Bukefalos 28 år!

Vi med fjordingar

Sv: Vi med fjordingar

GRATTIS! :banana::banana::banana:

Kul med ett specialpris, så gulingarna får lite extra uppmärksamhet. :D Det är så roligt att höra om fjordingar på distansbanan, det peppar när jag är ute och "tränar" Ariel. :D
 
Sv: Vi med fjordingar

Man tackar! Fröja bugar o bockar! ;)
Och ja- hon höll jämna steg med de stora hästarna på första bilden! :D :D (Fröja är c-ponny)!
 
Sv: Vi med fjordingar

Hihi, nu är hon uppe i 150 godkända tävlingskilometer! (Tre fem-milare). :)
Nu planeras nästa säsong! :bump:
 
Sv: Vi med fjordingar

Kul att läsa om fjordisar på distansbanan. Red nån tävling med min förra fjording Gusten f-83 e: Ene 55. Har planer att rida nån ritt med min nya Atari e: Kim Hero 221 med fast han är ju bara en -06 så han måste få växa till sig lite först.
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej!

Mitt första inlägg :) Jag är ingen fjording-ägare än, men jag hoppas att det är ok att jag postar här i eran tråd ändå.

Lite bakgrund: Jag hade som yngre en welshponny, som jag red dressyr på, och senare en islänning, som jag skogsred på. Hade uppehåll från hästeriet i några år, men rider nu ridlektioner på ridskola igen. Jag hade inte förstått hur mycket jag saknat ridningen förän jag började igen. Till sommaren är jag klar med min utbildning och planerar då att skaffa häst igen. Känner att distans är något jag gärna skulle vilja börja med, kul att ha något mål med träningen och att få träna hästen ändamålsenligt, men vill även rida dressyr, kanske för instruktör. Anledningen till att jag skriver här är förstås att jag är lite inne på fjording och har lite frågor. Det är ju halva nöjet att drömma och planera för mitt framtida hästliv.

-Vad är fjordingens fördelar och nackdelar när det gäller distans?
-Något särskilt man bör tänka på just när det gäller fjordingar (inte enbart distans)?
-Hur många timmar i veckan lägger ni på träning av hästen (alltså själva ridningen)? Förstår att det kan variera.
-Vet att fjordingar anses som viktbärande, men hur är det med längd? Är 1,76 och brukar känna mig väldigt lång på ponny och de flesta fjordingar ligger väl där i mankhöjd.
-Även om jag är mest inne på att 'tävla' distans så undrar jag om man får tävla dressyr på fjordingar med ponny-mankhöjd när man är över 18?

Hoppas någon vill ta sig tid och svara på mina frågor!
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej! Vad kul men en fjord-människa till:laugh:

Jag kan svara på det med längden,

Jag är 170cm lång och min fjorda är bara 137cm och jag känner mig inte lång på henne. Hon bär upp mig så bra att jag inte känner mig stor! Det kändes lite ovant i början men nu är ju alla andra hästar skitstora:D

Så hittar du en som är runt 145cm så är det absolut ingen fara!

Fördelar vs. nackdelar är först och främst envisheten, min kan gå i evigheter när hon är på rätt humör men andra dagar kan en runda som i vanliga fall tar 1h ta 2h:p De är starka, godmodiga och ger inte upp i första taget!

Fjording tävlar du antingen som stor häst eller som ponny i avd B när du ska tävla dressyr. Distans får du starta även om hästen har ponnylicens tror jag?? (rätta mig om jag har fel)
 
Sv: Vi med fjordingar

-Vad är fjordingens fördelar och nackdelar när det gäller distans?
Jag skulle säga att de är väldigt uthålliga, men inte särskilt snabba. De kan jobba på väldigt länge i lugnt tempo, men har svårt att få ned pulsen om tempot har varit för högt. Naturligtvis generaliserar jag lite nu.

-Något särskilt man bör tänka på just när det gäller fjordingar (inte enbart distans)?
Var beredd på att klippa manen på dem cirka en gång i månaden. En fjordhäst med lång man är en styggelse!

-Hur många timmar i veckan lägger ni på träning av hästen (alltså själva ridningen)? Förstår att det kan variera.
Jag räknar med att jobba tre gånger i veckan med Ariel när hon är vuxen, ren distansträning blir det då cirka 1-3 timmar per vecka.

-Vet att fjordingar anses som viktbärande, men hur är det med längd? Är 1,76 och brukar känna mig väldigt lång på ponny och de flesta fjordingar ligger väl där i mankhöjd.
Fjordhästar brukar fungera bra med långa ryttare, de har ofta lite mer massa än ponnyer, vilket "sväljer" mer längd än vanligt. Du har ju även fått ett bra svar kring längd ovan.

-Även om jag är mest inne på att 'tävla' distans så undrar jag om man får tävla dressyr på fjordingar med ponny-mankhöjd när man är över 18?
Dressyr på ponny om man är över 18 år kan man "tävla" i avdelning B dvs Clear Round. Annars kan du licensera om fjordhästen till stor häst, och tävla på riktigt mot stora hästar.

Lycka till och glöm inte att uppdatera oss om vilken fjording det blev! :D
 
Sv: Vi med fjordingar

Tack så mycket för svaren, Bismark och Habina!

En fråga till, är det något särskilt man ska tänka på när man letar Fjording som man iallafall delvis vill använda till distans?
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag letade ju distanshäst när jag köpte Ariel. Det jag letade då var en åring som såg ut att vara av den lättare typen (kan vara svårt att se ibland) och med prestationshärstamning. På så sätt garderade jag mig åtminstone lite mot överraskningar.

Köper man en vuxen häst istället skulle jag leta efter en av lättare typ, med bra (vägvinnande, lätta) rörelser och framförallt ett lynne man trivs med. Om man tänker att man skall tävla fem och åtta mil distansritt, så är det ändå ganska långa träningspass det handlar om innan, och då gäller det att man har en häst man verkligen trivs med.

Jag red distans på ett gigantiskt halvblod (178 cm) innan, och anledningen till att det gick så bra var just att hon hade ett psyke som jag fungerade bra ihop med. Jag älskade att rida henne flera timmar varje gång, vi passade varandra. Knepigt kanske, men det jag ändå tycker är viktigast.

I Ariels fall så föll jag för hennes personlighet, men eftersom hon är unghäst så räknar jag även med att vi kommer att växa ihop ännu mer allt eftersom.
 
Sv: Vi med fjordingar

Kom på en till sak! Tänk på att provrida ordentligt, vad tycker hästen om kor, bilar, broar, gå igenom rinnande vatten etc. En distanshäst måste inte klara alla dessa saker, men det underlättar alltid. :)

För övrigt är det ju alltid trevligt med en häst som är lättlastad och allmänt cool i nya situationer.
 
Sv: Vi med fjordingar

Tack igen, Habina! Jättbra med tips när man är som jag ny på både rasen och diciplinen. Dessutom så är jag ju lite ringrostig på hästägande.

Har varit ute och kollat efter annonser (ska inte skaffa häst förrän till sommaren, men det är ju kul att sondera terrängen lite). Jag tycker inte att det är så många Fjordingar till salu, vilket jag tolkar som att om man skaffar Fjording så behåller man den :)
 
Sv: Vi med fjordingar

Kan lägga till att det är bra om en distanshäst kan slappna av i nya stimmiga miljöer (tävlingsplats) men ändå tända till när den ska ut på banan! :) Vägvinnande steg skulle jag titta efter.
Min Fröja som jag rider distans på är 137 cm och jag är 173cm, känner mig inte stor på henne. Mina andra vuxna är 133,5 cm och 140cm.
När Fröja är i full gång (för distans) rider jag nog 3-5 timmar i veckan (alltså bara ridtid).

Det som bör påpekas om fjordingar (som nämnts ovan) är att de är ENVISA och dessutom starka! Man bör va lika envis själv! ;)

I distans-sammanhang så har de ju tjockare hud än en arab tex och kan därför ha svårare att pulsa ner. Kortare ben och mer massa=kan inte gå lika fort som en arab. Men de är uthålliga! Långsamt och länge som habina sa. (Hehe, fast Fröja har en annan åsikt om långsamt)! ;)
Jag tror att det beror mycket på individen hur den funkar i distans.. Och hur lång sträcka man vill ge sig på!

Tror att jag fått med en del av det du undrade, även om det nog blev lite rörigt!
Du får rapportera här när du har häst på gång! *spännande* :)

//Camilla
 
Sv: Vi med fjordingar

Upplevde det inte alls som rörigt, tack för att du tog dig tid!

Jag kommer säkert komma tillbaka med fler frågor när det börjar närma sig på riktigt och inte bara i mina fantasier.
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag kommer säkert komma tillbaka med fler frågor när det börjar närma sig på riktigt och inte bara i mina fantasier.

Du är så välkommen! Bara roligt att prata fjordhäst. :laugh: Själv drömde jag och fantiserade i över två år innan jag vågade mig på att skaffa fjordhäst igen. Men nu har jag haft Ariel i ett år och det har gått alldeles utmärkt! :D
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej!

Har inte tidigare skrivit på denna tråden, blev jätteglad när jag såg den. Kämpar med att hålla min hästlåga vid liv (småbarnsförälder) och då är det kul att lyssna på likasinnade.

Kort presentation av mig. 30 +, man och en tvååring och väntar (höggravid, gått över tiden) på nr två.

Har go fjordingvallack Kalle -97 och shettis Basilika, mycket enkelt ordnat med lösdrift här på landet utanför Lund/Kävlinge, SKåne. Så klart hundar och katter oxå.

Började rida som vuxen, nu hållit på ett tag, haft Kalle i 2,5 år, men vi har mycket att lära. Älskar att rida ut, gärna riktiga långritter. Här hemma på slätten är möjligheterna sisådär, så när vi varit igång och ridit (lite till och från med det) har jag gett mig iväg med släpet till kompisar med bättre ridteräng eller till min föräldrar i Höör.

Kalle är grov i typen, men uthållig som jag upplever det, då han är i form. Det hänger såklart mycket på motivationen. Rundan här hemma, 4 km transportsträcka till en liten skog och sedan tillbaka, kan gå väldigt olika. Vi rider själva och han kan den utan och innan. Andra bullar har det varit i skogen i Höör på nya rundor eller med vallacksällskap i skogen i Röstånga. Med hästsällskap har jag nästan problem att hålla honom i ett skönt, säkert och sunt tempo.

Jag bilr så klart DÖDSSUGEN att på lång sikt pyssla med distans på lägre nivå. När kalle och jag någon gång kommer i form igen t ex göra en ca 2 mils prova på nånstans i södra Sverige.

Några FRÅGOR till ER som har koll. Finns det någon hemsida eller likannde som håller koll på alla events/tävlingar/prova på kring distans?????????Har kollat in SKånes distanssälsskaps hemsida och den verkar täcka in en del. Har surfat allmänt och namn som Frosta-, Ekelunds-, Simlångs-, Hallands, Dacke, Vedema, med flera har jag stött på. men det skulle vara bra att ha en fullständig kalender så kan man kanske åka och titta på i år.

Vad tror ni om min pålle och mig???????? Öppen för alla kommentarer. Är det orealistiskt, förutsatt att jag tränar honom och mig rätt, hållbart och regelbundet, att vi kan vara med på ett litet hörn i distans Sverige (gärna södra)?? Har sett några fjordingar på tävlingsbilder och tror väl aldrig Kalle kommer att se ut så eller att vi som ekipage kommer bli särskilt bra, men vi skulle vilja delta och förhoppningsvis bli godkända på någon kortare ritt.

Hälsningar en lycklig fjordingägare
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi med fjordingar

Välkommen hit! :bump:

Rent spontant säger jag, som "sysslat" med distans sedan 2001 men aldrig kommit till start, att ni självklart kan klara både 2 och 5 mil utan problem.

Jag tycker man skall skilja på att rida distans och att tävla distans. Skall man tävla distans måste man nästan alltid ha en vinthundsliknande häst, travare, arabkorsning, arab eller i vissa (väldigt unika fall) en fjordhäst av mycket lätt typ.

Skall man däremot rida distans, klarar man sig utmärkt med vilken häst det än må vara. Rider man distans, då håller man sig ofta kring hastigheter på 10-12 km/h och då hänger fjordhästarna lätt med. Men självklart förutsätter det tillräcklig träning innan.

Vad säger ni som faktiskt ridit distans? :o
 
Sv: Vi med fjordingar

Kan nog inte annat än hålla med, dock är ju detta min första fjord så jag vet inte hur de är i distanssammanhang än....

Men tänkte prova i år kanske! Lovisedal är ju bara 2 km bort så....
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
11 427
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
13 086
Senast: golit
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 050
Senast: Fetaost
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp