Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter just nu och tampas med problemet enorma mängder litteratur som ska vara läst typ imorgon. Känns lite hopplöst; ämnet är superintressant men litteraturen är så tråkig och tungrodd att jag storknar. Dessutom har vi en väldigt nybakad doktorand som föreläser för oss, hen är i och för sig jättebra att lyssna på men det hela känns väldigt ostrukturerat och det är svårt att få en riktig överblick och att kunna sålla information.

Inom ett dygn ska dessutom tentaresultatet komma. Kuggar jag blir det omtenta redan 22 november, vilket kommer bli tufft att fixa parallellt.
 
Jag kuggade senaste tentan :wtf:
Verkade vara mest för att jag slarvat med referenser och skrivit för kort..

Kom dessutom på igår (!) att jag har ett rätt stort arbete som ska vara inne imorgon (!) och jag har knappt kommit någonvart alls.. Correction: Jag har inte kommit någonvart alls.

Woopdido!
 
Jag läser visserligen bara på komvux, strävan mot slutbetyg men jag vill ge er alla i tråden flera såna här :bow::bow::bow:

Att få läsa om er stress, förtvivlan och sedan er glädje när det gått bra gör att jag får motivation framåt. HURRA FÖR ER! :banana::bump:
 
Åh, måste också kräkas av mig lite! Har ett stor arbete som ska vara inne imorgon, har precis börjat. Fan vad arg jag blir på mig själv. Har tänkte på det hela veckan, men det har slutat med att jag bara suttit och gjort ingenting.
Bara bita i det sura äpplet och göra det så bra det går nu, planerar att sitta uppe hela natten, då det ska vara inlämnad kl8 imorgon bitti.
Vad är bäst, lämna in det nu? Då slipper man väl kugga på hela kursen?
 
Jag sitter just nu och tampas med problemet enorma mängder litteratur som ska vara läst typ imorgon. Känns lite hopplöst; ämnet är superintressant men litteraturen är så tråkig och tungrodd att jag storknar. Dessutom har vi en väldigt nybakad doktorand som föreläser för oss, hen är i och för sig jättebra att lyssna på men det hela känns väldigt ostrukturerat och det är svårt att få en riktig överblick och att kunna sålla information.

Inom ett dygn ska dessutom tentaresultatet komma. Kuggar jag blir det omtenta redan 22 november, vilket kommer bli tufft att fixa parallellt.

Oh, do tell, vad läser ni nu? :D Vi ska börja med folkrätt på måndag, det ska bli spännande!
 
Oh, do tell, vad läser ni nu? :D Vi ska börja med folkrätt på måndag, det ska bli spännande!

Offentlig rätt. Första veckan bara, så svårt att säga någonting om kursen i helhet än såklart. Hittills har vi bara pratat om grundläggande statsrätt egentligen och på en väldigt basic nivå, det mesta kändes igen från samhällskurserna från gymnasiet. Men det är som sagt _så_ tråkig litteratur att en vill gräva ner sig lite. Och eftersom föreläsningarna berört allt så ytligt känns det svårt att veta vad en bör fördjupa sig i och inte. :)

Folkrätt låter ju spännande, hur stor är kursen? Vad var det du tentade nu nyss? :)
 
Offentlig rätt. Första veckan bara, så svårt att säga någonting om kursen i helhet än såklart. Hittills har vi bara pratat om grundläggande statsrätt egentligen och på en väldigt basic nivå, det mesta kändes igen från samhällskurserna från gymnasiet. Men det är som sagt _så_ tråkig litteratur att en vill gräva ner sig lite. Och eftersom föreläsningarna berört allt så ytligt känns det svårt att veta vad en bör fördjupa sig i och inte. :)

Folkrätt låter ju spännande, hur stor är kursen? Vad var det du tentade nu nyss? :)

Offentlig rätt är intressant! Hojta om du kör fast sen så kan jag försöka hjälpa dig, om du vill. :) Försöker komma på vilken tråkig litteratur det kan tänkas vara, Nergelius?

Folkrätten är på 7,5 hp, en delkurs i "Europa och världen" (EU-rätt och internationell rätt). Jag har precis tentat av straffrätten, där kan man snacka intressant men med vansinnigt tung litteratur... :crazy:
 
@Tassetass
Åh, men vad snäll du är, tack! :) Nä, Wiveka Warnling-Nerep (?), de har valt inte mindre än tre av samma författare och det är så onödigt högtravande språk och en miljard referenser per mening. Jag inser ju att det kommer att bli mycket värre än såhär så småningom, men just nu känns det tråkigt. Plus en rejäl bok i EU-rätt på engelska där det är en jäkla massa praxis att nöta in. Men det ger sig väl. :)

Åh, jag som längtar till vi ska ha straffrätt! Det är ju långt kvar, men då kanske det är rätt skönt att det är ett tag kvar så en hinner vänja sig vid tempot och litteraturen. Hur lång tid tyckte du det tog innan du hittade din rytm i plugget?
 
@Tassetass
Åh, men vad snäll du är, tack! :) Nä, Wiveka Warnling-Nerep (?), de har valt inte mindre än tre av samma författare och det är så onödigt högtravande språk och en miljard referenser per mening. Jag inser ju att det kommer att bli mycket värre än såhär så småningom, men just nu känns det tråkigt. Plus en rejäl bok i EU-rätt på engelska där det är en jäkla massa praxis att nöta in. Men det ger sig väl. :)

Åh, jag som längtar till vi ska ha straffrätt! Det är ju långt kvar, men då kanske det är rätt skönt att det är ett tag kvar så en hinner vänja sig vid tempot och litteraturen. Hur lång tid tyckte du det tog innan du hittade din rytm i plugget?

Ah, Wiveka. :D Har ni någon övningsbok (arbetskompendium)? Om ja, kasta dig på den så fort du kan. Det är mycket lättare att läsa litteraturen om du har en uppgift att jobba med. Minns att jag hade väldigt, väldigt mycket nytta av övningarna.

Men ni får EU-rätten redan nu, alltså. Vi hade bara en pytteintroduktion i EU-rätt på T1, i övrigt kommer EU-rätten som sagt nu på T5/T6 för oss.

Jag hittade väl rytmen någorlunda fort, men vad som passar en är ju individuellt. Jag ligger helst steget före, dvs har läst litteraturen åtminstone en gång inför föreläsningarna, jobbar mycket med övningar och gamla tentafrågor etc. eftersom jag inte riktigt mäktar med brutalt tentamensplugg. De där 12-16 timmar långa dagarna som vissa kör en vecka innan tentan eller som sitter uppe på nätterna för att hinna med PM är ett helt värdelöst upplägg för mig. Jag försöker hålla hårt på ~40 h/vecka och så behöver jag inte få panik, jag vill gärna hinna med lite "överinlärning".

Den här gången, inför straffrätten, fick jag panik eftersom jag första halvan var kursen var trött och illamående pga graviditeten och sedan kom en flytt mitt i allting. För att överhuvudtaget hinna med det som måste göras har jag fått köra hårdare än vad jag egentligen mäktar med nu sista veckorna och det kändes när jag satt där och skulle skriva. Det var fan bara ren tur att frågorna var om saker jag hunnit gå igenom någorlunda... :p
 
Undervisningsfri fredag är fantastiskt! Och välbehövligt. Dessutom ligger jag jättebra till inför tentan nästa fredag, har redan gjort alla övningsuppgifter. Så i helgen ska jag bara läsa lite litteratur och sammanfatta blocket. I övrigt ska jag unna mig lite ledighet :love:
 
@Lillelorden Grattis! Måste kännas jätteskönt!

Jag är inne i en svacka, känner mig så ledsen hela kvällarna :(

Jag har börjat använda trello i alla fall, så när jag känner mig alldeles för nere kan jag gå och kolla på listan av saker jag lyckats göra :angel: eller så kan jag göra något enklare på listan så jag i alla fall får något gjort. Fast idag har mest ingenting vettigt blivit gjort.

Om 24 dagar dar jag hemåt! :banana: bokade inspektion av rummet idag inför utcheckning så det känns lite verkligare :angel: Målet är att skriva klart mitt introduktions kapitel till hela doktoranden under dem veckor jag är hemma, fast jag har inte börjat än så vi får se hur det går :cautious:
 
TACK hörrni! :love:
Är så jäkla glad, tror knappt att det är sant! Hur gick det här till?! :D :bump:
Nu ska jag fira med lite cider och en dubbelnougat.
 
@Lillelorden Fasen va bra, grattis:D

--
Jag sitter och funderar på hur jag ska lyckas lösa en skrivuppgift som ska baseras på ett seminarie som var idag. Problemet ligger i att det var på engelska, och nästan ingen av de som höll i föredragen kunde prata engelska särskilt bra.. Blev mest osammanhängande meningar och en massa "ehm..öh..". Så, ämnet är jätte intressant, men var svårt att få ett bra grepp om vad de pratade om. Så .. hur jag ska få ihop 5 sidor utav detta vettitusan. Men men, det löser sig ju alltid eller hur?:D
 
Har precis skickat in grupparbetet! Ser fram emot att kunna sova på nätterna ordentligt nu, detta arbete tog värre psykiskt än vad jag trott :crazy:. Ska bli så skönt att slippa bråka, stressa, påminna personer om saker, rätta andras arbeten, extraknäcka som en levande uppslagsbok... Nu ska jag strax iväg hem till en kursare och "fira" med varm/kall och pannkakor :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 792
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 905
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 815
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 337
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp