Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Bra gjort! Herregud alltså, sex andra personer och inte en enda ställer upp och gör sin beskärda del?! Himla bra gjort av dig!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Det är mycket, men det var väntat så jag blev inte direkt överrumplad när allt drog igång. Jag läser Historia A+B (eller 1-60) så det är 60 hp och jag kommer fortsätta med liknande kurser tills jag har en snygg master så det är bara att gilla läget. :p Men så fort A-kursen är avklarad blir det inte lika stor spridning inom ämnet, som det är nu ska vi "kunna" hela världshistorien och tentar av allt från några tusen till några hundra år per månad. Jag längtar till uppsatsskrivandet!

Tassen: Vad skönt att höra att jag inte heller är ensam :D Numera jublar jag inombords när det övervägande är svensk litteratur att gå igenom för att slippa översätta termer som mer eller mindre är obegripliga även på svenska.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Bra gjort av dig! Skönt att säga ifrån. Vad svarade läraren? Jag har alltid haft sån väldig tur med mina gruppmedlemmar, väntar bara på att hamna i en sådan grupp i framtida kurser...

I övrigt så arbetar jag med en gruppuppgift där allting faktiskt går väldigt bra och effektivt! Känns riktigt skönt. Vi har också fått ut vår hemtenta som ska skrivas över jul, det är riktigt mycket att göra (och förstå) så jag är glad att vi redan har fått den.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

Har nu pluggat aktivt i fyra timmar och jag ORKAR INTE PLUGGA MER... Men har två tredjedelar kvar :arghh:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

:S hoppas du far ett bra svar av läraren.

Jag lyckades faktist undvika alla modules med grupparbeten nar jag pluggade i England :o (inte med flit heller...)

KL

Jag har iaf fatt boende pa campus idag :bump: och lyckats ta mig igenom pre-registration. :) Skickat och fraga om jag kan fa boende en vecka tidigare också da jag maste vara dar tidigt for halsokontroll. Sista vaccinationen nasta vecka, sen ar jag redo att aka. Eller? man kanske skulle packa? eller bli klar med alla projekt jobb innan :wtf:

Under tiden funderilurar jag pa om det ar smart att boka in sig pa någon distans kurs i calculus O_o
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag har också läst historia A och B :) Har du någon aning om vad du tror dig vilja skriva dina uppsatser om? Vad vill du komplettera din master med för ämnen utöver historia? Och vad vill du "använda" din master till?
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Just nu är jag rätt osäker på vad jag vill skriva om, dessutom tror jag inte att vi är knutna till vissa teman inför första uppsatsen så jag vågar inte riktigt tänka så långt ännu. Men som epok tycker jag medeltiden är oerhört spännande (på min skola är jag väldigt ensam om just det :p). Ett smalare ämne är häxjakten 1400-1700. I stort intresserar genus och utomeuropeiska världen mig mycket, samtidigt som jag gillar nordisk kulturhistoria. Över lag är det kulturhistoria oavsett tidsålder som jag fastnat mycket för.

Du ställer stora frågor! :D Jag ska prata med syv:en efter jul för att diskutera just ämnesval, men drömmen vore att få doktorera. Bortsett från historia så är jag jätteintresserad av osteologi och arkeologi, litteraturvetenskap och samhällsvetenskapliga områden så förhoppningsvis ska jag kunna få ihop ämnena på ett sätt som kan bli användbart/attraktivt.

Vad har du läst mer än historia? :)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag antar att ni får skriva en uppsats på B-nivå redan? Eller det kanske är lite från universitet till universitet? Jag hade högt flygande planer när jag började läsa historia och ville fördjupa mig inom ämnet, sedan insåg jag, som du att det är mest kulturhistoriska aspekter som är intressanta. Dessutom så tyckte jag att man blev lite låst i uppsatsskrivandet, det här med med att man i stort sett måste sitta med originalkällor i arkiv gjorde att ämnesvalen blev ganska begränsade, och det är överlag inte ens svensk historia som jag finner mest intressant (och speciellt inte på lokal nivå) :) Löste det hela med mikrofilmer av tidskrifter och använde det som källor, men det tror jag inte man får göra på högre nivå än B ;) Skrev iaf om Svenk vänsterpress reaktion på den tidiga avstaliniseringen. :D

Om nu drömmen är att doktorera så "räcker" det med en magister och inte en master :) en magister fungerar ju som studieförberedande inför forskarutbildningen och en master ses som den slutgiltiga utbildningen och ska väl kunna bli yrkeserelevant på något vis.

Just nu skriver jag min C-uppsats inom litteraturvetenskap :)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Vi ska skriva på B-nivå nu till våren (Lunds uni). Jag är lite tvärtom, tanken finns där och det går bra på kursen, men jag försöker bara ta en termin i taget och får helt enkelt se vad som händer. :)
Förstår att du kände dig låst i skrivandet, själv tycker jag att lokalhistoria är intressant och kan således göra det ganska enkelt för mig när det kommer till uppsatsen, men du verkade lösa det rätt fint ändå.

Gör det verkligen det? Jag har fått höra att magistern helt kommer utfasas och inte ens vara ett alternativ när det väl är så dags för min del. Men det är mååååånga terminer dit. :D

Vad roligt! Nu blev jag ännu mer sugen på att skriva uppsats, men det är ett par salstentor kvar innan A-kursen är avklarad.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag tyckte förresten att A-kursen i historia är bland det roligaste jag läst :) jag tyckte verkligen om att få världshistorien korvstoppad i mig under en kort period :D Likaså uppskattade jag litteraturvetenskap A på samma vis.

Det är mer än vad jag visste! Min plan är en magister till hösten, så får kolla upp om det kommer vara gångbart framöver :)

Ack, underskatta inte salstentor, jag saknar dem! Allt efter det har i stort sett varit hemtentor för min del sedan, och de tycker jag inte alls om på samma vis, får så lätt skrivkramp :P
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag tycker föreläsningarna är jätteroliga, salstentorna tycker jag mycket sämre om. Det är skönt när de är avklarade, men jag tycker verkligen inte om upplägget och hade föredragit hemtentor. Är mer benägen att få provångest än skrivkramp helt enkelt. :D

Med tanke på hur mycket info vi har fått som inte riktigt överensstämt så är jag allt annat än säker på att det är riktigt rätt, men vår syv påstod det samt att man inte skulle försöka sig på en dubbel kandidat även om det gick för det uppskattades inte. Dagen efter sa en av våra föreläsare att en dubbel kandidat enbart var positiv så ja… Det är mycket förvirrande att vara student utan att läsa ett riktigt program. :p
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Så ni har bara haft salstentor i stort sett? En liten fråga, som väl egentligen inte ska vara något bekymmer eftersom att man ska ha det med sig från gymnasiet, men det hade inte jag, så det blev en kalldusch. Hur pass bekant är du att skriva med en fungerande notapparat? Jag tyckte att det var väldigt svårt att ställa om till det efter en mängd salstentor, dels att ha en korrekt formalia överlag på både hemtentor och uppsatser och dels att ställa om till att behöva ha källor till precis allt som skrivs.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Den första delkursen på 6 hp hade vi en hemtenta i, i övrigt har vi 5 salstentor.
Jag har inga problem med uppsatsskrivandet, källkritik och övrig formalia är inget nytt och jag är van att utrycka mig i text på det stora hela. Sådant sitter i ryggmärgen (jag hatar att inte ha tid/möjlighet att källhänvisa på salstentorna :o :p) helt enkelt.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Vad skönt :) Det ska ju vara på det viset, det skulle ju även varit så för mig, men hade inte alls blivit korrekt förberedd i gymnasiet, så det kom som en chock, det här med noter ;)

Vilket notsystem är vanligast inom historian egentligen? Jag har kört på med harvard under hela min pluggtid fram tills nu, då man av tradition oftast använder sig av en variant av oxford, det nordiska systemet, inom litteraturvetenskap, så jag håller på att lära om för fulla muggar ;)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL*

Har inte hunnit svara innan men Sthu skrev i förra tråden:

Tror att Växjö är bättre än Kalmar. Och biologiavdelningarna är sämre än de övriga.. Jag har ju bara koll på Kalmar och biologi.
På min magisterutbildning är det lägre nivå än det var på min kandidat på SLU. Det är löjligt dålig nivå emellanåt! Bara en sån sak som referenshantering.. En del kan inte, de kan inte skriva en referens i löpande text. Men det verkar som man får göra lite hur man vill med den saken, bara man har angett kursböckerna minst en gång per avsnitt.. Att man använt andra källor än kursböckerna ger tydligen minuspoäng Mutter...

Ok. Nu har jag gnällt färdigt (för den här gången)


Jag tror du behöver slappna av. Förstår att det känns övermäktigt med alla tentor på en gång, men tro mig. Det känns mycket lättare när man bara slappnar av (lättare sagt än gjort..). Ta några djupa andetag och börja med det ämnet som känns lättast. Kika igenom gamla föreläsningar, skumma lite i litteraturen. Grotta inte ner dig för hårt i varje ämne, det behövs sällan.
För mig funkar det bättre om jag tar de lättare, roligaste ämnena först.

Nu när du säger det så har inte vi fått lära oss referenshantering över huvud taget :nailbiting: Förra kursen (Externredovisning och finansiering II) skulle vi lära oss att skriva en konsultrapport. Vi fick iprincip ingen info alls utan vi skulle lära oss under arbetets gång... Jo men hur ska man skriva om man inte ens vet hur en sån rapport ska vara uppbyggd? vad ska vara med osv?.. Det var faktiskt ett minus, men arbetet var i övrigt roligt och lärorikt, men själva poängen med hur man skriver en rapport fick aldrig veta. Fick VG iaf så nått rätt gjorde jag väl, men vad?!;)

Jag har pluggat och hunnit igenom alla föreläsningar nu (Kollade btw på youtube på föreläsingar om studieteknik lite snabbt, där har jag nog mycket att hämta!) och jag förstår allt och känner att jag har en bra överblick men alla formler och förkortningar och hur man kan ändra om mellan alla termer för att få fram en annan, DET kommer jag inte ens ihåg nått av, det fastnar inte :banghead: men men inget mer att göra, TENTA IMORGON! Vad brukar ni plugga i sista stund? :)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl
HELVETE varför kan inte en jävla grej fungera smidigt??? Gick in på antagningen nu för att svara till programmets nya kurser, och det står STRUKEN!!
Att jag har gjort ett avbrott/hoppat av programmet???
HELVETEHELVETHELVETE!!!
Dessutom är riktiga syon död så kommer säkert inte gå och fixa
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Tack för allt ert stöd! :love:

Vad jobbigt det låter :(, men skönt att sätta ner foten och skjuta det ifrån sig iaf! Hoppas allt löser sig, och ja, du verkar ju definitivt ha gjort "din del" nu i alla fall. Vad är det som har gjort att det fungerat så dåligt i gruppen?

Ja, skjuta ifrån mig det är precis vad jag har gjort! Har inte vågat logga in på gruppsidan nu ikväll, för jag vill inte veta vad som gjorts och inte gjorts och hur mycket som blivit fel... Med 55 minuter kvar till deadline ska jag försöka låtsas om att det inte finns, hålla i mig och hoppas på det bästa!

Jag vet inte vad det är som gör att det inte fungerar, men det här är mitt fjärde riktigt mardrömslika grupparbete på det här universitetet. Delvis tror jag att det är en ganska kulturell sak; för att generalisera så är faktiskt folk här väldigt ofta extremt lata, omotiverade och omogna individer som inte vill göra någonting. Vi Skandinaver är ju däremot kända för vår organisationsförmåga och pliktskyldighet, och jag är nog ett riktigt praktexempel på en organiserad, pliktskyldig Skandinav.

När folk då upptäcker att de har någon i sin grupp som faktiskt har lite disciplin och arbetsvilja lägger de genast över ansvaret på denna personen - i det här fallet jag. Och det funkar ju för dem, för det blir ju jag som anordnar och fixar allt eftersom att jag är mån om att lämna in saker i tid och få ett bra betyg. Det blir liksom lite som en ond cirkel; de förväntar sig att jag ska rädda dem, jag räddar dem för att rädda mitt eget skinn och då förväntar de sig ännu mer nästa gång. Jag hoppas bara att det kommer tillbaka till dem en dag och att de inser att så beter man sig inte när man är vuxen..:rage:

Bra gjort där! :bow:

Händer något liknande igen; vänta inte en månad. Jag hade antagligen brunnit efter två dagar och sagt "Ska du gå och berätta för ansvarig lärare att du inte kommer till avtalade träffar, inte gör det du blivit tilldelad och inte ger feedback till oss andra eller ska jag göra det? Valet är ditt!". Hände lite då och då att jag fick göra så på mitt föregående jobb när personer jag handledde körde "mycket snack men inget verkstad"-varianten, tog oftast rätt bra skruv (fast då var det förstås en chef och inte en lärare som blev kontaktad).

Mjo, jag borde ju ha sagt till tidigare förstås... Jag tror bara att jag i någon naiv liten värld hoppades att folk skulle få lite eld i baken såhär på slutspurten och faktiskt vilja få projektet gjort, men ack så fel jag hade! Igen! Det är svårt att lära gamla hundar sitta...

Bra gjort! Herregud alltså, sex andra personer och inte en enda ställer upp och gör sin beskärda del?! Himla bra gjort av dig!

Yes, den ena var mer värdelös än den andra... När jag i söndags skrev och frågade hur det gick för alla med rapporten fick jag "eeeeeeee" till svar av en tjej, "I've done nothing" till svar av en kille och "Who cares" till svar av en tredje. Det är ungefär på den nivån vi är.

Bra gjort av dig! Skönt att säga ifrån. Vad svarade läraren? Jag har alltid haft sån väldig tur med mina gruppmedlemmar, väntar bara på att hamna i en sådan grupp i framtida kurser...

I övrigt så arbetar jag med en gruppuppgift där allting faktiskt går väldigt bra och effektivt! Känns riktigt skönt. Vi har också fått ut vår hemtenta som ska skrivas över jul, det är riktigt mycket att göra (och förstå) så jag är glad att vi redan har fått den.

:S hoppas du far ett bra svar av läraren.

Jag lyckades faktist undvika alla modules med grupparbeten nar jag pluggade i England :o (inte med flit heller...)

Läraren har inte svarat alls, och dessvärre måste jag säga att jag inte förväntar mig att hon ska göra det heller. Det är lite så det funkar på mitt universitet (som f.ö. röstades fram till Storbritanniens bästa universitet förra året, tveksamt om jag tycker att de förtjänar den titeln!) tyvärr; de kastar in oss i grupper, ger oss ett projekt och säger tack och adjö typ. De är helt ööövertygade om att grupparbete är det bästa som finns, och baserar ofta hela betyget på ett grupparbete och en salstenta. Enbart. I början gjorde jag några tappra försök att klaga, men de är så blinda och övertygade om sin egen förträfflighet att det inte går att diskutera med dem. Jag får bara till svar att grupparbete är ju sååå nyttigt för er, att jag måste lära mig att jobba i grupp även när inte allt fungerar och att jag kommer att ha sååå mycket nytta av det i framtiden. Det enda det gjort för mig är att få mig att hata grupparbete i alla dess former - även om jag vet att det kan vara helt fantastiskt när det funkar. Lyckliga dig som fått uppleva det Stalone, och lyckliga dig som lyckades undvika det helt och hållet Inglorion!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl
HELVETE varför kan inte en jävla grej fungera smidigt??? Gick in på antagningen nu för att svara till programmets nya kurser, och det står STRUKEN!!
Att jag har gjort ett avbrott/hoppat av programmet???
HELVETEHELVETHELVETE!!!
Dessutom är riktiga syon död så kommer säkert inte gå och fixa

Men gud, hur har det kunnat hända?! Det måste ju vara något som går att fixa, för du har väl inte hoppat av antar jag? Stackare, vilken panik! :eek:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag hoppas verkligen det går och fixa! Har mejlat den som är ansvarig för det administrativa men jag tänker ringa som en idiot imorgon.
Jag läste programmet förra året och hoppade av, tror det är vad som spökar. Spökade i början när jag började med i år.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Nu har jag inte gått ett program, bara fristående kurser, men jag hade strul med antagningen i somras inför höstterminen. Då stod det att jag inte var behörig till att läsa kursen jag sökt, trots att jag var det, så jag var struken. Fick liksom du panik, speciellt med tanke på att de flesta var på semester när antagningsbeskedet skickades ut. Personen som var ämnesadministratör, som egentligen var den som skulle vara den som kunde fixa det, hade semester längst. Så.. jag mailade runt till alla jag kunde komma på, med tanke på att de flesta var på semester, även de som jag insåg inte kunde hjälpa till rent praktiskt - även lärare, i förhoppning att de i sin tur kunde vidarebefordra mig till någon som kunde hjälpa till. Till slut så fick jag ordning på det, under tiden så fick jag tröstande ord av föreläsare som inte kunde göra något, men som sa att med tanke på att det var en c-kurs och därmed krävde att man läst b-kursen så var det sällan fullt. Med tanke på att du säger att du redan läser ett program, så är det förmodligen platser nog på kursen för de som redan är inne på programmet! Sen så är det förmodligen inte syon som har "makten" att ändra det här, det är ämnesadministratören eller kanske en programansvarig. Dessutom är inte folk på semester nu, så du har nog bättre förutsättningar att lösa det än vad jag hade, och det löste sig ju för mig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 576
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 635
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 679
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 863
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp