Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror generellt att moddarna får ta emot en hel del skit innan såväl trådlåsningar som banningar faktiskt.
Bara innan? :angel:

Det är nog få beslut vi tar som alla är nöjda med. Vi gör så gott vi kan, men vi är människor med egna liv, jobb, intressen och familjer. Moderera på Bukefalos gör vi på vår fritid och vi kan omöjligt se allt och i många situationer vi ställs inför finns det inte ett enskilt rätt/optimalt beslut ens ur vår synvinkel. Men ett beslut behöver vi i regel ta på ett eller annat sätt.

Sen ser ni användare inte allt. Ibland raderas inlägg snabbt, vi kan få PM som bidrar till vissa beslut, ibland varnar vi när det har varit mycket som varit ”på gränsen” till regelbrott (dvs ja, man kan få en ”samlad varning”), ibland låter vi olämpliga inlägg ligga kvar för att andra användare bemöter dem bra och det genererar i en bra/viktig diskussion.

Det är inte alltid vi moderatorer är överens om vad som ska göras i vissa fall heller, och vi är också människor med humör som kan ledsna när bägaren rinner över.

Sen är det inte heller så att vi trycker på en ”banningsknapp”, utan det finns regler som gör att efter ett visst antal varningar inom en viss tid genererar det i en viss tids banning. Dvs vi behöver inte alltid själva ha koll på att en varning kommer leda till banning av användaren i fråga.
 
Bara innan? :angel:

Det är nog få beslut vi tar som alla är nöjda med. Vi gör så gott vi kan, men vi är människor med egna liv, jobb, intressen och familjer. Moderera på Bukefalos gör vi på vår fritid och vi kan omöjligt se allt och i många situationer vi ställs inför finns det inte ett enskilt rätt/optimalt beslut ens ur vår synvinkel. Men ett beslut behöver vi i regel ta på ett eller annat sätt.

Sen ser ni användare inte allt. Ibland raderas inlägg snabbt, vi kan få PM som bidrar till vissa beslut, ibland varnar vi när det har varit mycket som varit ”på gränsen” till regelbrott (dvs ja, man kan få en ”samlad varning”), ibland låter vi olämpliga inlägg ligga kvar för att andra användare bemöter dem bra och det genererar i en bra/viktig diskussion.

Det är inte alltid vi moderatorer är överens om vad som ska göras i vissa fall heller, och vi är också människor med humör som kan ledsna när bägaren rinner över.

Sen är det inte heller så att vi trycker på en ”banningsknapp”, utan det finns regler som gör att efter ett visst antal varningar inom en viss tid genererar det i en viss tids banning. Dvs vi behöver inte alltid själva ha koll på att en varning kommer leda till banning av användaren i fråga.
Det finns definitivt en ”banningsknapp” utan varningar innan.
 
Helt ärligt tycker jag dagbok är en tveksam funktion på ett forum. Starta en blogg om du vill visa hela internet ditt liv, men ska den vara kvar ska det vara utan kommentar funktion. De sista månaderna har det utnyttjas av vissa användare att skriva saker man lika gärna kan skriva i forumet men man nyttjar dagbok för där kan man själv ta bort meddelanden man skrivit i stridens hetta och sedan låtsas som ingenting, ta bort svar från andra som inte passar en och låsa dagbokstråden när man får mothugg.
Är inte problemet med Dagbok egentligen innehållet snarare än formen? Trådämnena ser ut som väntrummet hos psykologen, så gott som allt handlar om psykisk ohälsa.

Jag vet inte om buke alltid sett ut så? Folk mådde väl förmodligen lika dåligt innan Dagbok fanns, men psykisk ohälsa-trådarna framstod kanske inte som lika dominerande när de blandades med alla andra ämnen. Eller så har tröskeln blivit lägre för att skriva om hur dåligt man mår när man ser många andra som gör det på samma ställe.
 
Är inte problemet med Dagbok egentligen innehållet snarare än formen? Trådämnena ser ut som väntrummet hos psykologen, så gott som allt handlar om psykisk ohälsa.

Jag vet inte om buke alltid sett ut så? Folk mådde väl förmodligen lika dåligt innan Dagbok fanns, men psykisk ohälsa-trådarna framstod kanske inte som lika dominerande när de blandades med alla andra ämnen. Eller så har tröskeln blivit lägre för att skriva om hur dåligt man mår när man ser många andra som gör det på samma ställe.
Ja de flesta trådarna har något med psyket att göra där mer eller mindre. Psyk-forumet hade varit ett mer passande namn där.
Och sådant har alltid funnits här mer eller mindre men nu blir det extremt tydligt när allt är samlat på ett ställe.
 
Är inte problemet med Dagbok egentligen innehållet snarare än formen? Trådämnena ser ut som väntrummet hos psykologen, så gott som allt handlar om psykisk ohälsa.

Jag vet inte om buke alltid sett ut så? Folk mådde väl förmodligen lika dåligt innan Dagbok fanns, men psykisk ohälsa-trådarna framstod kanske inte som lika dominerande när de blandades med alla andra ämnen. Eller så har tröskeln blivit lägre för att skriva om hur dåligt man mår när man ser många andra som gör det på samma ställe.
När dessa trådar låg på allmänt upplevde jag att buke ofta var stöd i nåt akut och sen tog sig personen (bl.a. jag) vidare till hjälp irl. Inte evighetstrådar eller samma medlem som hela tiden startar nya trådar som handlar om samma sak.

Sen tycks ju även troll dras till möjligheten att kunna skriva på det sättet på buke, och jag tycker det är problematiskt när dessa påhittade historier bara får fortsätta.
 
Vilka trådar är det som fortfarande är öppna? Jag ser bara att alla har låsts av Gunnar.
Förlåt, mitt misstag! Insåg just att lås-symbolen inte syns för mig som moderator, men när jag tittar närmare ser jag att de mycket riktigt är låsta. Min huvudsakliga poäng om att det hann bli väldigt många inlägg från både dig och andra innan vi/Gunnar klev in och modererade kvarstår dock.
 
När dessa trådar låg på allmänt upplevde jag att buke ofta var stöd i nåt akut och sen tog sig personen (bl.a. jag) vidare till hjälp irl. Inte evighetstrådar eller samma medlem som hela tiden startar nya trådar som handlar om samma sak.

Sen tycks ju även troll dras till möjligheten att kunna skriva på det sättet på buke, och jag tycker det är problematiskt när dessa påhittade historier bara får fortsätta.
Jamen så var det nog! Alltså att trådarna inte pågick i evighet och att samma person inte skrev lika många trådar i samma ämne.
 
När dessa trådar låg på allmänt upplevde jag att buke ofta var stöd i nåt akut och sen tog sig personen (bl.a. jag) vidare till hjälp irl. Inte evighetstrådar eller samma medlem som hela tiden startar nya trådar som handlar om samma sak.

Sen tycks ju även troll dras till möjligheten att kunna skriva på det sättet på buke, och jag tycker det är problematiskt när dessa påhittade historier bara får fortsätta.
Jag kan bara svara för mig själv men varför jag startat nya trådar har att göra med att de äldre blivit låsta.

Sen vet jag inte vilka troll du syftar på förutom möjligen en tråd i nytid men den skulle kunna vara äkta också likväl.
 
Jag kan bara svara för mig själv men varför jag startat nya trådar har att göra med att de äldre blivit låsta.

Sen vet jag inte vilka troll du syftar på förutom möjligen en tråd i nytid men den skulle kunna vara äkta också likväl.
Ja, de har blivit låsta av goda skäl kan man ju lugnt påstå. Och då kommer nya trådar som spårar på samma sätt.

Jag syftade inte på dig med troll och påhittade historier men får ju inte skriva ut vad som är fejk.
 
Jag har försökt att undvika att skriva dagbok här men tycker det är svårt att låta bli.
Det känns skönt precis i stunden när jag skriver. Sen är det tråkigt att det börjar spåra ibland. Förstår inte alls varför.
Känns också sorgligt att bli bannad för den man är som person. Inte vatten värd.
 
Jag har försökt att undvika att skriva dagbok här men tycker det är svårt att låta bli.
Det känns skönt precis i stunden när jag skriver. Sen är det tråkigt att det börjar spåra ibland. Förstår inte alls varför.
Känns också sorgligt att bli bannad för den man är som person. Inte vatten värd.

Alltså alla dina trådar innehåller sidvis med kommentarer om att du är värd bättre än den väg du väljer, att du inte förtjänar att må som du gör och behandlas som du gör. Jag antar att vi inte heller är "vatten värda" då?

Det blir lite trist när folk lägger massor av tid att svara på dina trådar och försöker tänka ut alternativ för dig men du bara tycker alla behandlar dig som skit tydligen

Jag undrar också hur många gånger du blev bannad INNAN du började skriva om ditt missbruk? det är inte direkt så att det va dina första trådar på buke
 
Jag har försökt att undvika att skriva dagbok här men tycker det är svårt att låta bli.
Det känns skönt precis i stunden när jag skriver. Sen är det tråkigt att det börjar spåra ibland. Förstår inte alls varför.
Känns också sorgligt att bli bannad för den man är som person. Inte vatten värd.
Förstår inte varför?

Utan att vara moderator är jag 100% säker på att du inte blir bannad för den du är som person. Det är ju det du skriver som bryter mot reglerna och det givetvis därför du blir bannad. ...och att samma mönster upprepar sig upprepar sig upprepar sig.
 
Sen tycks ju även troll dras till möjligheten att kunna skriva på det sättet på buke, och jag tycker det är problematiskt när dessa påhittade historier bara får fortsätta.
Jajamen och om det skrivs som en egenupplevd dagbok med olika psykiska problem så blir det ett himla tassande och förlåttråd där TS kan påstå vad som fast det inte stämmer oavsett ämne och där man verkligen inte får bemöta eller ifrågasätta inlägg, dessutom ges TS i många av dessa trådar långt mkt större friheter att bemöta ifrågasättande med riktigt fula påhopp. Som man inte får bemöta.
Och som någon skrev innan, det suddas friskt- vilket man har rätt till- men passande nog suddas andras åsikter bort som inte passar samt de egna påhoppen på skribenter som många ggr är väl så fula.

Sådana grova påhopp som ngr under dagbok skrivit har jag aldrig under mina år här sett, och det gäller såklart inte bara till mig.
Gäller givetvis inte alla men flera av de som skriver och har skrivit mer frekvent.
 
Jag har försökt att undvika att skriva dagbok här men tycker det är svårt att låta bli.
Det känns skönt precis i stunden när jag skriver. Sen är det tråkigt att det börjar spåra ibland. Förstår inte alls varför.
Känns också sorgligt att bli bannad för den man är som person. Inte vatten värd.
Menar du att du inte förstår varför du spårar ibland, eller att trådarna gör det?
 
Jag kan bara svara för mig själv men varför jag startat nya trådar har att göra med att de äldre blivit låsta.

Sen vet jag inte vilka troll du syftar på förutom möjligen en tråd i nytid men den skulle kunna vara äkta också likväl.

Dina trådar känns verkligen äkta, det är säkert därför det gör så ont att läsa dem, nakna , avskalade- känns som att få en knytnäve i magen att veta att du har det så.
 
Jag har försökt att undvika att skriva dagbok här men tycker det är svårt att låta bli.
Det känns skönt precis i stunden när jag skriver. Sen är det tråkigt att det börjar spåra ibland. Förstår inte alls varför.
Känns också sorgligt att bli bannad för den man är som person. Inte vatten värd.
Jag fortsätter "tjata" om vad du själv tänker om det du skriver och vad det ska leda till?

Jag förstår helt det känns bra i stunden. Problemet är väl att nästa sekund känns det på något annat vis. Och då börjar ditt eviga mönster upprepa sig. Igen och igen. Tillslut svarar ingen mer på en stund. Och då skriver du igen men "snäppet värre" och så reagerar folk. Men då upprepar du ditt mönster igen och försöker ta avstånd från eller negligera det du skrev.

Det är ett extremt tydligt mönster i vad, hur och när du skriver. Och det är lika extremt tydligt destruktivt.
 
Ingen varnas eller bannas för vem den är som person. Varningar delas ut baserat på beteende/det som skrivs, inget annat.
Men de som har bannats nga ggr bannas för nära nog inget fortsättningsvis.

Det finns ju flera som löst den problematiken genom att komma tillbaka som ett annat/andra nick. Då är de kvar, kan skriva lite mer än sitt gamla påpassade nick utan att bli bannade, men skriver lite försiktigare och ffa mindre sällan som de gjorde innan.

I övrigt kan man ju ta LBB som exempel, åkte ut härifrån pga tjat och saggande, men var aldrig riktigt otrevlig. Flera dagbokstrådar är LBB large plus otrevligheter.:D
 
Men de som har bannats nga ggr bannas för nära nog inget fortsättningsvis.

Det finns ju flera som löst den problematiken genom att komma tillbaka som ett annat/andra nick. Då är de kvar, kan skriva lite mer än sitt gamla påpassade nick utan att bli bannade, men skriver lite försiktigare och ffa mindre sällan som de gjorde innan.

I övrigt kan man ju ta LBB som exempel, åkte ut härifrån pga tjat och saggande, men var aldrig riktigt otrevlig. Flera dagbokstrådar är LBB large plus otrevligheter.:D
Det är din upplevelse. Som sagt, det handlar om hur ofta/många varningar man fått. De ligger liksom kvar en period och räknas när man sen får ny vilket då kan generera i en banning, för att det är så systemet fungerar. Inte för att vi sitter och bestämmer att den användaren ska bannas.

Att du upplevt att vissa aldrig varit riktigt otrevliga är ju din upplevelse. Som sagt, ni ser inte alltid allt. Sen finns det annat som kan bryta mot reglerna än att vara otrevlig.

En person som ofta bryter regler och går över gränsen får såklart också lättare varningar än en som i regel håller sig trevlig och saklig. Det tycker inte jag är så konstigt? En som gång på gång visar att den inte ser var gränsen går eller helt enkelt skiter i reglerna är väl rimligt får lite stramare ”frihet” än någon som förhåller sig till de regler som finns.

Men generellt är det väldigt sällan någon som blir varnad som tycker den gör fel, och de flesta verkar förutsätta att vi bara kan varna ”en sida” i en konflikt (vilket ju inte stämmer, och ni ser inte vilka andra som får tillfägelser). Det är liksom inte ovanligt att vi får PM från båda sidor i en konflikt efter hantering där båda anser att de behandlats fruktansvärt orättvist. Helt ärligt brukar vi då se det som att vi gjort något rätt…

Optimalt vore såklart om alla användare kunde ignorera såna som går en på nerverna eller låta bli att svara i trådar där man har svårt att vara trevlig. Svårt, såklart, men väljer man att skriva istället för att ignorera/rapportera får man ju också räkna med att det kan bli konsekvenser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 855
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 472
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 608
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp