Vårterminens tävlingar.

Jag fick dra ut min gamle i Lördags i en MsvC2, han undrar nog vad sjutton som tagit åt matte, var ju 5 år sedan han pensionerades från tävling egentligen, helt mot hans vilja visserligen :D Men Grå hade sträckt sig på en hoppträning och har fått en mindre vila och meningen var att han skulle gå i Div1 laget på lördag. Men som sagt så får Hille hoppa in i laget istället då det inte fanns någon annan som kunde ställa upp och jag kände väl att jag ville rida igenom nått program innan dess för att få reda på saker och ting.

Extremt spännande då han är en Kandar häst ut i hovspetsarna och jag har inte tävlat honom på träns på 15 år typ :eek: Av Anledningar som inte har ändrats märkte jag ;)
Går ju fint på träns hemma men på tävling kryper han gärna upp i form och släpper ryggen och trampar luft vilket vi fick kritik för även nu. Men han är ju hyfsat stabil ändå, lite för het i galoppen i bågarna och de enkla bytena som vanligt. Helt ok skolor men bättre åt höger där han fick 7 och lite sämre åt vänster 6.5 , mellan och ökad trav 7 samlad galopp 7 men ökad galopp 6 då han kommer över tygeln. Ökad skritt 6 den är kort och har alltid varit , mellanskritt lite bättre men svårt när galoppen närmar sig att han inte börjar takta. Bakdelsvändningarna 5 på båda :o blev lite för het och bakom skänkeln och vände hela mellandelen istället. Lite vingligt emellanåt då jag glömt bort hur känslig han blir i sidled i programmet så tyvärr blev halterna dåliga. Men skrapade ihop 63.8 och försten utanför placering.

Denna vecka har jag fokuserat på gymnastiseringen i sidorna så han släpper ner halsen mer så hoppas jag att han inte kommer upp så mkt i form i programmet så han släpper ryggen.

Men han är ändå fantastiskt min gamle trotjänare :heart Fast det där att dom lugnar ner sig med åldern som jag trodde för 15 år sedan det kommer aldrig hända :crazy:

Vi ser dock inte fram emot att det ska ösregna hela Lördagen och att klasserna går utomhus :wtf:
 
Comeback här då :D

Jag skrev den långa versionen i snacktråden, så här kommer den korta.
Min älskling skadade sig den 21/8 förra året och sen dess har vi krigat oss tillbaka med lite motgångar på vägen. I söndags blev det lite oväntad comeback på tävlingsbanan då vi som reserver fick hoppa in i klubbens div II-lag. Lite ringrostiga men ändå stabila, skrapade ihop 64,714% vilket räckte till en individuell 6:e placering av 40 och laget blev trea :love:
 
Man kan ju tro att det går toppen för alla som tävlar om man läser den här tråden. Och jag är supernöjd efter helgens start, fast vi numera är ett sånt där "utfyllnadsekipage" som ser till att det blir fler startande i klasserna men aldrig någonsin plockar en placering på övre halvan ens en gång. I helgen snubblade vi strax över 60 % i en msvc:1 med en ganska snål domare. Hamnade 10/18 i klassen och då kan jag ju tycka att vi inte hade några riktiga missar. Han förekommer mig lite på de momenten han tycker att han kan (tidiga enkla byten och tidiga halter). Men Travökningarna kändes fina, belönades med hela 6,5 och i galoppökningen kör han sitt eget race (fullt ös medvetslös) så där fick vi någon sjua och bedömningen: stora kraftfulla språng :angel: men det känns på det hela taget som vi har en hyfsad grund. Det gäller bara att kunna bygga på det här. Det kommer väl så småningom när vi börjat träna igen. Nu är det blistrat i bakknäna och en veckas lugn ridning som gäller. Och typ: nästa år.. då j-ar! (jag ska starta minst 5 gånger mer i vår är planerat, men det känns just nu som om vi aldrig riktigt kommer igång). :down::meh:

Heja er! Ni kommer bli farliga på banan med mer styrka! :d :love:
 
Allting bara glider ifrån mig med snoriga hästar, för mycket jobb och tränare som inte har tid att komma ut. Tror inte ens jag suttit i dressyrsadeln på två månader...:nailbiting: Nu är iaf min häst äntligen frisk nog att träna med, så vi får nöta på bäst det går tills stallet varit snorfritt tre veckor och då åka iväg och rida för tränare igen. Min första inplanerade tävling för året är på tävlingsplatsen närmast mitt stall, helgen v. 20. LB1 och LA1.
 
@Cherarriduracell Gud vad jag lider med dig med snoriga hästar. Har ju haft två vårsäsonger som försvunnit så för mig också. Peppar peppar har vi klarat oss i år, stallbyte gjorde skillnaden för oss :). Lycka till på tävlingen!
 
Comeback här då :D

Jag skrev den långa versionen i snacktråden, så här kommer den korta.
Min älskling skadade sig den 21/8 förra året och sen dess har vi krigat oss tillbaka med lite motgångar på vägen. I söndags blev det lite oväntad comeback på tävlingsbanan då vi som reserver fick hoppa in i klubbens div II-lag. Lite ringrostiga men ändå stabila, skrapade ihop 64,714% vilket räckte till en individuell 6:e placering av 40 och laget blev trea :love:

Det såg ut som ni inte varit ifrån tävlingsbanan någon längre stund alls. Jättefina!
 
Det lönar sig att vara noggrann, efter förra helgens kritik tränade jag ju på att gymnastisera sidorna så han släppte ner halsen mer så idag red vi på 67.66% och en 6 placering plus lagseger i div 1 . Bästa Hille! Mest nöjd var jag över 8 an i mellantraven och 7.5 i ökade traven :)
 
Det lönar sig att vara noggrann, efter förra helgens kritik tränade jag ju på att gymnastisera sidorna så han släppte ner halsen mer så idag red vi på 67.66% och en 6 placering plus lagseger i div 1 . Bästa Hille! Mest nöjd var jag över 8 an i mellantraven och 7.5 i ökade traven :)
Tänk om man var lite begåvad så att man kunde lösa sånt på en vecka... :D det där tränade jag liksom på i alla år när jag tävlade gamlingen... :rofl: och nej, löste aldrig den knuten.

*kl*

Lillan har gjort tävlingsdebut i helgen i Laholm och jag är i chock, precis som tjejen som red henne. Vi hade som delmål att slippa utbrott, komma in på banan, slippa utgå och att utslaget på två starter få till i alla fall en vänsterfattning i närheten av punkten...

Istället går hon in och sköter sig som värsta rutinerade tävlingshästen. Betydligt bättre än hemma dessutom, brydde sig inte om storm, första dressyrstaketet, andra hästar, domarborden...

Hon är än så länge inte stark nog att bära sig i en "riktig" tävlingsform så hon får gå lite för låg tills hon kommer upp av sig själv, så det kostar ju en del poäng men trots det 68% och första utanför placering första dagen - och alla fattningarna funkade!

Sov sedan gott i sin första gästnattsbox men var lite matt och trött dag två så blev ännu lite lägre i formen och fick ett par missar (galopp i mellantraven och ett snabbt avbrott i galoppen pga bajs på spåret bla) men ändå 64 % så fullt godkänt.

Vilken chock alltså, var som att vara iväg med Battis hanteringsmässigt, det kunde nog ingen trott...

Så himla glad i min lilla häst och så jätteglad att hon ges så fina förutsättningar i början av sin karriär med sin duktiga ryttare. Själv väntar jag ett tag till, är fortf för tjock och klumpig för att göra henne rättvisa så tänker mig till hösten kanske.
 
Tänk om man var lite begåvad så att man kunde lösa sånt på en vecka... :D det där tränade jag liksom på i alla år när jag tävlade gamlingen... :rofl: och nej, löste aldrig den knuten.

*kl*

Lillan har gjort tävlingsdebut i helgen i Laholm och jag är i chock, precis som tjejen som red henne. Vi hade som delmål att slippa utbrott, komma in på banan, slippa utgå och att utslaget på två starter få till i alla fall en vänsterfattning i närheten av punkten...

Istället går hon in och sköter sig som värsta rutinerade tävlingshästen. Betydligt bättre än hemma dessutom, brydde sig inte om storm, första dressyrstaketet, andra hästar, domarborden...

Hon är än så länge inte stark nog att bära sig i en "riktig" tävlingsform så hon får gå lite för låg tills hon kommer upp av sig själv, så det kostar ju en del poäng men trots det 68% och första utanför placering första dagen - och alla fattningarna funkade!

Sov sedan gott i sin första gästnattsbox men var lite matt och trött dag två så blev ännu lite lägre i formen och fick ett par missar (galopp i mellantraven och ett snabbt avbrott i galoppen pga bajs på spåret bla) men ändå 64 % så fullt godkänt.

Vilken chock alltså, var som att vara iväg med Battis hanteringsmässigt, det kunde nog ingen trott...

Så himla glad i min lilla häst och så jätteglad att hon ges så fina förutsättningar i början av sin karriär med sin duktiga ryttare. Själv väntar jag ett tag till, är fortf för tjock och klumpig för att göra henne rättvisa så tänker mig till hösten kanske.

Äsch fast det är ju skillnad, han har ju varit så gymnastiserad tidigare i sitt liv så det är ju enklare att hitta tillbaka då. Blev ju lite panikartat bara när grå sträckte sig och jag fick göra Hille tävlingsduglig. Han vill ju egentligen inte ens gå på tygeln alls ;) men jag ångrar inget, han har blivit fantastisk efter dessa veckor av dressyr och noggrannhet, så mkt mjukare och smidigare... annars har jag egentligen varken tiden eller lust och ork, han har ju annars en medryttare men hon har inte fått rida nu Hahaha!

Men vad kul med din bebis, undrar om jag inte såg er i går? En stor brun i närheten av E ?
 
Äsch fast det är ju skillnad, han har ju varit så gymnastiserad tidigare i sitt liv så det är ju enklare att hitta tillbaka då. Blev ju lite panikartat bara när grå sträckte sig och jag fick göra Hille tävlingsduglig. Han vill ju egentligen inte ens gå på tygeln alls ;) men jag ångrar inget, han har blivit fantastisk efter dessa veckor av dressyr och noggrannhet, så mkt mjukare och smidigare... annars har jag egentligen varken tiden eller lust och ork, han har ju annars en medryttare men hon har inte fått rida nu Hahaha!

Men vad kul med din bebis, undrar om jag inte såg er i går? En stor brun i närheten av E ?
Ja, eller hon är ju inte jättestor (strax under 1,70 tror jag) men brun stämmer och E red. Vita strumpor och bläs. :)
 
Ja, jag tycker att hon ser pyttig ut i sammanhanget och får lite ångest över att alla andra hästar (med mkt mindre ryttare än jag) är så stora...

Jo jag håller med.. vi var nästan minst på framridningen igår och då är ändå inte Hille så liten tycker jag! Inte i fälttävlansmått iallafall :angel:
 
64,67 i LC:2 i dag, pay and ride. Måste erkänna att jag är väldigt förtjust i pay and ride trots att det inte är tävling "på riktigt". Så mycket billigare, finns bra utbud på nära håll och ofta möjligheten till direkt feedback från domaren i anslutning till att man ridit. Men, några kilon muskler till på hästen och några kilo minus på matte så kommer vi nog inte hålla oss borta från de lokala ändå....

 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
14
· Visningar
2 416
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 862
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp