Bukefalos 28 år!

Varför valde din partner dig?

Började fundera på varför just jag blev vald av min partner. Kom inte på vad han ska ha mig till, jag är varken snygg eller charmig, så det blir lite funderande ;).

Nu undrar jag varför du tror, eller vet, varför just du blev vald?

Jag har min förre sambo här nu, så jag frågade honom. ”Det här” sa han och visade en ögonblicksbild från igår.

Det är ett foto när jag går genom hagen efter att ha varit och tittat till hästarna. Jag tycker mycket om bilden, stilla och händelserik på en gång. Som motiv betraktat är det på gränsen till hötorgs-vackert, tre varelser mot en åskig himmel. Först går jag i en svart klänning som böljar med vinden, en svart hingst kommer efter med man och svans virvlande och på himlen Korpi flygande ungefär som på min avatar. Jag kände mig så avslappnad och närvarande samtidigt.

Jag frågade vad exsambon menade. ”Du går stark i nuet”, sa han.

Nu blev jag nästan kär igen.
 
Men det låter ju fasansfullt om mobbing från skoltiden fortfarande plågar dig så till grad den verkar göra? Det där gamla skitbagaget borde du ha satt ut i skogen för längesedan.
Lugn och fin nu.

De kommentarer ni ger @Pegasus63 liknar i mina ögon alldeles för mycket det som den beryktade SD-politikern sa om kvinnor i destruktiva förhållanden. "Det är ju bara att flytta"

Så enkelt är det inte. Det finns andra mekanismer inblandade.
 
Bläckfisken och jag har haft lite dispyter förut i det här ämnet, och jag svarar mer en gärna på hennes frågor så hon förstår hur jag känner. Samtidigt tar jag till mig av hennes kommentarer/svar/frågor så att jag en dag kanske kan stå bättre rustat om en ny kärlek knackar på hjärtats dörr.

Det är väl där ditt problem ligger, du behöver morska upp dig skulle jag säga.
 
Jag frågade en gång när vi var ganska nya tillsammans. Då fick jag svaret att jag inte var som alla andra tjejer, inget drama. Jag var mer som en killkompis, fast snygg tjej. Och för att jag är lika knäpp som han är. Och smart. (Det är inte första gången jag fått höra att jag är en "cool guy with long hair", min bästa killkompis har också sagt det.)

Skulle jag fråga idag så tror jag att hans spontana svar hade varit "Vägen till en mans hjärta går genom magen" :D Jag är duktig på god mat :)
Och att jag är hans bästa vän och vice versa.
 
För att vi trivs i varandras sällskap och vi har ungefär samma grundsyn på livet. Vi har roligt ihop och kompletterar varandra. Han har exempelvis dyslexi och jag hjälper honom när han behöver hjälp (sen rättar jag aldrig honom när han skrivit fel i sms om han inte frågar hur det stavas)

Sen tycker han jag är vacker och sexig när jag klätt upp mej och ansträngt mej lite, annat än joggingbyxor. Det roliga är atthan ser det och säger det varje gång :) Roligt att ta fram sin femenina sida
 
Bläckfisken och jag har haft lite dispyter förut i det här ämnet, och jag svarar mer en gärna på hennes frågor så hon förstår hur jag känner. Samtidigt tar jag till mig av hennes kommentarer/svar/frågor så att jag en dag kanske kan stå bättre rustat om en ny kärlek knackar på hjärtats dörr.
Om vi har haft dispyter kommer jag inte ens ihåg det ... Och även om jag gjorde det skulle det förmodligen inte påverka vad jag skriver i den här tråden.

Men det är bra att du tar mina inlägg som du gör, alla gör uppenbarligen inte det. Min avsikt är inte att hacka på dig, jag blir bara ledsen och upprörd när någon slösar bort sex år i ett kärlekslöst förhållande och dessutom fortfarande dras med sviterna efter mobbning i skolan pga en jäkla stamning.

Jag kan inte föreställa mig någon som skulle välja bort en person pga en stamning. Du kanske måste våga mer på den punkten, fast kanske inte i stöket på krogen där det kan knyta sig för vem som helst som försöker få kontakt med en annan person.
 
Lugn och fin nu.

De kommentarer ni ger @Pegasus63 liknar i mina ögon alldeles för mycket det som den beryktade SD-politikern sa om kvinnor i destruktiva förhållanden. "Det är ju bara att flytta"

Så enkelt är det inte. Det finns andra mekanismer inblandade.
Du gör väldigt märkliga kopplingar.

Och nej, jag tänker inte vara lugnare än jag blir av att läsa vad Pegasus berättar. Att inte bli lite upprörd av det vore känslokallt.
 
Du gör väldigt märkliga kopplingar.

Och nej, jag tänker inte vara lugnare än jag blir av att läsa vad Pegasus berättar. Att inte bli lite upprörd av det vore känslokallt.
Nej, för mig kändes det inte märkligt. Snarare lätt att koppla ihop. Din upprördhet drabbar ju honom. Inte kvinnan som utsatte honom för det.

Du ställer frågor som baseras på att han skulle lämnat. Vilket jag tror inte är så enkelt.
SD-kvinnan gjorde samma slutsats - om det är destruktivt så är det bara att gå.

Jag skulle också bli upprörd om någon kopplade samman mig med SD. Ursäkta att jag är drastisk. Men min poäng är att det inte finns några enkla lösningar eller förklaringar till varför människor stannar i usla, destruktiva förhållanden!!
Jag tror dessutom att saken skulle ses från en annan synvinkel om det var en kvinna som berättade samma sak som @Pegasus63 gör.
 
Om någon kopplade samman dig med SD? Ursäkta men det är helt obegripligt vad den jämförelsen har med mina inlägg till Pegasus att göra.

Men jag tänker inte förklara än en gång vad min upprördhet beror på, jag nöjer mig med att han verkar förstå vad jag skriver utan problem.
 
Jag har tittat några gånger på The Kings Speech, men den tar ju inte upp några konkreta råd, och talpedagog skulle jag inte ha tid för med mitt nuvarande jobb, så jag gillar bara läget som det är, undviker att prata med någon utom bekantskapskretsen (om de inte presenterar mig) på krogen och nöjer mig med att vara den som alla kan komma till med sina problem i stallet och på jobbet:D

Det är så annorlunda idag mot när vi var små. Jag har en 65-årig bekant som aldrig läser något annat än en kvällstidning, han har svår dyslexi som han inte fick någon hjälp med när han var liten. Och du har en stamning som det inte verkar ha behandlats medan du växte upp.

Samtidigt, en fyraåring i min familjekrets pratar väldigt rent och bra, formulerar sig väl. Det är bara en grej han misslyckas med: han säger ofta sl- där det borde vara fl-. Och vid en kontroll på BVC kom detta på tal och han remitterades direkt till logoped! Jag är säkert bara okunnig men jag fattar inte varför det ska behövas.
 
Nu undrar jag varför du tror, eller vet, varför just du blev vald?

Måste fråga han när han kommer hem men skulle kunna sätta pengar på att jag får ett svar i stil med "blanda inte in mig i vårt förhållandet" :p

Han älskar att spela på att jag "typ råkade" flytta in i hans hus när han jobbade borta över vintern och här blev jag kvar sedan.

Men jag vill tro att det är för att vi ändå delar en hel del intressen, att min glada men bestämda personlighet tilltalar honom och att min kropp lockar honom.

..... Eller så är det bara för att jag är den enda som står ut med han små egenheter ;p
 
Nej, vid 4 - 5 års ålder är det inte all värden att missa på lite bokstavskombinationer i talet, är ju ofta bara att "muskler och hjärna" inte riktigt samarbetar riktigt pga åldern. Först när man kommer upp i 8-9 års ålder och problemet sitter kvar, är det dags att sätta in "åtgärder" om det anses nödvändigt.

Stammning däremot som upptäcks i tidig ålder är ju relativt lätt åtgärdad i tidiga år om rätt insats görs, men kan bli ett stort problem (som för mig) om det inte görs något.
 
Människor är ju komplexa, jag kan inte längre svara på varför jag älskar min barndomsbästis - jag bara älskar henne.
Men här skriver ju folk att de inte vet vad partnern föll för. Är det inte det man lägger typ första halvåret på att dissekera med varann? Och dessutom får man väl uppskattningen formulerad för sig även senare, när känslan djupnat?

Om någon frågade dig vad du gillar hos din kompis är jag dessutom rätt säker på att du skulle kunna svara ;)
 
Nej, vid 4 - 5 års ålder är det inte all värden att missa på lite bokstavskombinationer i talet, är ju ofta bara att "muskler och hjärna" inte riktigt samarbetar riktigt pga åldern. Först när man kommer upp i 8-9 års ålder och problemet sitter kvar, är det dags att sätta in "åtgärder" om det anses nödvändigt.

Stammning däremot som upptäcks i tidig ålder är ju relativt lätt åtgärdad i tidiga år om rätt insats görs, men kan bli ett stort problem (som för mig) om det inte görs något.

Ja, det är lite så jag känner med fyraåringen - jösses, det kommer väl.

Kan man förbättra sig när det gäller stamning även som vuxen, vet du det? Antar att man kan det eftersom du skrev att du inte hade tid att gå hos talpedagog.
 
Måste få kasta ut en allmän fråga: om man lever med någon, VET man då inte vad hen tycker om hos en?

Jo, det tycker jag låter rimligt.

Nu har jag funderat på frågan, och kommit fram till att jag tycker att den är felaktigt ställd. I ett vettigt förhållande har inte den ena valt den andra, man har valt varandra. (Om nu "valt" är det bästa ordet, men det är en annan fråga.) Ett ensidigt väljande hade inte kunnat ske - bland annat därför att man helt enkelt inte kan eller får välja någon på egen hand. Man borde inte eller vilja göra det. Och ingen borde nöja sig med bli utvald.

För mig antyder frågeställningen att han är det väljande subjektet medan jag är det utvalda objektet. Det hela handlar då om hans känslor och hans handlingar, och om hennes svar på dem (precis som vi ser rätt mycket av i dejtingtrådarna).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
798
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 124
Senast: LaMagia
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 472
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 677
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp