÅ ENKELT att bar vara ärlig och schysst, eller hur?!!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Ja men så är det ju.
Jag upptäckte det när jag letade häst förra året. Vi hade bokat in provridningar och säljarna blev faktiskt (mkt positivt) förvånade att vi dök upp och att jag dessutom hörde av mig och berättade om vi blev sena osv.

Så ska det väl inte behöva vara? Jag är glad att jag inte ska sälja nån häst i alla fall. Jag hade blivit skogstokig om folk hade uppfört sig som de gör när de ska köpa sadel och det verkar ju inte vara ovanligt direkt.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

jag gjorde likadant när jag letade häst, bokade tid, ringde och bekräftade att jag var på väg så säljaren kunde vara säker på att jag dök upp.
Så vill jag själv bli bemött. Hade mitt sto ute till salu för ett par år sedan(hon gick inte igenom besiktning så hon blev kvar :-) och hade massor med spekulanter som bokade tid, jag stod i stallet med färdig häst och väntade....och väntade... så ringer jag och ska fråga om något hänt, en sa att "nej jag ångrade mig" en annan att "nä det blev så långt att åka" och en tredje blev sjuk.... jag menar, RONGER MEN INTE OCH MEDDELAR SÅDANA SAKER??? jag blev alldeles matt, sen när jag till slut hittade en jättetrevlig tjej som ville ha henne, då går inte eländet igenom besiktiningen.. jag erbjöd henne hästen på foder 6 mån, och sedan besiktiga om, då veterinären var ävertygad om att det hängde ihop med en trauma skada, dvs bara ytligt, men stramande stygn. Men hon ville inte, så damen blev kvar hos mig, tur var väl det :-D
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Hmm...undrar om nån läst den här tråden för nu plötsligt ringde en på sadeln, kom hit, köpte sadeln och betalade vad jag begärde utan att pruta :D På mindre än en timme!

Härligt, jag kommer närmare och närmare den där nya sadeln jag vill ha.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men det känns ju som att du är mest besviken över att dom tittat/köpt häst utan att informera dig.

Det kan ju ta låååång tid att hitta rätt häst och dom kanske hittade den perfekta direkt ?

Du sa ju själv att dom höll sin del av avtalet med 2 mån uppsägningstid.
Dom har ju ingen skyldighet till dig att informera om hästköp, så länge dom följer sin del av kontraktet.

Hade jag haft en häst utlånad 1 mil från mitt hem hade jag nog velat hälsa på rätt ofta. Och hade jag inte fått tag på människan hade jag åkt dit omedelbart.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Hmm...undrar om nån läst den här tråden för nu plötsligt ringde en på sadeln, kom hit, köpte sadeln och betalade vad jag begärde utan att pruta :D På mindre än en timme!

Härligt, jag kommer närmare och närmare den där nya sadeln jag vill ha.


Lysande!! vad ska du ha för sadel då? jag måste oxå köpa ny...drar mig lite för det är så mkt jobb innan, leta sadel, prova, provrida och allt sånt.
Och jag borde nog med kränga iväg nuvarande sadel då jag sitter som någon slags groda i den :-D
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men det känns ju som att du är mest besviken över att dom tittat/köpt häst utan att informera dig.

Det kan ju ta låååång tid att hitta rätt häst och dom kanske hittade den perfekta direkt ?

Du sa ju själv att dom höll sin del av avtalet med 2 mån uppsägningstid.
Dom har ju ingen skyldighet till dig att informera om hästköp, så länge dom följer sin del av kontraktet.

Hade jag haft en häst utlånad 1 mil från mitt hem hade jag nog velat hälsa på rätt ofta. Och hade jag inte fått tag på människan hade jag åkt dit omedelbart.

Det som jag är besviken på är att bli nonchalerad när jag lånat ut min häst, att inte bli uppringd när jag ber om det, att inte få svar på sms, mail osv.
Hästen stod knappt en mil från mig, klart jag ¨åkte dit ändå när jag inte fick tag på dom, MEN jag hade sagt att jag skulle höra av mig innan jag skulle hälsa på, tyckte det var schysstast så, att inte tränga mig på.
Och fodervärden hade sagt att hon gärna delade hästen med mig efter kontraktet gått ut, då hon FUNDERADE på att köpa unghäst och ville ha något att rida på under tiden. Ocxh att 3 dagar innan låtsas som ingenting, för att sedan skicka sin pappa att säga upp kontraktet, det är i mina ögon att både ljuga samt vara oschysst.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men de gånger du var där, var det aldrig någon i familjen hemma då ?

Eftersom tjejen var så ung, stod inte ngn föräldrer med på kontraktet då, jag tycker inte det är konstigt att en förälder säger upp kontraktet.

Nåväl, jag tycker iaf att det låter som en riktig historia från din sida.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men de gånger du var där, var det aldrig någon i familjen hemma då ?

Eftersom tjejen var så ung, stod inte ngn föräldrer med på kontraktet då, jag tycker inte det är konstigt att en förälder säger upp kontraktet.

Nåväl, jag tycker iaf att det låter som en riktig historia från din sida.

Tjejen ifråga är 20 år gammal, det räknar i alla fall jag som vuxen.
Var ju hon som red, hade hand om allt med hästen, självklart vill jag prata med henne, inte hennes pappa. Men han stod med på kontraktet också.
Sen att du tycker det låtet som "en historia" från min sida, är ju upp till dig.
Du tror, jag vet.
Du förstår ju uppenbarligen inte vad det är jag menar i alla fall.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

*kl*

Jag blir lite förvånad över de som lämnar ut sin häst på foder gång på gång fastän den kommit tillbaka i sämre skick än den for varje gång.
Varför inte sälja istället om man nu inte kan ha den själv?

Jag har full förståelse för de som vill lämna ut hästen en period men jag tycker inte det är schysst att låta hästen gå igenom att byta stall, hagkompisar och ny ryttare gång på gång. jag ahde helt enkelt inte vågat lita på en ny fodervärd.

Jag tror att det finns lika duktiga/katastrofmässiga fodervärdar som det finns hästägare. Det gäller helt enkelt att hitta rätt (vilket inte är det enklaste).
Jag ser dock hellre en fodervärd som tar hand om hästen korrekt men som inte vill bli kontaktad av ägaren än en som gärna kontaktar ägaren men inte sköter hästen korrekt.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

*kl*

Jag blir lite förvånad över de som lämnar ut sin häst på foder gång på gång fastän den kommit tillbaka i sämre skick än den for varje gång.
Varför inte sälja istället om man nu inte kan ha den själv?

Jag har full förståelse för de som vill lämna ut hästen en period men jag tycker inte det är schysst att låta hästen gå igenom att byta stall, hagkompisar och ny ryttare gång på gång. jag ahde helt enkelt inte vågat lita på en ny fodervärd.

Jag tror att det finns lika duktiga/katastrofmässiga fodervärdar som det finns hästägare. Det gäller helt enkelt att hitta rätt (vilket inte är det enklaste).
Jag ser dock hellre en fodervärd som tar hand om hästen korrekt men som inte vill bli kontaktad av ägaren än en som gärna kontaktar ägaren men inte sköter hästen korrekt.

var första gången jag lämnade ut en häst på foder, jag var tveksam men gillade tjejen.
Visst har hon tagit hand om hästen vilket jag är oerhört lättad över, men det kanske bara är jag som tycker att trevlig och hyfsat regelbunden kontakt med ägaren ingår?
Och att vara rak och ärlig? Om det bara är jag som tycker det så måste jag väl vara den som har fel förmodligen, men jag tror nog att de flesta hästägare vill ha en trevlig och någorlunda tät kontakt med den som har hand om deras ögonsten. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 113
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 635
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp