Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir galen! Vet inte hur jag ska klara två tentor, kuggade andra tentan nu så har två omtentor i augusti och jag kuggar med 1-3 poäng på båda och det är inte så att jag inte pluggar, jag pluggade helt otroligt mycket till båda men kuggar varje gång.
Känner att mitt sommarlov där jag skulle ta igen mig inför hösten är förstört nu, känner inte att jag är värd semester, sitter med jätte mkt ångest och känner mig jättedum. Hur ska jag komma vidare, kurserna är på distans och läraren(som förövrigt har båda kurserna) är säkert supersmart men vi förstår inte varandra ett dugg. Hur ska jag tänka för att komma vidare?
mvh superduper frustrerad student
 
Blir galen! Vet inte hur jag ska klara två tentor, kuggade andra tentan nu så har två omtentor i augusti och jag kuggar med 1-3 poäng på båda och det är inte så att jag inte pluggar, jag pluggade helt otroligt mycket till båda men kuggar varje gång.
Känner att mitt sommarlov där jag skulle ta igen mig inför hösten är förstört nu, känner inte att jag är värd semester, sitter med jätte mkt ångest och känner mig jättedum. Hur ska jag komma vidare, kurserna är på distans och läraren(som förövrigt har båda kurserna) är säkert supersmart men vi förstår inte varandra ett dugg. Hur ska jag tänka för att komma vidare?
mvh superduper frustrerad student

Ush, vad jobbigt för dig! :( För det första: du är inte ensam. För det andra: ta sommarlov! Är det någon gång som man faktiskt behöver en paus så är det när det tar emot. Se det som en fördel att du nu får möjlighet att få distans och kan samla energi utan att det går ut över andra grejer. Omtentor är piss men 1-3 poäng betyder ju att du faktiskt kan det mesta redan. Med lite distans och påfyllda energireserver så ska du se att du fixar omtentorna. Se till att du får ut de kuggade tentorna (även om det är att strö salt i såren på sig själv) så att du vet exakt vad du behöver repetera extra.

Jag tycker för övrigt att alla som ens ger sig in på distansstudier förtjänar ett diplom. Jag höll på att vissna fullständigt efter bara ett halvår av helt självständigt plugg. Det är svintufft att plugga och att göra det på distans är ännu tuffare. Var inte för sträng mot dig själv!
 
Jag har för övrigt gjort en rejäl tabbe själv precis som gör att jag ev. inte får ut min examen förrän i september :banghead: Har skickat mejl och hoppas på lite medlidande från kursansvarig. Känns sådär att tvingas vänta i tre månader för att man missat 1 poäng...
 
Blir galen! Vet inte hur jag ska klara två tentor, kuggade andra tentan nu så har två omtentor i augusti och jag kuggar med 1-3 poäng på båda och det är inte så att jag inte pluggar, jag pluggade helt otroligt mycket till båda men kuggar varje gång.
Känner att mitt sommarlov där jag skulle ta igen mig inför hösten är förstört nu, känner inte att jag är värd semester, sitter med jätte mkt ångest och känner mig jättedum. Hur ska jag komma vidare, kurserna är på distans och läraren(som förövrigt har båda kurserna) är säkert supersmart men vi förstår inte varandra ett dugg. Hur ska jag tänka för att komma vidare?
mvh superduper frustrerad student

Finns det några mönster du kan se i tentorna? T ex att du klarar liknande frågor och kuggar liknande? I så fall behöver du ju kanske inte plugga vidare på frågorna du klarar, eventuellt gå igenom men inte lägga så mycket krut där utan försöka hitta koncepten bland det du inte klarat och fokusera där?

Och går det att prata med någon annan än kursledaren som kan ämnet? Även om det är distans kanske du har någon kursare du kan be om tips från? Någon på något forum nånstans som kan ämnet? Kanske finns det föreläsningar i ämnet online nånstans där du kan kika och få annan input som kanske klickar bättre för dig?

Du förtjänar semester hur många tentor du än kuggar. Kanske är det semester du behöver för att hitta rätt sätt att angripa innehållet till tentorna!
 
Tack @lizan och @Araminta !

Det är programmering, har läst ihop med andra i klassen som försökt förklara för mig och vi har gjort labbar ihop och då fixar jag det men inte med papper och penna i fem h. Har kollat tutorials på youtube massor eftersom jag inte förstår hans föreläsningar och då förstår jag mer.
Sen förstår jag inte hans rättning, på en fråga så har jag svarat exakt som i hans material från föreläsningar men har endast fått 1 av 3 poäng. Ska ha möte med honom nästa vecka och fråga hur jag ska göra nu. vägrar ge upp.
 
Tack @lizan och @Araminta !

Det är programmering, har läst ihop med andra i klassen som försökt förklara för mig och vi har gjort labbar ihop och då fixar jag det men inte med papper och penna i fem h. Har kollat tutorials på youtube massor eftersom jag inte förstår hans föreläsningar och då förstår jag mer.
Sen förstår jag inte hans rättning, på en fråga så har jag svarat exakt som i hans material från föreläsningar men har endast fått 1 av 3 poäng. Ska ha möte med honom nästa vecka och fråga hur jag ska göra nu. vägrar ge upp.

Har ni programmeringstenta på papper?!?!
Vi lever ju inte på 80-talet längre :banghead::banghead:

Hos oss är det inte ovanligt att svar bedöms olika eftersom det är fler än en doktorand som rättar. Det blir lätt något fel, så det brukar alltid vara några som får högre betyg på granskningen.
 
Har ni programmeringstenta på papper?!?!
Vi lever ju inte på 80-talet längre :banghead::banghead:

Hos oss är det inte ovanligt att svar bedöms olika eftersom det är fler än en doktorand som rättar. Det blir lätt något fel, så det brukar alltid vara några som får högre betyg på granskningen.

Japp, det är helt galet...
Tror bara det är en som rättat i denna kurs, kan man be om att en annan lärare rättar tentan också?. Jag ska prata med läraren nästa vecka och be honom gå igenom tentan med mig.
 
Japp, det är helt galet...
Tror bara det är en som rättat i denna kurs, kan man be om att en annan lärare rättar tentan också?. Jag ska prata med läraren nästa vecka och be honom gå igenom tentan med mig.

Har ni ingen granskning?
Vi har några tillfällen (stor klass med 160-170 studenter) där läraren och tentorna finns tillgängliga så man får läsa igenom sin tenta och ställa frågor om rättningen. Vi får resultatet innan, så alla som fått det resultat de ville ha går normalt sett inte dit. Men många av de som får underkänt gör det och får då råd om hur de ska tänka inför nästa tenta (omtenta). Det händer alltid att någon får högre poäng, ofta gäller det enkla grejer som att den som rättar sett fel eller missförstått studentens förklaring.
 
Japp, det är helt galet...
Tror bara det är en som rättat i denna kurs, kan man be om att en annan lärare rättar tentan också?. Jag ska prata med läraren nästa vecka och be honom gå igenom tentan med mig.

Hos oss har studenter rätt att skriftligen begära ny examinator efter två kuggade försök. Det är dock delvis upp till oss om vi tycker begäran är skälig nog att byta. Det kräver också att det finns annan lärare med rätt kompetens. Borde finnas info i ditt lärosätes regelsamling.
 
Alltså jag har lite smått panik.
Har sen i början av våren pluggat upp en gymnasiekurs via komvux för behörighet till en utbildning. Blev klar med kursen i onsdags, och skolan skulle skicka betygen till komvux i min hemkommun inom 1-2 dagar. Jag antog att komvux sedan skickar vidare betygen till betygsdatabasen, men hittar väldigt motstridiga uppgifter på deras hemsida :rage:

"Om du ska söka till högskolan rekommenderar vi att du laddar upp dina Komvuxbetyg när du gör ansökan till högskolan."

"Det kan ta upp till två veckor innan ditt betyg blir klart så beställ det i god tid innan du behöver det. Du kan hämta det på expeditionen eller få det hemskickat.
Om du har ansökt till högskolan rekommenderar vi att du själv laddar upp betygen på ditt högskolekonto"

"Gymnasieexamen och slutbetyg skickas in till UHR:s databas regelbundet och hösten 2015 rapporteras även betyg på enstaka kurser."

Alltså VA??????? Jag har inte tid att vänta två veckor, Antiagning.se behöver min komplettering om FYRA DAGAR!
Jag mejlade till komvux i fredags men då var det stängt, och nu är det ju helg. Har inte tid att vänta!!!!

Gaaaah varför ska allt vara så otroligt osmidigt hela tiden :arghh:
 
Ännu en termin avklarad, skönt att klara av det utan en enda omtenta O_o:D Och jag har börjat leta litteratur till nästa termin, litteraturhistoria :eek: mycket litteratur som inte längre trycks utan man får söka rätt friskt. :cautious:
 
Vad pluggar ni andra till?
Jag läser just nu till föremålsantikvarie (har lämnat in mitt examensarbete för examination, saknar en 7.5-kurs som jag tänkt fixa över sommaren). Har även en påbörjad kandidatexamen i teologi och en i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv som förväntas bli klara.. Någon gång :angel:
 
Detta kan kanske ha varit uppe i tråden förut, men vad har ni sökt för kurser/program till hösten? Jag går över och jobbar heltid, men har ändå sökt ungefär 19 kurser :angel:
 
Detta kan kanske ha varit uppe i tråden förut, men vad har ni sökt för kurser/program till hösten? Jag går över och jobbar heltid, men har ändå sökt ungefär 19 kurser :angel:
Jag kommer att börja plugga civilingenjör informationsteknologi. Började på programmet för fem år sedan, men fick till slut inse att jag var utbränd och att mitt kämpande bara gjorde saken värre. Nu börjar jag komma igång igen och känner att det är dags att ge mig själv en ny chans. Jag är klar med strax under 60hp kurser från första och andra året, men kommer att börja om helt och hållet. Eftersom jag redan är registrerad på programmet så vet jag att jag "kommer in" och har en plats i höst :) Jag är supertaggad och supernervös! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 094
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 150
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 683
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp