Bukefalos 28 år!

Vindnät, olika färger

bigganl

Trådstartare
Vi ska ha ett öppningsbart fönster i vår ligghall som är klätt med vindnät. Men frågan är vilket vindnät? Det finns ju olika färger och det vita der ju bäst ut, men är de olika färgerna lika bra? Finns det för eller nackdelar? Eller är det enbart en utseendefråga?
Ni som har erfarenhet, dela med er.
Vad skulle ni valt idag om ni skulle sätta upp vindnät?
 
Sv: Vindnät, olika färger

Förtydligar:
Är de olika färgerna enbart olika till färgen eller har de olika egenskaper?
 
Sv: Vindnät, olika färger

Vet inget om det vita men vi har grönt och beiget vindnät på våran lösdrift och fick jag välja en så skulle jag välja den gröna. Av en mkt enkel anledning, sikten! Om jag står på ena sidan och min sambo på andra sidan två meter bort, så kan jag lätt se detaljer som ögonbryn och mun. Ser även saker längre bort på ett mycket naturligt sätt. Det beiga måste man lägga ansiktet emot för att kunna se igenom och ser ändå inte spec. bra.
 
Sv: Vindnät, olika färger

När jag köpte mitt hade de olika färgerna olika masktäthet. Jag valde det gröna och det har fungerat utmärkt hos oss. Stoppar vinden men ger ändå bra sikt ut och släpper in ljus.
 
Sv: Vindnät, olika färger

Jobbar du med att tillverka nät, eller jobbar du i stall där det finns nät med olika färger? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vindnät, olika färger

En fråga till er som har erfarenhet av näten.
Håller de ute fukt? Vi har pratat om att göra om stallet till lösdrift, stallet (som har flyttningsbar inredning) har dock möbler i en av boxarna och dessa får inte bli fukt/vindskadade, jag funderade på om jag kan klä boxarnas öppna delar med detta vindnät, men håller de då ute fukten?
 
Senast ändrad:
Sv: Vindnät, olika färger

Sedan vi började med näst istället för glas i fönstren i ett vanligt kallstall, så har följande hänt:
- Bättre luft, hade inte dålig luft innan men nu är den ännu bättre.
- Minder fukt eller kanske närmare sanningen torrt i stallet.
- Varmare även väldigt dåligt väder som storm med nederbörd.

Vi kommer på sikt att ta bort allt glas utom i en av sjukboxarna, den som ska vara uppvärmingsbar.
 
Sv: Vindnät, olika färger

Aha :)
Coolt. Kan du möjligen PMa över en länk till ert företag? Dvs om ni har en hemsida där jag kan se vilka nät ni har?
 
Sv: Vindnät, olika färger

Jag vore också tacksam för denna information, om du vill vara snäll och maila den till mig med! vi håller på och renoverar vårt fårstall och vill ha vindnät i alla fönster. Jag vill ha vitt eller ljust vindnät för jag tror att det släpper in mer ljus, men jag kanske har fel. Jag är tacksam för all info jag kan få!

Jag är ny på forumet och hoppas alla information ni behöver finns med nu. skriv en rad annars så ska jag ge er vad som behövs!
 
Sv: Vindnät, olika färger

PMa gärna mig också så jag kan se mera vad som finns.
Mest estetiskt tycker jag det skulle vara med vitt nät, men det gröna verkar vara mera populärt. Finns det samma masktäthet på vitt som grönt tro?

P.S

Är man galen tycker ni om man provar att sätta vindnät i ett fönster i hästens box istället för en ruta?
 
Sv: Vindnät, olika färger

Nej jag tycker inte du är galen. Jag har jobbat i stall som hade vindnät istället för fönster och det fungerade mkt bra! Det var tom bättre luft i stallet pga detta.

Dock var fönstrena i bpxar så de hade galler för också så hästerna inte kom åt nätet.
 
Sv: Vindnät, olika färger

Ja det är i ett fönster i en box som jag sätter vindnätet i så fall. Det är självklart galler på insidan. Då kanske det inte är en dum ide ändå? Fönstret är nämligen så fuktskadat att det måste kasseras och jag hittar inget i rätt storlek att sätta in. Hade tänkt sätta över en plexiglasskiva där så länge, men vindnät känns som en bättre idé.
 
Sv: Vindnät, olika färger

Min erfarenhet av att ha vindnät i fönsret är att det gav bra luft i hela stallet och hästarna trivdes med det. Jag mockade bara i boxarna under vår och sommar men det regnade vid något tillfälle rätt mkt och det gick inte igenom då iallafall.
Det blir givetvis lite kallare i stallet eftersom det ju kommer ut och in luft.
 
Sv: Vindnät, olika färger

Hur blir det med ljusinsläppet om man väljer nät i stället för fönster?
 
Sv: Vindnät, olika färger

Jag har alltid stalldörren lite öppen så det är alltid rätt kallt i stallet på vintern. Det gör ingenting. Det får nog bli vindnät för det fönstret. Tack för informationen!
dee 79: När det gäller ljusinsläppet så kan man ju välja vitt vindnät och jag har ett fönster till i samma box så det kommer in ljus ändå. Jag ska prova med detta.
 
Sv: Vindnät, olika färger

Jag har också kallt i mitt stall och värdesätter bra luft mycket högre än värme. Funderingen var om man skulle bytt på alla fönster och hur det påverkar ljusinsläppet. Ett fönster gör ju varken till eller från.
 
Sv: Vindnät, olika färger

Hur blir det med ljusinsläppet om man väljer nät i stället för fönster?

Min upplevelse av ljuset i stallet var att den var god... Men det var ju under sommartid och jag var aldrig i stallet på kvällen. (jag jobbade dagpass).

Men detta borde en leverantör kunna svara på innan man köper av dom?

Jag har varit i ridhus som har vindnät högst upp under taket, för luft antar jag. Där var det ljusare än i vanliga ridhus, iallafall var det min personliga upplevelse.
 
Sv: Vindnät, olika färger

För luftens skull tror jag ett fönster gör skillnad, men orsaken är från början att fönstret är helt förstört i ramen och jag hittar inget fönster i samma storlek att sätta in. Då verkar vindnät som ett bra alternativ och kan jag få bättre luft är det ju bara ett extra plus.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: iNHALE
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 130
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 633
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp