Vi som pluggar - del 5

Lite nyfiken, ungefär hur länge kan ni hålla koncentrationen uppe innan ni måste ta en paus?
Har skrivit intensivt på en hemtentamen de senaste dagarna, och insett följande:
Jag kan hålla koncentrationen uppe i ca. 45 min åt gången, sedan måste jag ta en 3-5 min paus.
Jag orkar max med 5 st såna här 45 min sessioner (alltså ca. 4 h totalt) innan min hjärna lägger av helt, och jag måste ta en längre rast (minst 30 min) för att "återhämta mig".
Jag vet inte varför, men det känns så "dåligt" och "ineffektivt" på något sätt. Jag skulle vilja orka längre och effektivare, men ju mer jag pressar mig, ju sämre går det...
Tips på hur man orkar hålla koncentrationen uppe längre och kunna skippa pauser?
Eller är det bara mina hjärnspöken som blåser upp problemet till höjder det egentligen inte har?

Ja, det är bara hjärnspöken. Fortsätt som du gör nu istället för att försöka pressa mer.
 
Lite nyfiken, ungefär hur länge kan ni hålla koncentrationen uppe innan ni måste ta en paus?
Har skrivit intensivt på en hemtentamen de senaste dagarna, och insett följande:
Jag kan hålla koncentrationen uppe i ca. 45 min åt gången, sedan måste jag ta en 3-5 min paus.
Jag orkar max med 5 st såna här 45 min sessioner (alltså ca. 4 h totalt) innan min hjärna lägger av helt, och jag måste ta en längre rast (minst 30 min) för att "återhämta mig".
Jag vet inte varför, men det känns så "dåligt" och "ineffektivt" på något sätt. Jag skulle vilja orka längre och effektivare, men ju mer jag pressar mig, ju sämre går det...
Tips på hur man orkar hålla koncentrationen uppe längre och kunna skippa pauser?
Eller är det bara mina hjärnspöken som blåser upp problemet till höjder det egentligen inte har?
Det är väl jättevanligt att man kör 45 min och sen en kort paus :) Fortsätt som du gör tycker jag :)
Och appropå föreläsningar så under förra programmet så var jag i princip bara på de obligatoriska tillfällena och hoppade resten om det inte var en rolig kurs/föreläsare då gick jag.
Denna kurs har jag inte sett en enda föreläsning än. Får väl se om det behövs när jag ska göra tentan :)
 
Det är väl jättevanligt att man kör 45 min och sen en kort paus :) Fortsätt som du gör tycker jag :)
Och appropå föreläsningar så under förra programmet så var jag i princip bara på de obligatoriska tillfällena och hoppade resten om det inte var en rolig kurs/föreläsare då gick jag.
Denna kurs har jag inte sett en enda föreläsning än. Får väl se om det behövs när jag ska göra tentan :)

Ok! :)
Har fått ett mer precist schema för åtminstone kommande kurs nu, och av 18 föreläsningar ser det faktiskt som att jag kan få ihop det med åtminstone 15 av de, ev. 16. Och även om närvaro är viktig, tror jag knappast att allt står och faller med 2 föreläsningar på en hel månad, särskilt inte om man direkt sätter sig ner och och läser igenom/antecknar från PPn. :up:
 
Lite nyfiken, ungefär hur länge kan ni hålla koncentrationen uppe innan ni måste ta en paus?
Har skrivit intensivt på en hemtentamen de senaste dagarna, och insett följande:
Jag kan hålla koncentrationen uppe i ca. 45 min åt gången, sedan måste jag ta en 3-5 min paus.
Jag orkar max med 5 st såna här 45 min sessioner (alltså ca. 4 h totalt) innan min hjärna lägger av helt, och jag måste ta en längre rast (minst 30 min) för att "återhämta mig".
Jag vet inte varför, men det känns så "dåligt" och "ineffektivt" på något sätt. Jag skulle vilja orka längre och effektivare, men ju mer jag pressar mig, ju sämre går det...
Tips på hur man orkar hålla koncentrationen uppe längre och kunna skippa pauser?
Eller är det bara mina hjärnspöken som blåser upp problemet till höjder det egentligen inte har?

Jag har lärt mig att om man är på lektion/kurs så behöver kroppen få gör något annat ungefär efter 40-50 minuter, en bensträckare, en dans eller liknande, för att klara av att lära sig/ta in information. Jag har ingen källa på det men för mig stämmer det i alla fall så tycker inte det låter helt konstigt för din del.
 
Lite nyfiken, ungefär hur länge kan ni hålla koncentrationen uppe innan ni måste ta en paus?
Har skrivit intensivt på en hemtentamen de senaste dagarna, och insett följande:
Jag kan hålla koncentrationen uppe i ca. 45 min åt gången, sedan måste jag ta en 3-5 min paus.
Jag orkar max med 5 st såna här 45 min sessioner (alltså ca. 4 h totalt) innan min hjärna lägger av helt, och jag måste ta en längre rast (minst 30 min) för att "återhämta mig".
Jag vet inte varför, men det känns så "dåligt" och "ineffektivt" på något sätt. Jag skulle vilja orka längre och effektivare, men ju mer jag pressar mig, ju sämre går det...
Tips på hur man orkar hålla koncentrationen uppe längre och kunna skippa pauser?
Eller är det bara mina hjärnspöken som blåser upp problemet till höjder det egentligen inte har?

Jag pluggade sällan mer än 5-6 timmar per dag. Ofta närmare 3-4 effektiv tid. Nu har jag ADD så jag är något nedsatt. Men jag kom igenom 4 års studier med endast en omtenta. Poängen är att det där med att sitta långa tider inte nödvändigtvis gör att man får bättre resultat. Det viktiga är inte tiden man sitter utan vad man får ut av den tid man lägger ner.
 
Så skönt, redovisade ett projekt värt 5p alldeles själv igår och fick VG! Har inte redovisat något på typ tio år, så det var lite darrigt! I organisk kemi. Nu väntar jag tentaresultat på biokemi. Får jag VG på den så borde jag få VG på kursen :o:p

Ny kurs på måndag, fysiologi!
 
Skrivit terminstentan nu, som faktiskt kändes som den gick bra, så jag är självklart jättenojjig över att jag misslyckats nu :p:banghead::rofl::rofl:

Nu är det en veckas lov som gäller innan det är dags för den mest ökända terminen på programmet :nailbiting:
 
Jag fick tillbaka nästsista arbetet idag med godkänt resultat. Lämnade sista inlämningen idag och hoppas på ett G, då är jag fäääärdig! Men... oavsett om det ska kompletteras så behöver jag inte gå i skolan mer! :bump:
 
Jag är klaaar med min kurs! Känner mig som värsta bästa människan som tog mig igenom kursen trots enorm arbetsbörda på jobbet! Heja mig!

Skrev tentan i panik en vecka innan inlämning, hade varken ork eller lust egentligen. Fick dock 19 av 20! Heja mig! Och så VG på hela kursen :banana:.

Valde att skriva min hemtenta om språksituationen i Senegal och vad för utmaningar regeringen där har inför framtiden :).

Nu är jag klar och tänker inte plugga ett skit utan nöja mig med att bara jobba heltid + alldeles för mycket övertid :laugh:.
 
Jag lämnade just in en uppsats om nya sociala rörelser och Black Panther Partys manifest. Hade 4 minuter till godo - trodde jag. I inlämningsmappen står det tydligt "Deadline: 18.00", och jag lämnade in 17.56 (varför vara ute i god tid? :angel:). Hursom, nöjd över att ha hunnit så lämnar jag in arbetet och klickar mig tillbaka till kursens startsida, där det i ett inlägg står att deadline är 17.00? :cautious:

Åh.
Orkar inte.
Jag tar fredag nu.
 
Jag fick VG på min hemtenta som jag gjorde precis innan jul. Så skönt att faktiskt få ha jullov på riktigt. Det är fördelen med att vara enda studenten på kursen, man får vara med och påverka rätt mycket :)

Angående tid för hur länge man pluggar så var jag under förra läsåret på en föreläsning med Mattias Ribbing. Han tipsade om att jobba koncentrerat i 25 minuter, ta fem minuters paus och sedan 25 minuters jobb igen. Enligt honom ska man sluta precis där man är och inte "skriva färdigt" innan pausen. Om det får trögt för mig vid ex. hemtenta brukar jag göra så och tycker att det funkar bra.
 
Jag har anmält mig till två distanskurser i vår. Inser att jag inte kommer ha energi till båda, så vilken ska jag välja? Ingen av dem är relevant för mitt arbetsliv i dagsläget. Den ena skulle eventuellt gå att använda om jag mot förmodan får ett jobb inom länsstyrelsen.
Den ges på magisternivå på ett universitet jag inte gillar att läsa vid. Den har dessutom en obligatorisk träff vars datum kursansvarig fortfarande inte har berättat för mig.
Den andra kursen är bara för att det är kul att läsa. Kommer förmodligen inte ha så stor nytta av den i framtiden mer än för hemmabruk så att säga. Men den verkar skoj och har inga träffar.

Vilken ska jag välja? Egentligen är det väl ganska självklart men jag vill ändå ha lite input!
 
Har skrivit tenta i en kurs nästan ingen verkade förstå något av. Jag började förstå lite samband någon dag innan men hann ju då inte mosa in det helt i huvudet. Tvivlar på att jag blir godkänd men jag svarade på alla utom en fråga. 50% för godkänd så kanske, kanske.
 
Jag fick tillbaka en uppgift i förrgår, trodde jag skulle få komplettera en hel del, men ska bara komplettera tre småsaker, är lite ”språkfel” eller hur man ska säga, så går nog ganska snabbt att komplettera! Lämnade in en annan uppgift, sista på denna kursen, i onsdags! Hoppas det går bra med den också. På måndag blir det ny kurs, v6-11 (minus vecka 9) blir det praktik i Smedjebacken, så är det någon som bor i närheten och vill hitta på nåt någon kväll så är jag på! Vissa veckor kommer sambon och sonen vara med, andra veckor är jag själv :)
 
Nationellt prov om två veckor och nu ger jag upp. Jag läser, jag försöker förstå, jag provar, det blir fel och nu gråter jag och känner hur mycket JAG HATAR MATTE!!!!!!:wtf::rage::yuck::arghh::banghead::banghead::banghead::banghead::cry:
Kommer inte klara provet och gissar på att det innebär underkänd kurs och då är det slut på csn om jag vill plugga nåt mer sen. Ok, kommer ju inte in på nåt större utan den här kursen, så det är väl skitsamma ändå.

Sorry, behövde ösa ur mig :o

Jag är med dig!!!!! Fy tusan. Skrev matteprov i matte 3c häromdagen och grät under provet. Klarade provet som tur var, men inte var det något resultat att hänga i granen direkt. Önskar jag hade gjort det under gymnasiet när allt var färskt i minnet.
 
Så där, bokat tåg till Lund för enda träffen på min kurs. Den är inte förrän i maj men det blir ju billigare att boka tidigt. Så nu måste jag hänga i på den till dess i alla fall. Kan vara bra med lite extra motivation. Billigt blev det i alla fall, 600kr t o r med snabbtåg i första klass klart prisvärt. Nu ska jag bara fixa nånstans att bo söndag-måndag.
 
Jag är med dig!!!!! Fy tusan. Skrev matteprov i matte 3c häromdagen och grät under provet. Klarade provet som tur var, men inte var det något resultat att hänga i granen direkt. Önskar jag hade gjort det under gymnasiet när allt var färskt i minnet.
Jag har provet den 23e. Ser inte fram emot det. När jag lärt mig en del så ska jag plötsligt gå till nästa och då glömmer jag det jag lärde mig förut :crazy:.
Hade nog inte klarat det i gymnasiet, fick kämpa med matte b då.
 
Blä, lämnat in 2 tentor idag. Inte nog med att det känns skit, så kom jag på att jag skrev 2017 på den ena :rofl: Nåja, man blir väl knappast underkänd på det men ändå så är det störande.
Jag gissar att jag blir underkänd eftersom jag tycker att det känns för lätt, och jag har inte ordbajsat så mycket att det blev väldigt tunt. Men hela kursen har varit strulig så jag har helt enkelt inte orkat engagera mig. Får väl se om det räcker :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 885
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp