Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Du kan vara lugn- jag tog det inte så hårt.. Det är ju ingen härinne som kan säga vad jag ska göra o inte. Men man kan ha synpunkter :)
Jag vet faktiskt inte als hur jag ska göra. Jag tror att sambon tycker vi ska ta bort henne. Han har intalat sig att hon år väldigt dåligt över ögonen... Jag vet inte om jag tror det.... Eg är det nog bara ett skönhetsfel mer. Men OM det är något så är det ju att hon inte ser lika bra när ögonen inflammeras. Hon liksom har inte rätt avståndsbedömning alla gånger. Går fel i trappan o när hon hoppar in i bilen ibland..

Jag o sambon skulle åka o prova bilstolar imorgon men naturligtvis har all snö gjort att han o min lillebror nu åkte o jobbade istället. Kommer hem imorgon kväll o sen skulle han klyva ved med syrrans sambo på lördag.... Jaja... Men jag leker väl själv då ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Amen to that:bow:

(säger jag för jag e trött på att inte kunna rida ordentligt pga is och hård, vass snö)

Hård snö kan jag inte göra så mycket om, men jag prisar fortfarande min Armanis brodd-skor; 6 fasta broddar på varje sko (guldskor tror jag det heter?), dessa används på travhästar och är gjorda för att kunna användas på alla underlag, eftersom travhästarna tränas på alla underlag :love:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Skönt att det inte bara är jag som börjar nya året onyttigt! ;) Jag har ätit godis och/eller glass varje dag! :o
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag med! Idag skulle vara en godisfri dag men jag funderar skarpt på att strunta i det.. Skitdåligt humör gör inte suget mindre :mad:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Här åkte det ner både godis och glass idag :o
Godiset är MAXIs fel!
Vi fick en godisbit för att vi scannat ärligt ;)
Så den åts upp när vi kom hem och då var även sambon hungrig redan så då plocka han fram glass och inte kunde jag motstå det :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag ska bara äta upp glassen i frysen, sen är det godis en dag i veckan som gäller. Det enda som funkar för mig är att inte ha något hemma. Inget alls.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag vill verkligen ha det vita bordet, och nu när jag kikade ikväll så har både V-ås och Örebro det! Men då är det bokhyllorna som felar istället, tidigare idag sa lagerstatusen att det skulle finnas hela helgen - nu är det slut på bägge ställen. :mad: Beräknas komma nytt på lördag enligt uppdateringen, men jag får väl se imorgon... Så himla besviken, jag vill ha mitt nya vardagsrum nuuuuuu! :D

Emelie; Jag tänkte så jag också, att eftersom vi har ek i matsalsdelen och på armstödsborden så borde det ju fungera. Men jag vill nog ha vitt i alla fall, om det går att få vill säga.

aneka; jag föredrar örebro, det är bara sambon som är motvillig. Och idag åkte vi ingenstans, var ju halv storm här.

*kl*
Ikväll har jag tagit tag i Stellas problem med att somna. Mys i famnen i soffan, lite amning och sen gick vi in i sovrummet. La ner henne i spjälsängen och satte mig bredvid. Nästan exakt 1 timme tog det, men hon somnade!!!! :banana: :bump: :banana:
Ganska mycket bök (över på mage, sätta sig upp osv) men jag var konsekvent och la ner henne. Sjöng vaggvisor, höll handen och vad hon nu ville. Efter 50 minuter började hon bli förbannad (övertrött), men jag bet ihop och pratade med henne, talade om att jag fanns precis där och att jag inte skulle försvinna.
Så himla skönt, och det skönaste är nog att hon inte var ett dugg ledsen utan bara arg precis på slutet. 1-0 till mig! :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag har inte ätit godis sen i söndags. Men i måndags slank det ner 2 msk glass och ingår både en biskvi och lite glass.... Men vi hade faktiskt lilla julafton i måndags och var på begravning i går så jag tycker det var befogat :D men i morgon eller lördag blir det gotta på riktigt.... Har inte bestämt dag än bars, kanske båda :angel:

*kl*
Theo ska göra sitt BOEL-test i morgon men det verkar bli inställt pga att han fått feber, usch det är inte roligt när dom är sjuka. Har ju som tur vart väldigt förskonade hittills!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

skriver inte om sötsuget och den debatten... (men kan ju viska om att jag just nu har en kall pepsi framför mig och en nybakad minicheesecake ifall någon undrar :angel:)

Men, det där om BOEL-testet. När vi var där för det testet så tog jag upp det här om att min skutt inte pratar/kan göra ljud/jollrar i början där när BVC-tanten frågade hur det var med oss osv.. Då föreslog hon ju att han kanske hade förkorta tungband, och det var därför som han inte kunde prata eftersom han inte kan använda sin tunga rätt. Så hon skulle bara kolla honom i munnen om det var så. Och efter det hade jag en bebis som gallskrek i 40 minuter typ, speciellt varje gång som han tittade på henne. Min skutt som ju annars alltid är solstrålen själv. Så vi fick helt enkelt skippa hela BOEL-testet, det gick inte att genomföra med en skrikig bebis.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag gick en hård och hemsk långpromenad, 45 minuter dit, 50 minuter tillbaka - men, jag åt en äppelpaj hos mamma däremellan :p jaja, jag tror ändå att det var bättre än ingen promenad.

Det var det värsta jag varit med om, dit fanns plogade vägar som jag såklart avvek från och hamnade oplogat, på tillbakavägen letade jag upp de plogade vägarna- som då totalt snöat igen med 7 cm snö el dyl. Tillräckligt högt för att underredet på vagnen släpade i. bläh! Då och då fick jag leka timmerhäst och släpade vagnen bakom mig för den gick inte att putta.:devil:

kn: Axel ställer sig upp mot allt allt, inklusive människor och hundar (gigantiska Berner Senner bara så ni inte tror det är djurplågeri eller ngt). Han kan släppa en hand och knäa sig ned och plocka med saker :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Kl

Har en del att ta igen, ni skriver tokigt mycket och snart är det verkligen dags för ny tråd!!

Lite nya mass-svar från mig dårå :D
- Det pratades om sömn och sovning tidigare (såg att du zody tagit upp det igen, vad roligt att det gick så bra ikväll!!). Milton har alltid somnat själv i sin säng, men har inte velat göra det nu några veckor, utan mer bök har det helt klart varit. Dock tror jag det beror lite på den där separationsfasen så det gör mig verkligen ingenting. Var på vårdcentralen igår med honom för jag ville kolla hans öron, eftersom han är så ledsen/arg på kvällarna och vaknar ledsen på natten, inte för att han är hungrig eller så. Men det visade inget, så förmodligen är det bara som han är riktigt övertrött.
Ikväll gick det dock super! Satt och mös i soffan i nästan en timme, sjöng lite, pillade på kudden med trådar, etc. och sedan gick jag in och lade honom. Lite bök, men jag satt hos honom en stund och sedan var det lugnt och han somnade i lugn och ro.
Han vaknade dock för en stund sedan jätteledsen, jag for in där så och då hade stackars barnet fått sin ena arm innanför pyjamasen, så tokigt :D han somnade om direkt när det var fixat och nappen var i munnen igen ;)

Lottch; Vad bra att ni har pratat om er situation, något nytt på den fronten eller det fungerar som det ska nu? Du behöver såklart inte svara!

Juzzzen: Det där med uppdelning av hushållet så tycker jag det låter som du gör supermycket redan! Såhär ser det ut här:
Sambon tar hunden på morgonen, jag tar sedan resten av dagen (eftersom jag är hemma) och på kvällen (sambon är mörkrädd :D). Jag diskar oftast och lagar oftast mat. Sambon är den som oftast dammsuger, jag dammtorkar och fixar badrummet. Jag sköter bilen. Sambon tvättar. Jag viker tvätt.
Skulle vi få för oss att måla om/renovera så är det jag som fixar sådant, eftersom jag har det intresset. Jag är den som sköter hunden = går långpromenader, stimulerar henne psykiskt, klipper klor, klipper päls etc.

Ser ut på denna listan som att jag gör mycket. Men så är inte fallet, sambon lagar också mat och diskar. Men diskar, dammtorkar tar ansvaret för hunden, viker och lägger in tvätt etc. är sådant jag kan göra mitt på dagen när Milton sover eller är vaken.
När vi båda jobbar etc. innan Milton föddes eller sen när han börjar på dagis så delar vi mycket mer på det. Svårt för min sambo att stå för maten mitt i veckan etc. eftersom han inte är hemma före 18,40.

Här hemma är det verkligen jag som är den drivande personen, min sambo undviker fysiskt jobb så långt det går, däribland dammsugning, diskning, renovering, promenader etc. Sjukt lat och jag får ibland tjata, vilket suger. Jag hatar att tjata, men är tvungen till det och har alltid varit. Dock överraskar han mig ibland med nystädat, en god middag etc. och han är fantastiskt snäll och omtänksam på alla vis. Ingen är perfekt, tyvärr :D

Emmah: Trist med hästen.. Visst är det väl alltid så, att när man väl är taggad eller precis kommit igång så nog fasen blir det något fel på hästen :devil: Jag tycker dock att det kan låta som en hovböld. Min Armani har haft hur många som helst och de har visat sig på alla konstiga sätt. Ibland har det inte ens visat sig och hovslagaren har sedan upptäckt ett tomrum vid verkning där en gammal hovböld funnits som tömt sig själv. Hoppas också att det är en hovböld för er, håll oss gärna uppdaterade!!

Vi har också en Izi kid, Milton sitter jättebra i den och vi är supernöjda! Bytte nog när han vägde omkring 9,5 kg. Först satt han inte så bra, men sedan lade man dit en frigolit-rulle under den så ryggen lutade ytterligare lite extra och efter det sitter han super!


Och idag mina vänner har jag varit på gymmet, 1,5 timmes träning av rygg och axlar, me like!! PT'n var med och jag var illamående efter halvtid, fy fasen vad jobbigt det var. Sedan åt jag 3 chokladbitar i eftermiddags, men det tyckte jag att jag var värd :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Hård snö kan jag inte göra så mycket om, men jag prisar fortfarande min Armanis brodd-skor; 6 fasta broddar på varje sko (guldskor tror jag det heter?), dessa används på travhästar och är gjorda för att kunna användas på alla underlag, eftersom travhästarna tränas på alla underlag :love:

Tror du de finns i stl 5?
Hovis kommer i början av februari nästa gång, då kan ju snön ligga kvar och vara halkigt i några veckor till. Så det kan nog vara lönt att skaffa såna.
Men min häst har ju enorma hovar med.
För hon sladdar runt som attan med sina traktbrodd.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

*kl*

Idag har vi rivit en vägg:bump::bump:
Början till Master bedroomet!:D
Så nice o köra järnet, och verkligen bli klara med hela väggen, så vi i helgen bara kan spackla och ev måla, sen är det färdigt:D

Var skönt för oss båda att nita en gipsvägg, få ut våra aggressioner lite;)

Zody: Vad skönt med nattningen!:bow: Så började vi med, i början, första veckan tog det från 2h till 45 min att få henne att somna, men vi satt kvar och lugnade, gav nappen och var där som trygghet..Nu lägger vi henne, säger gonatt och går direkt!:) Man vinner på att vara envis, och LUGN, nu är hon trygg i sin säng! Hon vaknar mkt nu igen på natten, men är ju sjuk och är lite orolig, men oftast är det nappen bara!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Hård snö kan jag inte göra så mycket om, men jag prisar fortfarande min Armanis brodd-skor; 6 fasta broddar på varje sko (guldskor tror jag det heter?), dessa används på travhästar och är gjorda för att kunna användas på alla underlag, eftersom travhästarna tränas på alla underlag :love:

Åh, låter suuper! Och dyrt:p
Det värsta denna vintern har faktiskt varit styltorna, eftersom snön kom som en chock i November, precis när han blivit skodd..utan sulor:grin:
Men nu är det sulor på, och broddarna, sen ska vi fan kunna rida mer!:D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Tror du de finns i stl 5?
Hovis kommer i början av februari nästa gång, då kan ju snön ligga kvar och vara halkigt i några veckor till. Så det kan nog vara lönt att skaffa såna.
Men min häst har ju enorma hovar med.
För hon sladdar runt som attan med sina traktbrodd.

Har gogglat och jag kan bara hitta upp till strl 4 :crazy:
Min kompis hovslagare gjorde dock så till hennes häst att han satte fast broddar i de vanliga broddhålen och så borrade han två hål till lite längre fram i varje sko där de skruvade in broddar också, och hennes häst går lika bra som min på det - är verkligen guld värt och en billig försäkring oavsett hur man väljer att göra!
Fördelen är att jag kan använda dessa skor nästa vinter också (2 8-veckorsperioder nu och 2 nästa år) eftersom själva skon inte slits på undersidan. Broddarna slits lite, men fungerar utmärkt nästa år med. Nu pratar jag alltså normalt användande :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Åh, låter suuper! Och dyrt:p
Det värsta denna vintern har faktiskt varit styltorna, eftersom snön kom som en chock i November, precis när han blivit skodd..utan sulor:grin:
Men nu är det sulor på, och broddarna, sen ska vi fan kunna rida mer!:D

Det är super och INTE dyrt :banana: :banana: Betalar 200-250 kr för skorna som jag köper vid sidan om eftersom min hovslagare inte har sådana hemma och sedan betalar jag vanlig summa till min hosvlagare för skoning och verkning. Som jag skrev till AKB i förra inlägget så varar de mer än en 8-veckors åeriod eftersom skon inte slits på samma vis som en vanlig sko, varar snarare i 4 8-veckorsperioder, me like!
Men jag håller med dig, styltorna i värst! Har under alla mina år trott att snösulor är sådana hela sulor, men det är ju bara en remsa under skon. Har därför inte vågat lägga på sådana under alla år för jag är rädd för hovröta (som Armani har ganska lätt för att få) och fick veta strax efter förra skoningen att det inte var hel sula, attans!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag ska höra om han borrar i de skorna han har med till henne. De är av modell extra tjocka med. För de slits väldigt fort annars eftersom hon är 650kg+ nånstans :D
Vet att han gjort det när jag hade shettisar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 993
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 943
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 349
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 769
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp