Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått en plats på "studieresa" med skolan till Spanien! En betald spanienvecka sitter ju inte helt fel nu när motivationen är på 0 :banana:

On another note, ska skriva en artikelsammanfattning med diskussion men har totalfastnat på diskussionsdelen, har läst seminariegruppens inlämningar men det står helt still i huvudet! Hur brukar ni göra i sånna situationer? Några tips?
 
Precis skrivit klart hemtentan för denna kursen. Fick ordbajsa lite extra eftersom läraren visst ville ha 1,0 i radavstånd. Som han senare ändrade till 1,5.... :banghead: Nåja, jag gör en kompromiss och tar 1,15 :p
 
Har beslutsångest inför hösten :arghh: Antingen så kämpar jag på med vårens kurser, ser till att klara dom och gör klart min kandidatexamen i ekonomi eller så gör jag en helvändning och byter program :nailbiting:

Är det dumt att hoppa av en utbildning när man bara har en termin kvar?
 
Har beslutsångest inför hösten :arghh: Antingen så kämpar jag på med vårens kurser, ser till att klara dom och gör klart min kandidatexamen i ekonomi eller så gör jag en helvändning och byter program :nailbiting:

Är det dumt att hoppa av en utbildning när man bara har en termin kvar?

Jag skulle försöka avsluta utbildningen om det är någonting jag skulle kunna ha nytta av. En kandidat i ekonomi kan säkert vara av nytta även i andra branscher. Vad är du sugen på att läsa istället?
 
Jag skulle försöka avsluta utbildningen om det är någonting jag skulle kunna ha nytta av. En kandidat i ekonomi kan säkert vara av nytta även i andra branscher. Vad är du sugen på att läsa istället?
Efter att ha sovit lite på saken insåg jag att jag antagligen inte skulle orka börja på en ny utbildning :angel: Så det är bara att kämpa på sista terminen :cautious:

Jag funderade på fastighetsekonomi och då sikta på att bli mäklare :)
 
Efter att ha sovit lite på saken insåg jag att jag antagligen inte skulle orka börja på en ny utbildning :angel: Så det är bara att kämpa på sista terminen :cautious:

Jag funderade på fastighetsekonomi och då sikta på att bli mäklare :)

Jag förstår att det finns olika ekonomikurser, men skulle det borde kunna finnas ett visst överlapp mellan utbildningarna så det kanske inte är så blodigt som det låter? Annars finns det någon kul och användbar master som skulle vara relevant istället?
 
Jag förstår att det finns olika ekonomikurser, men skulle det borde kunna finnas ett visst överlapp mellan utbildningarna så det kanske inte är så blodigt som det låter? Annars finns det någon kul och användbar master som skulle vara relevant istället?
Det finns ett magisterprogram inom som jag efter lite sömn tror är en bättre påbyggnad på min kandidat ifall jag inte får ett riktigt roligt jobb direkt efter examen :up: Men jag ska försöka boka en tid med studievägledare för att reda ut hur jobbigt det skulle vara att byta till fastighetsekonomi istället om jag svänger tillbaka åt det hållet :)
 
Det finns ett magisterprogram inom som jag efter lite sömn tror är en bättre påbyggnad på min kandidat ifall jag inte får ett riktigt roligt jobb direkt efter examen :up: Men jag ska försöka boka en tid med studievägledare för att reda ut hur jobbigt det skulle vara att byta till fastighetsekonomi istället om jag svänger tillbaka åt det hållet :)

Låter som att du har en plan! Det gör livet enklare när motivationen är låg och det finns roligare saker att göra än att plugga :)
 
Har beslutsångest inför hösten :arghh: Antingen så kämpar jag på med vårens kurser, ser till att klara dom och gör klart min kandidatexamen i ekonomi eller så gör jag en helvändning och byter program :nailbiting:

Är det dumt att hoppa av en utbildning när man bara har en termin kvar?
Jag tror inte det är ovanligt att man känner så när det börjar närma sig slutet. Håll ut säger jag :) Tror bara du fått kalla fötter :)
 
Nu ska jag visserligen inte söka ett program till hösten, däremot ska jag söka enstaka kurser. Men när det gäller program är jag kluven. Har länge känt att ekonomi är ett program som kanske är rimligt att läsa. Ser ständigt jobbannonser där de söks efter folk med ekonomiexamen. Samtidigt bankar mitt hjärta för juridik. Tycker juridik och rätt är så otroligt intressant, men kräks när jag tänker på allt läsande och bokplöj som verkar krävas för programmet. Känns som att det är litteratur som är svårare att plöja än exempelvis litteraturen för ekonomistudierna. Jag kan ju ha fel.

En utbildning som är tre år istället för 4,5 år känns ju också lockande. Samtidigt som jag tyvärr hört att ekonomi ska vara otroligt tråkigt att plugga (har inte hört någon som gillar det?).
Är det någon här som har erfarenhet av saken?

Idag jobbar jag inom inkassobranchen och möter därav enklare arbete med både ekonomiska och juridiska frågor/ställningstaganden så jag vet att både ämnena är något som intresserar mig.
 
Nu ska jag visserligen inte söka ett program till hösten, däremot ska jag söka enstaka kurser. Men när det gäller program är jag kluven. Har länge känt att ekonomi är ett program som kanske är rimligt att läsa. Ser ständigt jobbannonser där de söks efter folk med ekonomiexamen. Samtidigt bankar mitt hjärta för juridik. Tycker juridik och rätt är så otroligt intressant, men kräks när jag tänker på allt läsande och bokplöj som verkar krävas för programmet. Känns som att det är litteratur som är svårare att plöja än exempelvis litteraturen för ekonomistudierna. Jag kan ju ha fel.

En utbildning som är tre år istället för 4,5 år känns ju också lockande. Samtidigt som jag tyvärr hört att ekonomi ska vara otroligt tråkigt att plugga (har inte hört någon som gillar det?).
Är det någon här som har erfarenhet av saken?

Idag jobbar jag inom inkassobranchen och möter därav enklare arbete med både ekonomiska och juridiska frågor/ställningstaganden så jag vet att både ämnena är något som intresserar mig.

Sikta på juridiken om det är något du verkligen gillar!
1) I det långa loppet gör 1,5 år plus eller minus ingen skillnad.
2) Det så mycket lättare att plöja litteratur som intresserar en än litteratur som känns halvtrist; helt oberoende av svårighetsgraden på litteraturen.
3) Skulle det inte funka så kan du alltid byta till ekonomin senare.
 
Sikta på juridiken om det är något du verkligen gillar!
1) I det långa loppet gör 1,5 år plus eller minus ingen skillnad.
2) Det så mycket lättare att plöja litteratur som intresserar en än litteratur som känns halvtrist; helt oberoende av svårighetsgraden på litteraturen.
3) Skulle det inte funka så kan du alltid byta till ekonomin senare.

Saken är den att ekonomi intresserar mig väldigt mycket även det. Det jag menade var att litteraturen inom juridik, även om det är intressant, är betydligt tyngre än ekonomins litteratur. Utsiktsmässigt verkar ekonomiutbildningen ge betydligt mer än jurist, men det är bara min uppfattning.

Så jag står verkligen och vägar! Det lutar mot ekonomi just för att jag tror att det är relativt lätt att hitta ett attraktivt jobb inom sektorn samtidigt som studieskulderna hålls nere. Jag är egentligen ingen pluggmänniska över huvud taget och har verkligen inget läshuvud. Så hela pluggbiten känns vemodigt, men ändå som något jag vill gå igenom. Därför känns också 4,5 år vääldigt långt. Hör dessutom att det är otrolig betygsstress på linjen och det är inget jag är intresserad av.

Har ni några allmänna uppfattningar om utbildningarna i sig?
 
Börjar tro att jag har någon störning :o Varenda gång vi får en uppgift så får jag behovet att bli klar samma dag. När vi fick hemtentan satt jag nästan tio timmar i sträck :o Då blev jag inte klar, men nästan... idag fick vi en ny uppgift, jag började klockan 10 och är klar nu :angel: Är ingen avancerad uppgift och jag är en sån som läser supersnabbt och kan skriva en text ganska lätt, så det kanske inte är så konstigt? Men ändå! Den ska vara klar på onsdag eller torsdag, så nu har jag inget att göra i skolväg. Om jag inte börjar på nästa veckas uppgift redan nu :angel:
 
Börjar tro att jag har någon störning :o Varenda gång vi får en uppgift så får jag behovet att bli klar samma dag. När vi fick hemtentan satt jag nästan tio timmar i sträck :o Då blev jag inte klar, men nästan... idag fick vi en ny uppgift, jag började klockan 10 och är klar nu :angel: Är ingen avancerad uppgift och jag är en sån som läser supersnabbt och kan skriva en text ganska lätt, så det kanske inte är så konstigt? Men ändå! Den ska vara klar på onsdag eller torsdag, så nu har jag inget att göra i skolväg. Om jag inte börjar på nästa veckas uppgift redan nu :angel:

Skulle gärna byta med dig, jag är precis tvärtom. Varför göra något idag när det kan skjutas upp till imorgon! :idea: Tyvärr så brukar det lösa sig till slut för min del också (annars hade jag varit mer motiverad att ändra på eländet).
 
Börjar tro att jag har någon störning :o Varenda gång vi får en uppgift så får jag behovet att bli klar samma dag. När vi fick hemtentan satt jag nästan tio timmar i sträck :o Då blev jag inte klar, men nästan... idag fick vi en ny uppgift, jag började klockan 10 och är klar nu :angel: Är ingen avancerad uppgift och jag är en sån som läser supersnabbt och kan skriva en text ganska lätt, så det kanske inte är så konstigt? Men ändå! Den ska vara klar på onsdag eller torsdag, så nu har jag inget att göra i skolväg. Om jag inte börjar på nästa veckas uppgift redan nu :angel:
Önskar att jag hade lyckats hamna i det flowet med mina kurser, isåfall hade jag varit klar med skolan i juni :banghead::angel: Nu kommer jag ta examen i januari nästa år istället :(
 
Skulle gärna byta med dig, jag är precis tvärtom. Varför göra något idag när det kan skjutas upp till imorgon! :idea: Tyvärr så brukar det lösa sig till slut för min del också (annars hade jag varit mer motiverad att ändra på eländet).

Önskar att jag hade lyckats hamna i det flowet med mina kurser, isåfall hade jag varit klar med skolan i juni :banghead::angel: Nu kommer jag ta examen i januari nästa år istället :(
Finns nackdelar med det också. Jag har svårt att släppa en uppgift, kan tex inte bara sluta efter ett tag och göra något annat. Jag måste slutföra annars så tänker jag på det heeeela tiden. Det värsta är när jag måste släppa uppgiften för att gå och jobba! Men ofta klarar jag visserligen av att släppa det när uppgiften väl blivit ett utkast. Då kan jag pausa från det, för i absolut värsta fall så kan jag alltid lämna in utkastet och därmed känner jag ingen panik. Utkasten i mitt fall är uppgiften, men ej i petig version där jag gjort lite ändringar och tillägg osv. Men utkastet måste vara klart = alla frågor måste vara besvarade.
Efter tio timmar med hemtentan (slutade skriva kl 20 :o), så hade jag jättesvårt att släppa den. Då hade jag bara ett par frågor kvar och ville egentligen köra på, men var så himlans trött att jag inte orkade. När vi hade grupparbete skrev jag klart min del direkt :o Jag försöker att dela upp kurslitteraturen och portionera ut arbetet, men det funkar aldrig... jag bara kör på.
 
@kolblakkur tror också att det kan vara bäst att vara "lagom". Jag har också svårt att släppa iväg uppgifter och misstänker att det delvis är en orsak till att jag skjuter upp saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 130
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 170
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 729
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp