Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo
Nääää! Fy vad drygt. :(

@zassoo Usel tajming! Hoppas det löser sig för dig och att det funkar att plugga från hemsidan! (Antar att du har alla anteckningar på datorn?)

Väldigt drygt! Hade alla svar på instuderingsfrågor och sånt på datorn, däremot föreläsningsanteckningar skrivna för hand. Så det gick rätt så bra, gick igenom gamla handouts.

Har avslutat tentaplugget nu, det får gå som det går imorgon. Ni kan ju hålla tummarna vid 8:15 ;)
 
Haha, det var inte meningen. snart är ju terminen över och då är det värsta gjort ;)

Rent studiemässigt var ju första terminen väldigt mkt mindre krävande än resten, men de där grupparbetena alltså. Urk.

Japp, läste på Handels, tog examen 2012. :)


Nej men fy så du skräms! :p
Läste du i Göteborg? Vi fick gruppindelningar för nästa kurs redan i fredags... :cool:[/QUOTE
 
Väldigt drygt! Hade alla svar på instuderingsfrågor och sånt på datorn, däremot föreläsningsanteckningar skrivna för hand. Så det gick rätt så bra, gick igenom gamla handouts.

Har avslutat tentaplugget nu, det får gå som det går imorgon. Ni kan ju hålla tummarna vid 8:15 ;)

:up:

Ska absolut hålla tummarna! Kommer sitta med den förhatliga fysiologin då ;)

Lycka till! :bump:
 
@zassoo
Ska hålla alla tummar jag har! Lycka till! :)

Själv fick jag en notis från appen vår läroplattform är kopplad till där det enda som först syntes var "Hej! Tentorna..." och sen ingenting mer. Jag fick lite panik. :angel:
Sen dök hela upp och det stod bara att resultaten bör komma som beräknat, dvs på torsdag. Så några dagar till att vara nervös.

@SaraMara

Uh, det känns väldigt långt kvar, andra kursen börjar imorgon... Offentlig rätt. Har inte ens öppnat böckerna än.
Aha, då är det alltså dig jag ska fråga för insidertips. :D
 
Haha, gör så... :D
Jag var inte där så ofta, men kan tipsa om effektiva sätt att plugga på kanske... ;) skämt åsido, hojta om du beh hjälp med ngt!

Offentlig rätt var lätt och roligt! Det blir fint! Men: öppna böckerna före kursen börjar?!? Ack dessa ambitiösa studenter :D


@zassoo
Ska hålla alla tummar jag har! Lycka till! :)

Själv fick jag en notis från appen vår läroplattform är kopplad till där det enda som först syntes var "Hej! Tentorna..." och sen ingenting mer. Jag fick lite panik. :angel:
Sen dök hela upp och det stod bara att resultaten bör komma som beräknat, dvs på torsdag. Så några dagar till att vara nervös.

@SaraMara

Uh, det känns väldigt långt kvar, andra kursen börjar imorgon... Offentlig rätt. Har inte ens öppnat böckerna än.
Aha, då är det alltså dig jag ska fråga för insidertips. :D
 
På väg för att skriva tenta.

Men jag skulle vilja prata lite om prestationsångest i samband med studier. Vi har diskuterat det litegrann i beachtråden men det känns lite mer on topic här ;)

Har ni prestationsångest vad gäller plugget? Har haft? Hur hanterar du det/hur kom du bort från det?

Jag har alltid trott att jag bara strävar efter att bli godkänd. Det räcker ju. Men jag pluggar ändå mer än de flesta. Får nästan alltid bra betyg (4 eller 5). I helgen har jag faktiskt tagit det jättelugnt, hade tänkt plugga jättemycket pga dagens tenta men orkade verkligen inte. Energin finns inte. Så ett par timmar igår fick räcka. Bra så.

Men nyss började jag tänka på tidigare tentor. Innan sommaren skrev jag en tenta som jag inte hade pluggar jättemycket till. Men jag klarade den med god marginal, fast det blev "bara" en 3a, "bara" godkänt. Så jag var missnöjd, kändes inte som att jag kunde något och jag ville plugga in lite mer under sommaren. Nu gjorde jag inte det ändå eftersom jag fick fullt upp, men bara tanken?! :crazy: Godkänt är ju godkänt! Men tydligen inte bra nog. Så dumt.

Era tankar? Vad gör man? Vill bli lite mer avslappnad inför sånt här utan att kugga bara för sakens skull ;) (och jo jag har kuggat en tenta, det var inte hela världen)
 
Jag gillar inte att det är betyg. Blir så sjukt stressad över att "bara" få en trea. "Bara" bli godkänd. Innebär det att jag kan en del av det jag ska, men inte är så bra på det? Eller innebär det att jag vet vad jag behöver veta för att klara ut ett kommande arbetsliv?

Jag har kuggat kanske tre gånger sammanlagt. Varenda gång kändes det alldeles över-förjävlig. Men egentligen handlade det inte om att jag inte kunde ämnet, jag kan bara inte skriva salstentor. Jag är dessutom en person som håller mina svar mycket korta och koncisa, inget onödigt utbroderande. Finns det dessutom en gräns för hur mycket man får skriva (500 ord eller nåt sånt), då blir jag ännu kortare. Det i sig ger ofta lägre poäng, i och med att jag inte har några "å andra sidan"-utläggningar.

Vi hade en fråga på senaste tentan om någon som grävt ner asbestplattor. Frågan bestod av två delar: fick han göra det, och vad skulle han gjort istället? Svaret blev ju enkelt: Nej, och han skulle kört det till tippen. Hur fasen ska man få ut det på 500 ord? Icke-picke. Jag kan breda ut det till några meningar till sen skriker min ordbajspolis i huvudet åt mig att om jag inte lägger av att skriva en massa skit åker jag i fängelse utan att passera gå. Men den som rättar tentan sen ger låga poäng och tycker att jag gott kunnat brodera ut svaret mer.
Den svåra konsten att skriva tenta... Ibland handlar det nästan lika mycket om att kunna de rätta svaren som att veta hur examinatorn vill ha dem nedskrivna.
 
Definitivt prestationsångest. Vilket resulterade i att jag totalt failade presentationen i Onsdags.

Däremot tyckte jag att det var mindre betygs hets i Sverige (när jag pluggade i Uppsala), i Storbritannien är det en helt sjuk betygshets. Det är svårt att få jobb och komma in på vidareutbildningar om du inte har topp betyg. Tillika kan du inte kugga en tenta egentligen, för då kan du inte få högre än godkänt (40%) oavsett hur bra du skriver på omtentan. Första gången jag gjorde bra ifrån mig på en tenta var i Sverige, antagligen för att den där pressen var borta.

Här har jag egentligen inte brytt mig, så länge jag får över gränsen för att dem ska dra in stipendiet. Men har gjort bra ifrån mig fram tills nu :angel:

Det är nog bara att inse att jag har hög prestations press på mig själv och att realistiskt sätt så kanske den faktist stjälper ibland då jag får lite tunnel seende. Sen har jag inte mått något bra det senaste året, speciellt inte sedan i somras så har jag mycket mindre ork så jag måste lära mig att jobba på ett sätt som maximerar den energi jag faktist har, men det är rätt svårt.
 
Har ni prestationsångest vad gäller plugget? Har haft? Hur hanterar du det/hur kom du bort från det?

Du sitter och skriver tenta nu och jag önskar dig lycka till! Håller alla tummar jag har och det kommer säkert gå galant! :D Heja heja!

...

Ja jag har absolut prestationsångest. Men här handlar det mer om att klara tentorna öht :p Den här tentaperioden har varit jättejobbig, dels pga privata händelser som gjort att jag inte kunnat plugga 4 helger av denna kurs och sen också för att vi hade preparattentamen förra veckan som jag pluggat till jättemycket och så nu skriftliga delen på en massiv mängd information.

Jag försöker tänka att jag inte kan göra mer än jag gör och att man måste ha ett drägligt liv också. Jag ska ju orka i längden. Som någon klok bukare skrev så är långa studier inget sprintlopp utan snarare ett marathon där man får hitta ett tempo man kan hålla utan att kräkas.

Sen tycker jag inte heller det är något fel med att vilja ha bra betyg, så länge man inte mår dåligt av det eller genererar ångest. Tänkte du att "attans, hade velat ha bättre på tentan" är det en sak men om du mår dåligt över det är en annan. Vi har inte betyg på vår utbildning och det tackar jag gudarna för, hade vi haft det tror jag både jag och mina klasskompisar varit ännu mer stressade.
 
@zassoo Jag tycker det är farligt om man börjar mäta sitt värde i betyg. T.ex. dåligt betyg = jag är dålig/ointelligent/oförmögen o.s.v., bra betyg = jag är smart/duktig/kapabel. Jag kan tänka mig att det här sker ganska automatiskt och omedvetet hos många. Jag tycker inte det är lika farligt om man attribuerar betyg till yttre omständigheter, t.ex. dåligt betyg = jag pluggade inte så mycket/jag hade dåliga förutsättningar för jag hade låga förkunskaper/det har hänt mycket annat i mitt liv just nu/jag har förmodligen en dålig studieteknik/jag hade otur med frågorna på provet etc.

Jag kan även känna att det är lite vanskligt att tänka betyg som någon slags objektiv måttstock på ens kunskap. Det är det inte. Jag tror det är bättre att man många gånger är sin egna bedömare. Har jag alla kunskaper jag önskat? Känner jag att de är tillräckliga för mig för att kunna utföra mitt framtida jobb? Har jag ett intresse att läsa mer? Har jag verkligen uppnått kursmålen? o.s.v.

Som i ditt exempel, jag skulle inte känna att det var en felaktig känsla att du skulle läsa in mer under sommaren om du SJÄLV tyckte att du faktiskt hade pluggat dåligt och upplevde dig ha många kunskapsluckor (oavsett betyg!). Däremot tycker jag att det blir skevt om du känner så enbart på grund av ett visst betyg. Förstår du hur jag menar? :)
 
Senast ändrad:
Kan lägga till att jag kan ha ganska mycket prestationsångest från och till ;) Och jag är uppvuxen med att mäta mitt värde utifrån mina prestationer. Men jag försöker vara medveten om mina mönster att känna och tänka, och nog tycker jag att det kanske har gått lite framåt på den punkten i alla fall... :)
 
Tack för era svar! Har läst men ska svara när jag inte sitter på bussen ;)

Och tack för tumhållningar och pepp för tentan! :love: Det gick bra! :) Trots att jag pluggade annan kurs mån-ons och tog ledigt tors-lör :angel: Nej men det var bra frågor med mycket möjlighet att resonera och diskutera. Tror absolut att jag kan bli godkänd :) Känns som att jag fokuserade på rätt saker de timmar jag pluggade igår, det är alltid skönt.

Nu har jag höstlov i inte mindre än 27 timmar, vad ska jag hitta på för skojigheter tro? ;)
 
Nu på universitetet tror jag inte att jag har jättemycket prestationsångest när det gäller betyg, utan snarare är jag mer koncentrerad på att klara min uppgift. Men samtidigt är jag väldigt mån om att göra ett bra jobb. Vi håller nu på att skriva en grupprapport och vi kan bara få G på den, och hela kursen, så egentligen skulle man kunna skicka in ett hyfsat jobb och få G, men jag skickar hellre in ett bra jobb. Alltså, det spelar ingen roll om det blir G eller VG, bara jag är nöjd med mitt arbete och gjort vad jag har kunnat.
Sen är jag även av den övertygelsen att salstentor är djävulens påhitt..
 
Sen är jag även av den övertygelsen att salstentor är djävulens påhitt..

Eller Guds straff mot mänskligheten. De kanske rent av har pratat ihop sig om det..
Hata, hata, hata salstenta! Speciellt när en hel kurs på 15 hp ska sammanfattas i en tenta på tre timmar. Jo tjena liksom. Då vill man bara skrika till kursansvarig att de gott kan prova göra samma sak själva i ett ämne de aldrig läst innan..
Jag har faktiskt träffat en ansvarig för en kurs (eller hon var med-ansvarig kanske man ska säga) som erkände att hon aldrig hade klarat den tentan vi fick under samma förutsättningar. Känns ju bra när den som ska vara expert på områden inte klarar den tenta som studenterna ska fixa. Det var sista gången vi hade salstenta kan tilläggas ;)


Jag gör precis som @cherie säger, lägger en personlig värdering i mitt betyg. Har jag fått underkänt är jag askass och borde göra något annat med mitt liv, har jag godkänt är jag medelmåttig och högre betyg innebär att jag är bra.
Jag knallade igenom hela gymnasiet på toppbetyg, så jag är van vid att känna mig bäst :angel:
 
Nu har jag höstlov i inte mindre än 27 timmar, vad ska jag hitta på för skojigheter tro? ;)

Åh jag hade lätt lagt mig i soffan och dragit igenom en serie! :D

(Det är förresten vad jag planerar att göra i helgen mellan alla promenader och utflykter på underbara Gotland :love: )
 
bleurgh

försöker plugga presentation. Men jag kommer bara upp i sex minuter :crazy: den ska vara 15.

Men jag tror inte jag kan komma ihåg så mycket mer med så lite "cues". Jag snackar en hel minut när enbart titeln är in zoomad liksom. Det är ju en poster, det är eller ska inte vara så mycket information på den och egentligen står man ju inte gör en hel presentation framför en poster på en konferens (snarare snackar man med personerna som kommer förbi). Jag vill liksom inte skjuta mig själv i foten med att ha för mycket som jag glömmer bort heller med tanke på hur det gick i Onsdags. Men jag ska väl inte vara alldeles för negativ, i Onsdags kom jag kanske upp i tre minuter, eftersom jag glömde bort hälften jag skulle säga :meh:

Känner mig mest nere och ledsen också, men det har jag gjort varje kväll ett bra tag nu :( 28 dagar kvar tills jag åker hem.
 
Klarade förra veckans examinationsvecka (måndag, onsdag och x2 på fredagen) med full pott.:up:
Nu är det tentavecka och skiten ska in på fredag. Började idag och känner att jag är på g iaf. Men lite svårt att koncentrera sig samtidigt som jag vab:ar och tar hand om hela hushållet då maken jobbar borta from igår :P
Men e man stålkvinnan så e man :sneaky:
Känns så underbart att våra kära lärare verkar ha fått panik i att kursen nu är slut och slänger ihop allt på två veckor. Dessutom direkt efter 3 veckors praktik då 3/4 förra veckan var gruppuppgifter. Lätt att fixa när man inte geografiskt kunnat träffas och tidsmässigt knappt hunnit med annat än en Facebook-chat då och då. Men det gick.
På fredag kväll är det jag som gör den här ---->:banana: och hoppas på att tentan godkäns.
 
Hur gör ni när ni har massa litteratur att läsa på ganska kort tid?

Jag har börjat en kurs nu där läsanvisningarna till varje föreläsning är mer eller mindre 100 sidor och vi har föreläsning i princip varje dag. Hur gör man för att inte halka efter och dessutom se till att det man läser fastnar i skallen? Det är, för mig, rätt avancerade grejer vi läser också och absolut inget jag läst förut dvs mycket nya termer och teorier osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 691
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 808
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 861
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 009
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp