Vet ni hur ni ser ut?

Jag har tänkt på en sak, vet folk överlag om hur dom ser ut? Att man uppfattar sig så som andra gör? Det är ju egentligen omöjligt att veta till 100% men överensstämmer er bild av er själva med det ni får höra från andra (utefter vad ni förstått)?

Tror ni att det ni ser i spegeln är det som andra också ser?

Är ni nöjda med ert utseende och kropp? Eller är ni stränga och dömande mot er själva? Eller kanske att ni inte bryr er så mycket? Vill ni ändra på saker? Jag tänker att det ju finns både här och på nästan alla andra ställen så många trådar om viktminskning, bli smal, att förändra kroppen, bli mer musklad och vältränad. Och om man kollar på löpsedlarna och veckotidningar är det ju skrämmande mycket som handlar om att man måste förändra sig.

Undrar om man skulle vilja förändra lika mycket om man såg sig själv med andras ögon för då skulle man antagligen inte se alla dom där små sakerna som man själv tänker på men andra inte reflekterar över och man kanske har en helt förvriden kroppsuppfattning och inte alls ser ut som man tror och ser sig själv som större/mindre/fulare än vad man egentligen är.


Jag har insett att jag aldrig kommer vara nöjd med mitt utseende oavsett om jag är smal eller tjock.
Förut lade jag väldigt mycket tid och energi på stt se smal ut, att vara smal, att andra skulle tycka jag var smal eftersom smal var samma sak som bra, nöjd, lycklig.

Jag har dock insett att jag inte längre orkar bry mig så mycket om andras åsikter om mig, de ska skita i hur jag ser ut. Jag är gladare som småtjock än smal.

Gissar att bakgrund som bulimiker/anorektiker påverkar väldigt mycket.
 
Kan ofta känna mig mycket snyggare än jag tycker jag ser ut i spegeln :cautious:
Är ofta inte nöjd med mitt hår och tycker det ser asfult ut och då får jag oftast komplimanger för min fina frisyr :confused:
Jag är kort, känner mig inte kort men förstår att andra upplever mig jätteliten!
 
Jag är apful och ser mig som det också. Nu har det ju gått ok ändå men spegeln eller foton är no no.
 
Nä jag tycker inte jag själv ser bra ut. Finns många saker...
Har aldrig fått nåt komplimang för mitt utseende innan jag träffade sambon, tycker det säger en del. Vi träffades via nätdejting och hann skriva/prata med varandra massor innan vi träffades, vilket gjorde att vi hann fatta tycker för varandra innan vi möttes.
 
Spännande att så många upplever så stor skillnad mellan spegelbilden och foton/film. Och så härligt att höra att många är nöjda och ser sig som fina, det känns så fint och som det borde vara för alla. Hoppingivande!

Jag är splittrad till bilder, jag vill inte vara med på bilder som någon annan ser, jag tycker inte jag ser det minsta fin ut på bild faktiskt. Det är som att ansiktet förvrängs och jag ser ut att väga 15 kg mer och har jätte konstig form på ansiktet. Men det som känns konstigt för mig är att jag får höra att jag är söt och har fint hår (som jag ser som ett skatbo) och att jag har fina ögon. Fast dom kommentarerna försvinner fort när jag hamnar på för låga vikter.

Bilder kan ibland vara enda sättet för mig att få en lite neutralare syn på mig själv, ibland tar jag bilder på mig själv för att försöka få några motbevis mot hjärnspökena som säger att jag är tjock. Att bara stå och titta i spegeln blir inte lika tydligt, det är först när jag ser det på bild med lite distans och för det mesta i efterhand när jag inte är i affekt som jag ser det som klarast. Det är som att se med någon annans ögon, jag missar så mycket annars. Tittar jag tillbaka på bilder från förr, så blir jag rädd och jag fattar inte att det där är jag, det är fruktansvärt och jag blir verkligen livrädd för att hamna där igen eftersom jag förstått att det jag då såg som en enorm kropp var en kropp som höll på att dö.

Jag tror också att jag har den bästa kroppsuppfattningen när jag är riktigt yrvaken, typ som om man går upp på natten halvsovandes och hjärnan inte är med på noterna och jag inte tolkar att det är mig själv jag ser, då får jag ofta en chock och tror jag ser sanningen som inte är filtrerad av känslor.

Jag bryr mig inget vidare om utseendet ändå trots allt, jag sminkar mig sällan, bryr mig inte om håret utan gör en vanlig hederlig fläta 362 dagar om året, jag bryr mig inte om att jag inte uppfyller något av det många tjejer bryr sig om som snygg rumpa eller bröst (mina bröst är i princip obefintliga och det bekommer mig inte alls, bara skönt att slippa dras med stora bröst och jobbiga bhar), jag vandrar för det mesta till vardags, eller när jag träffar kompisar och när jag är ute med hunden eller i affärer eller går till sjukvården runt i mjukisbyxor och jag orkar inte med att fixa och styra.

Min svaga punkt är hur stor jag är, jag tror verkligen att jag är stor. Jag har haft en liten svacka med maten nu efter att ett tag ha klarat det bra faktiskt, jag var inte nöjd med kroppen men jag valde att helt enkelt strunta i det och leva livet! Och jag gick från att väga mig varje dag till att jag inte vägde mig på 8 månader eftersom jag ville ifrån det tvånget! Bland det bästa jag gjort! Att inte låta några siffror styra allt. Men igår blev jag tvingad av vården att väga mig. Inte populärt hos mig.

Sen slutet av juli har det varit kämpigt, några har sagt att jag blivit väldigt smal igen, att jag måste börja äta mer och en massa sånt som jag bara skjutit ifrån mig, jag har ju märkt att jag kommit i gamla "sjuka" kläder om än inte dom minsta tack och lov för det är definitivt ingen sorts katastrofläge som det är nu, det skulle krävas mycket för att hamna där och innan dess ska jag få stopp på det här.

Jag gissade lite och kan ju se en skillnad och känna den när jag rör vid mig själv men jag tänkte att jag kanske tappat några kilo eller så men igår kom chocken hos sjuksköterskan att det är 14 kg som tappats sen juli från en redan normalviktiga kropp. Utan att jag riktigt fattat att det var så stor skillnad. Hur dålig uppfattning har man inte då? 14 kg är ju ganska mycket, visst att jag såg skillnad men inte så pass och att inse att det jag byggt upp under 8 månader för att få en normalvikt nu raserats och placerat mig i den underviktiga kategorin igen var svårt att smälta. Allt jobb jag gjort! Har jag slängt bort den tiden och all energi jag la ner på den?

Bästa tipsen för att hitta den där positiva inställningen till sig själv? Ge mig tips! Hur ska jag ställa mig framför spegeln och se dom bra sakerna? Hur ska jag förflytta fokuset som till 98% av all tid handlar om hur stor eller tjock jag är och att jag alltid måste försöka välja kläder som döljer kroppen och tar bort fokuset på det jag tycker gör att jag ser groteskt tjock ut?(I en utopi skulle jag ju inte ens bry mig och tjock/smal) Jag vill ju också se en riktig pudding i spegeln :D Så dränk mig med tips, metoder och tankar.:bump:
 
Shit, förlåt för förra inlägget som blev en hel roman!:o

Om ni inte orkar läsa allt så postar jag sista frågeställningarna här:

"Bästa tipsen för att hitta den där positiva inställningen till sig själv? Ge mig tips! Hur ska jag ställa mig framför spegeln och se dom bra sakerna? Hur ska jag förflytta fokuset som till 98% av all tid handlar om hur stor eller tjock jag är och att jag alltid måste försöka välja kläder som döljer kroppen och tar bort fokuset på det jag tycker gör att jag ser groteskt tjock ut?(I en utopi skulle jag ju inte ens bry mig och tjock/smal) Jag vill ju också se en riktig pudding i spegeln :D Så dränk mig med tips, metoder och tankar.:bump:"
 
Ja jag tycker att jag är snygg och vet att jag är det. Har kunnat dra många fördelar av det i livet men såklart också haft nackdelar (ifrågasatt om kompetens "för snygg för att kunna något", dragit till mig män jag inte vill ha uppmärksamhet från som kärat ner sig osv).

Alltså visst jag fixar lite med kroppen och så, har opererat brösten, fyllt läpparna lite lagom, fixar naglar, hår och fransar, tränar samt sminkar mig. Men jag hade sett bra ut utan det med tänker jag, men känner mig ännu finare med :)

Enda gången jag känner mig ful är när jag lockar håret. Det blir aldrig bra! Ser ut som skit! Alla andra kan locka mitt hår skitfint men inte jag :(
 
Jag är jättesnygg, fotomodell! I spegeln. Eller på bilder jag själv tar.
Annars? Not so much.

Har alltid smink, tränar och sköter om hyn. Jag vet mina färger och mina vinklar.

MEN jag ser nästan bra ut på bilder andra tar nu. Har börjat lära mig vinklar och skit. Profilen funkar dock INTE. Alls. Avskyr min profil. Finns ingen som kan ha en värre profil.

Hade jag råd hade jag fixat näsa, läppar och bröst, jag vill inte ha stora utan bara... fint formade tuttar. Med bh är de döläckra men utan har jag en tutte under varje armhåla :rofl:
 
Nej, jag varken ser mig sjalv som jag verkligen ser ut eller tycker att jag ser bra ut nar jag ser foton eller i spegeln.
Jag ar en tant, men jag kanner mig som for 25 ar sedan ... ingen skillnad alls utom att det gor lite ont har och dar, men i umgange med andra kanns det inte annorlunda an nar jag var 25 ar yngre. Jag umgas mycket med manniskor som ar 20-25 ar yngre an mig (och aven yngre an det forstass, da jag ju ar en TANT) och tycker att jag passar in. Anda tills jag tittar mig i spegeln och ser TANT :eek: Jag blir lite chockad varje gang jag moter mamma eller mormor i spegeln efter en dag med kompisarna. :angel::p
 
Jag är inte det minsta nöjd. Så till den grad att jag mår fysiskt illa av foton på mig själv.
Sviter av att jag mobbades för att jag var ful när jag var liten och sedan en make som öppet deklarerade att jag inte såg speciellt bra ut men kan klä mig så det inte syns.

Spegel funkar för där kan jag anlägga vinklar och miner så jag tycker det är OK. Men foton avslöjar brutalt. Jag är dessutom extremt lik min mor som jag hatade högt och rent.

Önskar innerligt att jag kunde trolla med mig själv och acceptera mitt utseende. Gör inte så mycket väsen av det, mer än att jag kategoriskt vägrar fotografier. Finns inte på bild helt enkelt. (utom i de sammanhang där det verkligen är tvunget.)

Faaaan.:banghead:
 
Intressant tråd!

Min uppfattning är att jag själv tycker att jag ser ungefär så bra ut som andra tycker att jag gör, dvs en överlag väldigt rättvis bild. Jag är väldigt nöjd med hur jag ser ut, sen har jag stundtals haft svårt att acceptera den kroppsform jag har (kort med lite kurvor) och velat göra allt för att byta ut den. Det har jag dock växt ifrån och är nu mer nöjd med min kropp. Den kanske inte faller alla i smaken, men alla faller verkligen inte mig i smaken heller så det går väl på ett ut. ;) Jag försöker dock att äta sunt och röra på mig för att må bra, men inte längre för utseendets skull.

Enda gångerna självförtroendet verkligen vacklar är när jag ser mig på bild (film är mycket bättre). Då kan jag verkligen hänga upp mig över dom där sakerna jag inte alls gillar och se bara det. I spegeln eller i rörligt format försvinner det lite mer i helheten, precis som det blir för andra när dom tittar på mig.

Det är som min man, han har jättekomplex för sina djupa vikar och sin dubbelhaka. Och visst, tittar jag bara på det så ser jag ju att han har det. Men ser jag på honom, både på bild och i verkligheten, så ser jag inte ens det. Jag ser helheten och den är FANTASTISK. Verkligen sådär att jag får som en käftsmäll varje gång jag tittar på honom. Sen faller det sig väl väl ut då att varken vikar eller dubbelhaka är något jag bryr mig om. Hade han däremot haft något annat som jag verkligen finner avtändande hade jag troligtvis inte kunnat se förbi det hur fin helheten än var. Så vi kan titta på samma bild och jag kan utbrista "gud vilken fin bild på dig!" och han ser bara vikarna. Samma sak med mig och mina överarmar.
 
Varför folk tycker dom ser annorlunda ut på kort än i spegeln är väl antagligen för att man ser sig själv spegelvänd. Jag ser helt annorlunda ut på kort än i spegeln tycker jag. Den enda gången jag ser likadan ut är när jag tagit kort på mig själv i spegeln :D
Är väl likadan som alla andra här , ser alldeles för fet ut på kort ! :laugh:
 
Nej, men jag skulle väldigt gärna vilja veta :D

Jag har ganska mycket komplex för ganska många saker som andra förmodligen aldrig lägger märke till, och är överlag ganska självkritisk. Många komplimanger jag får känner jag inte alls igen mig i. Detta gäller främst från axlarna ner dock - mitt ansikte och mitt hår är jag rätt nöjd med.

Jag har tyvärr inte kommit så långt att jag kan säga att jag accepterat detta och inte bryr mig, utan det är fortfarande något som upptar mycket plats i hjärnan. Ofta tänker jag att det nog skulle hjälpa ifall jag kunde få se mig själv genom andras ögon lite då och då. Man är sin egen värsta kritiker, och allt det där...
 
Själv tycker jag att jag ser smalare ut på kort. Så vem har mest rätt spegeln eller korten ? :confused:

Det sägs att kameran lägger på 5 kg ;) Jag vet inte om det egentligen är så eller om någon för länge länge sedan bara hittade på det som en ursäkt :laugh:
 
Jag pendlar mellan att tycka att jag är skitsnygg till att tycka att jag är ett träsktroll. Försöker dock att inte bry mig för mycket (går sådär) för det finns liksom ingen poäng med det. Jag ser ut som jag gör, oavsett vad jag eller nån annan tycker om det.

Är gift med en person som helt seriöst verkar tycka att jag är finast i världen, på ett sätt så jag ibland tror att han är tokig. Min syster brukar säga att när han tittar på mig så ser han nog ett sånt där skimmer runt mitt ansikte, som hobbitarna när de tittar på Galadriel :D.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 363
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 509
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp