Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Ja tänker man på att de ger glukos i blodet när man får dropp för vätskans skull så är väl en Piggelin en fjärt i rymden :)
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

*kl*

Här är en till som inte äter om det inte är bitar.

En till här... Nu har det börjat lossna med maten lite. Pannkakor och makaroner är stora favoriter här! Gröt och välling är det äckligaste som finns, inte en chans att få i honom det. Han får alltid mat när vi äter på en egen tallrik och så sitter han o pillar i sig. Det är ju inga mängder men jag är glad för det lilla :) amningen utgör ca 75% och den andra maten 25%. Hur mycket ammar ni andra som fortfarande ammar?

*kl*
Det här med badrum... Vi ska göra om vårt badrum nu eftersom vi fick såpass mycket för vår lägenhet. Jag har alltid velat ha ett schackrutigt golv och ett badkar med lejontassar :love: men tror ni man tröttnar? Ska man ha blankt eller matt kakel? Hur ser era badrum ut? Gärna bilder :D
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

En till här... Nu har det börjat lossna med maten lite. Pannkakor och makaroner är stora favoriter här! Gröt och välling är det äckligaste som finns, inte en chans att få i honom det. Han får alltid mat när vi äter på en egen tallrik och så sitter han o pillar i sig. Det är ju inga mängder men jag är glad för det lilla :) amningen utgör ca 75% och den andra maten 25%. Hur mycket ammar ni andra som fortfarande ammar?

Vad skönt att det börjar lossna för er! Jag räknar maten som E:s främsta näringskälla nu, och amningen mest som mys (och vätska). Ammar morgon (gärna flera gånger i rad om det gör att jag får sova lite längre :p), eftermiddag, kväll och när han vaknar på natten.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Får hon plocka själv som nu till kvällsmat: köttbullar, morötter och mini-pastasnäckor fungerar det jätte bra med bitar men så fort de kommer på en sked så måste det vara sås till bitarna!

Samma här! Fast jag/vi matar både till lunch och middag, men låter honom äta efterrätten själv. En banan försvinner i ett nafs! (Han får en halva i taget) Päron verkar också gå bra att få i sig själv (han fick ett tredjedels, skuret på längden) medan äppelklyftor och plommon är svårare.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Vill man ha det så tror jag risken är mindre att man tröttnar. Schackrutigt känns väl som det är tidlöst och badkarets tassar tror jag inte man själv tänker så mycket på i slutändan, kul detalj för gästerna däremot :idea: Kakel skulle jag ha blankt och klinker matt.

Vårt badrum är orenoverat, inget att se ;) men i framtiden blir det svart klinkergolv, grått kakel halva väggen från golvet och vitt kakel över det.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Jag känner mig så fjompig med bitar, jag ger henne gärna ganska små bitar. Tror att bara några tänder kommer upp så kanske hon kan bita av bitar från saker hon håller i handen.
Banan ratas helt, mandariner är mumsigt och vindruvor fick hon tag på hela för någon dag sedan :o
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Bananer hör nog till det godaste i världen, enligt E!

Jag har gett stora bitar till honom hela tiden, jag känner mig trygg med att han gnager av lagom bitar. Och han har blivit markant effektivare i sitt gnagande på sistone, måste jag säga :D
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

*kl*
Det här med badrum... Vi ska göra om vårt badrum nu eftersom vi fick såpass mycket för vår lägenhet. Jag har alltid velat ha ett schackrutigt golv och ett badkar med lejontassar :love: men tror ni man tröttnar? Ska man ha blankt eller matt kakel? Hur ser era badrum ut? Gärna bilder :D

Det har jag! Har en mängd bilder på fb, kan du se där?

Skickade länk!
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Fast när märker man att de gör det? Isabella sväjer ju allt helt :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Här är en till som är jättenervös när det gäller att ge bitar... Att han ska sätta i halsen är faktiskt det enda jag är orolig för när det gäller Vilgot. Jag fick nästan panik när maken gav honom en bananskiva tjock som en enkrona. När jag matar med banan skär jag enkronan i tre delar innan han får en i taget.

Jag får helt enkelt vänja mig, för V verkar ju klara av det.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Fast när märker man att de gör det? Isabella sväjer ju allt helt :crazy:

Men kväljs hon inte om bitarna blir för stora? Det har E alltid gjort om han fått en för stor bit för långt bak i munnen. Då blir det lite ulk och så kommer den framåt i munnen igen (eller spottas ut, rentav).

Sedan är det väl inte direkt farligt att svälja för stora bitar, heller? (Så länge de går ner i rätt strupe) Det gör åtminstone jag ibland, och det är visserligen obekvämt men lever gör jag ju än :p. Har aldrig märkt på E att han skulle ha gjort det, dock!
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Och vi låter Stella äta banan i princip själv. :o Hon får bita av bitar själv, och ibland har hon nästan munnen full. Hon grejar det galant, men ibland blir man lite nojig. Hon har, än så länge, aldrig satt i halsen trots att hon ätit bitar ganska länge nu.

Fy, vad jag har tråååååkigt! Stella sover, och sambon har ett par jobbarkompisar över på bastukväll. Ville väl fira föräldraledigheten eller något... :grin: Så här sitter jag, ensam i soffan med tv:n och laptopen som sällskap en fredagkväll. Jag, mitt dumma arsel, hade väl någon förhoppning om att föräldraledigheten skulle firas med mig och Stella, och att han skulle ta över ansvaret från och med ikväll. Jag hade feeeel! :D
Oh well, det är en dag imorgon också. Det är bara bristen på kommunikation som stör mig tror jag...
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

kn:

Jisses vad ni knattrar iväg

körsbär Sen de ljusa äpplena brukar ju komma innan hösten iaf...
Valnötsträd hade vi men de mognade nog i aug.
Jordgubbar

Körsbär kanske vore något. Jag tror att äpplen blir för sena helt enkelt.

Havtorn nämndes, de är goda men verkar lite taggiga och ser ut som något som sprider sig snabbt över stora områden.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Men kväljs hon inte om bitarna blir för stora? Det har E alltid gjort om han fått en för stor bit för långt bak i munnen. Då blir det lite ulk och så kommer den framåt i munnen igen (eller spottas ut, rentav).
Det är ju just det som är så himla otäckt... Jag tror ju att han ska dö. :crazy:

Apropå mat, hur mycket vatten dricker era små? Även om V är 200% duktigare på att dricka vatten nu, då är det absolut max 0,5 dl per dag. Sen vi slutade med morgonvällingen har han blivit helt förstoppad och det är ju inte så konstigt... :crazy: Det blir nog välling till förfrukost och sen macka med leverpastej efteråt om han vill ha. Gröt verkar han ändå ha tröttnat på, för det går väldigt trögt fast han är hungrig. Har gett både laktulos och katrinplommonpuré, men inget hjälper.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Inte så mycket, men säkert en dl per dag i alla fall.

Och så två i välling.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Ja, det stämmer.
Vid fyra snåret i morse åkte vi in akut, de ville skickat en ambulans. Men eftersom den hade behövt åka 2,5 mil för att hämta och att det inte va superakut så valde jag att åka själv med Oscar. Och själv va jag då sambon låg i magsjuka.
Han hade då haft feber sen i måndags. Diarré och kräkningar sen i tisdags.
Hade även inte kissat på 12 timmar.
Men efter vätskeersättning, blodprover och kopplad till dropp i 6 timmar så har han äntligen kissat en gång. Och huden klarade "nyp"-provet.
Nu är han fortfarande slö, men de tyckte inte det fanns nån anledning till att stanna sålänge han dricker och kissar.

Oj, stackars liten. Hoppas han inte behöver åka in igen för mera vätska uta kryar på sig i stället!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 415
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 659
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 406
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 157
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp