Bukefalos 28 år!

Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag har haft varg nära inpå. Jag har flera bekanta som tränar hund som har det också. Alla vill vi ha kvar vargen. Det låter som om så fort det finns varg nära så förändrar man automatiskt åsikt. Så är det inte.
Jag har haft både varg och lo i närheten.
Pläderar inte för en total utrotning av dessa djur.
Samtidigt är jag medveten om hur en närvaro av lo eller varg påverkar viltstammarna i ett område.

Och viltstammarna har en stor betydelse för många individers livskvalitet.

Hundjakten, hållandet av djur är en stor del av människors vardag.
Att låta utomstående bestämma över huvudet på folk om dessa saker leder på sikt ofrånkomligen till samma situation som i Finland. Att vargstammen kollapsar.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det som åsyftas är regelrätt jakt och här står det om det:
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013/12/overklagar-beslut-om-vargjakt/

Och här står det mer:
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/01/vinterns-vargjakt-definitivt-stoppad/

Länsstyrelsen kan ge tillstånd till skyddsjakt och det har också skett ett flertal tillfällen. Om det gäller djur som har betydelse för vargens fortlevnad tex invandrade djur så brukar detta överklagas (tex den röda vargtiken).
F.ö. jagas varg och skjuts trots förbud...

När det gäller skydd så finns det skydd för hundar som jagar puma i USA. De borde vara fullt tillräckliga för att stå emot varg också.

Ja, jag har ju redan nämn att det inte blir någon jakt i år, eftersom dom överklagar.

Den oseriösa forskning som artiklarna säger står bakom regeringens beslut är rapporter från Skandulv.
Samma forskning som WWF, Naturskyddsförening och Rovdjursföreningen använder - när det passar dom själva dvs….

Intressant. Vilka västar/skydd är det du talar om? De som används idag har ju ingen bevisad effekt.
Problemet med västarna är att om det ska tas fram skydd som står emot det enorma trycket i vargens käke så blir skydden alldeles för klumpiga.

"Vargar uppges ha ett käktryck på 1100 kg/cm2, genomsnitt för hund har uppmätts till 240 kg/cm2.

I jämförelse har människan ett tryck på runt 90 kg/cm2, lejon och vithajar 450 kg/cm2 och krokodiler 1860 kg/cm2!"
Källa: http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=2223

Klistrar in samma länk som Snurrfian gjorde:
http://www.jaktojagare.se/aktuellt/nej-igen-till-vargvastar
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Håller med, det var därför jag hoppades på att jag skulle få en massa positiva överraskningar i tråden att vargen gjorde nytta, att den behövdes, att den fyllde en roll. Tyvärr fick jag inte det, utan bara en massa tjafs om att jag är varghatare, hur fel jag tänker och vilka felaktiga sidor jag länkat till, detta trots att jag förklarat ett antal gånger var jag står och att jag söker ren fakta och information. Jag ville ha en seriös diskussion, men folk fokuserar på annat och gör påhopp och vrider till det istället så man bara blir irriterad.

Menar du att en varelses existensberättigande står och faller med hur "nyttig" den är?
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag har haft varg nära inpå. Jag har flera bekanta som tränar hund som har det också. Alla vill vi ha kvar vargen. Det låter som om så fort det finns varg nära så förändrar man automatiskt åsikt. Så är det inte.

Och ändå finns det forskning som visar att ju närmre man bor vargen desto mindre tycker man om den.
Hittar så klart inte den rapporten, men jag ska fortsätta leta.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Ja, jag har ju redan nämn att det inte blir någon jakt i år, eftersom dom överklagar.

Den oseriösa forskning som artiklarna säger står bakom regeringens beslut är rapporter från Skandulv.
Samma forskning som WWF, Naturskyddsförening och Rovdjursföreningen använder - när det passar dom själva dvs….

Intressant. Vilka västar/skydd är det du talar om? De som används idag har ju ingen bevisad effekt.
Problemet med västarna är att om det ska tas fram skydd som står emot det enorma trycket i vargens käke så blir skydden alldeles för klumpiga.

"Vargar uppges ha ett käktryck på 1100 kg/cm2, genomsnitt för hund har uppmätts till 240 kg/cm2.

I jämförelse har människan ett tryck på runt 90 kg/cm2, lejon och vithajar 450 kg/cm2 och krokodiler 1860 kg/cm2!"
Källa: http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=2223

Klistrar in samma länk som Snurrfian gjorde:
http://www.jaktojagare.se/aktuellt/nej-igen-till-vargvastar
Jag gissar att pumans käktryck är högre än vargens. Har en väninna som länkade skyddsvästen på fejjan men jag finner den inte.
I tillägg så tycker jag att gynnsam bevarandestatus är ett bra uttryck att gömma sig bakom. Det säger nämligen inget alls, men det går an att svänga med det så låter det bra. Det är också beroende av att det skulle ske invandring (vilket ingen vet om det kommer att ske). Det är också beroende av att Norge behåller 30 vargar. Eftersom det är revir som går in i både Norge och Sverige så finns det inget sätt att säga hur många det egentligen blir kvar...
Förutom det pågår det illegal jakt....
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag ska säga ngt jag inte brukar.
-Jag håller med dig till fullo!;)

Ja, det var ju roligt att höra att någon gör det för en gångs skull ;)

Däremot lägger jag aldrig ner någon vikt i vem som håller med och inte, jag tycker att väldigt många användare här på buke, många gånger har jättebra och sunda värderingar, hur mycket påhopp och skit jag ibland får för mina åsikter själv. Det finns användare som jag motargumenterar mycket med i vissa trådar, men håller med och tycker är skitbra i andra. Ämne och åsikter avgör, inte användaren bakom :)
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Och ändå finns det forskning som visar att ju närmre man bor vargen desto mindre tycker man om den.
Hittar så klart inte den rapporten, men jag ska fortsätta leta.

Så är det inte bland mina hundtränande vänner. Däremot bland traktens jägare.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Själv upplever jag vildsvinen som avgjort mer besvärande än någon varg. Men vi anpassar oss! Precis som vi gjorde med vargen. När vi hade djur hade vi en maremma (herdehund). Gick väldigt bra..
F.ö. undrar jag hur många här som bor så de har varg eller vildsvin i sin närhet?
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Menar du att en varelses existensberättigande står och faller med hur "nyttig" den är?

Nej. Jag skrev att jag hoppades på att få en massa positiva svar om vargen, eftersom det jag läser, oftast är negativt. Jag ville se något annat än det jag redan läst. Jag undrade om vargen gjorde nytta, om den fyllde en funktion i naturen ( ja, eller i Sveriges ekossystem om jag ska skriva korrekt och inte missuppfattas) mm, jag ville ha svar, positiva svar. Det har inget med vargens existens att göra för mig, var läser du att jag skriver det?

Snälla sluta märk ord och vrida och vända på orden bara för att tjafsa. För inte kan ni väl vara så trångsynta att ni inte förstår vad jag menar även om inte varje mening är korrekt skriven i varje inlägg? Är det så svårt att se till helheten i mina inlägg istället för att hitta vissa ord/meningar att haka upp sig på när jag åter och åter förklarar vad jag menar?
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Själv upplever jag vildsvinen som avgjort mer besvärande än någon varg. Men vi anpassar oss! Precis som vi gjorde med vargen. När vi hade djur hade vi en maremma (herdehund). Gick väldigt bra..
F.ö. undrar jag hur många här som bor så de har varg eller vildsvin i sin närhet?

Ingen varg, men massor av vildsvin i mina trakter.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Ingen varg, men massor av vildsvin i mina trakter.

För egen del tycker jag att det är konstigt att så fort det handlar om rovdjur så skriks det.. Men vildsvinen de ökar och ökar, och det tycks inte vara lika upprörande. Detta trots att de är minst lika farliga för hundar, och definitivt farligare för människan än vargen (eller lo, björn, järv eller örn) är.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

För egen del tycker jag att det är konstigt att så fort det handlar om rovdjur så skriks det.. Men vildsvinen de ökar och ökar, och det tycks inte vara lika upprörande. Detta trots att de är minst lika farliga för hundar, och definitivt farligare för människan än vargen (eller lo, björn, järv eller örn) är.

Jag är rädd för vildsvin, så för mig personligen är det ett problem att de ökar i den bemärkelsen. Mycket mer problem än vad vargen är för mig , eftersom den inte existerar här. Men det var inte vildsvinen jag startade en tråd om. Jag startade en tråd om varg, nästa gång kanske det handlar om vildsvin, så varför vill du blanda in vildsvinen i det hela här och nu?
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag är rädd för vildsvin, så för mig är det ett problem att de ökar i den bemärkelsen. Mycket mer problem än vad vargen är för mig personligen, men det var inte vildsvinen jag startade en tråd om. Jag startade en tråd om varg, nästa gång kanske det handlar om vildsvin, så varför blanda in vildsvinen i det hela här?

Därför att problemen med varg ställs helt ur proportion. Det finns individer som ställer till problem. För inte så länge sen bedrevs skyddsjakt på en sån varg i värmland. Samma sak med vildsvin. Individer orsakar problem, inte alla..
Till saken hör också att många gånger är det hundar som varit inne hos kreatur, och man tror att det är varg.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Därför att problemen med varg ställs helt ur proportion. Det finns individer som ställer till problem. För inte så länge sen bedrevs skyddsjakt på en sån varg i värmland. Samma sak med vildsvin. Individer orsakar problem, inte alla..
Till saken hör också att många gånger är det hundar som varit inne hos kreatur, och man tror att det är varg.

Jag förstår hur du menar, men vildsvinen berör inte denna tråd som handlar om varg. Det finns många problem som kan ställas ur propotion, men man kan inte jämföra två olika arter om det är den ena som diskuteras. Du kan ju alltid starta en tråd om vildsvinsproblemet om du vill diskutera dem istället:).
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Här handlar det egentligen inte om att jämföra utan att sätta proportion på störningarna. Det är rimligt att lägga fokus på att åtgärde det som är mest problematiskt först eller åtminstone med störst prioritet.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Här handlar det egentligen inte om att jämföra utan att sätta proportion på störningarna. Det är rimligt att lägga fokus på att åtgärde det som är mest problematiskt först eller åtminstone med störst prioritet.

Visst bör man åtgärda de största problemet först, det håller jag med om. Men nu är detta ett forum på nätet och inget ställe där vi bestämmer något här i världen, vi bara diskuterar helt allmänt.

Vi kan blanda in hela världens alla bekymmer i tråden, men det blir svårt att hålla fokus, veta vad som diskuteras och svårt att välja ut vad som menas. Så därför startade jag en tråd om just varg, inte något annat. Det går alltid att starta andra trådar om man vill diskutera världsproblem eller som sagt, om vildsvin istället.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Om man inte blandar in något annat bekymmer som rör liknande ämnen så har man inget att relatera till. Vad innebär exempelvis att 500 djur dödas av varg? Innebär det att vargen är ett stort problem eller ett litet marginalproblem? Jag ska ge exempel, observera att det är påhittade siffror men jag har försökt göra dem hyfst rimliga.

Dödade får- orsak
250 varg
250 tamhund
400 övriga rovdjur
3000 Sjukdom
1500 skador
100 övrigt

Tänk dig att ovan siffror är verkligheten och du är får ägare, skulle du då lägga så värst stor vikt vid att just varg river får om du var realistisk? Ja du skulle se varg som ett problem, men konstaterat att minimerar dödsfall från sjukdom och skador är betydligt högre prioritet.

Det samma gäller all diskutssion i många ämnen som varg, sätter man inte in det i sitt sammanhang så kan man göra en hel hönsgård av en fjäder eller för den delen minska hönshuset till en fjäder. Ignorerar man omvälden och undanber sig diskussion där man jämför varg med andra faror så är det det samma som att sätta på sig skygglappar.

Det låter lite som om du vill att vagen ska vara ett enormt bekymmer och allt som tyder på att det är ett bland många blir då besvärande.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Själv upplever jag vildsvinen som avgjort mer besvärande än någon varg. Men vi anpassar oss! Precis som vi gjorde med vargen. När vi hade djur hade vi en maremma (herdehund). Gick väldigt bra..
F.ö. undrar jag hur många här som bor så de har varg eller vildsvin i sin närhet?

För egen del tycker jag att det är konstigt att så fort det handlar om rovdjur så skriks det.. Men vildsvinen de ökar och ökar, och det tycks inte vara lika upprörande. Detta trots att de är minst lika farliga för hundar, och definitivt farligare för människan än vargen (eller lo, björn, järv eller örn) är.

Vi har vildsvin mer eller mindre konstant och tidigare har vi haft varg, just nu verkar det inte vara någon i närheten. Ang vildsvinen så kanske det inte är lika intressant i de stora kvällstidningarna? Annars tycker jag att det pratas mycket om vildsvin men så länge man sköter stammen så är det sällan problem. Som jag har skrivit tidigare så är många i jaktlaget även bönder så därför är alla intresserade av att det ska fungera på markerna. Hittills har det varit lite bökat i någon åkerkant men inget som har ställt till några problem, ingen har haft vildsvin i trädgården och inga människor har kommit till skada eller varit hotade. Några hundar har åkt på stryk av vildsvin vid jakt men det har varit hundar som har varit för heta på och nu inte längre får jaga på våra marker. Det krävs utbildning för att sköta vildsvinsjakten rätt och det är ett nytt vilt, men vi lär oss allt mer och det fälls vildsvins stadigt.

När vi hade varg så var den inne i folks trädgårdar, sågs följa efter motionärer på elljusspåret och rev får och nöt. Så i min trakt så har folk en betydligt sämre bild av varg kontra vildsvin... Att det ser annorlunda ut på andra ställen är jag fullt medveten om och neråt i landet så verkar vildsvinen gått jägarna ur händerna på en del ställen. Här är det ofta svåra vintrar som gör att vildsvinsstammen hålls ner, och de söker sig djupare in i skogarna. Att de dessutom kopplar ihop människor med jakt gör att de blir ännu mer försiktiga.

Vi har även haft en och annan vandrings björn, de har dock bara vandrat förbi och inte gjort så mycket mer än skrämt någon genom att lunka förbi. Våran lastbilschaufför stötte på en när han var ute i skogen och högg, han på ena sidan traktorn och björnen på den andra men björnen gick åt sitt håll och chauffören satt sig i traktorn och hämtade andan. ;)
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

För den som drabbas är det inte längre statistik utan reell verklighet. En viss bäring har det såklart men man kan inte dra det för hårt, med samma resonemang skulle man inte bry sig om seriemördare heller eller pyromaner som åker runt och tänder på litet då och då eftersom statistiskt är risken för mig som individ väldigt liten i jämförelse med annat.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Är det rätt då?

I min värld så anser jag att tex LRF, svenska jägarförbundet mm är de som upplever problem och bör ha en stor röst om hur det ser ut i verkligheten. Att djurskyddsföreningen, Världsnaturfonden och Rovdjursföreningen ( som vill skydda vargen) är inblandade är BRA, men borde man inte lita och lyssna mer på dem som har problemen och utgå från dessa mer?

Helt krasst så känns det konstigt att någon i stockholms innerstad ska sitta och berätta för de som upplever vargen på nära håll att de har fel. De borde väl veta mer om någon?

Nej jag tycker inte att vinstdrivande verksamheter ska få ha en allt för stor röst om hur det ser ut i verkligheten. Då hade vi knappt haft något skydd av arter alls, och frågan är om miljöbalken ens hade funnits. Så fort det handlar om pengar så slutar folk att använda hela hjärnan.

De som sitter och bestämmer sådana här saker (eller rättare sagt tar fram underlag till politikerna att bestämma om) har fleråriga universitetsutbildningar i ämnet, de har kanske forskat och de har arbetat med frågorna i några år. DERAS röst (oavsett var de bor, Stockholms innerstad eller på vischan i Värmland) måste väga tyngst!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 203
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 162
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 182
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 557
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp