Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man är tvungen att googla deltagarens namn för att förstå om det svenskklingande namnet är kvinnligt eller manligt :o
 
Jag skrev tenta idag och surar över att vi har haft en urusel handledare på seminarierna, den andra seminariegruppen har haft föreläsaren som handledare och hen kan ämnet på sina fem fingrar och visar hur roligt hen tycker att det är. Våran seminarieledare har läst innantill och tyckt att vi kan sluta tidigare för vi kommer nog inte så mycket längre. Sen har min seminariegrupp varit helt hopplöst tråkig också, det är värdelöst med seminarie där man ska diskutera saker och vi är tre av 20 som pratar... Inte är det så att vi har så mycket rätt men man måste ju våga prova sina fel också i seminariegruppen. Jag hoppas att jag klarade tentan med godkänt åtminstone, det var en hiskelig mängd poäng som skulle delas ut och det är svårt att avgöra om jag har rätt på alla detaljer. Jag tror det men säker är jag inte... :nailbiting:
Nästa vecka börjar vi ny kurs, med muntlig examination på fredag, i form av ett grupparbete, jag hamnade i en grupp med två människor som inte har öppnat munnen på hela terminen :arghh:
 
Jag är så in åt helvete less på detta nu. :(

Skriver B-uppsats sedan januari och nu är det en vecka kvar innan inlämning. Vi skulle skriva i arbetspar (ett måste) så jag parade ihop mig med en tjej som jag inte pratat överdrivet mycket med men jag hade ändå en uppfattning om att hon sällan fick kompletteringar och pendlade stadigt mellan G-VG. Mao en bra utgångspunkt.

Men större delarna av uppsatsen har jag sett ut såhär: :banghead:. Det började redan när vi skulle formulera syfte och frågeställning, där jag la märke till att hon fokuserade på fel saker. Nåja, tillslut var vi på samma linje. Vidare till att diskutera analysmetoder och lämpliga teorier. Fick inga som helst gensvar? Tänkte nog att hon bara var blyg när jag fick dra ur svar från henne, men förstod senare att det helt enkelt handlade om okunskap. Okunskap kring teorier och metoder som vi ändå läst i snart 2 år, okunskap som hon försökte maskera med att hålla med mig och ha lite småfunderingar kring hur vi ska applicera det på materialet. Så fort jag började ställa lite krav kom tjurigheten. Tjurig likt en 12-åring. När jag vägrade peka ut exakt vilka kapitel hon skulle kopiera ur en bok ("avgör det själv, de kapitel du tror är mest relevanta för oss") dundrade hon iväg, kopierade hela boken och var tjurig resten av dagen. Så har det varit hela tiden när hennes okunskap blivit synliggjord, så att säga.

Sen hade vi ett par veckor där det gick finfint. Men det var ju inte så konstigt, för det vi gjorde då var ju att transkribera intervjuer och välja ut bra citat. Sen skulle det ju skrivas. Hon tog metod och etik och jag... resten? :confused: Jag skämtar inte när jag säger att hon skrivit på metoden i en månad. Vi snackar vadå, fem sidor? Allt annat har jag skrivit. Eller ja, hon skrev en del bakgrund också, från texter som jag redan skrivit och som jag bad henne skriva om. That's it. Inga initiativ till att hjälpa till med övriga delar som jag jobbat med och velat få på plats.

Jag borde ha gått till handledaren för länge sen, men var ganska nöjd med att få styra innehållet en del. Tills nu, när jag sitter själv och skriver 15 sidor analys och slutdiskussion. Ensam. För att hon "inte har tillräckligt med koll på teorierna". Det finns fortfarande andra partier som inte heller är klara, men hon tyckte att nästa vecka handlade om korrläsning. Då kanske vi ska ha något att korrläsa också, eller? Helvete alltså. Fortfarande noll initiativ till att färdigställa resten.

Jag hatar det här. Hade jag vetat att programmet bytt ut salstentor mot ständiga grupparbeten och arbetspar hade jag nog fan skippat. Jag är så jävla trött på folk som åker räkmacka och sen ger en skitattityd när man stället krav. Oerhört less.

En vecka kvar och jag vill i princip gå till handledaren imorgon och bara få ur mig allt. Men vad hjälper det? Ingenting förmodligen. Det är liksom för sent nu. Bara att stå sitt kast och få skiten klar.:(
 
Trist när det inte funkar om man skriver i par. Tycker personligen att det är ett otyg när det inte finns individuella uppgifter för att kolla den individuella kunskapsnivån. Jag har en del kursare som jag absolut inte skulle vilja hamna i samma grupp som i samband med något som helst teoribaserat eftersom de har enorma teoribrister och det är trots allt efter flera terminer och med gott om tentor. Hur det skulle sett ut utan tentor vågar jag inte tänkta på (vi har haft några som helt enkelt inte fått fortsätta pga att det fattas för många kurser).
 
Trist när det inte funkar om man skriver i par. Tycker personligen att det är ett otyg när det inte finns individuella uppgifter för att kolla den individuella kunskapsnivån. Jag har en del kursare som jag absolut inte skulle vilja hamna i samma grupp som i samband med något som helst teoribaserat eftersom de har enorma teoribrister och det är trots allt efter flera terminer och med gott om tentor. Hur det skulle sett ut utan tentor vågar jag inte tänkta på (vi har haft några som helt enkelt inte fått fortsätta pga att det fattas för många kurser).

Varje kurs (förutom denna då) avslutas alltid med en individuell uppsats/hemtenta. Problemet är ju dock att många som blir underkända går till sina duktigare kompisar, får hjälp, blir godkända. Och så upprepas det varje gång de får U. Hade vi haft salstentor hade flera rykt för länge sedan men nu klänger de sig fast och lyckas komma undan varje gång. Vi har haft ett par stycken som inte klarat tröskelkraven men med tentor hade vi kunnat slippa flera stycken till. De drar ju ner varenda grupp de är med i och jag som redan haft mycket otur med dåliga grupparbeten börjar undra om det ligger någon typ av förbannelse över mig. Varenda gång är det jag som sitter och ordnar upp allt.
 
Sökt lite fristående kurser som komplettering till min utbildning med lite mer medieinriktat innehåll. Funderar på att även ta en kandidat inom medie- och kommunikationsvetenskap efter denna kandidaten, men vi får se. Tänkte i så fall ta en examen med egna ihop-plockade kurser och räknar även med att kunna använda en del som jag läser nu eftersom det inte faller så långt ifrån.

Sökte dessa höstkurser:
Medieaktivism: Medier och sociala rörelser, 15 hp
Journalistik, medier och kommunikation, 15 hp
Freds- och konfliktkunskap AI, 15 hp (liknar förvisso en kurs som jag ändå ska läsa till hösten inom programmet)

Har ni sökt något?
 
Har även sökt lite sommarkurser men det brukar ju vara ganska högt tryck på dom, räknar med att inte komma in på en enda. :D
 
Jag sitter med dataanalys-frustration/ångest. Efter att hyfsat fått i hop en analysmetod så gick den åt helvete i samband med att jag provade den på näst dataset :arghh: Dessutom så tar varje analys 45-60 minuter (om det inte är en snabbanalys som ändå inte ger mig tillräckligt information) och eftersom databearbetningen är så intensiv så kan jag inte göra andra uppgifter på den aktuella datorn samtidigt så det blir en del tid emellan varje analys också (som att tex manipulera vilka områden som ska analyseras, skriva kod eller titta på den faktiska dataanalysen). Det handlar inte om statistiska analyser så det är helt okej att göra många analyser av materialet (vilket är tur eftersom jag just nu väntar på att analys 83 ska bli klar :meh:
 
Varje kurs (förutom denna då) avslutas alltid med en individuell uppsats/hemtenta. Problemet är ju dock att många som blir underkända går till sina duktigare kompisar, får hjälp, blir godkända. Och så upprepas det varje gång de får U. Hade vi haft salstentor hade flera rykt för länge sedan men nu klänger de sig fast och lyckas komma undan varje gång. Vi har haft ett par stycken som inte klarat tröskelkraven men med tentor hade vi kunnat slippa flera stycken till. De drar ju ner varenda grupp de är med i och jag som redan haft mycket otur med dåliga grupparbeten börjar undra om det ligger någon typ av förbannelse över mig. Varenda gång är det jag som sitter och ordnar upp allt.

Fast med salstentor hade ändå ca 45% av de som blir godkända inte haft med sig rätt kunskaper...
 
Fast med salstentor hade ändå ca 45% av de som blir godkända inte haft med sig rätt kunskaper...

Jag vet inte vad du baserar det på men visst, det är möjligt. Faktum kvarstår dock att en bättre kombination av hemtentor/individuella uppsatser och salstentor hade minskat grupparbetena betydligt, och därmed också tyngden på oss mer ambitiösa. I tidigare program (två olika med salstentor) tycker jag att det har fungerat betydligt bättre.
 
Grupparbeten kan verkligen vara ett smärre helvete @FrauleinLeo! :banghead: Jag har precis avslutat en kurs som inkluderade flera grupparbeten på distans och det är så skönt att det är över!

Nu är det kandidatuppsats som gäller för resten av vårterminen, skräckblandad förtjusning minst sagt.
 
Tipsar om pomodoro-metoden :) Ett sätt att arbeta där man kör 4 x 25 minuter med fem minuters paus emellan varje pass. Därefter får man 20 minuters paus innan nästa vända. Går att anpassa tidsspannen och fick drösvis med appar som hjälper med tidtagningen. Jag laddade ner BrainFocus bara för att nämna en.

För en som har svårt att båda ta rast och komma igång igen efter rast på vettiga sätt så är detta superb. Jag blir påmind att pausa innan det blir total korvstoppning i hjärnan och blir mer effektiv under den tiden jag faktiskt jobbar.
 
Hoppar in här lite fint, jag läser andra terminen på lärarprogrammet inriktning engelska och spanska på gymnasiet. Ska ut på min första praktik snart, finns nog en chans att jag ångrar mig angående mitt val efter det haha? :crazy: Kanske ska söka något annat till hösten för säkerhets skull...
 
@FrauleinLeo - Till oss sa de att vi skulle prata med handledare om arbetsfördelningen o samarbetet när/om det inte funkade. Samtidigt så sa de också att med en uppsats kan man inte komma undan. Det märks om man kan det eller ej. Det hade förekommit att ett par hade fått två helt olika betyg (G o VG) på sin uppsats.
 
@FrauleinLeo - Till oss sa de att vi skulle prata med handledare om arbetsfördelningen o samarbetet när/om det inte funkade. Samtidigt så sa de också att med en uppsats kan man inte komma undan. Det märks om man kan det eller ej. Det hade förekommit att ett par hade fått två helt olika betyg (G o VG) på sin uppsats.

Jo, sånt får vi också höra men efter 2 år nu är det alldeles uppenbart att flera glider räkmacka. Det finns ingen möjlighet för handledarna att se vem som gjort vad eftersom man inte lämnar in någon aktivitetsrapport. Uppsatsen får inte heller se ut som om den är gjord av två olika personer - språk, formalia och utseende måste se likadant ut genomgående i hela uppsatsen.
 
Sitter nu och skriver på examensarbetet. Eller snarare, jag försöker skriva på arbetet men ALLT annat känns så himla mycket mer intressant :angel:

Det jag undrar är om det finns en gräns på att ha för mycket rubriker :D Jag verkar vara en människa som älskar att ha små-rubriker överallt, mest för att själv få en överblick om vad nästa avsnitt kommer att handla om. Har liksom snart en sida som är fylld med bara innehållsförteckning :crazy: och då har jag dessutom valt att inte ha alla rubriker med där..:nailbiting:
 
Jag kan för övrigt inte riktigt förlika mig med att jag inte kommer vara student till hösten utan skickade in en anmälan i alla fall ^^ Master-programmet är endast om mina andra planer totalt skiter sig och vissa kurser vill jag bara se om jag överhuvudtaget skulle vara behörig till/kunna komma in på:

1. UU-P5026 - Masterprogram i humaniora - Kulturarv och hållbarhet 120hp DAG,
Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
Uppsala universitet, Studieort: Gotland

2. SU-77150 - Museipedagogik I 7,5hp ING,
Distans, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,
Stockholms universitet, Studieort: Flexibel

3. ORU-68000 - Måltidskunskap och värdskap, Dryckeskunskap I 7,5hp BLA,
Distans, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Örebro universitet, Studieort: Flexibel

4. UMU-13128 - Samisk kultur: andlighet och tro 7,5hp BLA,
Distans, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,
Umeå universitet, Studieort: Flexibel

5. UU-14600 - Kvalitetsteknik 5hp BLA,
Distans, 20%, Fristående kurs,
Uppsala universitet, Studieort: Flexibel

6. LTU-10046 - Corporate Social Responsibility, CSR 7,5hp BLA,
Distans, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,
Luleå tekniska universitet, Studieort: Flexibel

7. LTU-10041 - Introduktion till Lean 7,5hp BLA,
Distans, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,
Luleå tekniska universitet, Studieort: Flexibel

8. MIU-H4251 - Kvalitetsteknik, GR, (A), Lean grundkurs 7,5hp DAG,
Distans, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,
Mittuniversitetet, Studieort: Flexibel

9. UU-14603 - Ledarskap och coachning 5hp BLA,
Distans, 33%, Fristående kurs,
Uppsala universitet, Studieort: Flexibel

10. MDH-23076 - Att utveckla organisationer och ledarskap 7,5hp BLA,
Distans, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,
Mälardalens högskola, Studieort: Flexibel

11. UMU-24003 - Ledarskap och ledarskapsutveckling A 7,5hp BLA,
Distans, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Umeå universitet, Studieort: Flexibel
 
Sitter nu och skriver på examensarbetet. Eller snarare, jag försöker skriva på arbetet men ALLT annat känns så himla mycket mer intressant :angel:

Det jag undrar är om det finns en gräns på att ha för mycket rubriker :D Jag verkar vara en människa som älskar att ha små-rubriker överallt, mest för att själv få en överblick om vad nästa avsnitt kommer att handla om. Har liksom snart en sida som är fylld med bara innehållsförteckning :crazy: och då har jag dessutom valt att inte ha alla rubriker med där..:nailbiting:

Jag är också ett stort fan av rubriker. Fullständigt älskar Words navigeringsfönster där man kan klicka sig runt bland underrubriker och ha en överblick över strukturen. Helt ovärderligt vid längre uppstaser! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 979
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 326
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 843
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp