Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Inte så intressant kanske, men har nu hittat följande växter:

Krikon -verkar lovande, om de är som plommon kanske de mognar tidigt
Kvitten-mognar sent men söta träd
Svart mullbär-en känslig filur men jag tror de får bär tidigt
Äkta kastanj-gillar inte ens att äta egentligen
Koreanskt mullbär-ska vara lite köldhärdigare

Körsbär :)

Tror tyvärr havtorn får gå bort, får redan skäll för mina rosplanteringar på landet (taggiga)
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

I dag har jag lagat flera olika sorters barnmat! Storkok. Sitter nu och väntar att grytbitarna ska koka klart så jag kan fixa klart det sista. Kommer köra bollar av köttpure och frysa in. Perfekt att ta fram en boll! Kommer även göra vitsås på skyn så behöver man bara lägga till lite potatis eller ris!
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Får han behandling så lever han ett fullgott liv. Men behandlingen är tung för ägarna. A och O för diabetiker är rutiner, rutiner, rutiner… Nu när någon av oss är hemma så funkar det att ge mat fem/ggr dag och medicin på fasta tider. Men hur vi ska lösa det när vi har börjat jobba är värre. Och går han på insulinsprutor så är det ännu viktigare att det blir på exakta tider.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster, jag ska bli faster… :banana::banana:

Och T ska få en kusin!
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Tackar!

Jag behövde nått som piggade upp och det såg min äldre bror till att fixa :angel:
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Var tvungen att få iväg förra meddelandet innan 00 :D
Hoppas förresten Svartfot att de totala provsvaren ser bättre ut.

Jag är ju förresten en sommarmamma som hänger mycket här!
Mathilda har dock haft en enorm utvecklingskurva denna vecka, på endast en vecka har hon lärt sig leka tittut, vinka och åla sig framåt. Dessutom har hon blivit väldigt svårtlagd på kvällen, hon bara snurrar runt i sängen, men när vi väl har fått henne att somna för natten så har hon sovit så mycket bättre än hon någonsin har gjort, så jag hoppas att det håller i sig.

Ang katter och barn så har jag två väldans snälla katter, den som blir 4 i år är lite känslig för om hon tjoar för högt, då går han iväg, men annars kan han vara nära. Dock går han om M får tag i pälsen eller så. Den andra som blir 1 i år är helt obrydd om henne, han lägger sig mer än gärna i närheten och fattar eller vill inte flytta på sig. Han verkar totalt obrydd av att bli luggad eller lite hårdhänt klappad, han spinner ändå. Jag försöker ju att alltid vara med och vill lära henne att vara snäll med djuren, men det är lite svårt att alltid hinna med.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Ja, åh så roligt!
Vi fick också en sån glad nyhet förra helgen, inte ett syskon, men en nära vän ska ha barn i sensommar om allt går bra :) Så roligt!
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

nu har det ju hunnit bli lördagen innan jag har fått tid till att sitta här i lugn och ro, men grattis i dubbel bemärkelse!

Cattan, krikon mognar sent. De ska helst ha frost på sig innan de går att äta. Iaf var det så med den sorten som mina föräldrar hade när jag var liten!
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

*kl*

Har alla blåst bort idag? Det var värst vad det är dött här inne :p

Vi fick en "slöe" morgon idag, A vaknade vi 8 och åt en flaska välling i sängen och sen låg vi kvar och gosade till halv 10. Gick ner för att fixa frukost och A var så trött så att han nästan somnade i stolen så nu sover han och sambon igen.

Här blåser det och är isgata så jag har inte den minsta lust att vara ute, blir kanske att vi kör en runda när de vaknar istället.

Vad ska alla andra hitta på idag?
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Här är en till som är jättenervös när det gäller att ge bitar... Att han ska sätta i halsen är faktiskt det enda jag är orolig för när det gäller Vilgot. Jag fick nästan panik när maken gav honom en bananskiva tjock som en enkrona. När jag matar med banan skär jag enkronan i tre delar innan han får en i taget.

Jag får helt enkelt vänja mig, för V verkar ju klara av det.

Oj så nervös är jag inte :D men jag tycker det är obehagligt eftersom hon pular hela munnen full. Hon är som en hamster och sedan sväljer hon och spotar ut samtidigt som hon hostar :crazy:

Men kväljs hon inte om bitarna blir för stora? Det har E alltid gjort om han fått en för stor bit för långt bak i munnen. Då blir det lite ulk och så kommer den framåt i munnen igen (eller spottas ut, rentav).

Sedan är det väl inte direkt farligt att svälja för stora bitar, heller? (Så länge de går ner i rätt strupe) Det gör åtminstone jag ibland, och det är visserligen obekvämt men lever gör jag ju än :p. Har aldrig märkt på E att han skulle ha gjort det, dock!

Med tanke på att hon svalde hela vindruvor och med allt vad det innebär så är det självklart inte farligt men hon kväljs inte utan försöker verkligen svälja allt. Pular munnen full sväljer, spottar och hostar samtidigt.
Sedan har jag så svårt att låta henne öva på att äta själv när hon har en pappa som knappt låter henne gör ngt :grin: igår tog han ifrån henne tallriken som jag ställt fram och la lite mat på bordet istället. Självklart ville inte hon äta från bordet utan från tallrik precis som vi andra.

Får han behandling så lever han ett fullgott liv. Men behandlingen är tung för ägarna. A och O för diabetiker är rutiner, rutiner, rutiner… Nu när någon av oss är hemma så funkar det att ge mat fem/ggr dag och medicin på fasta tider. Men hur vi ska lösa det när vi har börjat jobba är värre. Och går han på insulinsprutor så är det ännu viktigare att det blir på exakta tider.

Att det är så med människor vet jag men jag hade ingen aning om hur det är lika med djur. Förstår att det blir problematiskt.

*kl*

Har alla blåst bort idag? Det var värst vad det är dött här inne :p

Vi fick en "slöe" morgon idag, A vaknade vi 8 och åt en flaska välling i sängen och sen låg vi kvar och gosade till halv 10. Gick ner för att fixa frukost och A var så trött så att han nästan somnade i stolen så nu sover han och sambon igen.

Här blåser det och är isgata så jag har inte den minsta lust att vara ute, blir kanske att vi kör en runda när de vaknar istället.

Vad ska alla andra hitta på idag?

Vi har varit i stallet och röjt och krattat halm utan för stallet nu på f.m. och nu ska jag ha barnet att sova för kl. 15 ska vi vara på födelsedagsfika. Blir så stressad när hon inte somnar när man vet att hon bara måste sova för att fixa resten av eftermiddagen!
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Inte konstigt att A nästan somnade vid matbordet. Gick upp och la mig bredvid honom för att läsa en stund och då ligger han och smågnyr. Tar honom till mig och ungen är kokhet, tar tempen som visar 40.1...
Att de kan få feber så snabbt! Var inte varm i morse och han är inte snorig heller :confused:
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Det går undan när febern sätter igång. I somras när Isabella blev sjuk så hade hon 37,3 och en halvtimme senare hade hon 39,6 :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

han vaknade för en halvtmma sedan och var jätteledsen. Fick i honom
alvedon och sen somnade han om igen.
Har varken ätit eller druckit sedan morgonvällingen. Ska avvakta
en liten stund och se hur han reagerar på alvedonet :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Vi ska göra i morgon!

Storkok alltså.

Och jag funderar på att frysa in små minikycklingbitar i plockstorlek antingen råa eller kokta. A plockade nästan alla ur min pasta igår och bara älskade dem.

(och så fick han ett par teskedar grädde från min semla idag :o oops, jättegott tydligen.)
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Oj så nervös är jag inte :D men jag tycker det är obehagligt eftersom hon pular hela munnen full. Hon är som en hamster och sedan sväljer hon och spotar ut samtidigt som hon hostar :crazy:

jag är nog nervig, A får bitar men jag ger dem till honom en och en, som rån eller som ovan då kycklingbitar :) Men det beror snarare på att om jag ger honom en hel tallrik så vänder han upp och ned på den och viftar med den. (även med sugkopp)

Med tanke på att hon svalde hela vindruvor och med allt vad det innebär så är det självklart inte farligt men hon kväljs inte utan försöker verkligen svälja allt. Pular munnen full sväljer, spottar och hostar samtidigt.
Sedan har jag så svårt att låta henne öva på att äta själv när hon har en pappa som knappt låter henne gör ngt :grin: igår tog han ifrån henne tallriken som jag ställt fram och la lite mat på bordet istället. Självklart ville inte hon äta från bordet utan från tallrik precis som vi andra.

Oj! vindruvor, det har jag inte vågat. Jag har varit jättesugen på att ge honom halva körsbärstomater men inte vågat det heller. Trodde de var på nono listan iom att de är runda.

Pappan är också lite nervig, jag har fått förhandla mig fram lite, pft, men så hittade han själv en sida på nätet med plockmat så nu går det lite bättre.
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Hela körsbärstomater kör vi med här :)
Men bara om dom är så stora att hon inte jan svälja dom hela.

Jag tycker det annars är lite svårt att veta vad som funkar som plockmat och hur stora bitar man kan ge...
 
Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Vindruvorna var faktiskt inte meningen, hon fick tag på dem medan jag stod och lagade hennes lunch :crazy: Inte så jätte förtjust i att ge henne vindruvor då de ska tydligen vara den frukt som är mest besprutad. Så pilligt att skala dem ;) men hon har ätit delade med skal på tidigare :)

Isabella är faktiskt jätte duktig på att låta tallriken stå så länge det är mat på den!

Mikan: hur mår han nu? :(
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 935
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 884
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 231
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 717
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp