Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni när ni har massa litteratur att läsa på ganska kort tid?

Jag har börjat en kurs nu där läsanvisningarna till varje föreläsning är mer eller mindre 100 sidor och vi har föreläsning i princip varje dag. Hur gör man för att inte halka efter och dessutom se till att det man läser fastnar i skallen? Det är, för mig, rätt avancerade grejer vi läser också och absolut inget jag läst förut dvs mycket nya termer och teorier osv.

Inför en föreläsning läser jag i regel ganska översiktligt. Ser till att jag vet någorlunda vad rubrikerna behandlar och vad nyckelorden innebär. Litteraturen studeras sedan i detalj i och med övningar, inför seminarier, tentamen, PM etc.

Så där rent allmänt är jag nära brytpunkten. Tentan är imorgon och jag är så in i bomben inställd på att blanka, jag ser ärligt talat inte hur det ska kunna gå vägen. Godkänd kan jag säkerligen bli, men jag är inte nöjd med det utan jag har siktet inställt på en hög poäng för jag vill inte sumpa det brutala slit jag lade ner i våras för nu inför kursens avslut ha chans på högsta betyg. Den här kursen har dels varit oerhört svår men framförallt har jag inte alls fått till den struktur jag brukar eftersom en flytt mitt i allt stal enormt med tid och energi.

Just nu är siktet inställt på omtenta i december. Den kurs som kommer efter den här är jag ärligt talat inte så intresserad av :angel: så där nöjer jag mig med ett stabilt betyg där i mitten av skalan. Att samtidigt plugga till en omtenta borde således gå utan problem.

Men jag lever trots allt på hoppet, har jag lite flyt med frågorna kan det gå vägen!
 
Behöver lite hjälp av någon som är bra på juridik! Har egentligen inget med plugg att göra, men vill ha åsikter från nån som har koll.

Stallplats uppsagd, endast muntligt kontrakt med en månads uppsägning. Under flytten låstes sadelkammaren och fick ny kod. Jag kom alltså inte åt mina egna saker. Stallägaren öppnade inte för oss när vi var där, och jag har inte kunnat hämta grejerna senare heller.

Är jag helt ute och cyklar eller är det egenmäktigt förfarande att låsa in mina grejer?
Vad är juridiskt mest korrekt, att jag inte betalar förrän jag får tillbaka mina saker eller att jag drar av kostnaden för att skaffa nytt från hyran?
 
Behöver lite hjälp av någon som är bra på juridik! Har egentligen inget med plugg att göra, men vill ha åsikter från nån som har koll.

Stallplats uppsagd, endast muntligt kontrakt med en månads uppsägning. Under flytten låstes sadelkammaren och fick ny kod. Jag kom alltså inte åt mina egna saker. Stallägaren öppnade inte för oss när vi var där, och jag har inte kunnat hämta grejerna senare heller.

Är jag helt ute och cyklar eller är det egenmäktigt förfarande att låsa in mina grejer?
Vad är juridiskt mest korrekt, att jag inte betalar förrän jag får tillbaka mina saker eller att jag drar av kostnaden för att skaffa nytt från hyran?

Jo, det är nog egenmäktigt förfarande att hindra dig från att komma åt dina saker, om det är allt stallägaren gör.

Vad som är juridiskt korrekt är att polisanmäla, för jag tror inte du har rätt att innehålla betalning eller självmant dra av motsvarande kostnad på stallhyran. Rätt att innehålla betalning kan man ha om man i ett avtalsförhållande inte får utlovad prestation, eller omvänt att innehålla prestation om man inte får betalt. Jag skulle inte råda dig att göra det i den här situationen i alla fall, risken är att det triggar till värre åverkan på dina grejer.
 
Näst sista dagen på tenta-p, imorgon är sista rycket och sen är det TENTA! Tror aldrig jag längtat så mycket efter en tenta faktiskt. Är så jädra less att det finns inte. Har haft tenta-p i typ 3 veckor nu..

Blir så himla irriterad på några av föreläsarna också. De ÄLSKAR grafer och diagram och vill att man ska förklara olika fysikaliska tillstånd i diagram och beskriva hur lutningen ändras och "om man gör ditt förflyttas grafen hit och dit". Och jag är inte lagd åt det hållet, verkligen inte! Jag kan förstå alla funktioner och hur vissa parametrar ändras när man gör si och så och varför det sker men jag ser ingen graf i huvudet! Ingenting kommer upp. Så då måste jag nöta in alla grafer för att kunna rita av dem på tentan typ :devil: Fast vem vet, det kanske fyller en större funktion någonstans i framtiden.

Snart, snart. Ska dansa glädjedans när tentan är skriven, oavsett hur den gick.
 
@Tassetass jo, polisanmäla är ju egentligen rätt.. Men det handlar om så pass lite pengar, känns onödigt att belasta polisen med sånt :p
Jag vill mest visa att man inte kan bete sej hursomhelst, och ärligt talat har jag lite lust att lägga in förtal i det hela med. Men jag vet att jag inte orkar med processen, mår alldeles för dåligt som det är.

Hmm.. Jaja, det har inget med plugg att göra ;)

På tal om skola då. Har fortfarande inte fått nått klartecken från min exjobbshandledare att det är klart och bara tuta kör. Men heja vad bra då.. Stressnivå atmosfär!
 
Åh förlåt pluggtråden för att jag deppar ner hela den med sura tenta-p-inlägg men det skall upphöra imorgon FÖR DÅ ÄR TENTAN SKRIVEN!

Tror som vanligt inte att jag kommer klara den. Men o andra sidan har hösten varit förbannat jobbig på flera olika sätt så jag kan faktiskt förlåta mig själv även om jag får omtenta. Jag har gjort så gott jag kunnat med det jag haft liksom.
 
@Wysiwyg Skönt att du kan känna så ändå och jag tror det är helt rätt att försöka tänka så. Hoppas det går bra för dig imorgon, jag tror på dig!

Vi kan hjälpas åt att deppa ner tråden tillsammans för jag har också en jävla pissdag, varit ledsen och gråtit till och från hela eftermiddagen på grund av hög belastning i kursen med massa stora grupparbeten som ska utföras tillsammans med en icke-fungerande grupp som har nada kommuninikation, struktur eller vilja att göra något åt för att mötas halvvägs... Hatar att arbeta med grupper med individer som är så extremt olika i sina sätt att arbeta... :( Inget är ju mer rätt eller fel men det blir bara så jobbigt när man är olika! La plugget åt sidan för någon timma sen och ska bara vara ledsen och deppig nu, nya tag imorgon.
 
Till slut har jag lyckats parkera mig vid en dator och ska försöka svara på det ni skrev i måndags :angel: (så jobbigt att klippa och klistra på surfplattan och nej min dator har inte vaknat till liv än...)

Jag gillar inte att det är betyg. Blir så sjukt stressad över att "bara" få en trea. "Bara" bli godkänd. Innebär det att jag kan en del av det jag ska, men inte är så bra på det? Eller innebär det att jag vet vad jag behöver veta för att klara ut ett kommande arbetsliv?

Den svåra konsten att skriva tenta... Ibland handlar det nästan lika mycket om att kunna de rätta svaren som att veta hur examinatorn vill ha dem nedskrivna.

Ja, egentligen förstår jag inte varför man har betyg. Huvudsaken är ju att man kan tillräckligt inom ämnet för att bli godkänd i kursen, inom de flesta områden struntar ju arbetsgivaren i om jag hade en trea eller fyra i en mikrobiologikurs år två :p Och angående svar på tentor så håller jag med, det handlar till mångt och mycket om att anpassa sig efter den som ska rätta. Men det är ju så det är, ofta är det kanske svårt att konstruera en helt igenom objektiv tenta som innehåller det viktigaste man bör kunna inom ämnet.

Men jag är som sagt lite sådär också, en trea är ju godkänd (såklart! eftersom gränsen är satt där) men det känns inte tillräckligt bra. Ska försöka släppa det där litegrann, den stressen är så onödig.

Däremot tyckte jag att det var mindre betygs hets i Sverige (när jag pluggade i Uppsala), i Storbritannien är det en helt sjuk betygshets. Det är svårt att få jobb och komma in på vidareutbildningar om du inte har topp betyg. Tillika kan du inte kugga en tenta egentligen, för då kan du inte få högre än godkänt (40%) oavsett hur bra du skriver på omtentan. Första gången jag gjorde bra ifrån mig på en tenta var i Sverige, antagligen för att den där pressen var borta.

Oj vad tufft! Här får du nästan kugga hur många tentor du vill :p Då förstår jag att det blir prestationsångest, fy :crazy:

Ja jag har absolut prestationsångest. Men här handlar det mer om att klara tentorna öht :p Den här tentaperioden har varit jättejobbig, dels pga privata händelser som gjort att jag inte kunnat plugga 4 helger av denna kurs och sen också för att vi hade preparattentamen förra veckan som jag pluggat till jättemycket och så nu skriftliga delen på en massiv mängd information.

Jag försöker tänka att jag inte kan göra mer än jag gör och att man måste ha ett drägligt liv också. Jag ska ju orka i längden. Som någon klok bukare skrev så är långa studier inget sprintlopp utan snarare ett marathon där man får hitta ett tempo man kan hålla utan att kräkas.

Sen tycker jag inte heller det är något fel med att vilja ha bra betyg, så länge man inte mår dåligt av det eller genererar ångest. Tänkte du att "attans, hade velat ha bättre på tentan" är det en sak men om du mår dåligt över det är en annan. Vi har inte betyg på vår utbildning och det tackar jag gudarna för, hade vi haft det tror jag både jag och mina klasskompisar varit ännu mer stressade.

Det där citatet var ju fantastiskt! :D Det ska jag definitivt ta till mig.

Du går ju en väldigt tuff utbildning, jag tycker det är skitbra att ni inte har betyg. Det är jobbigt nog ändå gissar jag.
Nä, klart det inte är dåligt med lite ambitioner, men som du säger ska man inte må dåligt av ett resultat som inte är lika bra som förväntat.

@zassoo Jag tycker det är farligt om man börjar mäta sitt värde i betyg. T.ex. dåligt betyg = jag är dålig/ointelligent/oförmögen o.s.v., bra betyg = jag är smart/duktig/kapabel. Jag kan tänka mig att det här sker ganska automatiskt och omedvetet hos många. Jag tycker inte det är lika farligt om man attribuerar betyg till yttre omständigheter, t.ex. dåligt betyg = jag pluggade inte så mycket/jag hade dåliga förutsättningar för jag hade låga förkunskaper/det har hänt mycket annat i mitt liv just nu/jag har förmodligen en dålig studieteknik/jag hade otur med frågorna på provet etc.

Jag kan även känna att det är lite vanskligt att tänka betyg som någon slags objektiv måttstock på ens kunskap. Det är det inte. Jag tror det är bättre att man många gånger är sin egna bedömare. Har jag alla kunskaper jag önskat? Känner jag att de är tillräckliga för mig för att kunna utföra mitt framtida jobb? Har jag ett intresse att läsa mer? Har jag verkligen uppnått kursmålen? o.s.v.

Som i ditt exempel, jag skulle inte känna att det var en felaktig känsla att du skulle läsa in mer under sommaren om du SJÄLV tyckte att du faktiskt hade pluggat dåligt och upplevde dig ha många kunskapsluckor (oavsett betyg!). Däremot tycker jag att det blir skevt om du känner så enbart på grund av ett visst betyg. Förstår du hur jag menar? :)

Jag förstår absolut vad du menar och jag tror det ligger mycket i det du säger. Mitt värde ligger ju inte i vilket betyg jag får, jag vet vad jag kan ändå. Angående kursen jag pratade om så tror jag att min besvikelse låg i att jag tyckte ämnet var så himla roligt, trots det lyckades jag inte uppbåda tillräckligt med energi för att plugga ordentligt och därför blev det "bara" en trea. Så det var inte det att jag misslyckades med att prestera på tentan utan att jag misslyckats att läsa in mig på ett väldigt intressant ämne. Å andra sidan är det aldrig försent att ta upp kursboken och fortsätta, då utan press i och med att kursen redan är avklarad.

Nu på universitetet tror jag inte att jag har jättemycket prestationsångest när det gäller betyg, utan snarare är jag mer koncentrerad på att klara min uppgift. Men samtidigt är jag väldigt mån om att göra ett bra jobb. Vi håller nu på att skriva en grupprapport och vi kan bara få G på den, och hela kursen, så egentligen skulle man kunna skicka in ett hyfsat jobb och få G, men jag skickar hellre in ett bra jobb. Alltså, det spelar ingen roll om det blir G eller VG, bara jag är nöjd med mitt arbete och gjort vad jag har kunnat.
Sen är jag även av den övertygelsen att salstentor är djävulens påhitt..

Jomen precis, speciellt på projektarbeten osv är det ju väldigt sant. Där brukar jag ha svårt att motivera mig att göra extragrejer för bättre betyg, av någon anledning. Men om jag skickar in ett arbete jag är nöjd med och det även faller examinatorn i smaken så att jag får bättre betyg, ja då tackar jag och tar emot såklart :D
 
Åh förlåt pluggtråden för att jag deppar ner hela den med sura tenta-p-inlägg men det skall upphöra imorgon FÖR DÅ ÄR TENTAN SKRIVEN!

Tror som vanligt inte att jag kommer klara den. Men o andra sidan har hösten varit förbannat jobbig på flera olika sätt så jag kan faktiskt förlåta mig själv även om jag får omtenta. Jag har gjort så gott jag kunnat med det jag haft liksom.

Jag ska hålla tummarna för dig imorgon! Lyckospark :D
 
Vi kan hjälpas åt att deppa ner tråden tillsammans för jag har också en jävla pissdag, varit ledsen och gråtit till och från hela eftermiddagen på grund av hög belastning i kursen med massa stora grupparbeten som ska utföras tillsammans med en icke-fungerande grupp som har nada kommuninikation, struktur eller vilja att göra något åt för att mötas halvvägs... Hatar att arbeta med grupper med individer som är så extremt olika i sina sätt att arbeta... :( Inget är ju mer rätt eller fel men det blir bara så jobbigt när man är olika! La plugget åt sidan för någon timma sen och ska bara vara ledsen och deppig nu, nya tag imorgon.

Åh men fy vad jobbigt, grupparbeten kan verkligen vara hemska när det inte funkar... :( Är det mycket kvar att göra? Går det att försöka styra upp gruppen på något sätt eller är alla omöjliga? Kram cherie, hoppas det känns bättre snart!
 
Jag har en väldigt lugn vecka nu, är i "skarven" mellan två kurser så just nu har jag bara avelskursen att tänka på. Skönt! På måndag börjar ekonomikursen, ser väl inte jättemycket fram emot det men ska försöka ha en positiv inställning som motvikt till alla som är så extremt negativt inställda till kursen :p

Ska bara försöka få tag i en kursbok, helst begagnat. Får se om jag lyckas ;)
 
Åh men fy vad jobbigt, grupparbeten kan verkligen vara hemska när det inte funkar... :( Är det mycket kvar att göra? Går det att försöka styra upp gruppen på något sätt eller är alla omöjliga? Kram cherie, hoppas det känns bättre snart!

Tack, buuhäää, började typ böla av din lilla cyberkram :cry:

Vi har inte ens börjat ännu, vi är i uppstarten men till och med den fungerar inte! Att kunna PRODUCERA något tillsammans känns så långt borta. Jag hoppas det blir bättre än vad jag tror men det är framförallt en person som är jäkligt svår som jag haft i grupparbeten förut. Men problemet ligger egentligen i hela gruppen, ingen kommunicerar eller bestämmer något, beslutsfattandet är obefintligt. Boka in tider? Hur ska vi göra? Vad ska vi göra? Upplägg? Tidsplanering? När vi diskuterar kan vi prata förbi varandra i flera timmar och när vi går därifrån är ingenting sagt, gjort eller bestämt Bröt ihop förut idag mest när jag såg hur stora båda arbetena skulle vara... Blääää..

MEN jag tror det fixar sig. Bara så jobbigt när kursen är stressig som det är, då vill man bara ha en grupp som flyter på någorlunda bra :(
 
@cherie

Ja jag försöker tänka så när jag får kontroll på mina känslor, där emellan är det tårar här borta också ;) Tack för pepp!

Vad jobbigt med grupparbeten som inte fungerar! Lider med dig :( Hoppas det känns bättre imorgon när du fått vila lite! Kram
 
Jag ska hålla tummarna för dig imorgon! Lyckospark :D

Tack! :)

Har pratat med världens bästa mamma i telefon, hon lyckas alltid muntra upp mig. Så nu tror jag att jag ska skita i tentaplugget (eller ja, läsa igenom nåååågra saker till....) och sen gå och lägga mig tidigt.
 
Jag förstår absolut vad du menar och jag tror det ligger mycket i det du säger. Mitt värde ligger ju inte i vilket betyg jag får, jag vet vad jag kan ändå. Angående kursen jag pratade om så tror jag att min besvikelse låg i att jag tyckte ämnet var så himla roligt, trots det lyckades jag inte uppbåda tillräckligt med energi för att plugga ordentligt och därför blev det "bara" en trea. Så det var inte det att jag misslyckades med att prestera på tentan utan att jag misslyckats att läsa in mig på ett väldigt intressant ämne. Å andra sidan är det aldrig försent att ta upp kursboken och fortsätta, då utan press i och med att kursen redan är avklarad.

Jamen då förstår jag att du kände att du ville/borde plugga mer liksom - den känslan kom ju på grund av betyget du fick egentligen ("bara godkänd") utan att du tyckte ämnet var intressant och att du ändå inte orkat plugga så mycket som du kanske faktiskt velat. Och som du säger - du kan ju läsa om det när du vill, av rent intresse. Det är skönt ;)
 
@Wysiwyg Haha, tårar är bra ibland för att få ut lite känslor. Känns lite bättre för mig nu bara jag släppte ut känslorna lite ;) Tycker förövrigt din mamma låter klok, följ hennes råd!
 
@cherie Åh fy det där skulle stressa mig också. Hoppas det löser sig när ni har kommit igång lite mer!

@Wysiwyg Klok mamma du har! Det är alltid skönt att ta tidig kväll dagen innan tentan, en god natts sömn tror jag är bättre än att försöka trycka in lite mer saker i en redan överfull hjärna :p
 
Tror förresten det var @Tassetass som skrev det till mig när jag gick T1 och var helt knäckt!

(Citatet som zass pratar om är alltså att en utbildning inte är som ett sprinterlopp utan som ett marathon)

Det var ju klokt sagt, jag tar gärna åt mig äran. :D

Idag har jag skrivit tenta. Det positiva är att jag skrev den och inte kollade på frågorna och sedan vände på klacken. Jag kände inte att jag vågade chansa på bättre frågor på en omtenta, så jag satsade på att skriva eländet. Jag tror tyvärr inte jag får den poäng jag behöver, men men... Som det ser ut nu kommer jag ändå behöva läsa in några kurser sen för att höja min meritpoäng inför att jag ska söka tingsnotarietjänst, så ettmittenbetyg är ingen katastrof. Mest bara jävligt surt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 792
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 905
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 817
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 337
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp