Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två dagar innan tenta och jag känner mig febrig :crazy::arghh: Skulle träffa kursare och gå igenom extentor vid 9 men försov mig och nu funderar jag på om jag alls bör gå pga smittorisk :down:
 
@cili Vad jag brukar göra är att stoppa huvudet i sanden och sen plugga som ett litet as den sista dagen :banghead: Inget att ta efter ;) Men de gånger jag lyckas bättre så försöker jag plocka ut vad som verkar absolut viktigast och så fokuserar jag bara på det, skriver upp stödord eller gör flashcards eller något.
Jag kom på mitt ultimata sista-sekunden-knep, som jag ständigt körde med när vi hade sådär vansinnigt många tentor en termin. Att ta fram ett A5-papper och tänka "om jag fick ha med mig den här som fusklapp, vad skulle jag skriva ner på den då?". Och så kluddar man den full (är det en mindre kurs kan det vara en fördel med ett mindre papper), vips så har man en lista över saker man tror är viktiga och som man ännu inte kan utantill. Perfekt att plugga på den sista dagen och att ta en titt på innan man går in i salen (men glöm för guds skull inte att stoppa ner den i väskan och inte i jeansen/tröjan, det vore vansinnigt surt att åka dit för ett fusk man inte ens tänkt begå).
Så det ska jag roa mig med ikväll. Fördelen är ju att man samtidigt går igenom alla anteckningar i jakt på det där man vill skriva ner = lär sig lite till under tiden.

@cili Känner verkligen igen mig! Nu i två veckor så har nästan ingenting fungerat. Jag har verkligen suttit och stirrat framför mig och sen gått iväg för att hitta på andra projekt, typ städa under spisen. Det enda som verkligen fungerar för mig är att inte vara hemma. Går jag iväg någonstans, helst ett café, så blir det som om min hjärna blir till en ny en (oftast).

Igår prövade jag min egen teori, och på tre timmar så fick jag mer gjort än vad jag har gjort på en vecka. Och det är inte en överdrift.
Jag satt ute i en park i två timmar igår, och fick nästan inget gjort. Jag störs löjligt lätt av sånt som händer i omgivningen :( Men det verkade ha gjort gott för själen för idag är jag superfokuserad (just nu har jag min egenutsedda lunchrast, ska tilläggas :p )
 
Jag kom på mitt ultimata sista-sekunden-knep, som jag ständigt körde med när vi hade sådär vansinnigt många tentor en termin. Att ta fram ett A5-papper och tänka "om jag fick ha med mig den här som fusklapp, vad skulle jag skriva ner på den då?". Och så kluddar man den full (är det en mindre kurs kan det vara en fördel med ett mindre papper), vips så har man en lista över saker man tror är viktiga och som man ännu inte kan utantill. Perfekt att plugga på den sista dagen och att ta en titt på innan man går in i salen (men glöm för guds skull inte att stoppa ner den i väskan och inte i jeansen/tröjan, det vore vansinnigt surt att åka dit för ett fusk man inte ens tänkt begå).
Så det ska jag roa mig med ikväll. Fördelen är ju att man samtidigt går igenom alla anteckningar i jakt på det där man vill skriva ner = lär sig lite till under tiden.

Det var ett bra tips! :)
 
Ok, nu har tentaplugget börjat på riktigt. Idag gör jag lite struktur och sorterar bland materialet för att se vad jag ska använda i instuderingssyfte. Imorgon och torsdag är det fullt ös som gäller och på fredag ska jag skriva en godkänd tenta. Så det så :p
 
2 dagar kvar nu till terminens sista tenta. Medicin - den friska kroppen. Kan det mesta skapligt men hakat upp mig på finlir, dock viktigt finlir. Tex vilka celler som finns i magsäcken och vad de utsöndrar och hur de påverkar varandra. Hur skelettmuskeln är uppbyggd och tar emot signaler från nervcellerna. Hopplöst!

Är glad för jag fick tillbaka en tenta förra veckan som jag trodde gick bajs (missbedömde tiden och hann inte med alla frågor:arghh: ) men jag klarade den, på helt okej poäng! :banana:

Har fått tillbaka en rapport (min första någonsin, går T1) och kompletterat den, så klarar jag tentan på fredag känns det så bra att börja T2 i höst utan något som släpar.
 
Smart det där med lappen sista dagen! En sådan ska jag skriva i morgon.
För mig blir det idag :D . Många "fusklappar" på gång här i tråden ;)

Slutspurten inför den skriftliga nu. Ska sätta mig med de anteckningar som gjorts under praktiska föreläsningar för att få den sista kollen på vilka undersökningar som görs när. Jäkla dumt påhitt att namnge alla test efter personen som uppfann dom, det ger ju ingen fingervisning om testet i sig. För att inte tala om vissa diagnoser. Vad tycker ni om "Sinding-Larsen-Johansson syndrome"? Jag har ju uppenbarligen lärt mig namnet, men det är så urbota dumt att jag nästan blir arg :p
 
2 dagar kvar nu till terminens sista tenta. Medicin - den friska kroppen. Kan det mesta skapligt men hakat upp mig på finlir, dock viktigt finlir. Tex vilka celler som finns i magsäcken och vad de utsöndrar och hur de påverkar varandra. Hur skelettmuskeln är uppbyggd och tar emot signaler från nervcellerna. Hopplöst!
Åh, det där har jag en tenta kvar i som ligger och släpar.. Jag har en bra översikt över hur allt fungerar, men det är just det där med detaljerna! Så fruktansvärt mycket man ska ha i huvudet samtidigt:crazy:

KL
Här kör jag också på fusklapp, kladdat ner några stycken vid det här laget. Men imorgon gäller det! Och jag känner mig långt ifrån klar och redo.. stressen blir inte bättre av att jag ska på fadderutbildning idag också..( och att jag sitter här på buke istället för att plugga:p)
 
Hej och hå, här jobbas det på. Inte i någon rasande takt men det går framåt hela tiden. Har lyckats förstå en liten krånglig grej om hur man beräknar hur många grisar man har i en viss avdelning eller grupp beroende på vilket av alla tusen (inte riktigt) system man har - kändes som ett litet genombrott :D

Jag inser att det låter som en mellanstadieuppgift när jag skriver det - "Om Kalle har 4 grisar..." :laugh: Men det är mer komplicerat än så, faaaaktiskt :p
 
Nackdelen med att inte bo hemma hos sin familj/med sambo: jag har ingen att spontanöva tester på.
Försöker just nu skriva rent mina anteckningar om testerna, och det går lite sådär. Inte dödsviktigt att kunna exakt hur dom går till på skriftliga tentan imorgon, men jag måste veta vad dom heter, vad dom testar och när man vill använda dom. Utförandet kommer på tisdag.

@Sleepan Är du sugen på lite bäckentester och knäprovokation i helgen? ;)
 
Nackdelen med att inte bo hemma hos sin familj/med sambo: jag har ingen att spontanöva tester på.
Försöker just nu skriva rent mina anteckningar om testerna, och det går lite sådär. Inte dödsviktigt att kunna exakt hur dom går till på skriftliga tentan imorgon, men jag måste veta vad dom heter, vad dom testar och när man vill använda dom. Utförandet kommer på tisdag.

@Sleepan Är du sugen på lite bäckentester och knäprovokation i helgen? ;)

Det är jag definitivt! Dock jobbar jag verkligen HELA helgen! :( du är inte ledig något på fredag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Är någon av dessa plugg till betong?
Svar
1
· Visningar
274
Senast: Wingates
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 842
Skola & Jobb Hej Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre. Det är dags o byta, plugga är...
Svar
18
· Visningar
1 213
Senast: manda
·
Svar
1 311
· Visningar
134 157
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp