Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo om man ser på det så, men jag tänker typ snickare, VVS osv där jag får arbeta med kroppen :) och sen känner jag väl att jag inte vill spendera 4 år i skolbänken, när jag kan jobba och resa nu, läsa på universitetet kan jag alltid göra sen känns det som :) men aaah jag vet inte :nailbiting::nailbiting:
Förstår dig :) Har gjort helt tvärt om, är klar nu till sommaren efter att ha flummat runt på universitetet i nästan 6 år. Det tog mig 3 att hitta rätt, men jag är glad över att det fick ta den tid det tog. Är dock lite smått åldersnojig över att vara 25 och inte ha en plan med vad jag ska ta vägen efter universitetet utan hellre vill typ... Fly landet :angel:
 
Det här med att lära in ord och begrepp på latin är verkligen inte lätt. Hur fasen får man det att fastna? Hitills har det väl gått hyfsat, men skelett, muskler osv är hur mycket som helst ju. :p Kommer glömma hälften
 
Jag är igång med kandidatprojektet och sitter och letar artiklar, vilket var lättare sagt än gjort. Handledaren verkar kanon och med lite (mycket) flyt så kan vi kanske avsluta projektet med att samköra datan med den andra gruppen som arbetar med samma sample men med annan frågeställning och material. Sitter också och funderar på min litteraturöversikt som jag ska göra i en annan kurs under våren samt ska installera en Ubuntu partition på min "programmerings"laptop för att lättare kunna arbeta med projektet.
 
Alltså grupparbete på distans, med människor som man aldrig träffat i verkligheten, hur får man det att flyta smidigt? Några tips? Jag känner mest så här :banghead:O_o:meh::banghead: just nu... Dessutom är kursen på engelska och engelskkunskaperna verkar variera ganska friskt inom gruppen.
 
Jag har grupparbetat en del på distans under det år jag läste psykologi och summan av kardemumman är att det fungerade fruktansvärt dåligt, till dess jag beslutade mig för att göra precis allt arbete själv och fråga de andra om det var OK att vi helt enkelt lämnade in det jag hade skrivit... Fast senare fick jag och en av de andra gruppkamraterna det att fungera ihop och det slutade faktiskt med att vi skrev till kursansvarig om lov att kasta ut de andra två ur gruppen, för deras insatser var verkligen under all kritik (inte minst var deras skriftspråk i klass med vad man kan förvänta sig av en mellanstadieelev). När vi sedan skrev B-uppsats tillsammans så delade vi i princip upp det så att min gruppkamrat stod för datainsamling och jag för analys. Vi pratade en del över telefon och "klickade" personlighetsmässigt, annars hade det varit ännu värre, nu blev det ändå ett bra arbete i slutänden. Jag kommer nog dock aldrig frivilligt läsa en kurs där det ingår grupparbete på distans igen.
 
Nu kurs och fortfarande en aning förvirrat, seminarieuppgift 3 kom idag, enligt den ska vi ha seminarie den 28 men enligt schemat den 27, uppgiften ser dessutom ut som något mina barn har gjort i mellanstadiet så jag velar emellan att tro att jag har missförstått något eller om det är så sjukt låg nivå. Skrev tenta förra veckan, med feber och dunderförkyld, det kan ha gått precis hur som helst men jag hoppas att jag lyckades skrapa ihop tillräckligt med poäng för att bli godkänd.
 
Det här med att lära in ord och begrepp på latin är verkligen inte lätt. Hur fasen får man det att fastna? Hitills har det väl gått hyfsat, men skelett, muskler osv är hur mycket som helst ju. :p Kommer glömma hälften

Koppla orden till någonting. Antingen att du läser vissa ord (välj ett lämpligt system/indelning på orden) med mörk röst eller ljus röst, sjung några ord. Läs några ord på toan, ät chokladbollar du kryddat med nån udda smak etc.
 
Denna våren blir intressant. 75% jobb som lärare i en åk4 + 100% studier (engelsk grammatik och barnlitteratur) och detta är nog första kursen det ser ut som heltid i kursplanen :cool: Och två styrelseuppdrag, två hundkurser och ganska så många tävlingar :o

Första som ska göras är att läsa lord of The flies, analysen av boken ska vara inlämnad 5/3. Har gjort två uppgifter som ska vara inne samma datum redan, den ena av de ska dock diskuteras i grupp innan det lämnas in för bedömning.

Ska bli roligt men en utmanande vår minst sagt :nailbiting:
 
edit: Never mind, det löste sig.

Men jag kan ju rapportera att exjobbet rullar på men det är stressigt att försöka samordna resor med typ tusen personer :meh:
 
Är det någon som gjort ett IELTS eller TEFL test och vet hur de går till? På vilket sätt kan man förbereda sig på bästa sätt?
 
Hur gör jag?
Kanske verkar som en superkorkad fråga, men jag har aldrig varit i den här situationen förut så..
Jag är sjukskriven sedan 1v tillbaka (egen sjukskrivning) och av läkare minst 2v framåt. Både från arbete och studier.
Har anmält detta till f-kassan.
Läste på CSN.se men där stod ingenting om att det ska anmälas till dem? Bara att jag måste anmäla till f-kassan.
Stämmer det eller ska jag på nåt sätt kontakta dem med en sjukanmälan?

Hur är det sedan med skolorna? Läser flertalet kurser på högskola på distans. Ska jag där kontakta lärarna/kursansvariga eller någon form av administration?
Eller inte anmäla någonstans alls?

Jag är inte i skick för att ringa runt och fråga, har försökt att googla men det enda som dyker upp där är just anmälan till f-kassan..

Hjälp?
 
Vad har ni för laptops?

Jag har en som är några år gammal och egentligen alldeles för klumpig för att bära med sig vilket gör att jag oftast lämnar den hemma. Skulle vilja ha en lätt enkel pluggdator.
 
Vad har ni för laptops?

Jag har en som är några år gammal och egentligen alldeles för klumpig för att bära med sig vilket gör att jag oftast lämnar den hemma. Skulle vilja ha en lätt enkel pluggdator.
Jag har en MacBook Air och är supernöjd med den! Bra vikt och superbra batteritid :)
 
När jag ändå skriver här kan jag ju göra en uppdatering om exjobbet. Det rullar på, vi är mitt uppe i datainsamlingen men ska försöka avsluta den inom de närmaste veckorna. Vi är ute i fält 2-3 dagar per vecka, däremellan är det jättesvårt att komma in i skrivandet igen så jag petar mest med lite smågrejer och ska ta tag i skrivandet ordentligt igen när det lugnar ner sig med resorna.
 
Ska du "bara" ha den till plugg skulle jag satsa på en dator med lång batteritid, och gärna en med 13" skärm, då de blir lite mindre och inte lika "klumpiga". Acer eller Asus brukar ha bra datorer för "enklare bruk" och brukar ligga bra i pris. :)
 
Just nu inne i en hektisk plugg period. Tidigare idag lämnat in en grupprapport som ska redovisas på fredag och nästa vecka väntar tenta veckan from hell = 3 ord. tentor samma vecka och nästan dagarna efter varandra. I värsta fall kommer det bli en omtenta men ska kämpa satan för att klara alla :up:
 
Hur gör jag?
Kanske verkar som en superkorkad fråga, men jag har aldrig varit i den här situationen förut så..
Jag är sjukskriven sedan 1v tillbaka (egen sjukskrivning) och av läkare minst 2v framåt. Både från arbete och studier.
Har anmält detta till f-kassan.
Läste på CSN.se men där stod ingenting om att det ska anmälas till dem? Bara att jag måste anmäla till f-kassan.
Stämmer det eller ska jag på nåt sätt kontakta dem med en sjukanmälan?

Hur är det sedan med skolorna? Läser flertalet kurser på högskola på distans. Ska jag där kontakta lärarna/kursansvariga eller någon form av administration?
Eller inte anmäla någonstans alls?

Jag är inte i skick för att ringa runt och fråga, har försökt att googla men det enda som dyker upp där är just anmälan till f-kassan..

Hjälp?

Ur en kursledares perspektiv kan jag säga att jag uppskattar att studenter som blir sjukskrivna hör av sig så att jag vet varför de inte dyker upp/lämnar in/ vad det nu är. Jag brukar be dem höra av sig igen när de är friska igen så att vi kan se över läget med vad som missats och hur detta kan tas igen.

Men saker fungerar olika med olika lärosäten och kursledare. Jag vill ha all kontakt med mina studenter själv, medan andra har t ex administration som sköter allt sådant. Så jag skulle säga att om ni har kontakt med någon typ av central administration så kan du höra av dig dit och se om de kan skicka vidare till berörda kursledare, annars skulle jag skicka till varje kursledare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 197
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 218
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
13 892
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp